Knog PWR – Nejsou to jen „další světla na kolo“ | TEST

Se světýlky Knog mám vcelku bohaté zkušenosti, už jen proto, že mi model Blinder Arc 640 více jak rok říká „Pane“. Když jsem přitom viděl letos na Eurobiku nová světla Knog řady PWR, hned jsem se mlsně olízl jako kocour nad miskou mléka. To jsem ale ještě netušil, co vše tato světla umí!

Z počátku jsem obdivoval jejich šikovně vypadající držák na řídítka, možnost upevnění na helmu, nebo variantu s připojenou externí baterkou. Až později, když jsem se k těmto produktům snažil sehnat doplňující informace, jsem prozřel a zjistil, že Knog PWR „nejsou jen další světla na kolo“! Naopak je to poměrně obsáhlý modulární systém, který lze používat buď jako jeden produkt, nebo jej lze přeskládat, kombinovat či doplňovat.

Elektrický ekosystém!

Knog o řadě PWR dokonce hovoří jako o uceleném „ekosystému produktů pro cyklistiku a outdoor“, až je dost těžké najít oblast, kde začít s popisem. Stanovme si jako primární funkci světlo na kolo, které si můžete objednat jako jeden kompletní set s elegantním držáčkem na řídítka. K němu si můžete samostatně dokoupit držák na helmu, záložní zdroj energie, držák samostatného reflektoru, prodlužovací kabel nebo úchyt baterie na rám.*

*Některé ze jmenovaných prvků budou na trhu až později

Pokračovat můžeme páskem na hlavu, kdy lze reflektor s baterií připojenou přes kabel používat jako výkonnou čelovku, časem bude možné dokoupit originální nabíječku pro dva akumulátorové bloky, outdoorovou svítilnu, nebo přenosný Bluetooth reproduktor*. Vše napájeno jedním kompatibilním zdrojem energie, jedním či více výměnnými akumulátory.

Už jen standardní sada osvětlení na kolo se totiž skládá z odpojitelného reflektoru a samostatného akumulátoru, který lze používat na více způsobů. Sloužit může jako zdroj energie pro světlo, napájení pro kempingovou svítilnu či přenosný reproduktor, ale také jako klasická powerbanka. Stačí připojit USB kabel!

Celá rodina produktů Knog PWR

Popisovat všechny možnosti a kombinace ekosystému Knog PWR by vydalo na samostatný román, snazší a přehlednější bude podívat se na web www.knog.com kde je krásně zpracovaná prezentace celé modelové řady, případně na samostatné stránce najdete šikovný konfigurátor pro sestavení vlastního kompletu www.knog.com/../pwrconfigurator. Více napoví i následující prezentační video:

PWR Commuter/Rider = Vše v jednom!

Co zatím nezaznělo je skutečnost, že Knog nabízí několik velikostí a variant akumulátorů + reflektorů řady PWR, kdy na trhu je zatím jen část, zbytek bude uveden s menším zpožděním. Základem jsou světla Knog PWR Commuter a PWR Rider (ten jsme si krátce vyzkoušeli), která figurují jako jedna nerozebíratelná jednotka. Jednoduše řešeno komplexní světýlko s integrovaným reflektorem a napevno přišroubovaným silikonovým páskem pro uchycení na řídítka.

I tato světýlka mohou sloužit jako powerbanka, jelikož se pod jejich zadním krytem nachází jak micro USB konektor pro „vstup napětí“, tak i klasické USB pro jeho výstup. Doplňme, že Knog PWR Commuter nabízí světelný výkon 450 lumen a kapacitu akumulátoru 850 mAh, větší Knog PWR Rider má stejný světelný výkon, větší je kapacita – 2200 mAh.

Krátce testovaný Knog PWR Rider je podobně velký jako základní modulární jednotka PWR Road, má ale jednodušší konstrukci, jednodušší reflektor (viz grafika), již zmíněný silikonový pásek na otočném mezikuse a také klasické ovládání. Oproti modulárním verzím se zde nachází vepředu ze spodní strany nenápadné tlačítko, kterým se světlo zapíná/vypíná (delší stisk), případně se mění režimy svícení (krátký stisk).

Do kapsy na dojíždění

Knog PWR Rider jsem zkoušel krátce a měl z něj vcelku dobrý dojem. Je to malé šikovné světýlko, které člověk snadno hodí do kapsy nebo do batohu a vytáhne jej, když je zrovna potřeba. Díky silikonovému pásku a možnosti natáčet reflektor do stran je toto světlo vždy připraveno k akci, ať už sedíte na jakémkoliv kole.

Světelný výkon 450 lumen je zcela dostatečný pro občasné dojíždění za šera a v noci. Dle tabulek by měl větší PWR Rider vydržet s kapacitou 2200 mAh dvě hodiny na plný výkon, čemuž moje poznatky z praxe plně odpovídají. Dobře řešená je dle mého optika, kdy je z jedné diody vytěžen velice slušný výkon, proto lze s tímto světlem projet s opatrností i temný les.

Co mě trochu trápilo byla skutečnost, že se světýlko v terénu trochu třepalo na řídítkách a kužel světla tak nepříjemně poskakoval. V tomto je třeba konstrukce staršího Knogu Blinder Arc stabilnější a jistější. Ně vždy je také snadné natáhnout a zacvaknout silikonový pásek do jeho očka, ale to jsou jen detaily. Jak jsem již zmínil, na dojíždění je to příjemný společník, který vám zajistí dostatečný výhled, i když se zapomenete v baru a venku padne tma.

Knoh PWR Rider – parametry

Cena: 1290/1490 Kč (PWR Commuter/PWR Rider)
Světelný výkon: 450 lumen
Kapacita akumulátoru: 850/2200 mAh (PWR Commuter/PWR Rider)
Hmotnost: 81/117 g

Srovnání základních nabíjecích modelů Knog PWR a modulární řady.

Kompletní přehled světel Knog PWR a jejich parametrů.

Rozdílné jsou nejen rozměry a výkon, ale též koncepce světelných hlavic.

reklama

Knog PWR Road & PWR Trail

Na první pohled podobná, ale v mnoha směrech značně odlišná jsou světla z modulární řady PWR, tedy modely Road, Trail a Mountain. Parametry světelného výkonu a kapacity akumulátorů jsou následující: 600 l/3350 mAh, 1000 l/5000 mAh a 1800 l/10 000 mAh (PWR Road, Trail, Mountain). Aktuálně je přitom v prodeji pouze varianta Road (podrobně testována) a Trail (čerstvě dorazila), na největší PWR Mountain se zatím čeká…

*K vyzkoušení jsem měl na delší čas variantu Knog PWR Road, načeš jsem si pro své potřeby objednal na dlouhodobé použití větší PWR Trail. První kus byl testovací vzorek, druhý je již finální produkční kousek.

Jednou ze specialit těchto modulárních světel je možnost měnit hlavice (reflektory), stejně jako akumulátory. Při potřebě vysokého výkonu po krátkou dobu lze na nejmenší akumulátor s kapacitou 3350 mAh nasadit hlavici řady Trail (1000 lumen), ale případně i Mountain (1800 lumen), přičemž to jde i obráceně!

Esteticky ale vypadá lépe, když dáte větší hlavici na menší akumulátor, ale nakonec je to jen na vás, jakou zvolíte kombinaci. Zároveň by mělo být možné v brzké době dokoupit samostatný držák reflektoru pro upevnění na řídítka, helmu, nebo čelovku a k němu následně připojit akumulátor prostřednictvím prodlužovacího kabelu. Stačí jen pořídit příslušné díly a kombinovat vše dle aktuální potřeby.

*Rozdíly ve vzhledu u fotografií níže jsou dány kombinací prvotního vzorku a finálního produktu. Konečnou podobu zastupuje na povrchu drsnější PWR Trail 1000L.

Menší Knog PWR Road 600L. 

Střední model Knog PWR Trail 1000L.

Kdo by chtěl, může libovolně měnit akumulátory a hlavice.

Rozhodně lépe vypadá větší reflektor na menší baterii.*

 

Točím prstenem jako Arabela!

Světelná hlavice se na akumulátor nasazuje pouhým nasunutím, kdy správnou pozici určuje jeden speciální konektor s plastovou packou na reflektoru. Pevné spojení pak hlídá pojistná drážka, kdy je pro uvolnění hlavice potřeba stisknout a podržet červené tlačítko na těle akumulátoru.

Trochu mi to připomíná práci s výměnnými objektivy na foťáku, rozdíl je ale v bajonetu, který se pouze nasunuje a nijak se neotáčí. Utěsnění tohoto spoje hlídá gumový o-kroužek na přírubě akumulátoru. U vzorku byla přitom práce s hlavicí poměrně snadná, finální produkční kousek byl zprvu poněkud tužší, nyní se ale zdá, že se již trochu ochodil.

Nezvyklou záležitostí je také ovládání tohoto světla, kdy je většina funkcí svěřena systému otáčení reflektoru, jako byste točili s kouzelným prstenem. S reflektorem se totiž hýbe zhruba o čtvrt otáčky doleva, přičemž tento pohyb je poměrně snadný, hladký, s jasně patrným koncem a tlumeným dojezdem. Logika ovládání je podobná jako u tlačítkového řešení. Otočení a podržení světlo aktivuje nebo vypne, krátké pohyby do strany zase mění jednotlivé režimy svícení/blikání.

Radši mačkám

Tento systém ovládání je sice zajímavý, osobně bych se ale nezlobil za přítomnost klasického tlačítka, jehož pomocí lze přepínat jednotlivé režimy mnohem rychleji za sebou. V terénu, přesněji v městském lesoparku, se mi totiž často stává, že někoho potkám, z ohleduplnosti světelný tok ztlumím a pak jej chci zase přepnout na původní hodnotu. Se starším Blinderem Arc je toto otázka vteřiny či dvou, s Knogem PWR musí mít člověk ruku na světle výrazně déle. Ale je to jen o zvyku a potřebách každého z nás.

Upozornit je třeba i na fakt, že hlavice základního modelu PWR Road je hladká a nemá žádné žebrování či zdrsnění, které by odvádělo teplo a usnadnilo ovládání. Jedním dechem ale doplním, že jsem neměl s Knogem PWR Road problém v podobě nedostatečně jistého úchopu či klouzání prstů po hlavici, žebrovaný reflektor modelu PWR Trail je mi ale v tomto ohledu obecně sympatičtější.

Samostatný akumulátor bez reflektoru.

Klíčem k modularitě je odpojitelnost světelné hlavice.

Spojení s tělem zajišťuje pacička USB a druhý originální konektor Knog.

Kolik času ti zbývá?

Budeme-li tělo světla Knog PWR zkoumat dále, najdeme vodící drážku, či kolejnici, do které se zasouvá protikus upínací objímky či dalšího montážního příslušenství. K tomu se ještě dostaneme…

Praktickým doplňkem, přesně na druhé straně, než je ona drážka, je čtveřice kontrolních diod, kdy jejich počet indikuje stav nabití akumulátoru. V případě aktivace světla svítí tyto diody nepřetržitě, proto máte vždy možnost rychlé kontroly zbývající kapacity. Je-li světlo vypnuté, stačí přejet prsty po zadní ploše (opačný konec, než je hlavice), načež se diody rozsvítí a ukáží vám jaký je stav akumulátoru.

Prosím pozor! Na první kolej přijíždí australský expres!

Další téma můžeme věnovat systému uchycení na jednu z více druhů objímek a úchytů. Primárně ke kompletu jednoho světla dostanete plastovou objímku, do které se lampička upíná z boku, pomocí boční drážky (kolejnice), díky čemuž lze světýlko uchytit hned vedle představce a srovnat jej přesně do osy kola. *Pouze největší světlo Knog PWR Mountain má zesílenou objímku, kde se světlo upevňuje přímo vedle představce.

Samotná objímka je vyrobena z plastu, je dělená a má jednoduchý mechanizmus pro zajištění – zavírací páčku. Síla jejího upnutí se ladí jednoduše otáčením celé páčky, přičemž jistota usazení je i při středně silném dotažení excelentní.

Nemusíte páčku nijak přehnaně rvát silou, stačí ji s lehkým odporem zaklapnout, přesto světélko Knog PWR drží dokonale na svém místě. Žádné nechtěné pootáčení, žádné klepání, jen jistý a stabilní proud světla požadovaným směrem. Trápilo mě vlastně jen to, že je díky pevnému usazení horší, když potřebujete světlo rychle sklopit, abyste neoslňovali a pak jej vrátit zpět. Ale ono stačí objímku tolik nedotahovat a také to jde, světlo přitom stále drží dostatečně pevně a jistě.

Stylové originální balení s popisem jednotlivých dílů!

Součástí balení jsou i dva propojovací kabely.

Jedna USB prodlužovačka a jeden Micro USB kabel pro nabíjení.

Graf výdrže světel Knog PWR znázorňující závislost velikosti akumulátoru a světelného výkonu.

Blikni víc, blikni míň

Jednou z parádiček světýlek Knog PWR je možnost naprogramovat* si jednotlivé režimy svícení a stvořit si vlastní světelnou skladbu. Program pro tyto úpravy je ale stále ve fázi vývoje a ladění – na webu Knog je již nějaký čas informace „ke stažení již brzy“, takže se čeká… Každopádně u zkoušených vzorků bylo předem nahráno pár nezvyklých režimů na ukázku.

*Programují se samostatné světelné hlavice.

Základní možností je volba stabilního světelného toku, řekněme na úrovni 100 %, 75 % a 50 % (lze libovolně měnit a upravovat). Dále máte k dispozici tvorbu různých programů blikání (frekvence + intenzita), ale i různé kreativní režimy. Můžete světlo naprogramovat aby svítilo na plno a poté po krocích výkon ztlumovalo (opakovaně ve smyčce), můžete vytvořit efekt stroboskopu, můžete nechat svítit dvě diody stabilně a do toho jednu v určité frekvenci problikávat, jednotlivé diody mohou blikat na střídačku a tak podobně.

Některé ukázkové režimy se zdánlivě nahodilým systémem problikávání a krokového ztlumování mě zprvu až polekaly, jelikož jsem si chvíli myslel, že se světlo rozbilo, než jsem v tom rozpoznal systém a záměr. Možností je tedy vážně mnoho a bude jen na vás, zda je využijete. Možná vás napadne nějaká skutečně praktická světelná skladba, možná to pro vás bude jen zajímavá hračka nebo také naprostá zbytečnost! Kdo ví?

Osobně bych asi volil cestu maximálního zjednodušení, dva až tři výkonnostní módy a jeden či dva režimy blikání. Co se mi třeba dost líbilo je nastavení, kdy světlo svítí stabilně a do toho menší dioda problikává do stran. Ideální řešení pro situace, kdy chcete vidět na cestu, ale zároveň byste rádi na sebe co nejvíce upozornili okolo se pohybující dopravu. No nic, koukněte na ilustrační video a pokud třeba časem přijdete na vlastní zajímavou kombinaci, budeme rádi, když se o ní s námi podělíte.

Světelný výkon jako Alfa a Omega!

Zatím si tak plácám o všem možném, ale to nejdůležitější jsem neprobral. Tedy otázku „Jak to svítí?“ V terénu jsem strávil něco málo času s menším světlem Knog PWR Rider, poměrně hodně zkušeností mám s variantou PWR Road, avšak do akce se mi zatím nepodařilo vytáhnout PWR Trail.

Pokud si to shrneme, tak Knog PWR Rider svítí dostatečně pro běžné dojíždění za šera a za tmy. O tom již byla řeč výše. Větší Knog PWR Road jsem zkoušel jak na silnici, tak i v lese, nejvíce na gravel biku, a byl jsem s tímto světlem velice spokojený. Nebudu vám tvrdit, že jde o lampičku pro plnohodnotný night ride, pro kratší brouzdání v lese chvíli po setmění ale naprosto stačí. Člověk nesmí mít přehnané ambice, pak projede skoro vše.

Srovnám-li to se starším modelem Blinder Arc 640 (svítivost 640 lumen vs. 600 lumen PWR Road), tak je starší světlo i při kompaktnějším provedení a jediné diodě přeci jen o něco výkonnější a už s ním lze zkoušet i lehčí MTB night ride. Dost se přitom těším na Knog PWR Trail, jehož 1000 lumen bude asi pořádná záře. Zkoušel jsem jej zatím porovnat v temném sklepě a svítí vážně luxusně.

Jisté usazení na řídítkách přesně v ose kola je dílem této šikovné objímky.

Její upínání je vcelku snadné i díky dělené konstrukci s kloubem.

Polohu světla jistí tento malý výstupek, který zapadá do drážek v těle.

V upínací kolejnici jsou dvě drážky nabízející dvě polohy pro zajištění světla.

Jak často chodíš? Nabíjet myslím!

S výkonem jde samozřejmě ruku v ruce i spotřeba energie. V tomto případě, budeme-li stavět na zkušenostech s řadou Knog PWR Road, tak mohu tvrdit, že poměrně přesně sedí tabulkové údaje Knogu z prezentačního grafu. Se zdrojem o kapacitě 3350 mAh jsem například brázdit les s plným výkonem (600 lumen) rozhodně déle jak hodinu, přičemž dle indikátoru na boku klesla kapacita sotva na půlku. Slíbeným dvěma hodinám při plné palbě lze tedy rozhodně věřit.

Dobře dvě hodiny by měl na plný výkon (1000 lumen) vystačit i set PWR Trail s kapacitou zdroje 5000 mAh. Při střízlivém využití energie a při systematickém ztlumování výkonu by mi PWR Trail měl stačit i na tři hodiny bláznění v nočním lese, což je pro mě osobně víc než dostatečná rezerva. Za zkušenost by ale jistě stálo vyzkoušet alespoň hlavici řady PWR Mountain s výkonem 1800 lumen! S tím už by člověk ale pomalu zapálil les!

K tématu kapacity doplním ještě zkušenosti s nabíjením telefonu. Aktivně jsem se snažil využívat menší powerbanku (3350 mAh) a je pravda, že s ní jsem tak tak nabil svůj telefon z nuly do sta procent. Větší akumulátor (5000 mAh) naopak naprosto v klidu zvládá jedno nabíjení 0-100 % a poté mu stále svítily ještě dvě diody. Reálně bych odhadl druhé nabíjení určitě alespoň na 80 %. Hodně samozřejmě záleží na velikosti akumulátoru ve vašem telefonu, kdy to může být kolem 2000 mAh, ale klidně i 4000 mAh u vysokokapacitních modelů.

Trochu zvláštní mi přijde logika zajištění světla. K jeho uvolnění je potřeba zašroubovat kolečko, čímž se uvolní jistící kámen. Obráceně, pro fixaci světla kolečko jakoby povolujete, oddalujete od světla, což vtlačí kámen do drážky!

Knog PWR – konečné zúčtování

Jako není vše zlato co se třpytí, tak není vše dokonalé, co má na sobě logo Knog. I když tyto produkty obvykle stojí alespoň za úvahu. Osobně jsem při testu světýlek Knog řady PWR bojoval s nutkáním neustálého srovnávání s modelem Knog Blinder Arc 640, který mi již dlouho dělá společnost. Blinder Arc 640 mě baví tím, jak je malý a kompaktní, přítomností silikonového pásku, díky čemuž jej hodím na řídítka během vteřiny, a když ho není potřeba, tak mi na kole nic nepřekáží. Bezvadné je toto světlo i z pohledu světelného výkonu, vcelku šikovné je jeho USB nabíjení, praktické mi přijde ovládání tlačítkem s barevným rozlišením jednotlivých režimů atd.

Člověk ale nesmí zůstat uvězněný v určitém stádiu vývoje, když se svět neustále otáčí vpřed. Přestože mi tedy určité prvky z modelu Blinder Arc u řady PWR chybí, tak se mi líbí, jakým směrem Knog svá světla posouvá. Velkou výhodou celého systému je možnost kombinovat jednotlivé díly. Parádní je rozhodně zpracování kompletně hliníkového těla, elegantní a chytrý mi přijde držák na řídítka, díky němuž světlo snadno upnete nad představec přesně do osy kola.

Za velké plus považuji možnost využít zdroj jako powerbanku, přestože jich mám doma už slušnou zásobu. Otázkou zvyku zůstává způsob ovládání pomocí otáčení světelné hlavice. Na jednu stranu je to chytré, jelikož na hlavici dosáhnete vždy, ať je již světlo na řídítkách, na helmě nebo na hlavě jako čelovka. Zejména při upevnění na helmu díky tomuto řešení odpadá někdy až otravné hledání spínače. Tento způsob je ale na druhou stranu pomalejší a při usazení na řídítkách méně komfortní než klasické tlačítko.

Osobně mi také trochu chybí indikace aktuálního zvoleného režimu (třeba barevně jako u řady Blinder Arc), bonusem je naopak indikace stavu akumulátoru, což je dohromady asi užitečnější. Skvělou zprávou nakonec je, že Knog PWR Trail s výkonem 1000 lumen stojí méně, než původní Blinder Arc 640. Za lepší peníze tedy získáte vyšší výkon, větší akumulátor, novou powerbanku pro váš telefon, a také základ pro další rozšíření ekosystému Knog PWR! Již nyní se těším na další produkty z této řady, například na Bluetooth reproduktor, který mě dost láká!

Více o produktech Knog řady PWR najdete na webu www.knog.com.au, na samostatné stránce najdete šikovný konfigurátor pro sestavení vlastního kompletu www.knog.com/../pwrconfigurator, dostupné modely a jejich ceny lze zkontrolovat na e-shopu mojekolo.cz


Knog PWR Road

Cena: 2 090 Kč
Světelný výkon: 600 lumen
Kapacita akumulátoru: 3350 mAh
Hmotnost: 155 g

Knog PWR Trail

Cena: 2 690 Kč
Světelný výkon: 1 000 lumen
Kapacita akumulátoru: 5 000 mAh
Hmotnost: 235 g

Knog PWR Trail

Cena: *zatím nebyla stanovena
Světelný výkon: 1 800 lumen
Kapacita akumulátoru: 10 000 mAh
Hmotnost: 235 g

Foto: Štěpán Hájíček

Ilustrační foto k testu Cannondale SuperX SE, který jsem při zkoušení světel Knog PWR používal nejčastěji.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky