reklama

reklama

Doplňky Blackburn – nářadí, pumpička a knoty (Praktické představení)

Letos jsme se již 2x zabývali doplňky, které mi zjara nadělili „dobří skřítci“ z Progresscycle k praktickému vyzkoušení. Nejprve to byla helma a tretry Giro, následovala ledvinka a nový reservoár CamelBak. Nyní přichází čas na bližší obhlídku doplňků od značky Blackburn, z jehož pestré nabídky jsme vybrali set nářadí, luxusní knoty pro bezduše a jednu kompaktní pumpičku.

Tradiční značku nabízející značně širokou paletu cyklistických doplňků, kterou Jim Blackburn založil již v roce 1975 zná, nebo alespoň někdy zaregistroval prakticky každý, kdo se někdy otřel o jízdní kolo. Příběh Blackburnu začal u jednoduchých a praktických košíků a nosičů, postupem času se přidalo mnoho dalšího vybavení. Světla, brašny (aktuálně včetně bikepackingových), nářadí a jiné příslušenství.

Pojďme se tedy blíže podívat na aktuálně vybrané a v průběhu sezóny zkoušené produkty Blackburn.

Nebo se nejdřív podívejte na jedno zajímavé cestovatelské video s podporou značky Blackburn:

reklama

BLACKBURN Switch Wrap Multi Tool

Začněme u mého aktuálně asi nejoblíbenějšího doplňku od Blackburnu – netradiční sady kapesního nářadí Switch Multi Tool, která se nabízí v několika specifických variantách:

  • Samostatná sada nářadí – Big Switch Multi Tool – 899 Kč (progressycle.cz)
  • Komplexní sada nářadí plus obal na rám či pod sedloSwitch Wrap Multi Tool – 1 099 Kč (progresscycle.cz)
  • Samostatný obal bez nářadíSwitch Wrap Bag – 659 Kč (progresscycle.cz)

Aktuálně mám tu čest zkoušet komplexní balíček nářadí a unikátního obalu, rovnou ale přiznávám, že pro mě osobně je nejzajímavější a z praktického hlediska nejvíce využívané samotné nářadí, jelikož duši a další doplňky vozím obvykle v batohu, nikoliv na kole.

Dnešní trend je ale spíše opačný – na těle nanejvýš lehkou ledvinku (třeba CamelBak M.U.L.E. 5 Waist Pack) a těžké věci na kolo! Proto se komplexní balíček Switch Wrap Multi Tool bude jistě zamlouvat mnoha lidem.

Ráčna to… Není!

Zpět k samotnému nářadí, které se mi jednak líbí na pohled a jednak mě baví, jak je vymyšlené. Dohromady jde vlastně o sadu, kdy máte základní pracovní klíč (rukojeť) a do ní usazujete jednotlivé bity. Jen trochu delší než obvykle, dvoustranné, ale s klasickým šestihranným spojením. Celé to vypadá jako miniaturní ráčna se sadou bitů, ale pravda je to jen na půl.

Základní „držák“ nemá žádný západkový mechanizmus, jen pevné oko se zmíněným šestihranem. Člověk tak prostě vybere požadovaný nástroj (bit), zasune jej do hlavice rukojeti, kde je jeho poloha jištěna pomocí kuličkové západky (na každém bitu), a může pracovat.

Každý bit má dva konce, dva různé nástroje. Například inbus 6 + 5 mm, nebo torx T30 + T25. Dále je zde inbus 4 + 3 mm, inbus 2,5 mm + plochý šroubovák, inbus 8 mm + trn pro nýtovačku, která je tady jako samostatný doplněk v extra kapsičce.

Nýtovačka dále poslouží jako centrklíč pro různě velké niple, navrch i jako „přípravek“ pro roztahování brzdových destiček. Vzhledem k doslova kapesním rozměrům, zanedbatelné hmotnosti a celkovému provedení je přítomných nástrojů víc než dost.

Je to „téčko!“

Jeden z chytrých nápadů, který mě u nářadí Blackburn Switch Multi Tool baví, je možnost usadit jednotlivé bity jak do samotné hlavice pracovní rukojeti, tak i přímo do jeho těla z opačné strany. Díky tomuto „rozšíření“ máte jednak možnost znatelně zvětšit páku pro utahování, nebo spíše povolování „zlobivých“ šroubů, jednak lze celý nástroj vzít obráceně a použít jej jako „dlouhé téčko“. Například pro snazší a rychlejší demontáž delších šroubů z představce apod.

Někdy to chce vlastně trochu fantazie a obrazové představivosti, abyste zkombinovali ty správné bity pro konkrétní úkol a nezaryli si třeba ostrý konec šroubováku do ruky, ale to se během chvilky poddá. Uznávám, že doma v dílně beru častěji do ruky klasickou dílenskou trojnožku (klíč typu „Y“, nebo taky „Mercedes“) s třemi nejčastějšími inbusy, do batohu jej ale nervu a v terénu proto využívám naopak Blackburn Switch Multi Tool.

Jako když motáš tortilu

Co se týká přídavného obalu, Wrapu, pak i ten je vlastně dobře vymyšlený a nápaditý. Na první pokus to nejspíš bude chtít trochu laborování, jak to vše poskládat, jak do nitra usadit duši, do určené kapsičky nářadí a na bok třeba ještě bombičky s CO2 a montpáky, ale s tím může pomoct kupříkladu níže přiložené instruktážní video.

Jak jsem zmínil výše, sám vozím hlavně samotné nářadí Blackburn Switch Multi Tool, které má svůj drobný organizér a v batohu zabere skutečně minimum místa. Každopádně na doplňujícím Wrapu se mi líbí, že jej lze snadno usadit jak pod sedlo, tak i kamkoliv na rám. Vzhledem k jeho výrazně pogumované kontaktní ploše a široce nastavitelnému stahovacímu pásku to je otázka chviličky.

Maličko mi vadí, že dostat nářadí z utaženého Wrapu není úplně snadné, je lepší jej napřed celý povolit. Ale to je jen malá daň za jinak parádní všestrannost, snadné zacházení a hlavně jisté a bezpečné usazení na kole.

Blackburn Switch Multi Tool – nářadí

  • inbusy 2,5 / 3 / 4 / 5 / 6 / 8 mm
  • plochý šroubovák
  • Torx klíč T25 a T30
  • Nýtovačka
  • centrovací klíče #0, #1 a #2
  • oddělovač brzdových destiček
  • *hmotnost nářadí – 118 g

BLACKBURN Switch Wrap Multi Tool – 1 099 Kč (eshop.progresscycle.cz)

BLACKBURN Big Switch Multi Tool – 899 Kč (eshop.progressycle.cz)

BLACKBURN Switch Wrap Bag – 659 Kč (eshop.progresscycle.cz)

BLACKBURN Core – pumpička

Druhým a poměrně přímočarým doplňkem je luxusní hliníková pumpička Blackburn Core. Jde o efektní a efektivní kousek, s kterým se snadno pracuje. Základem je pevné hliníkové tělo, jež na jednom konci ukrývá praktický nástroj pro povolení nebo utažení jádra ventilku, na straně druhé pak vytahovací hadičku s koncovkou pro (pouze) galuskový ventilek.

V těle hustilky skrytá hadička je poměrně dlouhá, proto se s ní dobře pracuje. Fajnová je i samostatná koncovka, která je spíše větší a výrazně zdrsněná, proto je i její instalace na ventilek otázkou okamžiku, ať již máte na sobě rukavice, nebo snad intenzivně prší. Pro tento úkon rozhodně není potřeba jemných dětských prstíků.

Líbí se i mi takové drobnosti jako je gumový O-kroužek, který drží pumpičku v přepravní poloze hezky fixovanou a zajišťuje, aby se neplánovaně neroztáhla a při převozu na rámu nechrastila. Po roztažení pumpičky je vhodné tento kroužek posunout kousek dolů, aby nebránil lehké a celkově efektivní akci a pak jej zase snadno vrátit na jeho místo.

Plusové body patří i gumové čepičce, která chrání samotnou hlavici. Ocenění si zaslouží i takové drobnosti, jako je další o-kroužek, tentokrát na samotné hlavici, díky níž tato drží krásně uvnitř pumpičky a opět nijak nechrastí. Jednoduchý držáček na rám s gumovou pojistkou už beru jako víceméně samozřejmý doplněk.

Malá, lehká, přesto dostatečně výkonná

Co se týká reálné práce s touto pumpičkou, nemám jí příliš co vytknout. Foukal jsem s ní jak gravel biky, tak i horská kola a vždy to bylo v pohodě. Na gravel se hodí možná maličko víc, jelikož pro tato kola je její pracovní objem naprosto dostatečný a maximální tlak 120 Psi / 8,2 bar více než velkorysý.

V případě foukání MTB plášťů si trochu máknete, pokud potřebujete třeba po defektu naplnit celý plášť, ale ani to není nemožné a ruce vám z toho neupadnou. Pumpička Blackburn Core má totiž poměrně dlouhý pracovní krok, takže i při minimálních transportních rozměrech dokáže zastat velký kus práce.

BLACKBURN Core

  • Maximální tlak: 120 psi / 8,2 bar
  • Hmotnost: 127 g (samotná pumpička | *váženo)
  • Délka (složený stav/roztaženo): 23 cm / 28 cm
  • Průměr těla: 2,5 – 2,7 cm
  • Délka hadičky: 17 cm
  • Hlavice: šroubovací, *jen pro galuskové ventilky
  • Cena: 1 059 Kč (eshop.progresscycle.cz)

*Blackburn Core je nejdražší a nejluxusnější ruční pumpička od Blackburn, v nabídce je i řada jiných v cenách od 599 Kč (eshop.progresscycle.cz/../hustilky/)

reklama

BLACKBURN Pro Plugger – Tubeless Tire Repair Kit

Posledním doplňkem v našem dnešním žhavém BLACKBURN okénku je luxusní kapesní sada pro opravu bezdušových plášťů, sada s knoty – Blackburn Pro Plugger. Jedná se o hodně minimalistický, ale celkově promyšlený a do detailu dotažený nástroj.

Je to vlastně taková drobná kovová nábojnice s hliníkovým tělem, která ve svém nitru ukrývá knoty, aplikační jehlu (vidličku), ale také, podobně jako pumpička Blackburn Core, nástroj pro povolení nebo utažení jádra ventilku. K tomu je jako bonus gumový úchyt s popruhem, díky němuž lze tento Tubeless Tire Repair Kit snadno připevnit na rám. Stejně tak se vejde do kapsy nebo do batůžku či ledvinky.

Moc rád bych se s vámi podělil o své zkušenosti, jak tento Blackburn Pro Plugger funguje v praxi, ale zatím jsem, „neměl to štěstí“ na pořádný defekt a za celou dobu, co jej vozím s sebou, jsem nemusel řešit situaci s dírou v plášti, která by vyžadovala knoty. Stejně tak se mi nechtělo do žádného pláště cíleně bodat, abych mohl tento doplněk vyzkoušet. To je snad pochopitelné, ne?

Pláště si probodnu až příště!

Líbí se mi každopádně tvar a provedení samotné vidličky, nebo spíše jehly, díky níž by mohla být aplikace knotů poměrně jednoduchá a účinná. Na firemním obrázku je navíc vidět, že lze do aplikátoru vsunout i více knotů najednou, pokud zrovna potřebujete zacelit větší díru v plášti.

Jak už jsem říkal, „potřebný“ defekt jsem zatím neměl, nějaký starší plášť bych ale mohl zkusit „ďobnout“, ať se ukáže, jak to funguje v praxi. Až se tak stane, tak své postřehy ještě doplním.

Text a foto: Štěpán Hájíček

BLACKBURN Pro Plugger

  • Hmotnost: 32 g (samotný plugger | *váženo)
  • Rozměry (délka/průměr): 7 cm / 2 cm
  • Obsah: aplikátor knotů (vidlička), sada knotů, klíč na jádro ventilku, držák na rám
  • Cena: 999 Kč (eshop.progresscycle.cz)

*Blackburn nabízí i levnější verze aplikátoru knotů, konkrétně základní Mini Plugger (259 Kč), případně Plugger Tubeless repair Kit (559 Kč)