reklama

reklama

EUROBIKE 2017 – novinky, trendy, zajímavosti #2

S týdenní pauzou se opět vracíme k tématu Eurobike 2017, k němuž mám ve svém digitálním archivu stále dost materiálu. Podle toho, co jsem si zatím procházel, tak se můžete těšit, vedle tohoto, ještě na dva další sety fotek a informací. Plus mezi tím samostatně vlepím jednu reportáž věnovanou pouze elektrice. Sorry, bez ní to nejde!

Nebo to zřejmě bez elektriky do budoucna ani nepůjde. Myslete si o tom, co chcete, mě osobně z toho také srdce radostí neplesá, ale čísla jsou jasná. Říká se, že již nyní se na západě prodá z celkového množství dobře 60 % elektrokol, klasických tedy jen menšinových 40 %.

Ale jak jsem už pár lidem řekl, nemyslím si, že by se běžná kola bez pohonu někdy úplně ztratila, či zmizela v propadlišti dějin. Nezmizely papírové knihy, zatím nezmizely papírové noviny, stále zde máme ocelové biky, titan apod. Je to sice menšina, ale stále existující a svým způsobem stále vzkvétající. Možná že se tedy jen stane, že se cyklistika rozdělí na masovou-elektrickou a pak alternativní, tedy s čistě lidským pohonem a mechanickým řazením.

Tím se vlastně tak trochu vrátíme zpět a budeme opět dělat testy a články pro „elitní klub“ horních „deseti tisíc“ skutečných bikerů v ČR 😀 Jestli nám nakonec nebude lépe? Jen se asi budeme muset schovat někam hluboko do lesa, abychom se nedostávali do konfliktu s elektrickou masou 😛

No nic, to jsou jen takové moje plané řeči, pojďme se raději podívat, co dalšího se pro naši „mechanickou upocenou menšinu“ našlo na Eurobiku 2017.

Text: Štěpán Hájíček | Foto: Štěpán Hájíček, Jakub Douda

Na stroje Yeti je vždy radost pohledět! Zejména když si můžete prohlédnout či osahat teamovou závodní repliku Yeti SB6 TR, na které jezdí a vítězí RICHIE RUDE.
Poněkud nezvyklý odstín modré pro stroje Yeti, zde na modelu SB5+, tedy pluskového trailbiku na 127 mm zdvihu, který byl představen již v minulém roce.
Jiná varianta stroje Yeti – model SB4.5 – přeloženo do řeči lépe srozumitelných čísel a definic kolo pro trail/XC vyžití, 4,5“ zdvihu (114 mm) a 29“ kola.
Ještě jedna speciální edice Yeti Beti! Tedy model SB5 (27,5“, 127 mm) v designu a s konstrukcí zaměřenou na ženy (snížený rám, upravená geometrie apod.)
Tohle byla největší libůstka snad celé letošní výstavy! Historické Yeti A.R.C. z devadesátých let jako ukázka, s čím začínalo DH na horských kolech!
Největší mazec je ten gigantický převodník s 64 zuby! I kliky jsou neskutečně dlouhé! Vtipné mi přijdou ty dva menší převodníky, kdy se pro jejich použití musel nejspíš o kus sundat přesmykač a skoro bych řekl, že i vyměnit řetěz!!!
Před časem jsme si pověděli o BMC a jejich strojích Speedfox, které budou využívat služeb vlastní teleskopické sedlovky spřažené s ovládáním tlumiče! Na Eurobiku bylo možné nahlédnout do rámu, aby se vidělo, jak to celé funguje.
Takto vypadá celý stroj BMC Speedfox, který máme v brzké době dostat na test.
Specialitou řešení BMC Trailsync je sedlovka, která se zařezává dle výšky jezdce a drobné nastavení se řeší speciálním převlečným nástavcem na jejím vrcholu.
Cestou na Eurobike jsme si dělali legraci, že poté, co třeba Uvex začal používat bílý polystyren u vybraných modelů helem, přejde POC, který s tímto ve větší míře začal, zpět na černý! A skutečně, na stánku POC nebyla snad jediná helma s bílým vnitřkem! Možná je to i kvůli údajně lepším mechanickým vlastnostem černého polystyrenu?!
Nejsem rozhodně typem jezdce, který by si potřeboval za jízdy měřit tep, kadenci či výkon, ale toto je zajímavý produkt. Kliky Rotor 2INpower MTB, které vypadají jako běžný komponent, přitom měří výkon pro každou nohu zvlášť, data posílají přes Bluetooth nebo ANT+ a napájí je kompaktní Li-ion baterka.
Toto je spíš jen taková designová parádička. MTB kliky Rotor s oválným převodníkem doplněné o barevné gumové „botičky“.
Když jsme u bot, asi vás nepřekvapí, že Continental již nějaký čas dodává gumu, ale i vlastní MTB vzorky pro vybrané boty Adidas! Toto je podrážka Mountain King.
Tady jsou již nové pláště! Continental totiž pro rok 2018 přepracoval většinu svých klíčových MTB modelů. Race King, Cross King (již ne X-King), Mountain King a Trail King.
Upravené jsou jednak vzorky, změnit by se měl ale také profil, který už nebude vysloveně kulatý, ale spíše lehce do hranata. Důvodem je lepší záběr v oblouku a více chráněné, schované, boky pláště.
Většina těchto MTB plášťů přitom dostane i větší „pluskovou“ variantu primárně určenou pro eBiky. Ale samozřejmě i bez elektriky si můžete užít třeba Continental Der Baron Projekt 2,6“! Šíře 2,6“ je u Continentalu pluskové maximum, pokud se nepletu!
Jedna z velkých značek bez německého původu, která zatím neopustila Eurobike, je Scott. Ten se zde chlubil hlavně inovovanou řadou Scott Genius. Po letech opět s čepem Horst Link na zadní vidlici před patkou. 
Určité věci se ale nemění, jako filosofie ovládání odpružení z jednoho místa. Samo o sobě mi to dává smysl, ale koukněte na tento kokpit! Vpravo řazení a teleskop, vlevo řazení a odpružení! Lidi, tohle už je vážně moc!!!
Zajímavý detail, integrovaný blatníček na vidlici Fox 36 od značky Syncros. Hmmm!
Vymazlený Scott Genius 700 Tuned!
Další z „kontroverzí“ Scottu – MTB kombo řídítek a představce od Syncros.
Nevím jak vám, mně ale tato „věc“ nejvíce připomíná něco z rybí říše. Ploutev, nebo tak něco.
Malý pohled do útrob rámu, aby si člověk představil, kudy vedou kabely, kam lze nacpat baterii Shimano Di2 apod.

reklama

Jedna netradiční novinka od Cane Creek, silniční čelisťové brzdy El Chulo Edition ee. Jako, je to mazec, ale nějak si je nedovedu představit na běžné karbonové silnici s jemnými tvary!
Zajímavější nejspíš bude vidlice Cane Creek Helm.
Ta má, krom jiného, zajímavě řešenou osu, která nemá na svém konci závit, ale tento zamykací systém.
Když chcete osu vytáhnout, povolíte páčku, otevřete zámek a osu vytáhnete a pak zase obráceně. Síla stažení se ladí kolečkem pod rychloupínací páčkou.
Na to, kolik možností nastavení tato vidlice nabízí, bych čekal, že to na korunce bude vypadat jako větší laboratoř. Ale ono je toho dost i dole a vevnitř…
Ještě další dvě barevné varianty Cane Creek Helm. Nápadně modrá a nenápadně černá. Sériově se objeví třeba na strojích Ghost Riot a Pathriot 2018.
Značka Knog na jedné straně jede dál svá v silikonu zalitá světla….
Zároveň ale rozjíždí zcela novou řadu modulárních světel a dalších zařízení z rodiny PWR (v nabídce bude třeba také Bluetooth reproduktor s možností uchycení na rám a jiné).
Zpět ke světlům. Jednou z možností bude rozšířit světlo o adaptér s externí baterií.
V principu jde o to, že máte samostatnou světelnou hlavici a samostatné tělo s akumulátorem (slouží i jako powerbanka). V praxi je jen na vás, jak velkou svítilnu si vyberete a jak velký akumulátor k ní připojíte, nebo jestli vše hodíte jako celek na řídítka, či si zde necháte jen reflektor a baterii připevníte na rám.
Kvízová otázka: Najdeš Klause? Vlastně, možná i Zemana? :-O
Jen malá ukázka mojí oblíbené značky sedel SDG (Speed-Defies-Gravity).
Nejspíš už víte, že značka e*thirteen se pouští i do výroby vlastních plášťů. Loni na Eurobike Media Days jsem na Ghostech i něco jezdil a nebylo to špatné.
Ale víc se mi asi líbí jejich klasické produkty jako třeba tyto masivní kliky!
e*thirteen rovněž vyrábí vlastní pivo! Tedy hlavně sedlovky TRS+ se zdvihem 150 mm. Jestli jsem náhodou jednou něco nezaspal, jelikož se zdá, že tato sedlovka se již nějaký čas prodává. 
O novinkách Crankbrothers jsme si již pověděli v reportáži z prezentace Progress Cycle 2018. Zde jeden chybějící kousek, pedály Crankbrothers Stamp v limitované edici Danny MacAskill!
DVO se nám poslední dobou dost rozjelo a nabízí tak celou řadu vidlic. Kupříkladu DVO Sapphire, 100 – 140 mm zdvihu, 32 mm vnitřní nohy, určeno pro kola 29“/27,5“ (až do 3,0“), hmotnost 1880 g.
Novinkou je XC/Trailový tlumič Opal T2, svým způsobem menší a jednodušší bratr Topazu Air, který nabídne kupříkladu dva režimy kompresního útlumu a možnost pootočit páčku o 90° pro její snadnou dostupnost z té či oné strany.
Novinka DVO Beryl je de facto levnější bratr oblíbené enduro a trailové vidlice DVO Diamond. Zdvih 140 – 170 mm u 27,5“ a 130 – 160 mm u 29“. Vnitřní nohy průměru 35 mm, hmotnost 2100 g.
Pro někoho možná zklamání, pro někoho nová energie do žil. DVO vytahuje novou sjezdovou vidlici DVO Onyx. Nyní již s klasickou konstrukcí, tedy žádné USD, avšak se všemi vymoženostmi, na které jsou majitelé DVO kousků zvyklí.
Perličkou na konec může být sedlovka DVO Garnet. Ta nabídne zdvihy 125 nebo 150 mm, vnitřní i vnější vedení ovládání lanka, snadno přístupný ventilek pro kontrolu tlaku, nezbytnou dávku zeleného eloxu a tak podobně.
Od doby, co Michal Prokop nevozí vidlice Formula, o nich u nás není skoro ani slyšet. Formula ale nelení, na svých vidlicích stále pracuje, vymýšlí různé zlepšováky jako je systém CST (představení v rámci Sea Otter Classic 2017) pro vnitřní ladění kroku a nyní pouští do světa i vlastní DH vidlici Nero.
Když už jsme u Formuly, je skoro škoda, že se její brzdy u nás už skoro neobjevují. Ani na nových kolech. Třeba model Formula Cura vypadá dost magicky. Nebo šíleně?
Páka je trochu UFO, třmen je ale hezky kompaktní. Stále musím vzpomínat na první generaci Formula The One!
Tento stroj od značky Stoll loni vyhrál Eurobike Awards a nutno říct, že i s ročním odstupem svým tvarem stále zaujme.
Unikátní karbonové vidlice s listovými kompozitními pery jsou již pomalu stálicí veletrhu Eurobike. Tak jen kdyby je někdo neznal – Lauf, model Carbonara.
Malá hádanka pro ty, kteří neví nic o švýcarské značce Bold. Kam se schoval tlumič?
Pokud jde o teleskopické sedlovky, pak má stále bez diskuzí nejširší výběr značka Kind Shock. Dlouhé, krátké, pro MTB, XC, ale třeba i pro CX a Gravel – Kind Shock Zeta!
Vedle hromady sedlovek nabízí Kind Shock i hromadu páček! Aneb co vše by se vešlo na jedny řídítka.
Pro dnešek poslední foto. Pár nových mazadel, čistidel a dalších prostředků od R.S.P. Řadu vzorků mám u sebe na test, tak si počkejte, co nám z toho vzejde.