reklama

reklama

Whyte Gisburn – Bikerský Gravel bike na první dojem!

Pro jistotu se dnes nebudu posté rozplývat nad tím, jak skvělou myšlenkou jsou Gravel biky, zejména jako alternativní stroj pro bikera tělem i duší. Tak to prostě je! Důkazem může být nejnovější generace britského štěrkoletu z továrny Whyte, která ani tuto kategorii nemohla nechat bez povšimnutí, zároveň se i zde snaží aplikovat své myšlenky a nápady odzkoušené na horských kolech!

„Gisburn (dříve Gisburne) je anglická vesnice a občanská farnost v oblasti Ribble Valley ležící severně od Manchesteru. Farnost obývá 521 lidí, alespoň podle sčítání lidu v roce 2011,“ říká anglicky psaná Wikipedie. Špinavá silnice Whyte nesoucí toto jméno je přitom v nabídce ostrovní značky již delší čas, jako mnohé jiné se ale postupně mění a vyvíjí.

S příchodem modelového roku 2019 se přitom změny odehrály především na postu výbavy, kde byly vyměněny zejména pláště, řídítka a lehce upraven byl tímto stylem i posed. Vše ve jménu ještě větší všestrannosti, jakož i co nejlepších jízdních vlastností na zpevněných cestách a ještě lépe mimo ně!

Krom toho lze poukázat třeba na zajímavý fakt, kterým je použití přední bikové osy průměru 15 mm, jež si našla cestu na toto kolo jednak proto, aby bylo možné snadno prohodit použitá kola standardu 700c (28“) za moderní trendy set 650b (RoadPlus – šířka až 47 mm), případně abyste bez starostí mohli dopředu hodit odpruženou vidlici! Kupříkladu speciálně pro Gravel biky navrženou Foxku AX se zdvihem 40 mm.

Pro ilustraci jedno video, kde Chriss Akrigg demonstruje, co vše lze na štěrkoletu s vidlicí Fox AX provádět!

reklama

Berany, nebo vlaštovky?

Ohledně podoby, konstrukce a celkové aury obestírající značku Whyte je rozhodně potřeba udělat si vlastní názor. Není to žádná líbivá tuctovka, která padne do oka či do ruky každému, kdo na ni náhodou narazí. Angličtí inženýři dělají svá kola hodně specificky, proto se do nich buď zamilujete, nebo je nepochopíte.

Podobné to bude nejspíš i se štěrkoletem Whyte Gisburn, který se zdá být značně svérázný již při první obhlídce. Figuruje zde třeba dříve zmíněná 15mm přední osa, té si na první pohled zřejmě nevšimnete, zato jistě zaregistrujete značně široká řídítka Whyte (500 mm – vyráběná u značky Controltech), navíc ozdobená vcelku radikálním lomením jako u MTB vlaštovek! Takové berano-vlaštovky…

Dále zde máme na hliníkovém rámu výrazně do očí bijící systém integrovaného upínání sedlovky Inter-Grip, takový záměrně nápadný průstřel na konci horní trubky, ale též teleskopickou sedlovku, kterou Whyte na tento Gravel montuje již třetím rokem.

Standardně montovaná teleskopka KS Speed Up Dropper Post s páčkou pod sedlem a zdvihem 50 mm u nejmenšího rámu, 65 mm u střední velikosti a 100 mm u nejvyšších staveb, je přitom nahrazena absolutní novinkou BikeYoke Divine SL s dálkovým ovládáním. Jedná se přitom, dle tvrzení výrobce, o aktuálně nejlehčí běžně vyráběnou sedlovku s celkovou délkou 400 mm a zdvihem 80 mm. Ale o ní bude řeč ještě později.

Nevím jak pro vás, ale pro mě byl první pohled na křížence MTB vlaštovek a silničních beranů docela překvapením, ale zvykl jsem si a dnes už mě pohled na ně tolik nedráždí.
Bůh žehnej systému uchycení flat-mount! Elegantní, funkční, navíc v případě přímé montáže jsou snadno dostupné šrouby při potřebě doladit polohu třmene.
Stylové a moderní je uchycení i na přední vidlici, kde to bez adaptéru nešlo. Ale nebojte, pro vystředění stačí pohnout s ním, nikoliv se samotným třmenem.

Dlouhý, vysoký a bystrozraký

K výše popsanému doplňme ještě poznatek týkající se plášťů, kdy loni používané Maxxisy Rambler (700x40c) nahradila zajímavá sestava od WTB, konkrétně přední na štěrkoletské poměry slušně zubatý WTB Resolute 700x42c (TCS Light/Fast) a zadní o poznání hladší, ale také překvapivě užší WTB Riddler 700x37c (TCS Light/Fast). Oba se směsí Dual DNA Compound obuté bez duší!

Tečka, jde se na jízdní dojmy, kde musím začít konstatováním, že jakmile usednete za řídítka, dýchne na vás pocit, jako že sedíte na Gravel biku, který navrhoval spíš biker než silničář.

Vzhledem k použití lomených řídítek jsem neváhal a posunul představec až k hlavě, přesto pokaždé, když vyskočím do sedla, mám pocit, že je úchop na pákách poměrně vysoko. Jedním dechem ale musím doplnit, že jsou jak rám, tak i pozice jezdce poměrně natažené, proto rozhodně nemáte pocit, jako byste seděli za psacím stolem.

Je to vlastně docela zvláštní směsice, jako by si ji Mach s Šebestovou nadiktovali do utrženého sluchátka, ale v celkovém součtu velice dobře funguje. Když totiž jedete po rovné cestě či silnici, nemáte rozhodně pocit, že by vás přílišný komfort v sedle omezoval. V terénu pak zase zaznamenáte, že široký úchop a vyšší poloha rukou jsou velice příjemné co se jistoty ovládání týká! Za mě palec nahoru!

*Doplním jen, že jsem si po konzultaci s pány z Whyte CZ/SK nakonec vybral velikost 52 cm, i když by mě tabulky pasovaly spíše na 54 cm, což je moje běžná velikost u ostatních značek. Whyte ale staví své štěrkolety dost dlouhé, navíc mi přijde, že vlastně i poměrně vysoké, proto je na mě velikost 52 cm v tomto případě úplně akorát (výška postavy 180 cm – kratší nohy).

Zajímavé a rozhodně originální je tvarování horních vzpěr, které jakoby obtékaly zadní plášť. 
Pneumatika rozměru 700x42c se do vidlice v pohodě vejde, nic většího bych tam už ale rozhodně necpal.
Bez vnitřního vedení to dnes již prostě nejde! Proto mizí hadice uvnitř přední vidlice a zbytek vedení v rámu. 

Co jsme se naučili v MTB

Hodně zajímavou kapitolou je rovněž ovládání tohoto stroje, které jako by v sobě neslo znatelný odkaz MTB strojů značky Whyte. Ostatně jedno z hesel na britském webu říká: „Skutečně převratná Gravel/Adventure geometrie inspirovaná světem MTB“. Co to znamená? Zkusím to stručně popsat.

V první řadě jsem si všiml, jak krásně jisté a stabilní je řízení Whyte Gisburn když prostě jedete rovně. Stačí si položit ruce na řídítka a nic neřešit. Případně to můžete napálit do terénu a nemusíte příliš bojovat s tím, zda vás něco rozhodí, či nikoliv. Naopak, když někde zpomalíte a budete se proplétat mezi stromky na úzkém trailu, budete nejspíš překvapeni, jak moc živé, lehké a poslušné se najednou přední kolo zdá být.

Do toho všeho zamíchejte pocit, kdy měníte směr jízdy nikoliv v rychlosti chůze, ale hezky v tempu, načež se kolo sice chvilku zdráhá, pak ale poslušně uhýbá a s velkou chutí se pokládá do oblouku. Spojte to vše dohromady a začnete možná přemýšlet, kde jste už něco podobného zažili?! Nebudu vás napínat, sami to nejspíš uhodnete, alespoň pokud jste někdy sedlali jeden z MTB strojů Whyte!

WTB Resolute je velice sympatická pneumatika pro Gravel biky s tak akorát hustým a vysokým vzorkem, díky němuž se slušně odvaluje po asfaltu a hezky drží v terénu
Kombinace pláště WTB Resolute rozměru 700x42c a ráfků WTB ST i25 je v tomto případě podpořeno absencí duše nahrazené těsnícím mlékem. 
Zadní obutí WTB Riddler (hádankář) se znatelně hladším a rychlejším vzorkem mě trochu zaskočilo šíří pouhých 37 mm, kde bych já rád viděl 40 mm a víc…

Tvrďák kapitalistickej!

Zabrousíme-li ještě na chvíli k vlastnostem samotného rámu, pak vás nejspíš překvapí, jak ostře, svižně a zlehka Whyte Gisburn uhání, ať již si to šinete po cyklostezce, lesní pěšině, nebo se hrnete se soumrakem v zádech po silnici směrem k domovu.

I přesto, nebo spíš právě proto, že jsem zmlsaný ze svého karbonového oře, musím zrovna tuto vlastnost vyzdvihnout, jelikož třeba hned první den, kdy jsem byl Gisburn projet, jsem měl pocit, že mě snad ani na pět minut nenechá odpočinout, s jak moc velkou chutí se hnal kupředu!  

Vysoký výkon, efektivita přenosu síly a celková rychlost si ale vybírají jistou daň v lehce slabší míře komfortu. Rám, vidlice i kola se zdají být krásně pevné, ale zároveň i docela tvrdé. Pravdou ale je, že tento pocit nepřechází do stavu nepříjemného natřásání, ale spíš logicky doplňuje celkový projev a naladění tohoto stroje. Ten prostě miluje a zároveň i neustále vyžaduje pořádnou akci, přičemž jezdci nabízí dokonalou zpětnou vazbu, aby si své snažení náležitě vychutnal!

Whyte ani u Gravel biku nemohl opustit svůj klasický prvek v podobě integrovaného stahování sedlovky Inter-Grip.
Tradicí je stejně tak i gumová krytka bránící vniknutí nečistot do útrob rámu. 
Zkratku oznamující konstrukci počítající pouze s jednopřevodníkem – SCR (Single Chain Ring) – známe již z horských kol Whyte.

Sedlovka pruží / nepruží?

Velice zajímavou součástí Whytu Gisburn, tak jak jsem jej od českého zastoupení značek Whyte, BikeYoke a Panzer dostal, je sedovka BikeYoke Divine SL. Nejde o zmenšenou a odlehčenou kopii bikové sedlovky Revive (závěr dlouhodobého testu BikeYoke Revive 160), ale o značně originálně pojatý produkt.

Z čistě uživatelského hlediska je nejzajímavější skutečnost, že Divine SL kombinuje vlastnosti teleskopu a odpružených sedlovek. V základu ji ovládáte páčkou na řídítkách a klasickým způsobem volíte její výšku, v plně roztaženém stavu je přitom normálně jistá a pocitově pevná, když ale, lidově řečeno „chytí ránu“, pak propruží!

Z počátku jsem z toho byl dost překvapený, párkrát na sedle schválně poskakoval a zkoušel co to dělá, pak jsem se ale začal soustředit čistě na jízdu a zjistil, nakolik dobře to funguje, aniž byste o tom museli přemýšlet. Žádný pocit rozvlněného křesla při šlapání, přitom pokud své pozadí při přejezdu ostré hrany neodlehčíte, sedlovka se kousek zhoupne, přidá celku pár bodů z hlediska komfortu, zároveň pomůže předejít třeba možnému průrazu zadního pláště!

Sedlovka BikeYoke Divine SL není standardní součástí výbavy, přestože Whyte své Gravel biky běžně osazuje teleskopy.
BikeYoke Divine SL je přitom zcela čerstvá novinka, kterou jsem měl možnost vyzkoušet v terénu jako první v člověk ČR!
Whyte si docela potrpí na vlastní, či alespoň obrandované doplňky jako je třeba toto příjemné sportovní sedlo.

reklama

Do bláta, či do mrazu?

Tolik zatím moje první praktické postřehy s Whytem Gisburn, což je štěrkolet, který rozhodně nezapadne v davu. Je to kolo značně svérázné nejen svým vzhledem, ale zejména svým jízdním projevem, na němž se do značené míry podepisují zkušenosti vývojářů Whyte s moderními geometriemi v MTB.

Přidejte neortodoxní řídítka a jako sladký bonus originální sedlovku BikeYoke a máte před sebou kolo, které vás nenechá odpočívat, ale donutí vás vyrazit do pořádné akce. Tak směle do toho! Já teď jen řeším, zda mě, až budu příště vyrážet na testovací jízdu, bude venku čekat opět zimní bláto, nebo naopak totálně zmrzlá hlína? Podle předpovědi spíš to druhé, což mi vadí snad méně, jen je potřeba se pořádně obléknout!

Text a Foto: Štěpán Hájíček


Whyte Gisburn (2019) – základní údaje

Cena: 59 990 Kč (*levnější bratr Whyte Friston 49 990 Kč) 
Hmotnost: 9,95 Kg (vel. 52 cm, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 500/70 mm
Pláště (změřená šíře): 44,5/38,5 mm (P/Z)

BikeYoke DIVINE (30,9/31,6 mm)

Cena: 8 645/9 665 Kč (bez páčky/s páčkou Triggy)

Více o kole Whyte Gisburn na webu whyte.bike, na českých stránkách zatím visí model 2018 – www.whyte.cz. Zajímá-li vás sedlovka BikeYoke Divine SL, pak vás nasměruju na stránky www.bikeyoke.de