GT Grade – The Grade Escape! (Tech News)

Dohromady tři dny na cestách, jeden den na kole a dva večery v příjemné společnosti. Takové byly základní obrysy prezentace nové generace legendárního gravel biku GT Grade. Stroje, který de facto odstartoval současnou „mánii” štěrkoletů, což už je slušných pár let na zpátky*. Až nyní přitom přichází nová generace, která se snaží navázat na svůj vlastní odkaz, aplikovat všechny současné trendy a navrch přinést opět něco nového!

*GT Grade poprvé uvedena na trh v roce 2015

Prezentace nejnovější generace začala malým ohlédnutím do minulosti na to, jak se značka GT pokoušela prosadit vedle MTB, BMX a dalších disciplín také na silnici. Řadu let se snažila produkovat vlastní silniční kola, podporovat přední jezdce, a tak podobě, aby si nakonec ve firmě, která svým jménem odkazuje na iniciály zakladatele Gary Turnera, uvědomili, že toto není jejich živná půda! Tedy, že je zbytečné snažit se prosadit mezi silničáři něco zásadně nového a jiného, třeba jako svou typickou konstrukci rámu Tripple Triangle.

Proto došlo nakonec k rozhodnutí, že se celá silniční divize zruší… Až na jeden nápad! V době, kdy se zástupci značky GT zaobírali těmito myšlenkami, zjistili, že se v silničním světě stále silněji prosazují stroje zaměřené nikoliv čistě na výkon, jako spíše na pohodlí a celkově vytrvalostní styl jízdy. Tento trend zanechal v GT svou stopu, načež přišlo rozhodnutí, že se GT ještě jednou pokusí prosadit svůj koncept ve světě beranů a úzkých plášťů, ale že to zkusí poněkud jinak…

GT Grade Pro Carbon

 

 

A tak se zrodilo GT Grade!

Grejdyna, jak je u nás tento stroj často přezdíván, měl za úkol propojit zkušenosti s předchozím vývojem silničních kol a tradiční zaměření značky GT na MTB scénu. Výsledkem byl stroj, který využil oblíbenosti vytrvalostních silnic a, vedle jiného, přidal více místa pro pláště s předpokladem občasného využití i mimo klasické zpevněné cesty. Zároveň se ve velké míře zaměřil na pohodlí jezdce, navrch přihodil netradičně tvarovaná řídítka s oblouky vykloněnými do strany pod úhlem 16° a revoluce jménem GT Grade byla na světě.

S původní verzí GT Grade, ověnčenou řadou titulů a oslavných hodnocení nejen předních světových magazínů, jsem se za svou novinářskou praxi setkal již několikrát, ale vlastně jen jednou v podobě klasického plnohodnotného testu hliníkové verze (test GT Grade Alloy 105 – 2016). Toto kolo tedy na jedné straně dobře znám, zároveň jsem zatím neměl tak úplně šanci dostat se mu pod kůži. S novou generací by se to ale mohlo změnit, přestože GT Grade v těchto dnech neprochází vysloveně radikální revolucí, jako spíše hlubokou a komplexní evolucí!

„Kořeny modelů GT Grade sahají do roku 2015, kdy byla představena první generace. Značka GT byla v tomto směru skutečným pionýrem, který stál na začátku současné obliby gravel biků. Model GT Grade byl ostatně prvním strojem balancujícím na hranici silnice a ‚něčeho víc‘, který nabízel karbonový rám osazený diskovými brzdami,“ přidává něco k historii Patrick Kaye, GT Senior Product Manager.

 

 

reklama

GT Grade včera a dnes!

S novou podobou GT Grade je to trochu jako s mým čas od času oblíbeným příměrem ke Škodě Octavia, nebo k německému Golfu. Každá další generace se na jedné straně snaží být o dost lepší než ta předchozí, přinést nové technologie, nové nápady i nové designové prvky. Zároveň je zde ale jasně patrná snaha zachovat nejen základní siluetu, ale také řadu notoricky známých identifikačních prvků.

Zkrátka a dobře, když z továrny v Mladé Boleslavi vyjede nová Oktávka a vy ji poprvé spatříte na silnici, mělo by vás hned trknout, co je to za auto, přestože jste o jeho chystané premiéře neslyšeli ani ťuk!

Podobně to nejspíš bude i s novou podobou GT Grade. Pokud ji náhodně spatříte někde v lese, nebo na ploše obchodu, možná vás na první pohled ani nenapadne, že se jedná o nový model. „Jo Grejdyna, pěkný kolo… Nedali jí nějaké nové barvy?“ Zhruba tak by mohla vypadat vaše prvotní úvaha. Jenže jak už jsem naznačil v příměru s vozy Škoda a VW, pod touto záměrně povědomě vypadající slupkou se skrývá mnoho nové šťávy a chutných semínek inovace!

Tripple Triangle™ / Floating Stays

Jelikož se zde bavíme o stroji značky GT s pevným rámem, není téměř myslitelné, aby postrádal základní a zásadní identifikační prvek, kterým je protažení horních vzpěr zadní stavby až k horní rámové trubce. Věřím, že nejen „Modří tuší“, která bije, ale pro jistotu:

Díky tomuto protažení horních vzpěr vzniká v rámu třetí trojúhelník (Tripple Triangle), jehož úkolem není jen odlišit stroje GT od konkurence, ale především umocnit schopnost zadní stavby pohlcovat rázy přicházející od zadního kola a posílit tak jezdcův komfort, aniž by trpěla tuhost či další výkonnostní parametry.

Tuto myšlenku se přitom nová podoba GT Grade snaží dotáhnout pomalu až na hranici fyzikálních možností použitého materiálu. Respektive možná i za hranice běžných konvencí, jelikož i s materiálem si zde konstruktéři zajímavě pohráli, jak si povíme o chvíli později. Nyní ke konstrukci tří trojúhelníků a především k výrazu Floating Stays.

Jak nám vysvětlil jeden z inženýrů stojících v pozadí vývoje GT Grade, s myšlenkou „osvobodit“ vzpěry zadní stavby od jejich dosavadního propojení se sedlovou trubkou si pohrávají již delší čas. Před pár lety se rozhodli tuto cestu vyzkoušet u vybraných pevných strojů GT a změřit, jaký to bude mít vliv na mechanické vlastnosti rámu jako celku. Výsledek je přitom mile překvapil.

Schopnost pohlcovat vibrace a tlumit nerovnosti narostla poměrně výrazně, aniž by došlo, byť jen náznakem, k přetěžování rámu, či nechtěnému soustředění sil v určitých kritických bodech. U nové GT Grade tak tuto myšlenku rozpracovali dopodrobna, aplikovali ji na karbonový rám, poladili navíc i vzpěry a použitý materiál, horní trubku, nebo také zúžili trubku sedlovou v její spodní třetině. Vše ve jménu maximálního pohodlí na dlouhých tratích, speciálně mimo zpevněný povrch.

Jenom sleduj, jak se kroutí!

Abych byl přiměřeně spravedlivý, tak musím přiznat, že vím minimálně o dvou dalších značkách, které pracují s podobnou myšlenkou. Jednou z nich je Trek, který u svých silničních i MTB rámů využívá „plovoucí“ spojení horní a sedlové trubky, která, i díky výraznému zúžení ve své spodní části, rovněž slušně pruží.

V principu dosti podobný systém jako využívá GT najdeme rovněž u silničních kol Lapierre Pulsium, respektive u poslední generace Lapierre Xelius (Pulsium test z roku 2015 / představení nové řady), podobně u MTB řady Lapierre Prorace (test z roku 2017), kde je navíc ještě tlumící elastomerový blok. Tyto skutečnosti ale nechme radši stranou, abychom neskončili u zbytečné hádky, zda bylo dříve vejce, či slepice! Každopádně konstrukce GT Tripple Triangle byla a je originálem, který je zde s námi od prvopočátků této značky vystavěné na základech BMX.

Ale dál! Jak jsem již zmiňoval, myšlenka aktivně pružící sedlové trubky není postavena jen na konstrukci Tripple Triangle a „plovoucích vzpěr“, důležitá je rovněž vnitřní konstrukce vzpěr samotných, kde vás mohou zarazit dvě věci. Tedy v případě, že byste se rozhodli vzpěry říznout pilkou!

V první řadě je to jejich extrémně tenká konstrukce, ale to je jen taková předehra. Mnohem zajímavější je skutečnost, že u karbonového rámu nejsou vzpěry duté (trubka), ale plné (tyč). Druhou specialitou je materiál, kdy je jako jádro této „tyče“ použita struktura využívající skelná vlákna, které je obalené „klasickým“ karbonem pro kompaktní vzhled, čisté napojení na zbytek rámu a rovněž jako garance celkové pevnosti.

Vnitřní skelné jádro bylo zvoleno jako základ pečující primárně o odpružení (komfort) a celkovou odolnost, vnější karbonová skořepina zase zajišťuje tuhost. Celá tato výrobní filosofie se přitom skrývá pod označením DFD, tedy „Dual Fiber Dynamics“.

Flipni si vidlici!

Doposud jsme se zaměřovali primárně na zadní partii GT Grade, ale minimálně jednu zásadní zajímavost najdeme i vepředu. Konkrétně plně karbonovou vidlici, která je vybavena otočnými kameny (Flip chip), díky nimž lze upravit geometrii, přesněji předsazení vidlice, jež ovlivňuje velikost stopy kola (trail). Osu předního kola přitom můžete posunout o 15 mm dopředu či dozadu (výchozí pozice je vzadu), čímž se dostanete ze standardní hodnoty offsetu 55 až na 70 mm.

Výchozí pozice (offset 55 mm) je určena pro běžnou jízdu, závody a tak podobně. Druhá možnost (offset 70 mm) nabízí, díky zkrácené stopě kola (trail), výrazně točivější a živější projev řízení a je zamýšlena primárně jako volba vhodná pro chvíle, kdy své kolo zatížíte brašnami a tím částečně „zmrazíte“ ovládání…

Pro doplnění, tento Flip chip není myšlen jako nastavení, které je vhodné provádět přímo na trailu, ale jako možnost, již byste si měli rozmyslet a nachystat doma před svou další vyjížďkou či výpravou. Fakticky totiž nestačí jen vyndat přední kolo a otočit Flip chip, ale rovněž musíte přesadit třmen brzdy a použít přiložené 15 mm vysoké podložky, které se vloží pod či nad adaptér.

Jako bonbónek můžeme přihodit informaci, že je pozice klasického Flat mount adaptéru umístěna tak, aby bylo možné s adaptérem běžně určeným pro kotouče 140/160 mm (v závislosti na jeho otočení) využít disků 160/180 mm, což je další specialita a lahůdka GT Grade. Díky tomu je tento gravel bike možná jedním z prvních připravených pro takto velké disky, aby bylo možné pohodlně zkrotit i kolo plně naložené objemným cestovatelským nákladem.

*Karbonové modely GT Grade jsou standardně vybaveny disky průměru 160 mm, hliníkové GT Grade běžně využívá disky 160/140 mm (P/Z)

**Vidlice s Flip chipem najdete na dvou vrcholných modelech s karbonovým rámem GT Grade Pro a Expert

Chytré vedení, přídavný můstek atd.

Co dalšího z novinek a zajímavostí bychom ještě u GT Grade našli? Kupříkladu řešení Smart Routing spočívající v tom, že je kabeláž řazení a brzd tažena po spodní trubce, aby byla vždy co nejsnáze přístupná a vy nebyli omezeni v případě jakýchkoliv úprav své výbavy.

Do toho je zde také příprava pro vnitřní vedení elektrických rozvodů robotizovaného řazení Shimano Di2, které je dokonce již z výroby přítomné na vrcholném modelu GT Grade Pro Carbon (Shimano Ultegra RX 805 Di2), nebo možnost „zapustit do rámu“ vedení k teleskopické sedlovce.

Rovněž v případě, že budete chtít své kolo doplnit o dlouhé blatníky, nemusíte zoufat nad otevřeností zadní stavby, jelikož lze do příslušného decentního vybrání na vzpěrách usadit přídavný spojovací můstek (plast) s vloženou kovovou maticí, tedy se závitem. U hliníkových verzí toto řešit nemusíte, jelikož zde je pevný můstek přítomný již z výroby.

GT Grade Carbon Expert

 

 

Náklad a průchodnost

Nová generace GT Grade počítá s tím, že bude využívána nejen pro sportovní účely, ale také jako těžký cestovatelský stroj. Proto jsou jak karbonový, tak i hliníkový rám opatřeny pestrou škálou úchytů pro všemožné brašny a brašničky, držáky, nosiče, košíky atd. V extrémním případě by mělo být možné umístit na karbonový rám až osm bidonů najednou! Zajímavostí může být i to, že dražší karbonové verze počítají s košíky na lahve na přední vidlici, základní hliníky zase umožňují upevnit dva bidony na vzpěry zadní stavby!

Přesuneme-li se k technickým specifikacím, pak je jistě vhodné zmínit pláště, u nichž se dnes svádí bitva mezi příznivci gravel biků, zda je lepší užší a rychlejší, nebo širší a komfortnější. Já osobně jsem spíše pro druhou cestu, ale hodně záleží, kde a jak se svým kolem jezdíte. Na tom jsme se ostatně modelově (ne)shodli s několika kolegy novináři přítomnými na prezentaci – já zastával cestu rozměru aktuálně na vlastní kolo obutých plášťů Panaracer Gravelking 700x43c, zatímco jiní byli nadšeni z originální výbavy GT Grade v podobě plášťů WTB Riddler 700x37c.

Každopádně i pro „šílence“ jako jsem já je zde dostatek prostoru pro hrátky s obutím a jeho objemem. Oficiální materiály i zástupci značky sice zmiňují jako doporučený strop rozměr 700x42c, ale jak jsem se přesvědčil na jednom z osobních strojů lidí z GT, tak se do rámu pohodlně vejdou i pláště s reálnou šíří okolo 45 mm! A samozřejmě, pokud by vás to lákalo, tak můžete využít i moderní rozměr „Road Plus“, tedy kola standardu 650b a to s obutím až do šíře 47 mm.

reklama

GT Grade 3+2

Nyní se již pomalu, ale jistě blížíme k závěru teoretického představení GT Grade nové generace, přičemž bych tuto část rád završil rychlým náhledem na nově nabízené modely a jejich specifikace. Jak již částečně vyplývá z mezititulku, GT bude nabízet 3 karbonové verze modelu GT Grade (Pro, Expert a Elite) a dva hliníky (Expert a Elite). V celé kolekci přitom najdeme dva spojující prvky a poté řadu odlišností.

Co všechny verze GT Grade nové generace propojuje je koncept řazení s dvojicí převodníků, tedy s přesmykačem, přičemž, až na drobounké výjimky, veškeré řazení obstarává Shimano. Začíná se na setu Shimano Claris 2×8 u GT Grade Elite (AL), což je jediný „omezený“ model. Všechny další totiž využívají řazení Shimano v sestavě buď 2×10, nebo 2×11. Vrcholem je sada Shimano Ultegra RX 805 Di2 u modelu GT Grade Pro Carbon. Z mého pohledu bohužel žádný SRAM a žádný jednopřevodník…

Druhým společným jmenovatelem všech nových Grejdyn je obutí WTB Riddler v rozměru 700x37c, jak jsem již naznačoval výše. Opět za mě relativně limitní prvek, ale zase vzhledem k dosavadnímu zaměření GT Grade vcelku pochopitelný krok. O přítomnosti kotoučových brzd (většinou hydraulika, dva základní modely mají mechaniku) se snad není třeba ani zmiňovat.

GT Grade Carbon Elite

 

 

Pokračování… Již brzy za vaším domem!!!

Tolik pro dnešek k obecnému, ale i bližšímu popisu zajímavostí a předností nové generace GT Grade. Obvykle na tomto místě nahazuju udičku v tom smyslu, jak moc se těším, až se mi aktuálně představený stroj dostane „pod kudlu“ a já jej budu moct osobně prověřit a poté vám o své zkušenosti poreferovat.

V tomto případě je to ale trochu jinak, jelikož jsem byl jako jediný zástupce českých cyklistických médií pozván do Španělska, kde se v kulisách krásného, historií a několika odkazy na Hry o trůny* pulzujícího města uskutečnila prezentace tohoto „legendárního“ modelu v jeho nejnovější podobě.

*Natáčely se zde scény pro šestou řadu, pokud jsem správně pochytil onu informaci

Naštěstí to nebylo jen o teoretické nalejvárně, ale rovněž jsme měli možnost osedlat tyto nové uhlíkové oře a prověřit je na okruhu okolo Girony (pár dní před startem festivalu Sea Otter Classic Europe), jenž zahrnoval asfalt, lesní i polní cesty, pár brodů, mazlavé bláto, skály, kameny, kořeny a všechny další příměsi nezbytné pro plnohodnotné gravel dobrodružství!

Díky tomu vám mohu nabídnout k přečtení a následnému strávení své praktické postřehy ze sedla tohoto v mnohém jistě originálního stroje. Jen mi dejte několik málo dní na vzpamatování se z vcelku náročného cestování tam a zpět. Už jen tento text sepisuji na palubě letadla mířícího zpět do ČR, aby byl připraven hezky načas v termínu, kdy padne informační embargo!

Díky za pozornost a již brzy „napřečtenou“ u dalšího článku věnovaného novince GT Grade!

Více o tomto kole již brzy na stránkách gtbicycles.com / gtbicycles.cz

Text: Štěpán Hájíček / Foto: GT Bicycles