GT Zaskar Carbon Expert 29 – pokračovatel klasického rodu
Nezáleží na tom, jak vnímáte značku GT, podstatné je, že se jedná o jednoho z nejklasičtějších výrobců kol do terénu, jakého na naší planetě vůbec najdete. Vždyť historie GT sahá až do roku 1972, kdy se zrodila první BMX kola s iniciály Garyho Turnera. Stejně tak se „zatraceně dlouhá“ historie váže i k modelu GT Zaskar, který byl poprvé představen před více jak 25 lety!
Dnes se ale rozhodně nechceme ohlížet přes rameno a vrtat se nějak zásadně v historii MTB, ač by to možná bylo zajímavé a poučné. Zmínit můžu snad jen tolik, že GT Zaskar je snad jedinou kontinuálně existující modelovou řadou, která má na svém kontě mistrovské tituly na světové úrovni z XC, sjezdu, trialu a třeba i dual slalomu. Tak moc býval Zaskar univerzální a všestranný, na což se v řadě ohledů snaží navázat i nejnovější generace.
*Lehčím nahlédnutím do historie modelu GT Zaskar může být fotogalerie tohoto stroje z roku 1993 na webu: factoryjackson.com
Hledání kořenů, hledání sebe sama!
Pokud z oslavných frází a historických střípků zabrousíme zpět do současnosti, pak se můžeme pozastavit nad tím, že GT Zaskar v posledních letech do jisté míry hledal sám sebe, tak jako ostatně určitá část celého oboru MTB. Míříme tím hlavně na velikosti kol, kdy po ukončení éry 26“ přeskakoval Zaskar, místy trochu zmateně, mezi průměry 27,5“ a 29“. Ostatně jako řada jiných konkurenčních značek či modelů.
Této roztříštěnosti je snad již definitivně konec, jelikož se víceméně celá světová scéna shodla na tom, že pro XC se nejlépe hodí větší 29“ kola. Samozřejmě až na výjimky v podobě drobných dam a dívek, juniorů, či jen méně vzrostlých mužů. Nicméně když se podívám do nabídky českého dovozce, tak zde pro letošní rok figurují pouze Zaskary na kolech průměru 29“. Na mezinárodním webu pak najdeme i jeden kousek na menším průměru 27,5“, ale to je jen taková opuštěná vlaštovka, kdyby náhodou.
Ukončeme tedy tuto úvodní stať s tím, že nyní si již i v GT uvědomili, kam chtějí aktuálně modelovou rodinu Zaskar umístit, kdy je oním bodem svět na hranici XC a lehkého trailového dovádění. GT Zaskar, ač k tomu jeho parametry a papírové údaje svádí, není čistým XC chrtem, ale kolem, které chce spojit lehkost a rychlost se zábavou a volností, nejen s výkony, lycrou a laktátem! O tom si ale povíme více v následujícím textu.
Ukloň se, než nastoupíš!
Nebojte, po tomto titulku vás nečeká lekce asijských mravů, kde je poklona celého trupu jedním z důležitých prvků společenského bontonu. Směřoval jsem spíše k tomu, že GT vybavilo nejnovější Zaskar 29 Carbon relativně dlouhou hlavovou trubkou (115 mm u testované vel. M), což má v konečném důsledku jeden zásadní efekt, jenž lze shrnout do následujícího výroku: „Snad ani nezkoušejte otočit představec jinak, než směrem dolů!“
Pokud byste se tohoto doporučení nedrželi, dostanete se do situace, kdy si za řídítky budete připadat jako za psacím stolem a budete se jen marně domáhat sportovní pozice, která by měla napomoci lepšímu přenosu síly vašich stehen na pedály, potažmo na zadní kolo. Ono to na první pohled nevypadá příliš lákavě, osobně jsem měl také „cukačku“ otočit představec standardně vzhůru, ale pozice s neutrálně horizontální pozicí je jednoznačně lepší.
I tak je poloha za řídítky, na zvyklosti v třídě sportovních hardtailů, vcelku neortodoxní, jelikož je posed lehce kratší a o něco více vzpřímený, než co byste od stroje v této kategorii čekali. S odstupem času, po uzavření celého testovacího kolečka ale mohu prohlásit, že to ničemu zásadnímu nevadí. Vyhranění závodníci zvyklí na „starou školu“ to asi ponesou těžko, pokud si ale necháte alespoň pootevřená vrátka k poznání nových pravidel a možností, pevně věřím, že budete odcházet nadšení stejně jako já.
Do trailu, ale jen zlehka
Abych to celé usadil do nějakých pochopitelných relací. GT Zaskar 29 Carbon Expert má jednoznačně posed orientovaný více do trailova než do klasického závodního XC. Či od klasického XC utíká právě tímto směrem. Stále se ale drží určitých sportovních standardů, tedy o poznání více než nedávno zkoušený Rock Machine Blizz CRB. Ten byl také skvělý, ale vybočoval ze škatulky XC chrtů už jen zdvihem vidlice 120 mm.
GT Zaskar tedy vyzařuje jistou náklonost k více technickému pojetí jízdy. Není ale v tomto směru nijak radikálním vzbouřencem, spíš plně reflektuje to, kam se za poslední roky ubírá celá kategorie cross-country.
S posedem úzce souvisí i ovládání, u něhož najdeme řadu výrazných specifik. Zcela upřímně, chvíli mi trvalo, než jsem jeho projev dokonale rozklíčoval, než jsem si na něj zvykl a začal jej naplno využívat ve svůj prospěch. Na první výstřel mě totiž šokovalo, nakolik je řízení živé a aktivní, když člověk vezme razantněji za řídítka. Jenže to je právě chyba!
GT Zaskar totiž nemá rád, když s ním příliš kroutíte, mnohem lépe se chová, když necháte řídítka rovně a zatáčíte primárně naklápěním celého stroje. Že jste to už někde slyšeli? Ale neříkejte 😀
Osvícení v zatáčení
Poté, co jsem tuto skutečnost pochopil, přijal a začal ji aktivně využívat, mě naopak oslovil výrazný klid ve stopě, kdy se Zaskar nechal s klidem protáhnout i poměrně rozbitým terénem, ač na to nebyl po stránce obutí či odpružení vysloveně nachystán. Také že jsem jednou cvaknul zadní plášť Schwalbe… Každopádně vedení celého kola je, při správném přístupu, velice klidné a vyrovnané, až je člověk někdy zaskočen, až si občas říkáte, že vaše kolo bude v následující zatáčce příliš dlouhé.
Opět ale stačí jen pochopit, na jakou strunu se zde hraje a umět využít dalších vlastností tohoto biku. Třeba to, že je jeho karbonový základ fantasticky tuhý, proto se pokyny vysílané k rámu skrz styčné body na konci řídítek (myslím vaše ruce) projevuje na celku s takřka nulovou prodlevou. Jinak řečeno, vyžadujete-li klid ve stopě, stačí nechat dlaně jen zlehka opřené o gripy a svěřit svůj osud čistě do rukou Zaskara.
Naopak, pokud chcete, aby se „věci hnuly“, o to jde v sedle tohoto stroje především, pak se chopte otěží, buďte rozhodní a instruujte svého oře jasně a přesně. Při tomto přístupu si budete užívat, stejně jako já, rychlost odezvy, ochotu měnit směr a schopnost projet a prokopírovat terén, jako by snad ani nebyl opepřen kameny a kořeny, na nichž se s jinými stroji občas zasekáváte.
Fox a jeho stupňovitá devalvace
V tomto směru si nemůžu odpustit jedno malé rýpnutí na adresu vidlice Fox Float 32 SC, tedy kousku z rodiny „Step Cast“. Chápu snahu vývojářů z Foxu snížit hmotnost čistě sportovního modelu, ale to, co udělali s řadou SC, bylo už moc! Alespoň dle mého názoru. Delší Boostová osa (15×110 mm) totiž nezachrání menší rozestup nohou, díky čemuž je vidlice již od pohledu „komicky“ hubená. Na poměry dnešních Boostů, Plusek a Oversizů je to vážně paradox.
Kdyby to ale byla jen otázka vzhledu, tak by nad tím člověk jen mávl rukou. Jenže zde se hraje i o torzní tuhost, která zkrátka nedosahuje kvalit, na jaké jsme zvyklí u konkurence. Třeba jmenovitě u přímého konkurenta RockShox SID, alternativně u modelu Reba. Hovořím zejména o jistotě řízení a přesnosti spojení řídítek a předního kola, v čemž Fox 32 SC „doslova“ plave.
Kvůli tomu bych ale celé kolo rozhodně neodsoudil, už jen proto, že drtivá většina ostatních modelů z rodiny GT Zaskar 29 využívá právě vidlice RockShox. Navíc ovládání tohoto konkrétního kola také ve finále nebylo nijak dramaticky „zoufalé“. Časem jsem si totiž na máslovější konstrukci Foxky nějak zvykl a naučil se s ní žít. Ale jak říkám, je to jen jeden komponent u jednoho konkrétního stupně výbavy a na ostatní kvality Zaskara vrhá jen minimální stín.
Lehce plave, jemně zobe
Po stránce funkce se ale na vidlici Fox 32 SC mračit rozhodně nemůžeme, jelikož chodí velice hezky, čistě a jemně. Její sportovní kapacita 100 mm má sice svá jasně zřejmá omezení, ale i v tomto rozsahu se snaží udělat pro jezdce maximum. Poměrně jemně „zobe“ již na začátku, načež někde od třetiny kroku dál její odpor progresivně roste. Díky tomu je její chod předvídatelný a příjemně stabilní a neměl by vás ničím zaskočit.
Ač to nemám normálně ve zvyku, tak jsem občas vcelku rád využil dálkového ovládání lockoutu vidlice, které zde bylo prakticky usazené na místě absentujícího ovládání přesmykače. Pro rychlé výjezdy či spurty tedy stačil jeden rychlý, a za dlouhá léta života s více převodníky dokonale zažitý pohyb levým palcem, a už se frčelo do kopce s vysokou podporou v podobě na začátku zmraženého kroku vidlice.
Rychlý, tuhý, emotivní
Máme již tedy probraný posed, ovládání a charakteristické rysy vidlice. Co dalšího nám zbývá zmínit u pevného XC stroje? Jistě by vás zajímala jeho výkonnost a rychlost. Co myslíte? Nejmodernější karbonový rám, lehké ráfky Stan‘s Crest S1, pláště se sportovně nízkým vzorkem Schwalbe Racing Ralph, krásně tuhé kliky Praxis Cadet s 30mm dutou osou (M30) a tak dále a tak dále. To nemůže být pomalé!
Také že není! GT Zaskar 29 Carbon Expert jede jako čert, který aktuálně vyletěl z pověstné krabičky! Už v prvotních dojmech jsem, myslím, zmiňoval, že jsem s ním pokořil jeden svůj osobní Strava rekord, kdy jsem překonal čas zajetý v sedle CX speciálu upraveného dle Gravel měřítek – Cannondale SuperX. Přiznám se, že to byl záměr, že jsem se o to cíleně snažil, ale ani v sedle SuperX jsem se rozhodně neflákal!
Dokazuje to, že rychlost je pro GT Zaskar zcela přirozená a předem vrozená vlastnost, ze které nehodlá slevit ani na malou chvíli. Stačí lehce roztočit kliky a už vás nutí přidat ještě víc, rozjet to naplno až do chvíle, kdy vám pálení laktátu ve stehnech zmrazí nohy a plíce se pro samou intenzitu námahy přestanou stíhat plnit vzduchem. Je to prostě opojné až návykové, skoro by měli GT Zaskar zařadit na seznam „nepovolených látek“.
Spolu s rychlostí přichází i efekt poměrně tvrdého rámu, který něco pohltí, ale rozhodně toho není mnoho. Nebo jak to říct jinak. GT Zaskar není tvrdý a nepohodlný, on je spíš sportovně ostrý a pevný. Už jen celkový charakter tohoto kola vás donutí se svým strojem více pracovat, častěji se zvedat ze sedla, odsedávat, a tak podobně. Díky tomu si možná ani neuvědomíte, že je jeho rám spíše tvrdší, což ale k celkovému obrázku patří stejně dobře jako poslední dílek puzzle do téměř dokončené skládanky.
KOMPONENTY
Mnozí už asi víte, sám se tím nikterak netajím, že mám rád řazení SRAM, kdy tento stav u mě přetrvává již po řadu let. Samozřejmě uznávám, že se SRAMu ne vždy a vše povedlo, ale v obecné rovině… Navíc dnes se sadami SRAM Eagle 1×12! Ale to sem vlastně nepatří, jelikož testovaný GT Zaskar 29 Carbon Expert na SRAMu postavený rozhodně není. Zde naopak figuruje řazení Shimano čerpající ze síly komponentů z řady XT, doplněné o 11rychlostní kazetu Shimano SLX (CS-M7000) s rozsahem 11-46 zubů.
Řazení Shimano XT 1×11
Teď asi čekáte, že spustím vlnu kritiky, ale opak bude pravdou. Musím totiž uznat, že mnou tolik vychvalované sady SRAM Eagle jsou sice skvělé a mají geniální rozsah, zároveň je ale potřeba s nimi zacházet trochu v rukavičkách. Zejména v horní části kazety se vyplatí řadit plynule, a ne najednou o pět pastorků! Je to taková chirurgie v prostředí plném bláta, kamení a prachu! Oproti tomu pohon Shimano XT 1×11, přítomný na GT Zaskar, na mě působil, jako kdybyste vykonávali nucené práce v lomu. Člověk do toho mohl bušit hlava nehlava a stále to fungovalo!
Abych to nějak shrnul, ke sportovnímu kolu jako je GT Zaskar 29 Carbon mi vlastně toto řazení sedlo naprosto dokonale. Krok jeho páček je poměrně hrubý, má ale jasnou a nešizenou odezvu. A hlavně změny převodů jsou přesné, rychlé a skoro neomylné! Pro bezmyšlenkovité sekání rychlostí pod plným zatížením na XC okruhu jako stvořené. Tady by SRAM Eagle poněkud skřípal zuby!
Jako třešničku na dortu můžete přihodit možnost řadit dolů nejen po jednom, ale hned po dvou převodech najednou (pouze při ovládání palcem – posun páčky dopředu).
Brzdy Shimano XT
Jiným kouskem z rodiny Shimano XT byly brzdy s kódovým označením BR-M8000, s metalickými destičkami a kotouči na centerlock maticích průměru 160 mm. Co k nim říct? Oproti mnoha jiným případům, kdy jsem si na tyto brzdy stěžoval, protože nová generace kotoučů XT umí být pěkně náladová, jsem si zde na ně skoro ani nevzpomněl. To je samo o sobě důkaz, že fungovaly, jak se sluší a patří!
Kliky Praxis Works Cadet
Shodou okolností ty samé kliky se ve chvíli, kdy píšu tento text, montují na moje osobní kolo (RM Blizzard 90-27) a už se na ně dost těším. Jsou totiž poměrně lehké, vysoce tuhé a vypadají prostě jinak než klasika od SRAMu, či často osazovaný Race Face. Oproti zmíněným je odlišuje navíc osa průměru 30 mm (i v klasickém domečku, který není stavěn na BB30), ale také převodník s „vlnícími se zuby“ – tzv. Wave technologie.
To je vcelku zajímavá alternativa, která zcela jiným způsobem nahrazuje rozdílně široké zuby nejčastěji označované jako „Narrow-Wide“. V případě převodníku Praxis jsou všechny zuby stejně široké, pouze sudé jsou vykloněny více na jednu stranu, liché na druhou. Zlí jazykové budou jistě namítat, že je toto řešení zvolené zejména jako snaha o vyhnutí se konfliktům s patenty SRAMu, což bude do jisté míry pravda, ale důležité je, že to funguje!
Převodník a jeho výroba je díky tomu jednodušší a řetěz na něm drží naprosto bez problémů. Já tedy s jeho padáním problém neměl, a to jsem až ke konci testu při kontrole fotek zjistil, že jsem si zapomněl zapnout třecí zámek na přehazovačce, který hlídá stálé a jisté napnutí řetězu.
Kokpit a pláště…
Vzhledem k tomu, že má GT Zaskar 29 Carbon spíše vyšší hlavu a je tedy téměř nezbytné jezdit s představcem otočeným dolů, příliš nechápu, proč na toto kolo nasazuje GT lomená řídítka – New All Terra Flat Bar, Double Butted, 740 mm. Ano, je to stylové a hodí se to ke kolu, které má krom rychlosti i slušné trailové choutky, ale ve spojení s takto postaveným představcem mě to neustále dráždilo jako červený „hadr“ býka v aréně.
Tvarově byla tato řídítka parádní a ani z pozice ovládání a úchopu jim nemám co vytknout, nebál bych se ale nasadit větvě čistě rovné, pouze zahnuté k jezdci. Šíři 740 mm bych přitom rozhodně zachoval!
Poslední bod – obutí Schwalbe Racing Ralph Performance (29×2,25“). Stačí napsat název a nejspíš již víte, s kým máte tu čest? S pneumatikou, která velice slušně jede, a s ohledem na výšku vzorku a určení i solidně drží nejen na hlíně, ale i na kamenech, či v lehčím blátě. Hezky a poslušně se odvaluje také na asfaltu. Co mi ale u těchto gum často vadí je jejich malá odolnost, v tomto případě „korunovaná“ pouze jedním defektem. Takže vlastně poměrně pozitivní skóre!
GT Zaskar 29 Carbon Expert – závěr
Když jsem si GT Zaskar 29 Carbon přebíral k testu, věděl jsem dopředu, s kým mám tu čest, jelikož jsem se na něm krátce svezl již loni v Novém Městě ve Vysočina Aréně. Delší společné soužití mi ale umožnilo dostat se tomuto stroji více na kobylku, odhalit tajná zákoutí jeho duše a jeho povahy, porozumět mu a díky tomu si jeho společnost užít na 120 %!
Posed na tomto kole je, na poměry XC strojů, poměrně specifický a bez dolů otočeného představce ani nemá cenu vyrážet do lesa. Když se ale s tímto základem nějak popasujete, čeká vás nejen opojná rychlost a parádně svižná akcelerace při každém trochu silnějším záběru, ale zejména spousta legrace kombinující právě rychlost, velice slušnou obratnost a chuť poslouchat na slovo svého jezdce!
Pokud člověk chce, dokáže být GT Zaskar 29 Carbon Expert velice klidný a soustředěný na svůj výkon, což se v této kategorii cení. Zároveň by ale bylo škoda zůstat jen u toho, jelikož stačí kolo jedním přesně mířeným pohybem těla vytrhnout z přímého směru, odbočit z hlavní spojnice na vedlejší klikaté pěšiny, sprintovat do kopců a pak se předhánět s kamarády cestou dolů. GT Zaskar 29 totiž není žádný nudný XC patron, ale pěkně rozverné princátko, které si chce hrát a bavit se, dokud nepadne únavou!
GT Zaskar 29 Carbon Expert – základní údaje
Cena: 64 990 Kč* (74 990 Kč) *akční cena
Hmotnost: 11,16 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 740/80 mm
Tlak ve vidlici: 80 psi (jezdec 85 kg s výbavou)
Více o tomto kole najdete na webu: www.gtbicycles.cz
PLUS
- Krásný, lehký a příkladně tuhý rám, který okamžitě reaguje na záběr i na povely řízení
- V základu poměrně stabilní řízení, které preferuje více ovládání naklápěním, než otáčením řídítky
- Při správném přístupu pohotové reakce řízení, chuť měnit směr a užívat si každou zatáčku, kořínek, kamínek
- Celkově dobrá nálada kola, které nejde jen po výkonech, ale má rádo akci a neustále se měnící tratě
- Řazení Shimano XT 1×11 se ukázalo jako přesné, rychlé a „blbovzdorné“ s možností řadit i pod zatížením – „padá to tam jak Němci do krytu!“
- Brzdy Shimano XT byly v tomto případě jisté, pevné a dostatečně silné
- Vidlice Fox Float 32 SC nabídla poměrně jemný začátek a rozumně progresivní průběh svých 100 mm zdvihu
- Pláště Schwalbe Racing Raplh v sobě snoubí snadné odvalování s dostatečně jistým záběrem a solidním komfortem (jen pozor na defekty)
- Kliky Praxis s osou průměru 30 mm jsou příjemně jiné, tuhé a jejich Wave převodník spolehlivě drží řetěz i bez vodítka a jiných pomůcek
- Celkový komfort nebyl vůbec špatný, i když prim zde hraje tuhost, pevnost a přesné reakce
MÍNUS
- Příliš nerozumím tomu, proč se zde kombinuje delší hlava, která nutí jezdce otočit představec dolů a lomená řídítka? Buď bych nechal hlavu kratší, nebo bych šel cestou rovných, zároveň však dostatečně širokých a k jezdci zahnutých řídítek. Ale možná to vadí jen mě?
- Slabším kouskem výbavy mi přišla vidlice Fox Float 32 SC, která sice funguje velice dobře, její zúžená a odlehčená konstrukce „Step Cast“ se ale podepisuje na její slabší torzní tuhosti, čímž trpí přesnost řízení. Není to žádná tragédie, člověk si na to zvykne, ale pokud byste si vybrali jiný model, například s vidlicí RockShox SID (nebo jiný kousek z této rodiny), rozdíl jistě poznáte
- Jinak nemám, co bych tomuto kolu vytknul, protože mě obrovsky bavilo!
Foto: Štěpán Hájíček