reklama

reklama

Crankbrothers Highline | Teleskopy od CB včera a dnes

Prapůvodní historie jednotlivých modelů teleskopických sedlovek Crankbrothers není úplně slavná a zářivá, proč ale připomínat bolestivé vzpomínky, když již několik let výše zmíněné neplatí! Naopak dnes, díky postupné evoluci modelu Crankbrothers Highline, patří tento díl ve svém oboru mezi ty nejspolehlivější a nejméně servisně náročné, což máme sami potvrzeno dlouhodobou praxí!

Připomeňme v rychlosti naši vlastní historii spojenou se sedlovkou Crankbrothers Highline, jejíž klubko se začalo odvíjet na přelomu roku 2016 a 2017. Tehdy jsme do redakce dostali na test vůbec první generaci sedlovky CB Highline, tehdy jen se 125 mm zdvihu, což se ale mělo brzy změnit.

Relativně záhy poté nastoupily nové modely s kratším a delším krokem (100 / 125 / 160 mm), které zase další rok nahradily nové kousky s poupraveným tělem, především se zkrácenou zástavnou délkou a s rozšířenými možnostmi délky zdvihu (100 / 125 / 150 / 170 mm). Co zatím zůstává zachováno je celková konstrukce, vysoce kvalitní olejová patrona, snadná instalace, originální a maximálně nastavitelná páčka atd.

Crankbrothers Highline 160 mm
Crankbrothers Highline 125 (první generace z  roku 2017 – test)

reklama

Highline sedmička a trojka!

Když nyní pročesávám stránky Crankbrothers ve snaze vydolovat odsud více informací, nacházím další novinku a rozhodně příjemnou a podstatnou, která nám zatím trochu unikala. V Crankbrothers se totiž rozhodli, že původní (jediný) model sedlovky Highline doplní číselným označením 7, které, kupříkladu mezi pedály, značí druhou nejvyšší úroveň. K ní pak přidají další levnější variantu Crankbrothers Highline 3.

Jednodušší „trojka“ zatím není na českém trhu, ale věřím, že k nám jistě také doputuje, pak bych možná já sám přezbrojil a objednal si nejvyšší 170mm variantu na dlouhodobý test. Zjistíme, potvrdíme! Co je zajímavé, tak levnější řada Highline 3 přinese o třetinu nižší cenu, u nás by to mohlo být řádově okolo 6 000 Kč MOC (můj prvotní odhad), jelikož Highline 7 vychází na 8 999 Kč bez ohledu na rozměr a délku.

Zásadním rozdílem, který je patrný pouhým okem, je poněkud jinak řešená hlava sedlovky, tedy zámek sedla, který je rozměrnější, klasičtější, méně vybraný a méně odlehčený. Pozitivní je naopak rozšíření zdvihů, a to od XC/CX či gravel variant (60 / 80 / 100 mm) po klasické dlouhé MTB kousky (125 / 150 / 170 mm). Navrch by měla být sedlovka Crankbrothers Highline 3 dostupná v řadě různých průměrů, které souvisí s jejím zdvihem

CB Highline 3, 60 mm – 27,2 mm / celk. délka 270/360 mm (400 g – 27,2/270 mm)
CB Highline 3, 80 mm – 27,2 / 30,6 / 31,6 mm (460 g / 27,2 mm)
CB Highline 3, 100 mm – 27,2 / 30,6 / 31,6 / 34,9 mm (480 g / 27,2 mm)
CB Highline 3, 125 mm – 27,2 / 30,6 / 31,6 / 34,9 mm (505 g / 27,2 mm)
CB Highline 3, 150 mm – 30,6 / 31,6 / 34,9 mm (565 g / 30,9 mm)
CB Highline 3, 170 mm – 30,6 / 31,6 / 34,9 mm (586 g / 30,9 mm)

Crankbrothers Highline 7 (100, 125, 150, 170 mm)
Crankbrothers Highline 3 (60, 80, 100, 125, 150, 170 mm)

Co se týká srovnání hmotnosti, tak u nejvyšší verze, kde by člověk čekal asi největší skok, je rozdíl jen pár gramů, jelikož CB Highline 3 170 mm váží při průměru 30,9 mm 586 g, Highline 7 ve stejné specifikaci 583 g (dle katalogu / reálně 604 g včetně lanka).

Ostatní věci by měly být víceméně stejné, tedy jak těsnící a stírací kroužky Trelleborg®, tak i kluzná ložiska Igus® LL či přibalené vedení lanka s kabeláží Jagwire®. Jediné, co tak stojí za „výstrahu“ je nenápadné zjištění, že zatímco u vyšší varianty Highline 7 je na mezinárodním webu zmíněna záruka 4 roky, u levnější verze Highline 3 to jsou jen klasické dva roky. Ale při současné úrovni spolehlivosti tohoto dílu bych si z toho vrásky nedělal.

Crankbrothers Highline 7
Vlevo Crankbrothers Highline 3 / vpravo Highline 7 s možností snazšího rozpojení zámku sedla.
I při odlišné konstrukci byla zachována maximální kompaktnost zámku sedla (Highline 3 vlevo / Highline 7 vpravo)

Crankbrothers Highline na stole i na kole!

Je vlastně docela vtipné, že se dnešní článek ve svém úvodu stočil úplně někam jinam, než jsem měl původně v plánu, jelikož jsem „spíše náhodou“ objevil novou řadu Highline 3, ač jsem chtěl psát primárně o „královské třídě“, dnes označené jako „Highline 7“.

Kde tedy navázat? Vrátit jsem se chtěl vlastně do doby před minimálně rokem a půl, kdy jsem kamarádovi zařídil sedlovku Crankbrothers Highline, tehdy ještě verzi se 160 mm zdvihu, aby na ní jezdil, aby ji zkoušel, zatěžoval a pak mi řekl, zda s ní byly nějaké problémy. Ať máme nějaké zjištění do dlouhodobého testu. Jenže zrovna tato sedlovka se ukázala býti zcela „nešťastným dílem“ pro dlouhodobé testování, jelikož se s ní za rok a půl provozu nestalo vůbec nic!

Originální a snadno nastavitelná páčka Crankbrothers Highline.
Vzadu najdeme pouze logo Crankbrothers. 
Stupnice pomáhající s hledáním správné výšky je natištěna vepředu – šikovné!

Zatracený troubleless!

Od začátku do konce chodí jako po másle, za tu dobu vystřídala dva rámy, když Honza vyměnil původní hliníkový stroj za novější karbon a stále funguje a slouží. Občas ji na moji radu maže silikonem (pístnici), jednou snad měnil lanko a bovden, jinak údržba „0“!

Pokud už byl nějaký problém, tak to nebyl vysloveně problém sedlovky, ale instalace na Honzově prvním rámu. Jeho původní hliníkové Foxy (Mondraker) mělo dost složitou klec okolo tlumiče a zde se trochu hůř provlékal bovden, který se pak v jednom místě zlomil. Ovládání sedlovky, jež je samo o sobě o něco tužší a těžší, než jak je tomu u mnohé konkurence, tak jednu chvíli dost drhlo.

Pak se ale našla příčina v příliš ostrém zahnutí bovdenu, došlo k nápravě, výměně materiálu a byl klid. S novým kolem, kde již byl bovden dopředu natažen skrz rám, se pak jen měnilo lanko, vše se bez větších záseků sestavilo a od té doby… Se už jen jezdí!

Abych se vlastně vrátil ještě k heslu v předchozím mezititulku – tohle byl Highline (160 mm verze) na kole, druhý, dnes bychom řekli Highline 7, 170 mm, mi ležel letos půl roku pod stolem, abych si jej mohl nafotit, oměřit, zvážit a tak podobně a mohl to celé nějak složit, sepsat a uzavřít.

Crankbrothers Highline v krabici.
Systém pro snadné připojení lanka – detaily jsou vidět v článku z roku 2017

reklama

Počkám si na trojku!

Tolik asi pro dnešek k praktickému představení, shrnutí a hodnocení sedlovky Crankbrothers Highline, jež za dobu, kdy ji máme v hledáčku a Honza na kole, prodělala hned několik evolučních změn. Na druhou stranu ale nemusí třeba konkrétně Honzu trápit, že nemá nejnovější kousek. 160 mm kroku je krásná hodnota, jeden centimetr navíc by asi neuškodil, ale není to nic, bez čeho by se nedalo žít.

Za mě a při mé postavě (180 cm) obecně stačí sedlovky s krokem 150 mm, pak jsem spokojený. Cokoliv navíc beru samozřejmě jako vítané vylepšení, ale zároveň vlastně jen jako bonus, bez kterého se dá v pohodě fungovat. Nyní máte, či budete mít každopádně možnost vybrat si zdvih a rozměr podle vaší chuti a potřeby, ač konkurence dnes umí dojít klidně i na úroveň 200 mm! Ale třeba i tento handicap Crankbrothers jednou dožene, pokud to uzná za vhodné a rozumné.

Takto každopádně můžeme shrnout, že doposud na nás udělal Crankbrothers Highline (7) velký dojem. Je to sedlovka krásná, od pohledu dokonale zpracovaná, s přijatelnou cenou, s rozšířenou zárukou, s minimální provozní vůlí, s hladkým krokem, s utlumením dorazů (není vždy a všude standardem), s kvalitní páčkou s takřka nekonečnými možnostmi nastavení…

Zapomněl jsem na něco? Ano, trochu těžší krok na páčce daný zřejmě originální šroubovitou konstrukcí v těle sedlovky, ale tam, mám ten pocit, dochází meziročně také k určitému posunu. Počkejme si tedy až do ČR dorazí nová generace Highline 3, kterou rád osobně prověřím.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Více informací k sedlovkce Crankbrothers Highline najdete na mezinárodním webu www.crankbrothers.com, kde je přehled všech aktuálně nabízených sedlovek, případně můžete zabrousit na stránky českého dovozce eshop.progresscycle.cz. Zde je zase názorně vidět jaké kousky a za jaké ceny jsou u nás aktuálně dostupné.