reklama

reklama

Manitou Mattoc – s plovoucím pístem IRT

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuningPřipadá mi, že se v horské cyklistice, podobně jako jinde, střídají, mizí a vrací různé vlny a trendy. Byly časy, kdy bylo odpružení maximálně jednoduché a třeba i za kolečko odskoku jste si museli připlatit. Pak se přihnala vlna velkého ladění, která po čase vyšuměla, aby se nyní s plnou razancí vrátila zpět!

Tuning odpružení je dnes všudypřítomný! Stačí se podívat na oblíbenost tlumičů Cane Creek, kde máte možnost ladit čtyři hodnoty účinku tlumení, tvrdost pružiny a ještě jej přiškrtit páčkou pro výjezd. Podobný trend je patrný i u tlumičů Fox řady X2, RockShox něco podobného řeší u řady Vivid a takto bychom mohli pokračovat nejen u zadního odpružení.

Teorie je krásná – naladit si vidlici/tlumič přesně podle vlastního jízdního stylu, vkusu, preferencí, či dle podoby konkrétní trati. Jenže praxe mnohdy ukazuje, že už jen základní nastavení vlastního odpružení nezvládají rozhodně všichni (bez urážky). Proč by se tedy tito lidé měli pouštět do detailnějšího tuningu? Kolikrát jsem už slyšel z vyprávění od mechaniků i přímo od svých méně kolem postižených kamarádů hlášku ve stylu: „Můžeš mi to, prosím, nastavit a nafoukat. Já stejně nemám tlumičovou pumpu, proč bych ji také kupoval. Mně stačí, když se mi na to jednou za rok někdo podívá!“

Řada lidí stejně často, alespoň v tom lepším případě, spoléhá na doporučení výrobce! Nebo své nastavení donekonečna řeší na různých fórech, až skoro zapomínají na to hlavní… JEZDIT!

Každopádně tuning odpružení je prostě velké téma dnešní doby a já se v tomto směru rozhodně nepovažuju za žádného amatéra, aniž bych se chtěl tímto jakkoliv vychloubat. Už jen díky faktu, že mi rukama prošly stovky kol, se člověk prostě naučí „nastavit si to na sebe“. Naposled mě třeba samotného překvapilo, jak jsem po lehkém zásahu byl schopen naladit Cane Creek DB Air na Ghostu FRAMR LC (praktické představení) tak, aby sedl mému jízdnímu stylu a mým preferencím… A to rozhodně nejsem fanouškem těchto tlumičů.!

RB Bandit 675
Malá vzpomínka na letní pohodičku s RB Bandit 675

Tolik omáčky pro nic?

V žádném případě! Celý tento úvod si chystám proto, abych vám oznámil, že jsme se pustili do dalšího tuningu vidlice Manitou Mattoc nacházející se na redakčním RB Bandit 675. Prvním zásahem byla před rokem uskutečněná úprava prvku HBO (Hydraulic Bottom Out) s cílem odbourat až zbytečně výrazné tlumení na konci kroku. Nyní jsme se ale paradoxně vydali tak trochu opačným směrem…

Nesáhli jsme ale po žádné „podomácku“ stvořené kreaci, či zaručeném „garážovém“ produktu, ale šli jsme si vybrat do originální nabídky Manitou, který pro tento účel nabízí program MRD – Manitou Racing Development. Pro náš Mattoc Pro (pro všechny vidlice Manitou Mattoc) se přitom nabízí dvě základní možnosti úpravy průběhu kroku. Jednak lze použít systém vložkování IVA (Incremental Volume Adjust), ale také plovoucí píst IRT (Infinite Rate Tune).

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Krabičko, krabičko, co v sobě ukrýváš?

Manitou IVA (Incremental Volume Adjust)

První z možností představuje řešení, jaké dnes používá drtivá většina výrobců, tedy vložky do hlavní vzduchové komory. Jedná se o obdobu asi nejznámějšího řešení vložkování RockShoxu a jeho Bottomless Token (jen příklad). V principu jde o to, že přídavnou vložkou zmenšujete objem hlavní (pozitivní) vzduchové komory, což při stejném tlaku znamená posílení progrese, řekněme v druhé polovině až poslední třetině zdvihu.

Manitou ale k tomuto tématu přistupuje po svém. RockShox kupříkladu používá prosté plastové bloky, které šroubujete jeden po druhém do víčka vzduchové komory a zbytek máte v dílně nebo v batohu. U Manitou IVA si vše vezete vždy s sebou, a to přímo ve své vidlici.

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Základní set prvku Manitou MRD IVA

Vtip je v tom, že prvek IVA odděluje/zmenšuje vzduchovou komoru pomocí samostatného pístu, který se pohybuje po vlastní pístnici. Vy potom použijete specificky tvarované plastové bloky, které nacvaknete na pístnici (dřík) nad nebo pod onen píst. Tím rozhodnete, jestli bude zmíněný píst výš nebo níž, což má ve výsledku vliv na objem hlavní komory a tedy i výslednou progresivitu.

Vložky jsou u Mattocu čtyři a máte tedy k dispozici čtyři stupně progrese. Respektive pět, protože už jen vložením samostatného prvku IVA zasahujete do prostoru hlavní komory. Přitom platí, že čím níže je píst, tím menší je objem a vyšší je míra progrese.

Toto řešení je praktické díky své kompaktnosti a provedení „vše v jednom,“ čehož bylo možné dosáhnout díky prostému faktu, že se vzduchová komora Dorado Air (ve všech vidlicích Manitou Mattoc) fouká zespodu. I když by asi nebyl problém přidat prvku IVA ventilek, kdyby šlo o jiné řešení. Poslední poznámka – prvek IVA je dnes standardní součástí druhé generace „indiánského krumpáče“ – Manitou Mattoc Pro 2.

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Píst je až dole = maximálně zmenšená vzduchová komora/posílená progrese 
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Střední poloha nastavení prvku IVA

Manitou MRD 2016 - Tech News
Pro ilustraci dva grafy. První demonstruje změnu průběhu zdvihu při zvyšujícím se tlaku…
Manitou MRD 2016 - Tech News
Druhý znázorňuje, jak se mění krok vidlice, když přidáváte jednotlivé vložky – zmenšujete vzduchovou komoru.

Manitou MRD IRT (Infinite Rate Tune)

Druhou z nabízených možností představuje nezávislý plovoucí píst IRT (Infinite Rate Tune), který rozděluje hlavní vzduchovou komoru na dva menší a zcela samostatné prostory. Také prvek IRT se montuje, stejně jako IVA, namísto horního víčka vzduchové komory. Již na první pohled jej ale odlišuje, kromě nápisu, také přítomnost ventilku.

„S IRT vypadá Mattoc jako obyčejná vidlice s foukáním seshora, přitom se z něj ale stane neobyčejná vidlice,“ jak vtipně poznamenal mechanik Michal z Progress Cycle, který si vzal na starosti posezónní údržbu a instalaci systému IRT do našeho Mattoca. Díky!

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Prostý obsah – píst s horním víčkem, čepička ventilku a stručný návod a s tabulkou doporučených tlaků.
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Po vybalení a bližším pohledu zjistíme, že zde skutečně platí pravidlo: „V jednoduchosti je krása!“

IRT funguje tak trochu jako tokeny, avšak s tím rozdílem, že pružně reaguje na průběh zdvihu. I když to je zatraceně zavádějící tvrzení! Hlavní vzduchovou komoru totiž rozdělíte na dva samostatné prostory, kdy v hlavní části, u Mattocu foukané zespoda, necháte víceméně stejný tlak jako dřív, nahoru do prostoru odděleného plovoucím pístem nafoukáte podstatně víc. Modelově 40 psi do hlavní části a 100 psi do IRT komory.

Co se stane? V první čtvrtině zdvihu nepoznáte příliš rozdíl, jelikož se hlavní komora standardně stlačuje a píst IRT zůstává bez hnutí na místě. V hlavní komoře přitom vzroste tlak řekněme na 80 psi.

Manitou MRD 2016 - Tech News
V polovině zdvihu již tlak vlivem stlačení opět vzroste, v hlavní komoře řekněme na 100 psi, a tím se vyrovná tlaku v IRT komoře, která tímto okamžikem začíná pracovat. V té chvíli se začnou stlačovat obě komory najednou a tlak v obou progresivně roste, jak je vidět na přiloženém obrázku.

K čemu to všechno?

Manitou MRD 2016 - Tech News
Dívat se na přínos systému IRT můžeme, jak již bylo naznačeno, z různých úhlů pohledu. Chceme-li zvýšit citlivost a zachovat stabilitu na konci, můžeme při použití IRT snížit tlak v hlavní komoře z modelových 70 psi na 40 psi a do IRT komory nafoukat cca 70 psi.
Manitou MRD 2016 - Tech News
Druhý graf ukazuje, jak se hýbe křivka, jak roste progrese, pokud necháme v hlavní komoře stabilní tlak (modelově 40 psi) a v komoře IRT zvyšujeme hodnotu z 40 až na 180 psi. S takovýmto přístupem zůstává zachována počáteční citlivost, zvyšujeme ale postupně stabilitu ve střední části (zatáčení, brzdění apod.) a celkově posouváme vidlici více k progresivitě na konci.
Manitou MRD 2016 - Tech News
V principu nežádoucím efektem je opačný postup, kdy necháme v IRT komoře stabilní tlak, avšak postupně přidáváme tlak v hlavní komoře. Výsledkem je plus mínus stejný průběh, stejná křivka s tím, že se zvyšuje progrese a zhoršuje se též vnímavost na menší nerovnosti.
Manitou MRD 2016 - Tech News
Zajímavé jsou ještě dva další srovnávací grafy, kdy v prvním porovnáváme průběh zdvihu při stejném tlaku v hlavní komoře, a to bez přídavků (černá výchozí), s vložkami IVA (modrá progresivně rostoucí na konci) a s plovoucím pístem IRT (červená – shodná citlivost, avšak stabilnější ve středním rozsahu a jistější na konci).
Manitou MRD 2016 - Tech News
Druhý graf demonstruje, jak to vypadá, když chceme dosáhnout stejně stabilního konce. Výchozí je šedá křivka. S vložkami IVA se nám lehce propadne stabilita ve středním rozsahu (modrá), zato s IRT je začátek krásně citlivý, střed stabilní a konec jistý.

Které řešení by tedy u vás vyhrálo? Za nás jsem už vlastně odpověděl, když jsem zmínil, že jsme si pořídili řešení s plovoucím pístem IRT. Zde je tedy něco o jeho instalaci, která je ale triviálně prostá…

reklama

Instalace IRT do Manitou Mattoc Pro

Prvek IRT jsme dostali úhledně zabalený v krabičce Manitou. Její obsah ničím zásadním nepřekvapí. Nachází se zde plovoucí píst na vlastní pístnici upevněné k hornímu víčku s ventilkem a stylovou čepičkou Manitou s drobným nápisem AIR.

Pro instalaci stačí vypustit všechen vzduch z hlavní komory (ideální je postavit Mattoca vzhůru nohama), vidlici zase otočit, demontovat horní víčko, z vrchu do vidlice vsadit prvek IRT, plovoucí píst zakápnout trochou tlumičového oleje (s citem) a víčko zase zašroubovat. Poté už stačí jen foukat…

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Základní instalace je skutečně prostá. Píst IRT totiž stačí vložit do vidlice…
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Plovoucí píst zakápnout olejem…
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Pak už jen usadit a zašroubovat horní matici!

POZOR, v návodu se píše… A říkal to i Michal, že při KAŽDÉM FOUKÁNÍ je ideální nejprve obě komory vypustit (nejdřív tu hlavní, pak IRT). Poté jako první nastavit požadovaný tlak v IRT komoře, pak teprve vidlici (kolo) otočit a zespodu nafoukat hlavní komoru systému Dorado Air. Proč? Kdybyste postupovali obráceně (hl. komora, pak IRT), tak by se mohl plovoucí píst posunout do nežádoucí pozice, z níž byste jej již dalším foukáním nemuseli dostat a výsledek by neodpovídal očekávání.

Když dofukovat v terénu bez vypouštění, tak radši jen decentně a primárně spíše hlavní komoru. Pokud chcete ladit komoru IRT, vypusťte nejdříve vzduch z hlavní komory, nalaďte IRT a pak zase foukejte zbytek. Opakuji se, vím, ale je to důležité!

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Hlavní komora se fouká zespodu! Zde ještě rozebraná vidlice kvůli posezónní údržbě. 

Se systémem IRT ve vidlici Manitou Mattoc Pro jsme zatím ujeli jen relativně málo, ale zkusili jsme již tři různá nastavení a zdá se, že se pomalu, ale jistě blížíme touženému výsledku. Naše praktické nasazení jsme začali, na doporučení mechanika Michala, s tlaky dle tabulky. Ta radí foukat hlavní komoru pro 76 kg vážícího jezdce na 53 psi, IRT na 93 psi.

V praxi samozřejmě zaokrouhlujeme na 50 a 90 psi. Kolega Zed, který takto nastavené kolo dostal, si následně pochvaloval, jak je Mattoc ze začátku krásně citlivý, přitom se třeba při silném dupání, či při jízdě vestoje houpe o poznání méně než dřív!

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Tabulka doporučených tlaků pro Manitou Mattoc Pro s IRT – kompletní návod k instalaci IRT (PDF)  

Já, když jsem si týden na to kolo přebíral, jsem měl podobné dojmy, každopádně mi vidlice na moji figuru a výbavu (foťák a jiné srandy v batohu) přišla dost měkká a docela se bořila. Také za to může povětrnostní situace, jelikož v době mého hraní si s Mattocem panovaly venku teploty okolo nuly, které vás již dokáží, s ohledem na rozpínání vzduchu, okrást o pár psi v průběhu jízdy…

Proto jsem zastavil a že budu ladit… Jenže to bych si vedle hromady nepotřebných věcí nesměl doma zapomenout velkou pumpu s manometrem! Proto jsem vytáhl „profesorské pero“ a nafoukal jen hlavní komoru…

RB Bandit 675 & 9point8 Fall Line
V Krušných horách ještě bez IRT

Co jsem to jen udělal!!!

Až doma, při rozboru jednotlivých grafů (výše), mi vlastně došlo, že jsem šel tímto krokem proti smyslu celého systému IRT. Dosáhl jsem sice požadovaného nárůstu stability, a to podstatným způsobem, zároveň jsem se ale zbavil části počáteční citlivosti. Při tvrdší agresivní jízdě to ale nebylo až tak špatné, jelikož Mattoc zůstával výše ve zdvihu, nebořil se, ale přitom v těžkém terénu krásně makal. Makat by ale mohl i víc…

Jeho vyšší stabilita mi v tomto režimu pomohla zdolat s prstem v nose pár vyhlášených technických skalek a jiné záludnosti. Takže nakonec dobrý, ale jsou tam ještě rezervy…

Proto jsem se před druhou jízdou zavřel do dílny a krom pár dalších servisních úkonů vytáhl velkou pumpu na tlumiče a začal si hrát s tlaky ve vidlici. Nejprve jsem vypustil hlavní komoru, následně jsem natlakoval IRT na nějakých 110 psi a nakonec jsem nacpal do hlavní komory 60 psi. Otočil jsem kolo a vidlice byla krásně progresivní, ale z kraje dost tupá!

Proto jsem RB Bandit 675 zase otočil, připojil pumpu a ubral na hodnotu cca 50 psi. Někdy stačí vážně maličko a rozdíl se dostaví. S poměrem 50/110 psi (hl. komora/IRT) se mi už krok vidlice líbil o dost víc. Už při zkoušce nasucho v dílně mi připadalo, že je začátek hezky aktivní, na konci se přitom Mattoc už tak nebořil. Takže hurá do kůže a jdeme to prubnout ven!

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Ventilek pro foukání hlavní komory se ukrývá pod touto čepičkou na spodku pravé nohy. 
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Při jejím vypouštění je jistější vyndat přední kolo, abyste si olejem nepotřísnili kotouč, případně vidlici vypouštět přes pumpičku.

Podruhé a lépe!

Druhý pokus s nastavením a následné svezení již byly o poznání lepší než první výstřel a ve spěchu přefouknutá hlavní komora. I při druhé jízdě sice do hry zasáhlo počasí, tentokrát skutečný mráz. Proto bych, ideálně asi po půl hodině jízdy a vyrovnání teplot, vidlici ještě dofoukal, ale už jen lehounce, proto jsem to nechal být, abych u toho sám nevymrznul.

Každopádně celkový projev se již hodně blížil tomu, co jsem si od systému IRT sliboval. Zejména s ještě teplou vidlicí a s olejem, který zatím nestihl zatuhnout, byl Mattoc neskutečně citlivý a vnímavý. Velký luxus! Ve středním rozsahu mi přišel podobně (skvěle) aktivní jako dřív, na konci ale patrně lépe zvládal velké nárazy, nebořil se a jeho konec byl hodně příjemný.

Záměrně jsem si našel pár náročnějších míst, zejména jeden sjezd se žlabem, který je zpestřen, po značné vodní erozi, několika solidními schody tvořenými příčnými kořeny. Zejména ten poslední je spíš na to, aby ho člověk skočil a ne sjížděl. Jenže já před ním neměl moc rychlost a navíc jsem trochu tančil na přimrzlém listí na mokrém podkladu. Prostě jsem to nějak protlumil a už si říkal, že snad půjdu přes řídítka. Nestalo se, IRT zafungovalo, podrželo mě na posledních pár centimetrech kroku vidlice a já to udržel! Díky!!! 😀

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Máte-li vypuštěnou hlavní komoru, je Mattoc slušně zalezlý, ale nemusí klesnout až na dno…
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Pak už stačí jen pár fouknutí do horní komory IRT a máte tam rázem požadovaný tlak. V mém případě nějakých 110 psi.
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Pak už jen znovu naplnit hlavní komoru. Na druhý pokus jsem se snažil trefit tlak cca 50 psi.

Manitou Mattoc Pro s IRT – prozatímní závěr

Abych to tedy nějak smysluplně shrnul a zakončil. Doplněk Manitou MRD IRT skutečně plní, co slibuje. Díky jeho přítomnosti můžete snížit základní tlak, tím přispět k prvotní citlivosti vidlice, aniž by se vám vidlice propadala při každém pohledu na přední brzdu, anebo přišla o předvídatelný konec. Neříkám, že toto řešení je vhodné pro všechny a neříkám ani, že je jeho nastavení snadné. Člověk si s tím musí zkrátka chvíli hrát, zkoušet co mu sedne a také vlastně vědět, co chce.

Věřím ale, že když si chování Mattocu s IRT postupem času zmapujete, bude stačit zapsat si do notýsku pár čísel a buď udržovat ve vidlici konstantní tlaky pro všechny podmínky, nebo střídat dvě tři nastavení podle prostředí, v němž se právě pohybujete. Taková je u Manitou cena za dokonalý chod.

Díky IRT snad na chvíli přestanu vzpomínat na SPV, na to, jak tento systém krásně fungoval, když se dobře nastavil, a budu si užívat Mattoc jak jemně žehlí a přitom mě udrží, i když se zase budu hrnout po některé z mých oblíbených skalek kolmo dolů!

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
RB Bandit 675 na návštěvě „doma“ v pražské prodejně RB
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Na kontrolním kroužku je vidět, co udělal Mattoc na zmíněných kořenitých schodech. Zhoupl se, ale nešel na dno. Díky bohu!

Více možností tuningu Manitou MRD

Když už jsem byl v Progress Cycle a zejména pak v jejich dílně, nemohl jsem si odpustit podívat se, jak v reálu vypadají další prvky tuningu z rodiny MRD, které značka Manitou nabízí ke svým vidlicím. Zejména pro modely Mattoc a Dorado. Teď už to ale vezměme jen stručně formou popisků u fotek…

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
IRT pro Dorado – v principu naprosto shodné řešení jaké popisuji výše. 
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Odlišný je v podstatě jenom průměr a jiné je faktické provedení pístu, který je kovový a vypadá vážně sexy. Ale co, plastový pístek v Mattocu taky funguje!
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Dorado TSR – řada moderních DH vidlic dnes disponuje speciálním tlačítkem (pístkem) pro odvzdušnění vnitřního prostoru nohou při vyšší zátěži. Jednoduše stisknete tlačítko, upustíte trochu tlaku, který se zde nahromadil nepřetržitým pumpováním vidlice a vaše odpružení by mělo zase makat jako když jste své kolo vyndali z auta.
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Mattoc Hexlock SL – První generace Manitou Mattoc je vybavena unikátním systémem rychloupínací osy (Hexlock QR), která má jednoznačně své kouzlo a která těží s „firemní filosofie“ šestihranného spojení osy a nohou vidlice. Mattoc Hexlock SL je přitom v první řadě odlehčenou verzí této osy, která již není vybavena rychloupínákem, ale spoléhá na fakt, že máte nářadí vždy po ruce.
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Koncovka osy Hexlock SL
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Stačí zašroubovat do vidlice a pak už jen povolovat/utahovat osu imbusem 6 mm
Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Zkrátka a dobře, pokud chcete ušetřit 42 gramů, můžete si pořídit Mattoc Hexlock SL. Demontujete z vidlice „zarážku“ na levé noze a nahradíte ji dílem náležícím k ose Mattoc Hexlock SL. Poté z pravé strany vložte osu, vlevo ji utáhněte a hotovo! Když ji pak budete povolovat, sama vám vpravo vyleze a vy už ji pak jen vytáhnete rukou. Prosté, jednoduché, elegantní a věřím, že i funkční. Upřímně, trochu o ní přemýšlím…

Dostupnost a ceny dílů Maniitou MRD si ověřte u www.progresscycle.cz

Všechny díly a doplňky Manitou najdete na webu www.manitoumtb.com

Foto: Štěpán Hájíček

Manitou Mattoc Pro - MRD IRT tuning
Jediné poznávací znamení poukazující na přítomnost pístu MRD IRT je tato čepička…