Rock Machine Crossride INT E500 B Touring | TEST
Byly časy, kdy jsme celkem striktně rozlišovaly rámy kol „pánské“ či klasické a dámské se sníženou horní trubkou pro snazší nastupování. Co ale platilo včera, nemusí platit dnes! Současné slečny a dámy se vesele vozí na kolech „opticky“ pánských, stejně tak by nemělo být ostudou, pokud „pán“ osedlá universální cestovní stroj se sníženým rámem.
Ostatně Jára Spěšný to na letní prezentaci Rock Machine 2021 popsal dost jasně: „Jaká si myslíte, že je nejprodávanější motorka současnosti?“ Zeptal se davu a po chvíli ticha přidal odpověď: „Skútr! Proč bychom tedy podobný koncept nemohli využít i ve světě jízdních kol?“
Jak bylo řečeno…
…tak se také stalo a vývojáři z Rock Machine přišli s novým konceptem všestranných unisex cestovních kol s Mono tube rámem. Tyto „výtvory“ spojují do jednoho celku různé zažité konstrukce a koncepce ze světa jízdních kol, ale i nové nápady a technologie, což dohromady vytváří vcelku ojedinělý koncept.
Základní princip tohoto nového směru vychází z myšlenky skútru, tedy primárně ve smyslu jeho sníženého rámu pro snadné nastupování, nikoliv v zapojení malých kol. S moto-skútrem má nový koncept Rock Machine společnou nejen siluetu rámu, který nerozlišuje, zda vozí „pána“ či „dámu“, ale také pohon. Samozřejmě ne spalovací, ale klasický cyklistický elektrický.
Rock Machine má s tímto novým vývojovým směrem vcelku sebevědomé plány, zatím se ale startuje relativně zlehka na modelech řady Crossride INT nabízených v různých úrovních výbavy a také s různým pohony. Konkrétně se zde ve vyšších patrech o váš zájem přetahuje nová jednotka Shimano EP8 a osvědčený Bosch Performance Line, použitý u dnes testovaného kola. Levnější kousky z rodiny Crossride INT nabídnou motory Shimano E5000 nebo systém Sport Drive (testováno např. na stroji Rock Machine STORM e60-29).
Shodou okolností je to vlastně poprvé, kdy Rock Machine zapojil do hry také systém Bosch, jelikož zatím preferoval Shimano a vlastní jednotky BFI Sport Drive.
Na co nesmím zapomenout!
Snad ještě pár základních informací k úvodu, na než bych nerad zapomněl. Podíváte-li se do katalogu Rock Machine pro rok 2021 na modely řady Crossride, nejdete zde jak universální unisex varianty s charakteristickým sníženým Mono tube rámem, ale také specificky dámské modely s označením „Lady“. Rozdíl mezi nimi je hlavně v barvě či ve výbavě, nikoliv v podobě rámu, který je u všech variant stejný.
Dalším specialitou nového konceptu Rock Machine je skutečnost, že dnes probírané modely Crossride INT dostaly geometrii vycházející z 29“ MTB modelů (tzv. Cross Fun geometry), díky čemuž by měly být jistější, stabilnější a schopnější v případech, kdy se vydáte mimo zpevněné cesty městské džungle.
Městský Cross a ride s Boschem!
S Rock Machinem Crossride INT e500 B Touring jsem za necelé dva týdny, kdy byl zaparkován u mě doma, nakroužil docela slušnou dávku kilometrů. Bohatě přes 100 km! Nutno říct, že se mi právě tento testovací kousek v danou chvíli hodil, jelikož moje auto bylo toho času v servisu a já i tak vyřídil drtivou většinu městský popojížděk po vlastní ose.
S pocitově lehkým strojem (zejména z hlediska ovládání), s krásně tichým motorem, na nějž by člověk pomalu zapomněl, z toho vzešla snad až nečekaně pozitivní zkušenost. Navíc díky dlouhým blatníkům a integrovanému osvětlení jsem se nemusel omezovat jen na dny s hezkým počasím a období od úsvitu do soumraku, ale mohl jsem se městem prohánět také za deště a za tmy.
Pravda, pro delší večerní a noční přesuny po městě jsem si na kolo přihodil výkonné světlo dopředu (knog PWR), abych dobře viděl na cestu, a silnou blikačku dozadu (knog Cobber), abych měl jistotu, že budu viděn ze všech stran Ale to byla zkrátka úlitba aktuální situaci a ročnímu období.
Už nemusíš zvedat nohu
Jednou z nezvyklých věcí na tomto kole byla přítomnost onoho sníženého Mono tube rámu, s jakým člověk normálně nejezdí. Jde hlavně o to, že zprvu při nastupování instinktivně přehazujete nohu přes sedlo a až poté si uvědomíte, že lze nastupovat i pohodlněji. Ale zvyk je zkrátka železná košile.
Pravdou je, že vzhledem k přítomnosti motoru a zesílení rámu v místě propojení mohutné spodní trubky a sedlové části se zadní stavbou je i tak potřeba zvednou nohu trochu výš, než byste možná předem čekali. Stejně tak byste měli správně nasměrovat botu prostorem v rámu, ale to není žádný složitý úkon, stačí trocha cviku.
Co mě také překvapilo, byla celková výška rámu, či výška posedu, patrná zejména při rozjíždění se a zastavování. Respektive základní odražení se k jízdě či finální seskakování z kola jsou bez problému, trochu jiné to však je, když zastavujete třeba na křižovatce. V takových chvílích by se hodila teleskopická sedlovka, jelikož dosáhnout nohou na zem ze sedla v jezdecké pozici je skoro nemožné.
Při pohledu z boku na kolo je jasné, že motor nemůže sedět těsně nad zemí a že se určitá světlá výška hodí při přejezdu obrubníků či při pohybu v lehčím terénu. Každopádně i s tímto si člověk po chvíli poradí – v mém případě nejčastěji tak, že jsem si zvykl před každou křižovatkou vyhledat očima nejbližší obrubník a o ten se opřít nohou.
Blátem, hlínou, kočkám po hlavách!
V průběhu času stráveného s Rock Machinem Crossride INT e500 B Touring jsem toto kolo proháněl primárně po městě, tedy po asfaltu, často po městském dláždění, ale občas jsem si to zpestřil i nějakou odbočkou či zkratkou skrz les a lesopark. Při všech těchto polohách se Crossride INT jevil jako schopný a zdatný parťák.
Ve městě a na zpevněných cestách se pohyboval zlehka, svižně, tiše a hladce, na rozbitějším povrchu už to trochu drncalo, ale nejednalo se nic hrozného. Řízení bylo hezky stabilní a poslušné, takže s tímto kolem člověk zvládl i určité „terénní výzvy“, samozřejmě přiměřené kolu, jeho obutí a jeho charakteru.
Překvapivým zjištěním bylo, že byl „můj“ Crossride obut do plášťů WTB Riddler, které dobře znám z gravel biků. Zde byl použit stejný vzorek a vlastně i podobná šíře, která v tomto případě byla vyjádřena v palcích (29×1,75“), nikoliv v milimetrech, jak jsme zvyklí u štěrkoletů.
Šíře plášťů, jejich pocitová odolnost a všestranný rychlý vzorek přitom, dle mých zkušeností, hezky k tomuto kolu sedly. WTB Riddler není žádný drapák vhodný do bláta či náročnějšího terénu, pro městský provoz, pro pohyb na cyklostezkách pevných či štěrkových a občas nějakou tu lesní pěšinku ale bohatě postačuje.
Mazda Bosch, motor, který neslyšíte!
Jak už jsem vlastně minimálně jednou zmínil, modely Rock Machine Crossride INT se budou nabízet s různými „motorizacemi“, kdy si lze vybrat nejnovější a dosti výkonné Shimano EP8, nebo uhlazený osvědčený Bosch Performance Line, či dostupnější Shimano E5000, případně „tovární“ Sport Drive.
Druhá z jednotek, použitá na „mém kole“, byla propojená s baterií PowerTube s kapacitou 500 Wh úhledně schovanou v rámu (přístupná zespodu). Možná se nejedná o nejnovějším výkřik cyklo techniky, jak je tomu v případě Shimana EP8, přesto jde o příjemný, ve svém projevu uhlazený a za roky své existence odladěný a ozkoušený motor, který k takovémuto kolu parádně pasoval.
Mám to rád Sportovně!
Podobně jako jiné Bošáky, i tento nabízí čtyři režimy dopomoci (zde ECO, TOUR, SPORT a TURBO), jež jsou hezky odstupňované. Osobně jsem nejvíc využíval režim SPORT, který nebyl zbytečně agresivní, přitom byl ale dostatečně silný, abych se nemusel dřít. A také, abych se na kole nepotil, když jsem to neměl v plánu, a zároveň, abych se pohyboval stále dostatečně svižně.
S ostatními režimy jsem si hrál vlastně jen sporadicky. Třeba TOUR či ECO se hodilo ve městě při opatrném kličkování ve zúženém prostoru, kde by ostřejší nástup režimu SPORT mohl někdy jezdce až zaskočit. Naopak TURBO jsem zapínal pouze výjimečně, a to na místech, kdy jsem městkou zástavbou vyrazil kolmo vzhůru. Ono by se to dalo zvládnout i na universální SPORT, aniž by se člověk zbytečně trápil, ale s režimem TURBO to nahoru krásně letělo a člověk si mohl i cestou do prudkého kopce užít vítr ve vlasech.
A konečně, zde použitý motor Bosch byl za všech režimů až překvapivě tichý a nenápadný. Jeho přítomnost a jeho „zapojení do hry“ jsem cítil samozřejmě v nohách a na celkovém projevu kola, jinak jsem ale zaznamenal jen lehoučké bzučeníčko, které mimo kolo nejspíš nebylo slyšet vůbec. Oproti silnějším bikovým motorům, které důvěrně znám a o nichž víte od prvního do posledního okamžiku, je toto velká paráda, s níž byste snad nerušili ani broučky na letní rozkvetlé loučce.
Dojezd: Často kladená otázka u elektrokol, která ale nemá jednoznačnou odpověď. Záleží na jízdním stylu, profilu terénu, hmotnosti jezdce atd. Já třeba jezdil hodně na SPORT, po Praze nahoru a dolů a na jedno nabití jsem obvykle zvládl okolo 60 km.
Vidlice, nosič, blatníky, světla…
Z technického hlediska si v případě tohoto kola můžeme ještě chvíli povídat o jeho osazení a výbavě, která je poměrně pestrá a komplexní. Začnu-li u pružinové vidlice SR Suntour NVX30 NLO se zdvihem 80 mm, pak zde mnoho slov chvály bohužel nevymyslím. Této vidlici se, možná i vlivem chladného počasí, příliš do akce nechtělo, proto spíš jen občas něco málo utlumila, než že by skutečně aktivně pružila. Pro více akce by vyžadovala trochu servisní péče a důkladného promazání.
Naopak zcela bezproblémové a bez pochyb funkční bylo řazení Shimano kombinující díly ze sad Altus a Alivio, které nabízí v zásadě dostatečných 9 převodů. Hezkým a také praktickým doplňkem jsou dlouhé pevné blatníky, které mi dost pomohly ve chvílích, kdy venku nebylo zrovna sucho. Zadní blatník je navíc tvořen jako samonosný kus včetně nosiče, jenž se také může nejednou hodit.
Dalším praktickým doplňkem jsou světla, přední AXA Compactline 20 a zadní štíhlý diodový pás integrovaný přímo do blatníku. Toto osvětlení sice není nijak oslnivě výkonné, rozhodně ale udělá dobrou službu minimálně v tom směru, abyste byli ve dne, za šera a třeba i za mlhy dobře vidět.
Fajnové je také propojení osvětlení s ovládáním motoru, kdy stačí delší podržení tlačítka „+“ a hned svítíte, či naopak. Ovládací jednotka si navíc pamatuje vaše poslední nastavení, proto stačí světla zapnout vlastně jen jednou a pak je nechat v režimu „automatického svícení“. Tedy svítit vždy, když zapnete kolo! Nebojte, vaši 500 Wh baterii to příliš trápit nebude!
Rock Machine Crossride INT e500 B Touring – závěr
Ač Rock Machine Crossride INT nepředstavuje zrovna to, co mě na kolech baví nejvíc, tak jsem si necelé dva týdny v jeho společnosti užil skutečně naplno. Nakonec jsem se dostal do stavu, kdy jsem si začal představovat, jaké by asi bylo mít jeden takovýto universální městský či cestovní stroj doma v garáži? Jenže to by ta garáž za chvíli přetékala, pokud bych si měl splnit všechny podobné nápady!
Každopádně celkový koncept tohoto Rock Machinu s nízkým Mono tube rámem a Cross Fun geometrií mě rozhodně nenechal chladným či nezúčastněným. Poněkud složitější bylo tahání tohoto kola po schodech do vyšších pater obytného domu, jakmile jsem s ním stál již venku před barákem, či ještě lépe seděl za jeho řídítky, vše jako by se najednou proměnilo.
Katalogových, a jistě i reálných 25 kg najednou někam odplulo a díky dostatečně silnému a hlavně tichému motoru mohl člověk během chvíle s lehkostí a s nadhledem proplouvat městem i městskými lesoparky. Klidné a stabilní řízení, pláště, které krásně jedou, a přitom dostatečně drží, adekvátně silné brzdy. Na co si stěžovat?
Snad jen ta vidlice, kdyby se více snažila, a ještě třeba do budoucna vymyslet něco s výškou posedu pro pokládání nohy na zem při zastavování. Kupříkladu přihodit do výbavy jednoduchý teleskop se zdvihem okolo 100 mm?
Text a foto: Štěpán Hájíček
Rock Machine Crossride INT e500 B Touring – závěr
Cena: 69 990 Kč
Hmotnost: 25,1 Kg (vel. M, tabulková)
Kola/pláště: 29×1,75“
Vidlice (zdvih): 80 mm
Motor: Bosch Performance Line (3. gen) | 36 V, 250 W, 65 Nm
Akumulátor: BOSCH Power Tube 500 Wh
Více o tomto kole najdete na webu rockmachine.us
PLUS
- Příjemný posed s dostatečným nadhledem
- Krásně tichý chod motoru Bosch, jeho vcelku uhlazený zátah, dostatečný počet režimů dopomoci a plně dostačující výkon
- Jisté a klidné řízení
- Pocit lehké jízdy a snadného ovládání
- Kvalitní, a hlavně funkční blatníky v základní výbavě
- Integrované osvětlení propojené s ovládáním motoru
- Snadné nastupování díky Mono tube rámu
MÍNUS
- Celkově vyšší posed, není snadné dosáhnout nohou na zem, ale člověk se naučí využívat třeba obrubníky. Každopádně třeba taková teleskopická sedlovka s menším zdvihem…
- Osobně mi moc nesedělo sedlo Selle Royal Ariel, ale to je hodně o osobním vkusu
- Do výbavy zahrnutý stojánek je rozhodně praktický a často jsem jej využíval, bohužel byl jedinou věcí, která na kole drnčela
- Vidlice SR Suntour se příliš nepředvedla, možná na ni bylo až moc chladno, nebo by potřebovala ještě trochu péče a jemnějšího maziva