reklama

reklama

INTEND Samurai GR – Gravel vidlice hlavou dolů?!

Když se řekne „gravel bike“, představím si kolo s berany, širšími plášti, pevným rámem, ale také s pevnou vidlicí. Vyslovenou výjimkou dnes nejsou ani odpružené vidlice, které obvykle vychází z klasického modelu, či obvyklého uspořádání. Případně to může být celé „hlavou dolů“, neboli „up-side-down!“.

Realita je vlastně taková, že zatím nejsou pevně stanovená pravidla, jak by ideální gravelová vidlice měla vypadat, proto se zde více experimentuje. Respektive, jako základ se mnohdy používaly XC vidlice se zkráceným krokem (tak to třeba dříve řešil Fox), případně může jít o kousky vzhledově částečně podobné starším trekingovým vidlicím, avšak s modernějším zpracováním a luxusnějšími vnitřnostmi (dnes RockShox i Fox).

Příklady od velkých hráčů

Dobrým příkladem klasické cesty budiž před více jak rokem představená vidlice RockShox Rudy XPLR se zdvihem 30 nebo 40 mm, která nás svým vzhledem a konstrukcí nijak zásadně nezaskočí (viz novinky SRAM XPLR pro rok 2022).

*Hmotnost RockShox Rudy Ultimate XPLR se pohybuje okolo 1300 g.

Maličko jiný pohled na věc reprezentuje vidlice Fox 32 TC, představená letos na jaře. I ta v základu vsází na klasický koncept, jako ozvláštnění ale přidává dozadu otočený můstek, tak trochu po vzoru vidlic Manitou. Fox 32 TC nabízí standardně 40 mm zdvihu, případně je dostupné rozšíření na 50 mm. Hmotnostně by se mělo jednat o nejlehčí odpruženou vidlici Fox všech dob (1226 g).

V exotických konstrukcích můžeme postoupit o krůček dopředu ve chvíli, kdy zmíníme jedinečnou vidlici Lefty Oliver, dílo známé americké značky Cannondale. Tento kousek je s námi již řadu let, nebo alespoň gravel řada Oliver jako taková. Začínalo se totiž s jednostrannou up-side-down dvoukorunkou, za poslední roky ale přišla evoluce v podobě nového Oliveru – jednostranné jednokorunky!

Lefty Oliver nabízí specificky laděných 30 mm kroku, tabulkovou hmotnost 1340 g, ale také potřebu použít specifický přední náboj Lefty. Na cenu samostatné vidlice se ale raději neptejte, jelikož se šplhá dobře přes 40 000 Kč! Lefty Oliver má proto smysl pořídit si s celým kolem (Cannondale Topstone), jinak je to dost úlet!

reklama

2x Freiburg! 2x up-side-down!

Nyní sledujte, nakolik vypečený „oslí můstek“ jsem si, třeba i díky poslednímu odstavci o vidlicích Lefty připravil! Ústřední bodem dnešního představení má být unikátní up-side-down vidlice INTEND Samurai GR, která je vyvíjena a vyráběna v německém Freiburgu na úpatí pohoří Schwarzwald (Černý les). Zde značka Intend sídlí, zde byla založena a zde také probíhá 99 % její výroby.  

Ve stejném městě, světe div se, sídlí také evropské kanceláře a vývojové středisko Cannondal! Nebo tomu tak alespoň bylo ještě v roce 2018, kdy jsem byl do Freiburgu pozván na představení v té době zcela nové podoby modelu Cannondale Habit. Prošli jsme si tehdy vývojovou dílnu, prohlédli si kupříkladu vidlice Lefty Ocho v různých stádiích příprav, obdivovali muzeální kousky zavěšené na stěnách a tak podobně.

Když jsem proto zjistil, že značka Intend rovněž sídlí v tomto velice příjemném městě, nacházejícím se blízko Německo-Francouzko-Švýcarského trojmezí, vyvolalo to ve mně řadu hřejivých vzpomínek.

Pojďme se ale podívat na samotnou vidlici Intend Samurai GR, která sice na první pohled působí dost exoticky, po praktické stránce se ale jedná „pouze“ o odvozenou variantu původní up-side-down (USD) řady Intend Samurai, která se nabízí v trailové, XC, „super XC“ a nyní i v gravel variantě.

Proč vůbec up-side-down (USD)?

Konstrukce vidlic „postavených na hlavu“, tedy up-side-down (USD), má po teoretické stránce celou řadu výhod. Nižší neodpružená hmotnost, více prostoru pro kolo ve vidlici díky absenci spojovacího můstku, lepší mazání (olej sedí na stíracích kroužcích) a tedy i hladší krok.

Mezi nevýhody patří zejména problematická boční tuhost (kolo se ve vidlici více kroutí), teoreticky vyšší riziko poškození kluzné plochy, případně trochu složitější způsob vedení hadice brzdy.

Dnes zde ale nejsme proto, abychom obhajovali či hanili celý koncept USD vidlic, jen chceme poukázat na zajímavý nový kousek, který nabízí neotřelý vzhled, vysokou kvalitu zpracování, velký podíl CNC frézování, lákavé parametry a snad i výjimečnou funkci.

(Nejlepší) vnitřnosti od RockShoxu!

Pokud vás alespoň trochu zajímají sportovní auta, nejspíš jste nejednou zaregistrovali, že ten či onen speciál, pocházející od menšího výrobce, používá motor od jedné z velkých automobilových značek. Aktuálně mě napadá nový český počin Praga Bohema*, který bude používat motor z Nissanu GT-R!

*Bližší info například na: www.garaz.cz

Částečně podobný přístup volí značka Intend u vidlic Samurai, které se prodávají „prázdné“ a k plné funkci potřebují tlumící patronu RockShox Charger Raceday!

Tlumící okruh se tedy řeší samostatně implementací patrony od VELKÉHO hráče tohoto segmentu. Charger RD je, dle vyjádření lidí značky Intend, skutečně mimořádným kusem techniky, jehož vlastností by se jen těžko dosahovalo při samostatné výrobě, proto se tento prvek jednoduše vkládá do připravených vidlic Intend Samurai.

Proces kompletace – využij „zásilkovnu“, nebo DoDo!

Poměrně zajímavý je také proces, jak dostat patronu RockShox do vidlice Intend Samurai. Fakticky to není nic složitého, stačí na to očko 24 mm a imbus 4 mm, poměrně nezvyklý ale může být celý proces nákupu a instalace.

Výrazně snazší to mají zákazníci z Evropské Unie, kteří si objednají novou vidlici (bez tlumení) a samostatně, u svého prodejce, také patronu RockShox (kód produktu: 00.4020.546.002). Tlumící systém se následně pošle na adresu sídla společnosti Intend, kde vše složí a pošlou vám hotovou vidlici.

Horší je to v případě zákazníků mimo EU, kteří si instalaci tlumící patrony musí vyřešit, nebo objednat sami u svého mechanika. Je to hlavně kvůli právní stránce věci, kdy by Intend, při posílání kompletní vidlice mimo EU, musel ručit i za patronu od RockShoxu. Nehledě na ceny a složitosti posílání dílů sem a tam.

Při závěrečné kompletaci článku jsem narazil na informaci, že Intend pracuje na své vlastní tlumící patroně pro vidlice řady Samurai, která nahradí aktuálně využívaný kousek RockShox Charger Raceday. Aktuálně jen pro vidlice Samurai TR (130 mm).

Cena (skoro) mimo tabulky

Pokud si to celé nějak shrneme je vidlice Intend Samurai GR vizuálně a technicky hodně zajímavým kouskem, kterým byste si mohli ozvláštnit svůj gravel. Když se ale podíváme na cenu (1 649 EUR), která navíc nezahrnuje tlumící patronu RockShox, dojdeme možná k názoru, že by se vyplatilo koupit si rovnou Lefty Oliver a nechat si k ní naplést extra přední kolo.

Ale to už je zkrátka cena za výjimečnost, unikátní přístup a netradiční konstrukci i vzhled. Značka Intend má každopádně ve své nabídce nejen tuto vidlici, ale i řadu dalších USD kousků určených od XC až po DH.

Případně je možné zabrousit do druhé kolekce – Intend Blackline – která by měla obsahovat vzhledově méně výstřední, konstrukčně klasičtější a o něco málo dostupnější produkty, které by mohly oslovit širší spektrum zákazníků.

PS: Shodou okolností se mi na konci sezóny ozval jeden čtenář a nabídl mi možnost zkusit si na chvíli jeho kolo vybavené enduro vidlicí od Intend. Přes zimu jsem jeho stroj trápit nechtěl, ale třeba se zadaří a zkusím si tento unikátní kousek v příštím roce na začátku sezóny.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Intend, archiv BnR

Intend Samurai GR – základní údaje a přednosti

  • Lehká odpružená vidlice pro mimořádné gravel dobrodružství
  • Optimalizovaná konstrukce korunky a patek snižující hmotnost a tření
  • Konstruováno, navrženo a vyrobeno ve Freiburgu (Německo)
  • 100% ruční „in-house“ kompletace Intend
  • Určení: gravel
  • Zdvih: 50 mm / 40 mm
  • Pružina: vzduchová
  • Tlumení: Rockshox Charger Raceday Cartridge (objednává se samostatně, není zahrnuto v ceně)
  • Nastavení: tlak vzduchu, odskok, lockout
  • Úchyt brzdy: flat mount 180 mm / post mount 180 mm (+ 15g)
  • Hmotnost: 1450 g
  • Barva: černá anodizace
  • Cena: 1649 EUR (vč. daně, nezahrnuje patronu RS Charger RD)
  • Více informací: www.intend-bc.com

reklama

Vidlice INTEND jsou (budou) nabízeny i v různých barevných variantách