reklama

reklama

Wolf Tooth Resolve – Jednoduše vyšší liga (Test sedlovky)

S jistou pompou a nadšeným očekáváním byla loni v říjnu představena nová, přesněji řečeno vůbec první teleskopická sedlovka „kultovní“ značky Wolf Tooth! Značky, která vyrábí nespočet doplňků a součástek, jejíž páčky ovládají hromady teleskopů, ale ten vlastní… Toho jsme se dočkali až v loni a hned nato jsme jej vzali do lesa!

Příběh testu sedlovky Wolf Tooth Resolve je docela zamotaný. Ke mně na stůl se dostala vlastně již loni na konci roku. Chvíli trvalo, než jsem si ke svému kolu sehnal redukci (34,9/31,6 mm), následně přišel první záchvěv zimy, a hlavně brzy na to šlo moje osobní kolo pryč z domu a zatím se nedočkalo náhrady…

Tehdy jsem si myslel, že test snadno dokončím zkraje tohoto roku, až se mi do ruky dostane vhodná testovačka. Jenže… Kol na test bylo zprvu zoufale málo, potom bylo dost šílené počasí, pak se zase v redakci objevovala spíše kola s užším průměrem sedlovky. Sakra, prostě to trvalo déle, než jsem si myslel!!!

Jako ideální kandidát pro důkladnější prověrku se nakonec ukázalo být Yeti SB120, které mělo ty správné rozměry. Proto jsem ho, bez dlouhého rozmýšlení, vylepšil právě o sedlovku Wolf Tooth Resolve (200 mm), jež na tomto kole nahradila Fox Transfer (170 mm). Tento model nemám osobně moc rád, o to vděčnější jsem byl za možnost nasadit na Yeti právě nový Wolf Tooth.

reklama

Instalace na lusknutí prstu!

Když má člověk za úkol vyměnit sedlovku na kole, kde už jedna funguje, navíc při odpovídajícím průměru atd., pak to je obvykle docela hračka. I za situace, kdy jsem společně se sedlovkou měnil také ovládací páčku (Wolf Tooth ReMote Light Action), byla tato operace vyřešená s jistotou do 20 minut.

Celému procesu pomohl fakt, že váleček na konci lanka (na straně sedlovky) je shodný pro Foxku i Wolf Tooth, proto k přehození sedlovky samotné stačila vážně jen chvilička.

Chytré Wolfovy páčky

Ostatně i instalace samotné páčky byla dílem okamžiku. Wolf Tooth využívá zajímavé řešení, kdy vše drží v podstatě na jednom šroubu – samotná páčka s ložiskem, držáček i objímka na řídítka. Při instalaci je důležité pohlídat si, aby se vám tato sestava nerozsypala v ruce (či na podlahu). Za jistých situací bych ocenil víc jak dvě ruce, jakmile je ale středový šroub chycený v závitu objímky, je to už těžká pohodička.

Člověk si snadno nastaví pozici páčky na řídítkách, její natočení, napnutí lanka atd. Jedna z drobných praktických předností je, že spojující šroub, i menší šroubek jistící lanko, jsou oba určeny pro inbus 3 mm, díky čemuž nemusíte po kapsách lovit X kusů nářadí. Navrch se mi líbí, že lanko nejistí titěrný červík, který se snadno ožvýká a mnohdy jej nehezky roztřepí, ale větší šroubek s podložkou. Takový detail a kolik to dokáže udělat radosti!

K páčce bych rád dodal, že jde o konstrukčně minimalistický, ale luxusně funkční celek. Těžko se to popisuje, ale když ji vezmete do ruky a rozděláte třeba na jednotlivé části a pak zase složíte dohromady, dojde vám, jak je jednoduše geniální a geniálně jednoduchá!  

Wolf Tooth ReMote nebo ReMote Light Action

K výše řečenému bych rád doplnil, že Wolf Tooth nabízí dvě různé délky ovládací páčky. Klasické ReMote s délkou 46,3 mm a ReMote Light Action, prodlouženou na 57,1 mm. V případě druhé verze s „lehkou akcí“ by mělo dojít k 25% úspoře potřebné ovládací síly.

Na prohlédnutí a vyzkoušení jsem měl obě páčky, kratší i delší, už z principu jsem rovnou použil delší variantu ReMote Light Action a byl s ní natolik spokojený, že mě ani nenapadlo měnit ji za kratší. Ale pokud by někdo chtěl páčku naopak kratší, která nebude na řídítkách tolik křičet a překážet, má tu možnost. Navíc zrovna sedlovka Wolf Tooth Resolve nevyžaduje k ovládání žádnou výraznou sílu, proto byste jistě ani s kratší variantou nenarazili.

Wolf Tooth Resolve – Kdy se sama odvzdušní?

Jak už jsem zmínil v úvodu, sedlovku Wolf Tooth Resolve jsem použil vícekrát na více kolech v celkově delším časovém rozmezí. Dorazila přitom jako zcela nová, nevybalená, avšak plně připravená k provozu. První instalace byla snadná, to už jsme si řekli, jelikož ji stačilo usadit do rámu, pomoci tradičně konstruovaného zámku upevnit, nastavit sedlo a bylo vyřešeno.

Zásek nenastal ani s laděním délky či napnutí lanka. Jak jsou některé sedlovky na toto extra citlivé, tak Wolf Tooth Resolve si v tomto směru na detaily nehraje. Stačí když je lanko rozumně napnuté (doladíte stavěcím kolečkem na páčce) a je vyřešeno.

Po prvotní instalaci mě trochu překvapilo, že nová sedovka působila lehce zavzdušněným dojmem – při stisku byla gumová, pružila. „Ale co, vždyť se to má odvzdušnit samo?!“, říkal jsem si. A taky že jo!

Je fakt, že systém samo-odvzdušnění nefungoval zcela okamžitě, nezabral na 100 % na první zasunutí sedlovky, ale to asi neznamená žádný konstrukční přešlap. Ono si třeba jen musí vše správně sednout, olej dotéct kam patří a tak podobně. V praxi jsem její měkčí počáteční projev proto příliš neřešil, vyrazil jsem raději ven, začal ji běžně používat a… Když jsem znovu zkontroloval její stav po vícero „cestách nahoru a dolů“, byla už hezky pevná a stabilní!

Po čase nafoukat a počkat, až spadne pěna!

Zajímavá situace nastala, když sedlovka Wolf Tooth Resolve pár týdnů ležela vedle mého pracovního stolu a čekala na své další uplatnění. Když jsem ji následně usadil na Yeti SB120, byla opět docela zavzdušněná a hlavně se jí moc nechtělo do plného roztažení. Stačilo ale přiměřeně dofouknout (maximum 260 psi) a bylo vyřešeno.

Následně jsem opět „bojoval“ s její počáteční gumovostí, která se ale opět vyřešila prakticky sama. Prostě jsem chvíli jezdil, moc na to nemyslel, a když jsem po chvíli zkontroloval její funkci, byla zase krásně pevná a stabilní. Samo-odvzdušňování tedy funguje vskutku dobře, jen mu musíte dát trochu času, je-li původní zavzdušnění výraznější. Než prostě „spadne pěna“.

Jinou zajímavou zkušeností je, že jsem sedlovku nejdřív foukal hodně zlehka, načež jsem měl pocit, že by se mohla vracet snad i trochu rychleji a s větší razancí. Přidal jsem tedy něco málo tlaku, stále dost pod maximální limit, načež byl její krok (chuť k roztahování) o poznání jistější. Zároveň se ale nedá říct, že by sedlovka po této úpravě nehezky „střílela“, stejně tak odpor pro stlačení zůstával prakticky stejný. Stejně libově snadný a jemný!

Foukej, ale nepřefoukni!

S tlakem uvnitř vzduchové pružiny to tedy nemá smysl přehánět, každopádně jak jiné sedlovky při vyšším nafoukání kladou někdy až nepříjemný odpor, tak Wolf Tooth Resolve chodí v přiměřeném rozsahu tlaků stále stejně – stejně dobře. Ostatně jestli mám něco na této sedlovce výrazně pochválit, pak je to její extra jemný chod a pouze decentní odpor.

Sedlovek jsem měl v ruce a také pod zadkem tuny, mám své osobní favority, každopádně mírou jemnosti, plynulosti a lehkosti chodu patří Wolf Tooth Resolve jednoznačně na špičku této pyramidy.

Plynulý a jemný chod má ale možná i své částečně negativní stránky. Kupříkladu lehce větší provozní vůle, než bych považoval za zlatý standard. Za jízdy si toho člověk prakticky nevšimne, ale když vezmete kolo do ruky, pak je sedlo trošičku volnější, než by muselo. Hezky jisté je v předozadním směru, maličko volnější je do stran. Ale je to hodně o pocitu, fakticky to ničemu nevadí.

Plnící ventilek je tradičně svrchu pod sedlem

Kladivo a kovadlina

Co mi naopak vadilo víc byly poměrně tvrdé dorazy s vcelku ostrou kovovou hranou – jako když praštíte kladivem do kovadliny (přeháním!). Mám-li to k něčemu přirovnat, pak to jsou sedlovky Fox Transfer, které mi třeba, právě i kvůli tomuto projevu, příliš „nevoní“. Na jedné straně máte jistotu, že jste dosáhli dna, nebo vrcholu, když si sedlovka nepřeslechnutelně kovově „cinkne“, na straně druhé mám mnohem radši, je-li tento bod alespoň trochu utlumený.

Ostatně tvrdší kovový konec má možná i něco společného s pocitem větší stranové vůle, kdy jsou tyto pohyby doprovázeny nikoliv vysloveným rachtáním za jízdy, ale zkrátka tvrdšími nárazy. Nebo je to jen daň za onen lehký chod a v tomto případě i extra dlouhý krok 200 mm? Není to prostě tím, že chci od jedné sedlovky moc?

Těžko říct, každopádně je to jeden z bodů, který by se mohl ještě při dalším vývoji maličko zlepšit. Případně, když už se Wolf Tooth pyšní snadnou domácí servisovatelností, mohl by třeba výhledově nabídnout servisní kit pro utlumení krajních poloh.

Netahej jí za… Sedlo!

Trochu obloukem se ještě vrátím k otázce zavzdušnění a následného odvzdušnění. Narazil jsem totiž na skutečnost, že je sedlovka Wolf Tooth Resolve ve svém ideálním provozním stavu sice krásně jistá a pevná směrem dolů, pokud ale pravidelně chytáte a zvedáte kolo za sedlo, pak docela slušně pruží směrem nahoru. Neplatí to úplně vždy a není to pokaždé stejné (ve stejném rozsahu), ale ani nelze říct, že by byla sedlovka Resolve v tomto směru extra pevná a stabilní.

Ono to opět fakticky příliš ničemu nevadí… Alespoň pokud člověk nezvedné své kolo za sedlo často a s větší razancí, následkem čehož se sedlovka natáhne a systém snadno zavzdušní. Naštěstí to ale neznamená průšvih a návštěvu dílny jako u starších sedlovek RockShox Reverb, jelikož se Wolf Tooth Resolve odvzdušní běžným provozem sám, ale…

Tady asi trochu záleží na úhlu pohledu. Mně to vadilo jen někdy a jen trochu, naopak někdo jiný by se s tímto projevem mohl vztekat o dost víc. Rozhodně bych si dal ale pozor na věšení kola za sedlo při zasunuté sedlovce (na lanovce, na věšáku u hospody apod.) a spíš ji radši pokaždé preventivně roztáhl. Pokud to prostorově vyjde. Ale to je zrovna věc, na kterou je vhodné myslet u většiny sedlovek, i když Wolf Tooth Resolve je na tohle prostě citlivější.

reklama

Wolf Tooth Resolve – Zasloužený luxus?

Jak tedy shrnout dosavadní zkušenosti se sedlovkou Wolf Tooth Resolve? Celkově ji musím rozhodně pochválit. Líbí se mi vzhledem, zpracováním, možnostmi, servisovatelností, funkcionalitou a různými detaily a chytrými nápady – třeba vzduchový filtr na jejím spodním konci, kudy sedlovka při svém pohybu „dýchá“ (vše podrobně popsané v našem představení).

Je skvělé, že odvzdušňování nemusíte prakticky řešit, jelikož funguje zcela samo, bez cíleného zásahu pilota. Horší je, že k zavzdušnění dochází naopak o něco snáze než u jiných sedlovek. Ale to je holt něco za něco.

Jednoznačně luxusní je její chod, který je super jemný, plynulý a bez zásadního odporu. Člověk se ani nemusí moc odlehčovat na sedle, když chce zmáčknout páčku (někde se sedlovkou, bez výraznějšího nadsednutí, skoro nehnete). Navíc je výrobcem garantovaná plná funkčnost i za silných mrazů. Osobně jsem zkoušel při teplotách lehce pod nulou a prakticky nebylo znát, že by se změnila jemnost či rychlost pohybu.

Jako drobné neduhy lze vnímat na „pohmat“ znatelnou stranovou vůli, nebo třeba zbytečně tvrdé dorazy (nahoře i dole). Stále ale nejsou tak tvrdé a ostré jako u sedlovek Fox Transfer. Obtěžující může být pro někoho slabší fixace polohy sedla směrem nahoru, ač ve svém primárním směru (dolů) drží pevně a stabilně.

Když se vše sečte, řekl bych že jde o rozhodně zajímavý a kvalitní kousek s potenciálem slušné výdrže a snadné údržby, který si ovšem řekne i o nezanedbatelnou vstupní investici. Osobně bych byl rád, kdyby vývojáři lehce doladili oněch pár jemných neduhů, pak by se mohlo jednat o jednoho z mých jasných favoritů a TOP oblíbenců*.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Štěpán Hájíček, Wolf Tooth

*Za TOP produkty v tomto segmentu považuju sedlovky BikeYoke Revive a 9point8 Fall Line s nimiž mám osobní, dlouhodobé a pozitivní zkušenosti.

Wolf Tooth Resolve Dropper Post – parametry a ceny

Průměry – 30,9 mm / 31,6 mm (možnost vyměnit tělo)
Zdvihy – 125 mm, 160 mm, 200 mm (lze vnitřně upravit v krocích po 5 mm)
Hmotnost – 440 g (30,9, 125 mm) / 560 g (31,6 mm / 200 mm – zváženo)
Ceny: 11 900 Kč / 12 400 Kč / 12 900 Kč (zdvih 125 / 160 / 200 mm)

Více informací: www.wolftoothcomponents.com

Do ČR dováží: ZOOKEE.cz

PLUS

  • Vzhled, zpracování a různá chytrá řešení a zajímavé technologie (vyjmenováno níže)
  • Jemný a plynulý chod, minimální odpor
  • Velice dobře fungující systém samo-odvzdušnění
  • Pěkné, funkční a promyšlené jsou i originální páčky Wolf Tooth
  • Snadná instalace – jednoduché usazení lanka a válečku do spodní kontrolní páčky na sedlovce, snadné nastavení délky lanka („blbovzdorné řešení“)
  • Možnost redukce zdvihu (vnitřní) v krocích po 5 mm (lze i předem objednat)
  • Snadná servisovatelnost – garantovaná dostupnost všech potřebných náhradních dílů
  • Kompaktní konstrukce, díky níž lze dostat velký zdvih i do vyšších rámů
  • Možnost vyměnit vnější plášť – změna průměru (30,9 / 31,6 mm)
  • Mimořádně nízký přesah nad rámem (jen 32 mm), díky extra nízkému kolárku a kompaktnímu zámku sedla
  • Kompatibilní s většinou ovládacích páček na trhu – páčky Wolf Tooth nejsou podmínkou
  • Deklarovaná funkce i při nízkých teplotách – výrobce udává až -34°C, reálně jsem zkoušel v „české zimě“, při teplotě lehce pod nulou a chod byl stále stejně jemný a plynulý
  • Patentovaný vzduchový filtr na spodním konci sedlovky, který udržuje vnitřní systémy čisté

MÍNUS

  • Za mě zbytečně tvrdé až kovově ostré dorazy (nahoře i dole). Stále ale jemnější než u Foxu Transfer
  • Znatelná stranová vůle na sedle (je to vlastně jen pocit)
  • Sedlovka není příliš pevná směrem nahoru – snáze se natáhne a zavzdušní, pak se ale zase sama odvzdušní