reklama

reklama

Rock Machine Storm e90-29 Touring (2023) | TEST

Jednoznačnou doménou našeho webu jsou sice kola horská, případně gravelbiky, občas ale může být zajímavé vystoupit se zažitých kolejí a podívat se trochu někam jinam. Třeba takový elektrický Rock Machine Storm e90-29 je zajímavým a nanejvýš příjemným kolem, které bych si snadno dokázal představit ve své garáži, pokud bych měl pravidelně dojíždět někam po městě či za město.

Je to vlastně těžká pohoda! Už jen odložit svazující funkční bikové oblečení, zůstat víceméně v „civilu“. Přidat jen vhodnou helmu, pohodlné brýle, snad i vynechat rukavice, nazout běžnou sportovní obuv a vyrazit do práce, za nákupy, za kamarády, kamkoliv je zrovna potřeba.

Příjemnou změnou je též možnost odložit na chvíli auto, či nemuset plánovat všemožné terénní klikatice, či štěrkové švihy. Jen se tak komfortně vyhoupnout do sedla, zapnout motor, vytyčit si cíl a svištět si to po městských cyklostezkách, po lesoparku, nebo kdekoliv jinde bez stresu, ohnutých zad a výraznější námahy.

Návštěva ve světě komfortního cestování s hlavou oblacích na „relativně“ čerstvém vzduchu mě rozhodně bavila. Snad to nebylo naposled!

reklama

Bez bouře a hany

Rock Machine Storm e90-29 není prvním kolem svého druhu, na kterém jsem měl možnost se svézt, a snad ani posledním. Na přelomu roku 2020/2021 jsem totiž po městě proháněl jiný stroj městského ražení s elektrickým pohonem (tehdy Bosch), s nízkým rámem (MONO tube konstrukce) s obdobně všestranným vybavením – Rock Machine Crossride INT E500 B Touring.

*Ještě dříve to byl Rock Machine STORM e60-29 25th Anniversary (rok 2019)

Rozdílů mezi dnešním Stormem a starším Crossridem se najde vícero. Modely Crossride jsou, již z logiky jejich pojmenování, blíže krosovému stylu jízdy, mají tedy užší pláště, odlišnou geometrii atd. Naopak elektrický Storm je kolem více svázaným s klasickými MTB modely, přičemž tyto geny kombinuje s nízkým rámem pro snadné nastupování (pro muže i ženy), s výbavou v podobě blatníků a nosičů a rovněž třeba s komfortním cestovním posedem.

Naopak třeba geometrie by měla být hodně v MTB stylu, typicky biková je i vzduchová vidlice Rock Shox Judy Silver. Obecně lze říci, že se Rock Machine Storm nenechá zahanbit ani v lehčím terénu, ač mu více k tělu půjde třeba městská dlažba.

Rock Machine a vlastní pohon Sport Drive

Jedním ze specifik kol řady Rock Machine Storm v jejich elektrické podobě by měla být také originální pohonná jednotka SPORT DRIVE, která nabídne velice slušné parametry. Nominální výkon „legislativních“ 250 W (maximální výkon 500W), točivý moment poctivých 90 Nm, 36V architektura, ale třeba i efektní barevný displej, či baterie s jistě solidní kapacitou 500 Wh.

Při troše snahy by neměl být problém zvládnout na tomto kole i 100 km na jeden zátah, což moje zkušenosti a průběžné odhady „spotřeby“ rozhodně dokazují. Člověk se ani nemusí vysloveně „trápit“ jízdou s nejnižší úrovní asistence.

Jednou z výhod vlastního pohonu Sport Drive (jednotka vyvíjená přímo značkou Rock Machine) jsou široké možnosti individuálního uzpůsobení. K detailnímu nastavení map výkonu a dalším funkcím se sice nedostanete přes aplikaci v telefonu, je potřeba využít servisní program v počítači, i tak by to ale mělo být snadné a intuitivní. Ostatně dopředu se počítá s tím, že prodejce vyzpovídá klienta (jezdce) kdy, kde, či jak své kolo používá, a podle toho upraví jeho osobní nastavení.

Měnit lze kupříkladu křivku síly motoru (plochá a plynulá, či strmá a více agresivní), zpoždění nástupu motoru při rozjezdu (ne každý chce vystartovat z křižovatky jako formule 1) a další podobné parametry. Navíc je zde i hezký, dobře ke kolu pasující barevný displej či příjemné dálkové ovládání s možností přepínání integrovaného osvětlení.

Motor Sport Drive je do rámu krásně a čistě zapuštěn. Sedí ve „středové bublině“, která jej dokonale objímá ze všech stran.
Pár šroubů lze zahlédnout na pravé straně pod klikou.
500 Wh baterie je hezky a čistě usazena v rámu.

Civilizovaný projev a šum světa

Pro účely mého testování bylo vybráno nastavení s brzkým nástupem síly motoru, ostatně jak je v zemích českých zvykem, jelikož nejednou se člověk rozjíždí do kopce (nežijeme v Holandsku) a také s více sportovní křivkou výkonu. Nesmíte to ale vnímat tak, že se jedná o agresivní elektrické kolo do terénu. Stále je to spíše městské (příměstské) přibližovadlo, čemuž odpovídá jeho naturel i celkové naladění.

V praxi z toho vychází, že je motor Sport Drive, který má za sebou již řadu vývojových generací, velice příjemný, dostatečně silný, a vlastně i poměrně decentní. Nevytrhne vám řídítka z rukou!

Zároveň musím pochválit, nakolik je pohon Rock Machinu Storm tichý. Jak se jiné pohonné jednotky svým výrazným bzučením dost hlasitě hlásí o slovo při každém roztočení klik, tak Sport Drive si jen tak zlehka ševelí. Člověk proto může takřka nerušeně vnímat zvuky okolí, vzduch proudící okolo uší, zpěv ptáků, ševelení plášťů s chutí ukrajujících další a další štěrkové či městské kilometry…

Velký a přehledný displej. Rozložení je dopředu dané, mění se vlastně jen zobrazené údaje.
Jednoduché, snadno dostupné a bez diskuzí funkční dálkové ovládání.
Součástí výbavy je i kvalitní osvětlení (přední – AXA Blueline 30).

Na trojku to stačí!

Z hlediska funkce, projevu a ovládání samotného pohonu lze začít konstatováním, že máte na výběr čtyři úrovně dopomoci, jednoduše označené čísly. Proč vymýšlet vzletná slovní označení? V autě také řadíte 1-6 a ne Sport, Tour, Turbo apod.! Ony čtyři režimy jsou pak rozumně odstupňované.

Osobně jsem nejvíce využíval režim „3“, který je dostatečně silný, aby měl člověk pocit příjemně svižné jízdy, adekvátního „odpichu“, zároveň není zbytečně agresivní, či energeticky náročný. Ve čtvrtém stupni je síla motoru ještě o krůček výraznější, za většiny situací ale vyšší porce potřeba není. Snad jen v delších táhlých kopcích, které chcete mít brzy za sebou, nebo když se kopec před vámi až nečekaně prudce zvedne.

Jak už jsem částečně naznačil výše. Při „mém“ nastavení zabíral motor poměrně záhy, ani ne po půl otáčce kliky, nástup byl plynulý a výkon pak slušně dávkovaný dle intenzity šlapání. Rock Machine eStorm není žádná závodní raketa, pomoci jezdci ale dokáže více než dostatečně. Zkrátka abyste se při dojíždění zbytečně nepotili.

Snad jen škoda, že u nás platí evropská norma s limitem dopomoci 25 km/h a ne ta americká (20 mph = 32 km/h). „Pětadvacíka“ je na rovinatých cestách často prostě málo. Ač je přitom „dozvuk“ motoru roztažen plynule – neskončí ostrým zásekem na hranici 25 km/h, ale lehce vám „foukne do zad“ ještě kolem 26-27 km/h –, tak je to zkrátka často dost otravné. Člověk mnohdy radši hledá více kopcovitý terén, aby si užil přirozený tah motoru po co nejdelší čas a dolů se nechal táhnout gravitací.

Baterie se vkládá do rámu svrchu, díky čemuž je snadno přístupná.
Při vypnutém kole lze snadno zjistit dostupnou kapacitu.
Akublok má zajímavý trojúhelníkový profil.
Lůžko baterie jo dobře zpracované – v kole nic nechrastí.
K odemčení baterie slouží klíček od zámku na zadním kole.

Paní radová se v terénu neztratí!

Přestože mají základní rysy geometrie použité u Rock Machine Storm e90-29 své kořeny v MTB, tak se nedá čekat, že zde najdete i bikový posed. Ne, ne! Pozice za řídítky je poměrně komfortní, více vzpřímená, jezdec se zde vskutku nemusí nikterak hrbit. K zaměření tohoto kola ale zmíněné rozložení těla jednoznačně sedí.

Velice příjemné je rovněž jeho ovládání, které si hodně zakládá na klidu a jistotě. Storm e90-29 zkrátka jasně vede a bez odmlouvání drží stopu, jeho jezdec se tedy nemusí o moc starat a jen si užívá pohyb na čerstvém vzduchu. Rovněž do zatáček se pokládá s klidem a dostatečnou jistotou. Celkově lze tedy říci, že je jízda na něm klidná a plavná.

Zároveň jsem si ale neodpustil pár menších výletů do lesa mimo asfalt a zpevněné cyklostezky, přičemž ani zde se Rock Machine Storm neztratil. Na ostřejší MTB řádění to samozřejmě není, ale protáhnout se občas po hlíně mezi stromky, s tím toto kolo problém rozhodně nemá!

Tuhost MONO Tube konstrukce?

Možná si říkáte, proč má toto kolo jen jednu hlavní trubku – MONO Tube? Je to stejné jako v případě skútrů, tedy pro snadné nastupování a vystupování. Není to „dámské kolo“, jde o „unisex“ rám. Pevnost takové konstrukce je přitom, při zamýšleném použití, více než dostatečná, i když má své limity.

Kupříkladu se může stát, že při rychlejší jízdě bez držení řídítek se vám přední partie může slušně rozkmitat. Úplně bez držení bych tedy z kopce nejezdil. Podobně v členitějším terénu lze narazit na skutečnost, že důrazné povely směřované k řídítkům doputují ke zbytku kola s jistým zpožděním.

Zkrátka jisté omezení tuhosti horní části rámu je zde patrné, narazíte na něj ale spíše jen v mezních situacích, mimo spektrum zamýšleného využití kola jako je Rock Machine Storm e90-29.

Sympaticky objemné pláště WTB Nine Line 29×2,25″.
Jejich vzorek slušně jede, zvládne i přiměřený terén.

Komfort odpředu dozadu

K výše popisovaném klidu a plavnému pocitu jízdy rovněž přispívá celkový komfort, o který je zde bohatě pečováno, hnedle na vícero frontách. Z jasně viditelných prvků lze poukázat na vidlici RockShox Judy se solidními 100 mm vzduchového kroku. Tato vidlice by se neztratila ani v náročnějším terénu na XC kole, proto třeba již jen na městské dlažbě působí dojmem až nadstandardního komfortu a jistoty.

Velice příjemné jsou kupříkladu i použité ergonomické gripy VELO, o něž si lze komfortně opřít větší část dlaně a nechat se hýčkat jejich tak akorát měkčeným materiálem. Svou roli stran komfortu dokáže nabídnout i odpružená sedlovka One1 Alloy, ač její přínos bych viděl převážně ve schopnosti utlumit náhodné přehlédnuté výmoly a podobné ostřejší překážky.

Trochu méně jsem byl naopak spokojený s výběrem sedla – WTB Volt Sport –, které se, dle mého soudu, hodí více na sportovní kola. Zde by se hodilo sedlo krapet jiného tvaru, navržené pro vzpřímenější posed.

Naopak palec nahoru si ode mě zaslouží nasazené pláště WTB Nineline Comp ve velkorysém objemu 29×2,25“. Výrobce sice počítá s tím, že si je řada zákazníků prohodí za užší a případně i rychlejší vzorek, za sebe ale musím pochválit jak jejich všestrannost, tak i slušné odvalování a nemalý komfort i při vyšším tlaku.

Kvalitní odpružená vidlice  RockShox Judy Silver TK (vzduchová) s pevnou osou je zárukou komfortu i přesného ovládání.
Nejen pro cesty po městě jsou do ruky příjemné gripy VELO.
Odpružená sedlovka One1 není extra měkká, chytíte-li ostřejší ránu, rozhodně pomůže.

Ovládací prvky = Asia mix!

Jednu z posledních praktických zastávek bych věnoval ovládacím prvkům, které pochází z trochu jiných sfér, než na co jsme běžně zvyklí. Vedle ovládání pohonu Sport Drive, o kterém již byl řeč, jde hlavně o řazení microSHIFT ACOLYTE a brzdy Alhonga AHJ-OD07.

Značka microSHIFT neznámá nejspíš nebude, zato brzdy Alhonga asi hned tak někomu povědomé nebudou. Ač jejich vzhled… Každopádně oba prvky fungovaly jistě a spolehlivě. Brzdy Alhonga jsou celkově pevnější a dokáží se i slušně zakousnout. Po chvíli zvyku se je ale naučíte snadno obsluhovat a bez problému dávkovat.

Řazení microSHIFT Acolyte bylo poměrně přesné a jisté, co bych mu ale možná lehce vytknul, byl trochu větší odpor při řazení na lehčí převody. Člověk sice u takovéhoto typu kola neřadí podobně často jako na horském kole, ale stejně. Věnoval bych nejspíš ještě trochu péče vedení, případně časem koupil lepší bovden a lanko, ale to jsou vlastně jen detaily.

*Je také nutné zmínit, že šlo o předprodukční vzorek, takže ne vše musí být na 100 % takové jako u konečného produktu.

reklama

Rock Machine Storm e90-29 Touring – závěr

S kolem Rock Machine Storm jsem strávil vlastně hned několik týdnů, kdy jsem si jej oblíbil a s nadšením jej využíval zejména pro různé městské cesty, lehčí výlety a jiné přesuny. Na zahrádku na pivo, na nákup, do výdejny zboží apod. Výtečný byl třeba i jeden záměrný noční výlet po Praze, kdy jsem si chtěl projet svoje oblíbená místa, kam rád chodím pěšky – na kole jsem je mohl spojit dohromady v jeden okruh.

Při této cestě jsem se stihl podívat i na úvodní show cirkusového festivalu Letní Letná, omrknout Lennonovu zeď, Karlův most, předtím také Vítkov a tak podobně (jel jsem trochu ve stopách filmu The Gray Man). Ostatně můj večerní a noční průjezd (průlet) Prahou můžete sami okusit, ve zrychleném režimu, prostřednictvím videa, které za této příležitosti vzniklo. Kvůli němuž jsem to i částečně podnikal.

Abychom se ale dobrali k očekávanému shrnutí. Rock Machine Storm e90-29 je vskutku fajnovým společníkem, zejména pokud se potřebujete pravidelně přemisťovat z bodu A do bodu B a mezi tím navštívit třeba i vícero dalších zajímavých spotů!

Toto kolo vás uvítá příjemným posedem, značným nadhledem a hromadou klidu za řídítky. Ač se dokáže Storm pohybovat i dostatečně svižně, je hlavně klidným a rozvážným společníkem nabízejícím dostatek komfortu, jisté řízení i příjemně silný, neagresivní a zároveň luxusně tichý motor s dostatečnou výdrží (dojezdem).

Sám jsem se vlastně nikdy na hranici jeho kapacity nedostal, jelikož moje denní maximum se blížilo nanejvýš 40 km, přičemž i při jízdě kopcovatým profilem zbývalo v baterii stále dost energie pro dalších pár desítek kilometrů.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Rock Machine Storm e90-29 Touring – základní údaje

Cena: 62 990 Kč (model 2022)
Motor: Sport Drive, 36 V, 250 W (max. 500 W), 90 Nm
Baterie: Integrovaná Sport Drive, 504 Wh
Displej: Sport Drive, barevný s USB portem pro nabíjení příslušenství
Velikost kol: 29“
Zdvih vidlice: 100 mm
Velikosti: M (17″), L (19″)

Více informací: rockmachinebikes.com (zatím stále modely 2022)