reklama

reklama

GEMINI Olympia – test světla

GEMINI Olympia - testV chladnějších částech roku, kdy se denního světla dostává jen poskrovnu a temnota zabírá větší část dne, je často jedinou možností, jak se vypravit na kolo, noční jízda za asistence výkonného osvětlení. V tomto směru se letošní zimu naším průvodcem šerem a tmou stala výkonná lampa GEMINI Olympia.

GEMINI Olympia - testToto sympaticky malé, přitom překvapivě výkonné světlo jsme zkoušeli na přelomu roku, a aby byly naše poznatky co nejvíce komplexní, vystdu zkušeností, dat a praktických postřehů z nočních výprav do temných lesů.

Větší ježek v kleci…

Kolikrát žasnu nad tím, kolik jsou toho ve výrobě schopni nacpat do malé krabičky… Gemini není výjimkou. Když jsem doma poprvé otevřel tak akorát velkou papírovou krabici s víkem, které drží na magnet, a vyskládal vše na stůl, bylo mi hned jasné, že to zpět už nikdy nedostanu. To bych radši vracel ježka do klece. Ale nevadí. Výbava náležící ke světlu Olympia je natolik bohatá, že vše rozhodně využívat nebudu, alespoň ne vše najednou. Proto lze pevnou krabici i nadále považovat za praktický transportní obal.

Vskutku bohaté věno

GEMINI Olympia - testBudeme-li konkrétní, pak v krabici Gemini Olympia najdeme jako součást standardního příslušenství prodlužovací kabel mezi světlo a akumulátor, to pro případ, že byste je měli od sebe ve větší vzdálenosti. Následuje nabíječka na 220V, páskový úchyt světla na hlavu, úchyt suchým zipem na přilbu, dva gumové kroužky uchycení na řidítka podle průměru trubky, objímka pro připevnění například na helmu a papírový návod. Už z množství příslušenství je jasné, že světlo je určené nejen na kolo, ale i na běh, nebo lyžování apod. Vlastní reflektor používá v současné době asi nejvýkonnější LEDky a to konkrétně 3x CREE XM-L U2. Díky tomu dosahuje velmi pěkného světelného toku 1 700 lm.

Kapacita na přání

Pro úplnost dodejme, že lze světlo Gemini Olympia pořídit ve dvou různých setech, které se od sebe liší velikostí externí baterie, tedy přesněji technicky akumulátoru. K testu jsme měli k dispozici čtyřčlánkovou variantu s kapacitou 5 200 mAh, komu by to bylo málo, může zvolit větší šestičlánkový akumulátor s kapacitou až 7 800 mAh. Nebo naopak, řešíte-li skladnost a hmotnost, případně pokud by se vám hodil menší „cestovní“ bateriový blok, můžete si samostatně doobjednat dvoučlánkový akupack s kapacitou 2 600 mAh.

Nasazuji svářečské brýle…

Ačkoliv patřím k oné skupině lidí, kteří nikdy nenechají návod neotevřený, v tomto případě jsem udělal výjimku a šel rovnou na věc. Co může být na tom spojit jeden konektor (propojit reflektor a bateriový blok) stisknout tlačítko a… Žasnout! Pár „výkonných“ světýlek už jsem v ruce měl, ale na to, jak je Gemini Olympia titěrná, září jak olympijská pochodeň. Jeden aby si na práci s ní vzal svářečské brýle! Letmý oční kontakt s trojicí nažhavených ultrasvítivých diod a slunce již nepatříš do konce svých dní!

GEMINI Olympia - testAno, trochu jsem si zapřeháněl, ale vlastně ne zas tak moc. Stačí se podívat na obrázek srovnání světelné výkonnosti světla Gemini a lampičky Aurora, kterou jsem donedávna měl za „dost výkonnou“ a je vše jasné.

Návod? Alespoň letmý pohled, prosím!

Pojďme ale dál ať se tu neutopíme v teorii a bohapustém áchichich áchichich… Ohledně návodu k použití, jak jsem psal o kousek výše, jsem trochu kecal. Nečetl jsem ho, to skutečně ne, ale musel jsem si alespoň prohlédnout obrázky, jak se světlo i s baterií upevňuje na helmu. Není to až tak složité, jen jsem se potřeboval inspirovat. V zásadě jde o to připevnit plastovou objímku pro samotný reflektor pomocí soustavy suchých zipů na čelní stranu helmy (pozor, ať si nezamotáte prsty) a na zadní stranu chytit pružnou páskou akumulátor. Světýlko se pak jen chytí k objímce pomocí gumového kroužku stejně jako na řídítka. Kdo měl někdy cyclocomputer Sigma, bude jako doma. Pak už jen propojit kablíky, kyblík hodit na hlavu a jedééém!

Lepkavé jak prsty chobotnice

Hodně bude záležet na konkrétní helmě, ale možná bude potřeba pár pokusů, než umotáte občas těžko zkrotitelné pásky se suchým zipem tak, aby byla objímka na středu helmy, a aby vás pásky uvnitř neobtěžovaly. S montáží na řídítka jsem si příliš hlavu nedělal, raději jsem si vše naložil na hlavu. Toužil jsem vyzkoušet jízdu nocí se světlem přímo na čele a řeknu vám, že to má cosi do sebe – svítit tam, kam se díváte. I když se světlem na řídítkách jsem nikdy problémy vlastně neměl. Ideální by asi bylo užít si luxus a svítit z čela i řídítek.

inzerce

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Závaží na čele i v týlu

GEMINI Olympia - testNevýhodou svícení z helmy, jak ještě každý tuší, je přidaná hmota, kterou si dobrovolně navěsíte na hlavu jako ozdobičky na větve vánočního stromečku. V případě Gemini Olympia s čtyřčlánkovou baterií to dělá něco přes 300 gramů (78 g reflektor + 228 g akummulátor). Výhodou naopak je, že se hmotnost, díky baterii v týlu, hezky rozloží a helma proto netáhne dopředu ani dozadu. Navíc člověk se světlem na čele nemá příliš tendence házet hlavou jako když Metalica hrábne pořádně do strun. Vyšší hmotnost na hlavě tak paradoxně pomáhá stabilizovat helmu i kužel světla.

Po tmě bez slepecké hole

Prořezávat si tedy temným lesem cestu se světlem Gemini Olympia na hlavě není problém. Kdo chce, hodí si Gemini na řídítka a baterii upne na rám. Ale pozor na přílišné skotačení! Takový X-up při půlnočním dirtování by mohl způsobit nejen dočasné oslnění sebe sama, či nočních spolubojovníků, ale také rozpojení nebo poškození kabeláže.

Jak to svítí?

Jako svi..! Chtělo by se zvolat a byla by to pravda. Gemini Olympia nabízí tři výkonnostní režimy, kdy se vše snadno přepíná tlačítkem ze zadní strany reflektoru. Standardně je nastaveno 20%-60%-100% světelného toku. Komu by to nevyhovovalo, může si tyto módy sám naprogramovat v rozsahu od 10% do 100%.

GEMINI Olympia - test

Porovnání světelného toku při výkonu 20% – 60% – 100%

Jak (ne)oslnit…

GEMINI Olympia - testKrátký stisk spoustě slouží k přepínání režimů, dlouhý stisk světlo zapíná a vypíná. Jasné jak facka, na to nemusíte být strojním inženýrem. Stejně logická je také rovnice – čím víc svítí, tím víc žere. Tedy elektřiny samozřejmě, ne vaše mozkové buňky. Ale snižovat výkon nemusíte nutně jen kvůli úspoře energie. S tímto světlem přijde na přetřes i otázka ohleduplnosti vůči ostatním nočním návštěvníkům lesa a účastníkům silničního provozu. Osloňovat okolí je lepší svými činy a ne září reflektoru Gemini.

Jak dlouho to vydrží?

Důležitá je pochopitelně i energetická otázka. A to nejen s ohledem na dnešní „zelené šílenství“, z něhož si Jeremy Clarkson tak často a rád utahuje. Mnohem důležitější je fakt, abyste nezůstali hodinu cesty od domova v temném lese bez kapky šťávy. Upřímně, pokud se nebudete zrovna účastnit noční non-stop jízdy, pak by se vám něco takového se světlem Gemini Olympia stát rozhodně nemělo.

GEMINI Olympia - test

Je pravdou, že plný výkon dokáže akupack pěkně potrápit, ale na druhé straně zde existují ochranné mechanizmy, které zajistí, že nezůstanete bez kapky energie. Jakmile totiž poklesne úroveň napětí v akumulátoru pod určitou úroveň, sníží se automaticky výkon světla a to dál běží na „úsporný režim“. A v tomto dokáže Gemini Olympia svítit ještě pěkně dlouho. Při 60% výkonu je to dle tabulek výrobce 4h 35min!

Tak dlouho v noci nejezdím…

GEMINI Olympia - testKdyž jsem se ptal druhého testera, zda zkoušel maximální dobu provozu, odpověděl mi, že ano ale nic nezjistil. „Gemini má tepelnou pojistku, proto ho někde pod stolem jednoduše nevyzkoušíš! V takovém případě se asi po čtvrt hodině vypne. Když jsem to zkoušel venku, tak jsem také nic nezjistil. V noci na kole totiž až tak dlouho nevydržím. Po třech hodinách jsem toho měl akorát dost, ale Olympia jela vesele dál.“

Když to stejně nestačí…

Výkon a výdrž jsou tedy více než dostatečné, přitom, pokud byste plánovali noční přejezd, 24hodinový závod nebo jinou šílenost, stačí přikoupit druhou baterii a je vystaráno. Ostatně příslušenství a náhradních dílů lze k tomuto světlu dokoupit celou řadu. Baterii, držáky, popruhy dokonce i čočku a to hned v dvou variantách s užším nebo širším kuželem světla.

Vyskočí-li čudlík

GEMINI Olympia - testV průběhu testu jsme nenašli prakticky žádný vážný nedostatek. Jediné, co vás může občas potrápit je spínač na reflektoru. Při nešetrné nebo příliš časté manipulaci se někdy stane, že gumový „čudlík“ částečně vyskočí ze své dráhy. Světlo lze i pak ovládat, už ale trochu hůř. Každopádně s nápravou lze počkat až domů. V klidu a teple reflektor rozebrat a usadit neposlušný spínač na jeho původní místo. Je to někdy trochu otravné, avšak vzhledem k mnoha ostatním přednostem tento jeden drobný nedostatek můžeme světlu Gemini velkoryse odpustit. Co říkáte?

Gemini Olympia – závěr

Zásluhou světla Gemini Olympia jsem musel krapet pozměnit svoje dosavadní představy o tom, co je to výkonné světlo. Ne že bych se dříve nesetkal s obdobně jasnou lampou, problém byl vždy v tom, že se jednalo o obrovské reflektory s výbojkou, dvojici reflektorů a podobné „zběsilosti“. Nikdy nic takto malé, lehké a přitom silné! Ano, čtyřčlánková baterie není zrovna drobek a vozit jí na hlavně dá trochu zabrat, ale… Taky si můžete dokoupit menší akumulátor a jednoduše je střídat. Malý akupack pro kratší večerní švihy po práci, velký bateriový blok pro velké noční výpravy a jiné expedice za tmy.

A abych nezapomněl na to skoro nejdůležitější! Ono je to snad dostatečně patrné z obrázků světelného kužele… Gemimi Olympia se, vedle jiného, může pochlubit i příkladně širokým a rovnoměrným kuželem světla. Tato vlastnost je přitom zásluhou trojice ultrasvítivích diod a čoček, které jejich světlo rozptylují do stran, aniž by byla limitována délka dosvitu. TEČKA

Ceny:
GEMINI Olympia (5200 mAh) – 5990 Kč
GEMINI Olympia (7800 mAh) – 6590 Kč
2-článková baterie (2600 mAh) – 1390 Kč

Další ceny a všechny ostatní důležité informace najdete na webu bikestrike.cz

Líbí se… Dalo by se zlepšit…
Sympaticky malý a lehký reflektor
Vysoký výkon
Dlouhá výdrž baterie
Snadné ovládání
Bohaté příslušenství
Dlouhá výdrž
Tepelná pojistka
Možnost dokoupení řady náhradních dílů
Snad jen ten ovládací vypínač, který občas vyskočil ze své dráhy

GEMINI Olympia - test

Porovnání výkonu a světelného kužele se světýlkem Aurora

Foto: Štěpán Hájíček & Jakub Douda