Světla Gemini Titan 4000 OLED a Duo 2200 Multisport (test)
V čase předvánočním, konkrétně 21. 12. 2022, sice nastal slunovrat a dny se začaly opět pomalu prodlužovat… Každopádně do příchodu letního času je ještě dost daleko (26. 3. 2023), aby mělo smysl uvažovat o pořádném bikovém osvětlení. Nemluvíme přitom o všemožných „dojezdových“ bludičkách, ale o úctyhodné světelné rampě s výkonem božských Titánů!
Samozřejmě, světel různého druhu, tvaru, konstrukce a velikosti je na trhu celá řada a výběr je tak více než pestrý. Jak se před vícero lety řešilo, jestli Halogen, různé výbojky nebo Diody, dnes je situace poměrně jasná a zřejmá, jelikož poslední varianta jasně dominuje. LED svítilny jsou jednoduše výkonné, obvykle energeticky značně hospodárné, s dlouhou životností a s poměrně jednoduchou vnitřní konstrukcí.
Řešit proto dnes můžeme spíše různé parametry jako je velikost, svítivost, světelný kužel, jednoduché nebo různě kombinované čočky, obsluha, výdrž, kvalita zpracování, ale pochopitelně i cena.
Světelná Titánská rampa nebo všestranné Duo lampičky?
Pokud hledáte něco „trochu“ výstředního, extra výkonného a nestoudně nápadného, pak mám pro vás zajímavý tip. Světelnou rampu Gemini Titan 4000 s kontrolním OLED displejem a dálkovým bezdrátovým ovládáním! Komu by to přišlo až příliš přestřelené, ten může sáhnout po konstrukčně podobném světle Gemini Titan 2500 OLED s nižším výkonem a menší baterií.
Otázkou ale zůstává, jestli má smysl šetřit, když už máte tendenci pořídit si až takto velkou lampu, nebo spíš rampu?! Rozdíl v ceně není sice vysloveně zanedbatelný (8 099 Kč za Titan 2500 vs. 10 499 Kč za Titan 4000), ale při jejich velikosti a parametrech? Jako zajímavější „cesta úspory“ se proto zdá být výrazně kompaktnější světlo Gemini Duo 2200 Multisport, které, jak již název napovídá, lze využít na mnoho různých způsobů. Zde se cena pohybuje na úrovni 7 499 Kč.
V případě světla Gemini Duo 2200 Multisport přitom dostanete jako bonus i držák na helmu, na níž lze upevnit i příslušnou baterii. Případně lze samostatně pořídit i čelenku a používat toto světlo při běhání, nočních pochodech a při mnoha jiných příležitostech.
Skuteční milovníci noční jízdy bez zásadního omezení rozpočtu navíc můžou kombinovat Gemini Titan 4000 na řídítkách a Gemini Duo 2200 na helmě, díky čemuž si zajistí skoro až nedostižné osvětlení pro své noční expedice. Pokud k tomu připočtete možnost ovládat obě světla bezdrátově jedním dálkovým ovladačem!
Pro zajímavost, Gemini Duo 2200 Multisport je nástupcem v „dávnověku“ našeho webu testovaného světla Gemini Olympia (rok 2013).
Gemini Titan 4000 OLED + Gemini Duo 2200 Multisport
Pořídit si dohromady sestavu Gemini Titan 4000 a Duo 2200 bude nejspíš nedostižným snem nejednoho nočního bikového vlka, každopádně přesně tuto sestavu jsem měl možnost nějaký čas osobně testovat. Menší světlo Gemini Duo 2200 jsem použil párkrát samostatně na gravel biku, velký Titan 4000 pak při jiné příležitosti na horském kole.
Pojďme si nyní říct jaké jsou základní parametry a podstatné rozdíly mezi světly Gemini Titan 4000 a Duo 2200. Tedy krom vzhledu, kdy nelze přehlédnout, že Titan 4000 využívá šest reflektorů, zatímco Duo „jen dva“. Podstatné jsou jistě i parametry, kdy Titan nabídne svítivost až 4000 lumenů a výkon 30 W, k čemuž potřebuje 4článkovou 60 Wh baterii. Dohromady toto světlo váží 350 g.
Gemini Duo 2200 Multisport nabízí očekávatelně 2200 lumen svítivosti, výkon polovičních 15 W, k čemuž mu postačí poloviční 30 Wh baterie (2 články). Vše při hmotnosti cca 190 g (komplet). U obou světel je přitom udávaná stejná doba výdrže okolo 2 hodin při plném výkonu a nějakých 22 hodin na 10 %.
Podstatným rozdílem je také přítomnost OLED displeje u většího Titanu 4000, který vás informuje jak o právě zvoleném režimu (výkon v %), tak i o předpokládané době výdrže při aktuálním nastavení. Nejdřív se zobrazí výkon, po chvíli se přepne na čas a na této hodnotě již zůstane. U Gemini Duo 2200 stav akumulátoru orientačně indikují jednak různé barvy podsvětlení ovládacího tlačítka, případně kontrolní diody přímo na baterii.
Gemini Titan 4000 OLED
- Svítivost: 4000 lumen
- Výkon: 30 W
- Akumulátor: 60 Wh (4článkový)
- Výdrž: 100 % = 2 hod. | 50 % = 4h 30 m | 10 % = 23 hod.
- Hmotnost: 350 g (komplet včetně baterie)
- Uchycení: na řídítka
- Cena: 10 499 Kč (bikebrothers.cz)
Gemini Duo 2200 Multisport
- Svítivost: 2200 lumen
- Výkon: 15 W
- Akumulátor: 30 Wh (2článkový)
- Výdrž: 100 % = 2 hod. | 50 % = 4h 30 m | 10 % = 22 hod.
- Hmotnost: 190 g (komplet včetně baterie)
- Uchycení: na řídítka / na helmu
- Cena: 7 499 Kč (bikebrothers.cz)
Video z podzimního testování Gemini Titan 4000 OLED
Výkon masivní, funkce přímočaré
Světla Gemini nejsou rozhodně první a jistě ani posledním kusem výkonného sportovního osvětlení, které jsem měl v ruce a na svém kole. Je proto s čím srovnávat. Zaujmout a přesvědčit přitom dokáže jak jejich světelný výkon, tak třeba i dost jednoduché a přímočaré ovládání bez zbytečných kudrlinek.
Jak totiž některá světla nabízí všemožné režimy, kombinují různé druhy reflektorů, které lze samostatně zapínat a vypínat, můžete je případně i sami programovat, když na to dojde, tak zde je situace výrazně jiná, výrazně jednodušší. Pokud totiž světlo ovládáte pouze tlačítkem na jeho těle, máte možnost jej zapnout a vypnout, ale také přepínat tři základní režimy – Low/Medium/High.
Světelný výkon v jednotlivých režimech lze i zde uživatelsky programovat, manuálně vybírat hodnoty v % (rozmezí 10-100 %), případně lze celé světlo resetovat do továrního nastavení – podržení tlačítka na světle po dobu 10 s.
Krom klasických režimů kontinuálního svícení lze zapnout i režim blikačky – podržení tlačítka přímo na světle po dobu cca 1s.
Více technických detailů a postupů najdete v PDF manuálu Gemini Titan 4000 OLED / Gemini Duo 2200 Multisport.
O něco zajímavější je situace po připojení bezdrátového dálkového ovladače, který umí to samé, přitom stačí jen natáhnou palec a stisknout tlačítko vedle gripu. Navíc lze, na dálkáči, aktivovat „světelný klakson“, nebo naopak přepínat plné světlo do potkávacího režimu.
Funguje to vlastně dost podobně jako v autě. Jsou-li světla vypnutá, pak stiskem a podržením aktivujete dočasně plný výkon reflektoru – světelnou houkačku! Dokud není tlačítko zase uvolněno. Naopak pokud je světlo zapnuté a svítí na plný výkon, lze stiskem a podržením druhého tlačítka snížit dočasně světelný proud na potkávací úroveň – abyste stále viděli, přitom zbytečně neoslňovali.
Párování jako nic a navrch i ovládání více světel!
Vedle několika jiných vymožeností mě vlastně dost bavilo jednoduché, zároveň bez diskuzí funkční bezdrátové ovládání. Malá krabička s dvěma tlačítky (funkce popsané výše) v jejímž nitru se skrývá tradiční plochá baterie CR2032 (občas je potřeba ji vyměnit).
Jak se takové dálkové ovládání páruje se světlem? Není nic jednoduššího. Propojíte reflektor k baterii, načež máte zhruba 30 vteřin ke spárování ovladače. K tomu stačí krátce stisknout jedno z tlačítek, světlo blikne a je vyřešeno. Po odpojení baterie se sice párování zase zruší a vše se musí „řešit znovu“, ale při takto jednoduchém postupu to nezdržuje ani neobtěžuje.
Výtečné na tom je i to, že jeden ovladač může řídit více světel najednou. Stačí je postupně spárovat, jak již bylo popsáno, a je vyřešeno. Jasně, člověk asi nebude mít 10 světel Gemini, aby z nich vytvářel světelné varhany, ale v případě modelového propojení Gemini Titan (řídítka) a Gemini Duo (helma), bude paralelní ovládání obou světel úžasně snadné a pohodlné.
*Když jsem zkoušel napojení obou světel na jeden ovladač, zjistil jsem, že Gemini Duo reagovalo s maličkým zpožděním oproti velkému Titanu. To je ale spíš jen zajímavost, která může být navíc pouze vlastností konkrétních dvou kusů.
Život s Gemini Titan 4000 / Duo 2200
Pokud se více zaměříme na praktické soužití s těmito světly, najdu zde také pár zajímavých postřehů. Na jednu stranu kvituju onu jednoduchost ovládání, kdy sice můžete předem programovat světelný výkon v jednotlivých režimech, to ale nejspíš uděláte jednou, dvakrát a pak už jen v rychlosti přepínáte požadované výkony.
Jednoduchá je také montáž, kdy stačí světlo na řídítka usadit a zajistit gumičkou. Pro větší Titan 4000 si musí člověk vyčlenit více místa, menší Duo 2200 usadíte snadno kam jen bude třeba. Propojovací kabely jsou dostatečně pevné, odolné a rozumně dlouhé. Tedy spíše kratší, akorát pro propojení světla na řídítkách a baterie na horní rámové trubce. *Případně lze pořídit prodlužovací kabely.
Solidní jsou i pásky, kterými se upevňují akumulátory na rám. Zejména u menší baterie (30 Wh) s jejím usazením není nejmenší problém. U větší bych možná popřemýšlel o doplnění přídavné gumové vrstvy, ač je měkčená část i na konci akumulátoru a dodání jednoho pojistného pásku navíc, zejména pokud se chystáte do náročnějšího terénu. Ale to asi hlavně pro svůj dobrý pocit.
Baterie tam i zpět
Co se mi také líbilo a co na mě dělalo dobrý dojem byly použité baterie (akumulátory). Už jen jejich celkové zpracování, materiály, pocitová pevnost a odolnost těla akumulátoru. Líbí se mi také jejich doplnění o kontrolní sadu diod a drobné tlačítko, díky čemuž snadno zjistíte, kolik z kapacity vám zbývá v zásobě.
Veskrze moderní je také vybavení akumulátorů konektory USB-C, samozřejmě pod gumovou krytkou. Díky tomu lze k nabíjení využít vybavení co už máte doma. Navíc lze tyto akumulátory použít i jako powerbanku a nabíjet s nimi telefon či další zařízení. Potřebujete k tomu jen kabel USB-C / USB-C.
Nabíjení menšího akumulátoru (30 Wh u Duo 2200) netrvá zásadně dlouho, řádově pár hodin. Naopak u většího kousku (60 Wh, Titan 4000) počítejte s delším časem. Respektive téměř vybitou baterii je potřeba nechat v síti ideálně přes noc, aby byla ráno na 100 %!
Gemini Titan 4000 OLED & Gemini Duo 2200 Multisport – závěr
Když se na problematiku světel Gemini Titan a Duo 2200 podívám zpětně, musím říct, že mě oba tyto reflektory rozhodně bavily. Titan 4000 byl něčím, co jsem si chtěl už dlouho zkusit a konečně k tomu měl reálnou příležitost. Jestli bych ale takové světlo chtěl, nebo snad potřeboval to nevím?
Osobně zase tak často v noci nejezdím a když, tak nemám nutně potřebu vyhledávat vyslovené extrémy. Gemini Titan 4000 je jistě zajímavý a lákavý produkt, osobně bych si ale vystačil nejspíš s menší variantou Duo 2200 Multisport. Líbí se mi, jak je toto světlo malé a kompaktní, přitom má výkonu na rozdávání. Člověk ho snadno využije na biku i na gravelu, nebo při jiných venkovních aktivitách. Noční běžky nebo skiaply, co vás jen napadne!
Více čoček, více přemýšlení!
Co se mi na těchto světlech rovněž líbí, je jejich zpracování a pocitová nešizená kvalita. Super je také jednoduchá obsluha a hodně návykové je dálkové ovládání, které si posadíte vedle gripu a nemusíte pak za jízdy nikde nic složitě hledat. Jestli bych se nad něčím zamyslel do budoucna, pak je to třeba trochu „chytřejší“ konstrukce reflektorů.
Už třeba u menšího světla Gemini Duo by mohla jedna čočka svítit více do šířky a druhá naopak více do dálky. Podobně by to mohlo být u Gemini Titan, kde by se dalo s šesti reflektory hodně čarovat. Otázkou ale je, jestli by tímto nepřišla světla Gemini o své jednoduché a přímočaré ovládání? Jestli by člověk místo jízdy více neřešil, jaký má zrovna zvolit režim, jestli má zdůraznit dálkové světlo, nebo to širokoúhlé?
Ono je to vlastně jedno. Pokud chcete světlo, které nabízí tyto možnosti, jistě takové na trhu najdete. Pokud vás ale více láká jednoduchost a přímočarost konstrukce i ovládání, pak stačí kývnout na světla Gemini!
Text a foto: Štěpán Hájíček
Domovská stránka výrobce: gemini-lights.com
Světla Gemini u českého zastoupení*: www.bikebrothers.cz
*kompletní nabídka včetně volitelného příslušenství a náhradních dílů