HAYES Dominion A4 – TECH NEWS (#Eurobike2018)
Z letošního veletrhu Eurobike jsem si přivezl hromady a hromady materiálu, které jsem zatím, až na jeden fotoreport, nestihl zpracovat. K tomuto materiálu se ještě dostaneme, teď bych vám rád ale ukázal něco, s čímž se značka Hayes hodlá vrátit na trůn mezi výrobci diskových brzd pro horská kola – Hayes Dominion A4!
Dnešní MTB mládež dost možná ani nebude vědět, co je Hayes zač, jelikož se její produkty již slušných pár let, možná i více jak dekádu, na horských kolech téměř neobjevují. Hayes, značka, která má silné kořeny v motorprůmyslu a bývala korunním dodavatelem diskových brzd pro motorky Harley-Davidson, přitom byla tím, kdo kotoučovou éru na horských kolech reálně odstartoval.
Brzdy Hayes možná nikdy nepatřily mezi ty nejlepší, krom faktu, že právě jejich produkty byly těmi, které v dobách, kdy se MTB s kotouči teprve sžívalo, skutečně fungovaly! Klasikou všech klasik byl model Hayes HFX-9 a kdo tyto brzdy v dobách jejich největší slávy neměl alespoň chvíli na svém kole (či jednu z variací na toto téma), ten minul jednu zásadní kapitolu vývoje horského kola!
Vzpomínám si na jednu příhodu dokazující nezdolnost brzd Hayes HFX-9. Jednou se mi podařilo naštípnout hadici, únik kapaliny přitom nebyl nijak drastický, proto jsem danou situaci vyřešil tak, že jsem na postižené místo připevnil „dlahu“ z klacíku a vše důkladně omotal izolepou.
Poté jsem z tátova Favoritu injekční stříkačkou vysál trochu brzdovky, narval jsem ji do páky mých brzdy a bylo hotovo! Tato oprava přitom na mém kole vydržela ještě asi měsíc nebo dva, tedy do doby, než jsem se dokopal k tomu nechat vyměnit hadici! To jen tak pro zpestření na úvod.
Poté, co skončila slavná éra modelů HFX, přišlo pár nástupců, kteří ale nechytili tu správnou vlnu a značka Hayes pomalu upadala hlouběji a hlouběji v zapomnění. Pár novinek se našlo, například Hayes Prime, dostat se zpět na původní pozice, nebo se jim alespoň přiblížit, se již nepodařilo. Změní toto novinka Hayes Dominion?
Hayes Dominion A4 – drobné inovace, velký pokrok!
Zanechme již vzpomínání a spekulování „co by kdyby“ a pojďme se podívat na novinku, která slibuje, a hlavně nabízí řadu převratných, nebo alespoň podstatných vylepšení, díky čemuž bychom před sebou mohli mít nového hrdého pokračovatele legendy HFX-9. Když o tom tak přemýšlím, ani nevím kde začít?
Novinka Hayes Dominion A4 totiž přináší řadu dílčích inovací, které samy o sobě svět diskových brzd nejspíš nezmění, společně by ale mohly představovat výrazný krok vpřed. Zkusme tedy začít u páky, která je, doslova, první po ruce!
V první řadě na páce najdeme chytrý systém přepákování (Stable Rate Link), který optimalizuje a zejména pak linearizuje působení samotné páky na řídící píst. Zkrátka, aby byl v celém rozsahu pohybu zachován stejný poměr pohybu páky vůči řídícímu pístu, což přináší konzistentní projev, jasně čitelné a plynulé dávkování. Žádné digitální brzdění stylu 0-100 %! Páku jako takovou lze přitom polohovat velkým snadno přístupným kolečkem.
Celá konstrukce byla navíc odladěna tak, aby byl chod páky co nejjemnější a nejhladší (páka samotná je usazená na kuličkových ložiscích), aby zkrátka sama o sobě nekladla zbytečný odpor, nedrhla apod. Dalším vylepšením v pořadí je řešení zvané QuickBite2, kdy je zmíněný pákový mechanizmus sestaven natěsno s řídícím pístem, aby brzda začala reagovat okamžitě poté, co na ni položíte prst. Maximálně se tedy zkrátil mrtvý krok!
Kdo by se ale necítil s takto živou a okamžitě reagující brzdou komfortně, ten může jednoduše vyšroubovat jeden červík z mechanizmu páky, tím zde vznikne záměrně navržená vůle a brzda pak začne reagovat až s mírným zpožděním. Je to jen na vás!
Hodně dlouho se údajně ladil také tvar a velikost expanzní nádobky a především tvar a profil gumové planžety, nebo chcete-li gumového zaslepení, které se deformuje podle toho, kolik brzdové kapaliny je napumpováno do expanzní nádobky. Cílem je držet okruh uzavřený, aby se do kapaliny nedostával vzduch.
Přesuneme-li se k třmeni, zde je opět poměrně velký počet drobných vylepšení. Předně se řešilo snížení tření čtveřice provozních pístků, které mají speciální povrchovou úpravu a jsou jištěny gumovými o-kroužky se specificky navrženým povrchem snižujícím tření, ale zajišťujícím potřebnou těsnost. Snahou bylo rovněž uvnitř třmene snížit plochu tepelných mostů, aby se horko vznikající při brzdění co nejméně přenášelo do kapaliny.
Zajímavým vylepšením, které bylo, jako řada jiných inspirováno motocyklových brzd, je řešení zvané Two Stroke Dual Port Bleed System. Jednoduše na třmeni není jen jeden odvzdušňovací otvor, ale hned dva – pro každou větev systému, pro každé dva pístky zvlášť. Důvod je prostý. Nejprve klasickým postupem odvzdušníte hlavní systém (hadici a páku), poté proženete brzdovku skrz samotný třmen z jednoho konce na druhý a je hotovo!
Žádné víření bublin vzduchu, jejich motání se uvnitř třmene, hledání správné polohy s brzdou sundanou z kola, klepání do třmene apod. Propláchnete, zavřete, jedete!
Mimochodem, Hayes i nadále vsází na kapalinu DOT, primárně DOT 5.1, protože… Už si ani nevybavím všechny důvody, ale bylo jich vážně hodně a byly dost věcné a přesvědčivé! Už třeba jen to, že DOT je norma a ať už použijete DOTku od jakéhokoliv výrobce, neměla by se zásadně lišit od originálu, což se u minerálů říct rozhodně nedá. Kdo s tím má zkušenosti, nejspíš toto tvrzení potvrdí…
Poslední specialitka třmenů Hayes Dominion, co mě napadá, jsou nenápadné červíky na očkách úchytu k rámu Post Mount (tzv. Crosshair Alignment). Bystřejším asi nemusím nic vysvětlovat, ale pro jistotu. Nahodíte brzdu na rám, usadíte kolo a ladíte vystředění. Po stisku brzdy nebo rukou trefíte výchozí pozici a pak potřebujete třmen lehce doladit, k čemuž můžete použít právě tyto červíky.
Je-li vše hotovo, pojistíte si polohu třmene oněmi červíky, utáhnete šrouby, aniž byste se museli strachovat, že vám přitom třmen uhne do strany a hotovo. V případě, že byste pak potřebovali třmen sundat a vrátit jej zpět, máte již předem vymezenou polohu pro jeho vystředění. Jak prosté, jak účinné!
Tolik k představení nových brzd Hayes Dominion A4, které jsou se svými čtyřmi pístky určené pro agresivní trailové vyžití, enduro, FR, DH, ale mají dost síly i pro elektrokola. Pokud si správně vzpomínám, jejich vývoj trval poctivé tři roky, přičemž cíl byl jediný – navrhnout nejlepší možnou brzdu dneška, která bude silná, precizní, snadno ovladatelná, spolehlivá a snadno servisovatelná.
Pokud se rozhodneme věřit všem teoriím nápadům a konstrukcím výše popsaným, musíme hluboce smeknout před pokrokem, který tato brzda může představovat. Jedinou otázkou je, jak to bude fungovat v praxi? K tomu vám řeknu jediné:
Od evropského zastoupení značky Hayes mám slíbený jeden set pro dlouhodobé testování, tyto brzdy poputují na RB Bandit 675, takže se můžete těšit, že si na ně poctivě posvítíme!
Více o těchto brzdách najdete na produktových stránkách www.hayesdiscbrake.com
Foto: Hayes / Štěpán Hájíček (Eurobike 2018)