reklama

reklama

Chickadeehill AWK Air Spring – plovoucí píst i pro tvoji vidlici (Tech lab)

Nedávno jsem čirou náhodou narazil na zajímavou vychytávku vyráběnou již delší čas u sousedů v Německu. Chickadeehill AWK Air Spring kit je doplněk, který vás zbaví potřeby laborovat s tokeny a naopak vám poskytne možnost ladit krok vaší vidlice pomocí přídavného plovoucího pístu!

Fakticky se nejedná o žádnou převratnou technologii, ale o zajímavý, i když ne zrovna levný doplněk. S jeho pomocí můžete posunout krok vaší vzduchové vidlice blíže k projevu vinuté pružiny, a to pouhou regulací tlaku ve dvou separátních komorách.

Po praktické stránce vlastně jen vyměníte horní víčko s ventilkem za řešení AWK od Chickadeehill, díky čemuž budete mít na korunce místo jednoho ventilku dva!

Technologie známá a konkurencí prověřená

Že vám to něco připomíná? Nedivím se. Obdobné řešení se samostatně nastavitelným plovoucím pístem nabízela již dříve značka Manitou pod označením IRT (Infinite Rate Tune).

*Sami jsme tuhle vymoženost zkoušeli ji v roce 2016 na redakčním RB Bandit 675 na vidlici Manitou Mattoc.

Některé vidlice byly tímto plovoucím pístem vybavené již z výroby (např. Manitou Mezzer Sterling), do řady dalších se dal stejný prvek dokoupit. Praktický rozdíl byl v tom, že se třeba u vidlic Manitou Mattoc foukala hlavní komora zespodu, ventilek plovoucího pístu IRT byl naopak nahoře na korunce.

V principu hodně podobné řešení je použité u mnoha vidlic Öhlins, kde se tomuto nápadu říká „Ramp Up“. Je vlastně docela vtipné, že Öhlins má hlavní plnící ventilek nahoře na korunce, Ramp Up komora se fouká dole na konci vnější nohy. Takže přesně opačně, než je tomu u Manitou.

*Vidlici Öhlins (RXF 38 m2) s tímto řešením jsem nedávno jezdil na kole Deviate Claymore.

Proč plovoucí píst a co to dokáže?

Myšlenka zdvojené hlavní vzduchové komory rozdělené plovoucím pístem je vlastně docela jednoduchá. U klasického řešení je pozitivní komora jedním velkým válcem vzduchu, který se průběžně stlačuje – pruží. Jeho projev lze měnit pouze globálně – změnou jeho objemu. Toto je buď otázkou výchozí konstrukce, případně můžete zakročit pomocí tokenů.

Tokeny fakticky zmenšují objem pozitivní komory a tím mění charakter chování vidlice v celém jejím rozsahu. Po tokenech se primárně sahá, pokud chcete zvýšit progresivitu, fakticky se ale navyšováním jejich počtu obvykle připravujete také o citlivost na začátku zdvihu. Tady přitom může zasáhnout právě plovoucí píst jako je AWK Dual Air Spring.

V místě, kde by jindy byly tokeny, je právě tento plovoucí píst, který odděluje hlavní část vzduchové komory (nízkotlaké) od druhé, přídavné komory (vysokotlaké).

reklama

Nejdřív jedna a pak druhá… Komora!

Dle osobních zkušeností s vidlicemi Manitou a jejich systémem IRT vím, že díky tomuto řešení lze použít v hlavní komoře menší tlak, oproti běžné situaci bez plovoucího pístu. To pomáhá zvýšit citlivost vidlice na začátku kroku, aniž byste museli obětovat stabilitu ve středním rozsahu a jistotu na konci kroku.

Vše funguje zhruba následovně: Hlavní komora se při zatížení vidlice průběžně stlačuje a zvyšuje se tedy její vnitřní tlak. Druhá komora, za plovoucím pístem, zůstává poměrně dlouho víceméně bez reakce. Alespoň do doby, než se tlaky v obou komorách vyrovnají, následně pracují obě komory najednou – obě se stlačují.

Více lineární křivka

V případě vidlic Manitou mělo řešení IRT, dle mých zkušeností, přínos právě ve vysoké citlivosti, vyšší celkové aktivitě a zároveň i jistém konci kroku. U systému AWK Dual Air Spring je to podobné. Podíváme-li se blíže na křivku dodanou hochy z Chickadeehill, zjistíme, že s jejich systémem AWK se maličko snížil odpor na začátku kroku (první třetina), následně se křivka hodně zploštila (podobá se vinuté pružině), aby na konci opět přidala na progresi.

Výsledný projev by měl být svým způsobem spojením toho nejlepšího ze světa vinutých pružin a stlačeného vzduchu. Nízká hmotnost, snadná a široká nastavitelnost, převážně lineární průběh zdvihu, ale zároveň dostatečně progresivní závěr.

V případě, že by vás zajímala hmotnost, pak vězte že Chickadeehill AWK Air Spring vaší vidlici zbytečně nezatíží. Hmotnost se logicky mění podle varianty určené pro tu či onu vidlici (nabízeno pro mnoho modelů vidlic RockShox, Fox a Cane Creek). Každopádně v modelovém případě, určeném pro RockShox Lyrik, to dělá 64 g.

Ano, klasické horní víčko je lehčí, nějakých 22 g, ale pokud do vidlice nasázíte pár tokenů (každý cca 15 g), pak jste na tom brzy hodně podobně.

Chickadeehill AWK Dual Air Spring – specifikace a přednosti

  • Dvojitá pozitivní vzduchová komora s plovoucím pístem
  • Různé varianty pro řadu modelů vidlic RockShox, Fox a Cane Creek
  • Nahrazuje původní horní víčko s plnícím ventilkem a úchytem pro tokeny
  • Hmotnost: 64 g (verze pro RockShox Lyrik)
  • Cena: 180-230 EUR (dle modelu)
Jak se změní křivka odpružení s Chickadeehill AWK Air Spring

reklama

Instalace a nastavení

Základní instalace, nastavení a praktické ovládání by mělo být relativně snadné. V základu jen vypustíte vzduch z vidlice, vyšroubujete a následně nahradíte původní víčko za systém AWK a je (skoro) hotovo. Následně se fouká nejdřív pomocný prostor AWK (označeno „O“), poté hlavní komora. Doporučení zní použít v hlavní komoře poloviční tlak oproti prostoru u plovoucího pístu. Modelově 60 psi hlavní komora a 120 psi přídavná komora AWK.

Toto je doporučené nastavení (systém 1:2), který by vám měl zajistit adekvátní výchozí srovnání s původní jednokomorovou klasikou. Následně si můžete různě hrát s jednotlivými tlaky a hledat pro sebe vhodné nastavení. Díky svým historickým zkušenostem s Manitou IRT vím, že toto hledání není vždy snadné a často ani rychlé, ale pokud trefíte ten správný poměr, stojí to obvykle za to.

Testovací jezdec z Pinkbike (Paul Aston) ostatně popisoval, že jeho vidlice se systémem AWK měla stále slušně jemný začátek, na který navazoval příjemně lineární chod. Zároveň byla stabilnější ve středním rozsahu a zůstávala, při stejném sagu, výše ve zdvihu.

Jen pokud víš, co chceš!

Chickadeehill AWK Air Spring je hodně zajímavým a lákavým doplňkem pro majitele mnohých vzduchových vidlic. Při cenách okolo 180-230 EUR (dle modelu), to ale není zrovna levný doplněk. Navíc jeho nastavení také není z nejjednodušších.

Už jen dosáhnout požadovaného tlaku v malé komoře plovoucího pístu není vždy snadné a obvykle se to nepodaří napoprvé. Nedávno jsem si to připomněl na vidlici Öhlins u Deviate Claymore. Navíc lineárnější a více vinuté pružině podobný projev vidlice nemusí vždy korespondovat s tím, jak je konstruováno a nastaveno zadní odpružení. I když při dnešní oblibě pružinových tlumičů…

Ve výsledku je proto Chickadeehill AWK Air Spring řešením, které nejvíce ocení jezdci, kteří přesně vědí, co od své vidlice chtějí. S její základní výbavou (s tokeny) toho ale nejsou schopni dosáhnout.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Chickadeehill

„Chickadeehill AWK Air Spring dodá vaší vidlici podobný projev jako by využívala vinutou pružinu, avšak bez její váhové penalizace a s téměř nedotčenou jednoduchostí nastavení a jeho velkým rozsahem. Je ale potřeba dopředu dobře vědět, co hledáte a proč, abyste tento doplněk skutečně ocenili!“ Paul Aston, Pinkbike.

Chickadeehill nabízí i vlastní specifický tlumič LFB6

Pokud byste si chtěli ještě trochu víc zamotat hlavy ohledně možného tuningu vaší vzduchové vidlice doplňky od třetích stran, pak bych připomněl jiné řešení, kterým je MRP Ramp Control Cartridge. K dostání v ČR na Bikeatrike.com. Ostatně ono podobných řešení bude na trhu určitě víc. Toto je jen rychlá ochutnávka a ukázka jedné z možných cest.

Další variantou může být třeba DSD RUNT od jedné společnosti z Colorada.