reklama

reklama

Rock Machine a jeho Whizze! | RM Whizz a Whizz+

Nikoho nejspíš nezaskočí informace, že Rock Machine Blizzard, v elektrické i klasické podobě, již delší čas čeká na smysluplnou inovaci, posun, nebo snad přímo svého nástupce. Informací v tomto směru zatím nebylo mnoho, nyní se ale ukazují koncepty pojmenované Whizz a Whizz+, které by mohly vše změnit!

Musím se přiznat, že jsem své první faktické seznámení s modely Rock Machine Whizz a Whizz+, přesněji s jejich koncepty, ještě přesněji s 3D modely těchto kol, na žádost zástupců značky „veřejně tajil“ od doby mojí návštěvy na červnové prezentaci (viz článek Prezentace modelů 2023 – Rock Machine, Superior).

Zároveň jsem věděl, že více informací bude dostupných v době konání veletrhu Eurobike, který se odehrál v čase mojí dovolené. Tímto bych jen rád vysvětlil jisté zpoždění v informování o této novince.

reklama

Modulární platforma Rock Machine Whizz/Whizz+

Tvůrci z Rock Machine si, v případě modelové rodiny Whizz, stanovili nelehký úkol. Jejich snahou bylo navrhnout jednu modulární platformu, která pokryje maximálně širokou škálu možného využití. Respektive stvořit určitý koncept, ucelenou rodinu rozličných modelů, které budou sdílet maximum prvků pro zefektivnění výroby i menší ekologické dopady při jejich tvorbě.

Tento cíl by měl zahrnou plně odpružené stroje s elektrickým pohonem i klasiku bez motoru, ale také elektrické, či neelektrické pevňáky. Nejzajímavější se přitom odehrává mezi fully Rock Machine Whizz a Whizz+, proto si o nich řekněme víc.

Klasický full by měl nabídnout na jedné platformě tři různé zdvihy – 140, 160 a 180 mm. Rám by měl být stejný, měnit se budou tlumiče (různé délky) a případně bod jejich uchycení díky třípolohovému Flip-chipu. Dvě nižší zdvihové varianty by se měly otáčet na kolech průměru 29“, nejvyšší model se 180 mm bude preferovat koncept mulletu (29/27,5“) a nabídne dokonce i dvoukorunkovou vidlici. Tu asi primárně na elektrice!

Rock Machine Whizz – dvě velikosti, všechny postavy!

Zajímavý přístup můžeme objevit též ve výrazné redukci počtu nabízených velikostí, kdy budou dostupné pouze dvě! Ty by ale měly pokrýt skoro celé spektrum jezdců a jejich postav. Počítá se totiž s tím, že rámy budou hodně nízké, čemuž napomáhá zdvojená horní trubka, v níž je usazen tlumič (Split Spine).

Dostatečně dlouhá a rovná by naopak měla být sedlová trubka, která již u menší velikosti (S/M) pojme teleskop se zdvihem až 200 mm. Zbytek se bude ladit pomocí komponentů a další výbavy. Jednou z uvažovaných cest pro individuální úpravy je použití oválného uložení hlavového složení, nabízející možnost měnit dosah a rozvor kola, případně úhel hlavy. Na druhé straně by mohly modely Whizz a Whizz+ nabídnout také výměnné patky, pomocí nichž bude možné měnit délku zadní stavby.

Vše se ale vlastně zatím ještě ladí, jelikož do produkce se nové stroje sice chystají, úplně brzo to ale nebude. Aktuálně se hovoří o možnosti zařadit neelektrický Rock Machine Whizz do produkční řady 2024, půjde-li vše podle plánu. Elektrický Whizz+ bude následovat později, jelikož jeho vstup na scénu ovlivňuje výběr konkrétního motoru, jeho zapracování do rámu atd. Tyto věci zkrátka chtějí svůj čas.

Na základě zatím dostupných informací lze říci, že se počítá s baterií o kapacitě přibližně 800 Wh, to se ale může do doby uvedení tohoto modelu na trh ještě pochopitelně změnit.

Venkem či vnitřkem, to je oč tu běží!

Vcelku zajímavá a vzrušená debata se vede o tom, zda to u Rock Machine myslí vážně, když chtějí tahat kabeláž zvenku po rámu? Za sebe můžu říct: Proč ne! Je to jednoduší, přístupnější, snáze servisovatelné… Už třeba jen v rámci výroby a kompletace kol ušetří vnější vedení spoustu práce, tím pádem zlevní a zefektivní výrobu.

Jenže v dnešní době, kdy jsou všichni posedlí integrací všeho a všude, to Rock Machine údajně za tento přístup od odborné veřejnosti trochu schytal, proto se hledají cesty, „jak z toho vybruslit“. Kupříkladu se počítá s tím, že vyšší modely budou využívat elektronické bezdrátové řazení, čímž se vyřeší jedna část rébusu. Na přání trhu pak bude do rámu nejspíše zapuštěna alespoň hadice zadní brzdy. Ale možná se dočkáme i „hlubší integrace“, nechme se překvapit.

Nově Split, už ne Shark!

Ke konci doplňme menší vysvětlení týkající se terminologie, i konstrukce zároveň. Velká část dosavadní produkce kol Rock Machine s oblibou zdůrazňovala specifické tvarování horní trubky tzv. „Shark Spine“ a jeho následné EVOluční stupně.

Tento koncept s příchodem modelů Whizz zjevně vezme za své, jelikož na místo „žraločí ploutve“ nastoupí výše již zmiňovaná rozdělená, či rozdvojená horní trubka – tzv. „Split Spine“. Její faktický význam a konstrukční přínos vynikne primárně u plně odpružených modelů, použita ale bude i na pevných rámech.

Proč Split Spine? Opět jsme to vlastně již probírali. Díky rozdělení horní trubky může být tlumič vetknutý do její úrovně (není zavěšen pod horní trubkou), proto je rám nižší, nad kolem je více místa, a hlavně lze díky tomu dosáhnout zjednodušení výroby pomocí pouhých dvou velikostí rámu.

reklama

Systém, který známe

Málem bych zapomněl. Co se týká zadního odpružení, pak modely Rock Machine Whizz a Whizz+ jasně navazují na odkaz současné rodiny Blizzard, jelikož budou využívat v principu stejný systém odpružení s virtuálním bodem otáčení.

V průběhu vývoje řady Whizz se jeden čas uvažovalo o nasazení klasického čtyřčepu, přednost ale nakonec dostal osvědčený virtuál. Primárně nejspíš proto, že si jeho koncept lépe rozumí s umístěním středového motoru uprostřed rámu. Jinak řečeno, spodní raménko se krásně vejde přímo nad motor a je tak ve stejné rovině jako u nemotorového stroje.

Co k danému tématu dodat? Nyní už musíme vlastně jen čekat, jak to celé dopadne! Pokud budou planety celému konceptu Rock Machine Whizz nakloněny, pak bychom se zhruba za rok mohli seznámit s předprodukčními vzorky neelektrického Whizze. Držme značce Rock Machine palce, ať to vyjde!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Rock Machine