reklama

reklama

Patent Fox – Náboj a přehazovačka, která se odpojí?! (TECH LAB)

Možná vás po přečtení titulku zarazí nezvyklé spojení značky Fox, náboje a přehazovačky… Fox přece vyrábí a vyvíjí především odpružení, ne? Jistě, vždyť také jejich nejnovější patent souvisí s odpružením, pouze odlišným způsobem, než by nás nejspíš napadlo!

Konstrukce přední odpružené vidlice sice v průběhu historie motocyklů a následně i horských kol nejednou odbočila různým směrem, obvykle se ale opět po čase vrátila ke klasické teleskopické konstrukci. Jistě, i dnes existují různé „kloubové“ vidlice*, hlavní proud jde ale stále jedním a tím samým směrem.

*Vzpomeňme na Trust Dave Weagla, případně vzhledově snad ještě radikálnější Motion Ride E-18

Naše vidlice se samozřejmě stále vyvíjejí a posouvají vpřed, základní princip jejich funkce je ale prakticky neměnný. Jak je to ale se zadním odpružením? Zde je situace výrazně rozmanitější, ač je pravdou, že i v tomto směru se vývoj výrazně ustálil, jelikož trh opanuje jen několik málo základních principů, každý samozřejmě v mnoha pestrých variacích.

Nejsou to jen čepy a ramena!

Jmenovat lze ve stručnosti nezávislá čtyřčepová řešení, falešné čtyřčepy (de facto jednočep s přepákováním), všemožné virtuály (vlastně stále čtyřčep) nebo klasický jednočep. Princip oněch základních konstrukcí je vlastně vždy stejný, ať už některému pozměníte polohu čepů, posunete celé řešení výš, přidáte kladku, nebo naopak odeberete jeden z čepů a nahradíte jej pružností materiálu.

S konstrukcí zadní stavby si lze neskutečně vyhrát, přitom to ale nejsou jen čepy a ramena, co ovlivňuje celkovou funkci. U skutečně nezávislých systémů by do chodu odpružení „neměla kecat“ zadní brzda, jindy se vývojáři snaží dosáhnout plné nezávislosti na pohonu.

Jenže… Když jeden z těchto prvků záměrně ponecháte a třeba i cíleně využijete ve své konstrukci, abyste podpořili určitou vlastnost, specifický projev, může se vám vrátit jako bumerang a praštit vás do hlavy na jiném místě! Možná vás potom napadne zkusit úplně jinou cestu, jak se určitého neduhu zbavit. A právě zde vstupuje do hry nový patent Foxu, respektive patenty dva.

Odpojit a zapojit

Jednou ze snah Foxu, dle patentových nákresů a popisu, je vytvořit přehazovačku, která by dokázala automaticky odpojovat třecí spojku klady v případech, kdy zadní odpružení narazí na větší překážku a potřebuje tedy maximum volnosti k jejímu zpracování.

V závislosti na konstrukci zadní stavby může právě aktivovaná spojka v přehazovačce, která má na starosti pevné usazení řetězu a omezení jeho kontaktu s rámem, jemnosti a volnost pohybu odpružení do jisté míry bránit. Pokud by se v okamžiku nárazu rozpojila a po chvíli opět aktivovala, mohlo by to znamenat volné pole působnosti pro samotné odpružení. To nezní vůbec špatně!

Podobné je to v druhém případě, kdy si Fox hraje s myšlenkou zadního náboje, který by se choval vlastě dost podobně. Při detekci silnějšího nárazu (zřejmě díky čidlu na vidlici), by se uvolnily praporky zajišťující jistý záběr a náboj by se mohl (dočasně) volně otáčet na obě strany. Jako když v autě zařadíte Neutrál.

Dostatečně citlivé snímače odpružení má Fox ve své nabídce díky systému Fox Live Valve – blíže jsme představili na kolech Giant:

reklama

Náboj proti kopání zpět!

Smysl je opět víceméně stejný, tentokrát cílený primárně na efekt „tahání řetězu za pedály“ (anglicky „pedal kickback“). Tedy na situace, kdy se při propružení prodlužuje zadní stavba a zadní kolo má tendenci tahat za pedály, posouvat řetěz kousek vzad. Toto je další klasický případ, kdy dochází k omezení volného pohybu zadní stavby.

Efekt zvaný „pedal kickback“ je ale nejednou, do určité míry, žádoucí, jelikož se, při běžné jízdě, stará o stabilitu zadní stavby při šlapání – zvyšuje efektivitu, zabraňuje houpání. V terénu, v akci, respektive při jízdě z kopce je ale přílišný „pedal kickback“ docela otravný.

Tahání za pedály – „pedal kickback“ (kresba: pinkbike.com)

Nic nového pod sluncem… Jen nově pojaté!

Fox vlastně nepřichází s žádnou novou revoluční myšlenkou, alespoň ve svém základu, jelikož nápadů, jak dočasně uvolnit zadní kolo, aby se mohlo v nejnáročnějším terénu volně otáčet a neomezovalo funkci odpružení, viděl již svět vícero.

Jedním z nich byl třeba nápad Canyonu nazvaný Dis/Connect, který byl zkoušený na jejich DH modelu Sender před nějakými 5 lety. V Canyonu zřejmě mají rádi páčky, jelikož toto řešení se ovládalo ručně, na dálku, páčkou na řídítkách. Bylo myšleno tak, že si jezdec v sekcích, kde ví, že nemusí šlapat, odpojí zadní náboj, a tam kde šlapat bude, jej zase zapojí zpět. Zmíněné řešení ale zmizelo podobně rychle jako se objevilo.

Se zajímavou „home made“ alternativou přišel Gee Atherton, který ze své kazety odebral jedno ozubené kolečko, nahradil jej kusem hladkého kovu, díky čemuž dosáhl v daném místě volného pohybu řetězu sem a tam. Tedy opět podobného efektu, jen jinou jednodušší cestou.

Nápad Gee Athertona – jeden volný převod na kazetě zajišťující volné protáčení zadního kola na obě strany.

Kolik ještě elektroniky sneseš?

Řešení Foxu, alespoň jeho dosavadní nápad, jde na věc zase trochu jinak, elektronicky. Jak přehazovačka, tak i zadní náboj by měly být vybavené drobnými servo-motorky, které, na příkaz řídící jednotky, bleskurychle odpojí spojku na kladce přehazovačky, nebo západkový systém v zadním náboji. Případně obojí najednou.

Zatím nechme stranou takové věci jako je reálná funkčnost daného řešení, které zatím existuje nejspíš jen na papíře. Ale kdo ví? Pokud by dané řešení skutečně fungovalo a mělo znatelný přínos, tak to není zase takový nesmysl. Jen si říkám, kolik elektroniky na kole ještě sneseme, nebo potřebujeme?

U elektrické, řekněme i bezdrátové přehazovačky, by se jeden drobný motorek navíc jistě ztratil. Další by se ale musel nacházet v zadním náboji, což by znamenalo další mikročipy, další baterky. I když zrovna v náboji by se to mohlo rovnou i samo dobíjet, ne?

Nechme už pro dnešek spekulací, nebo se naopak do nich pojďme pořádně ponořit v diskuzi. Dávají vám podobné nápady smysl? Nebo vám to přijde jako řešení problému, který snad ani neexistuje, případně lze řešit zcela jinak a snáze? Za mě je to spíš další „udělátko“, které celé kolo zbytečně komplikuje, ale kdo ví, třeba budou podobná řešení za pár let poměrně běžnou záležitostí!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: archiv BnR, internet, Pinkbike
inspirováno článkem na pinkbike.com

Kam všechnu elektroniku v náboji nacpat? Stačilo by „trochu větší tělo“ zhruba ve stylu Race Face Vault: