BMC Speedfox 2018 – tlumič a sedlovka jednou páčkou!

Zkraje letošních prázdnin jsem byl přítomen na prezentaci společnosti N Distribution, dovozce značek jako jsou Kona, Fox, Northwave, Shred ale i řady dalších. Mezi nové velké „úlovky“ tohoto dovozce patří i světoznámý švýcarský výrobce kol BMC, což nám otevírá dveře k tomu seznámit se s těmito koly opět blíž, teoreticky a snad i prakticky*.

*Poslední a v historii BikeAndRide.cz zatím jediný test BMC byl zveřejněn v prosinci 2011 – BMC teamelite TE29 – TEST

Dnešní článek ale nebude o představení celé kolekce o průřezu novinkami roku 2018 apod. Pojďme zvolit trochu jiný formát a představit si jednu zásadní novinku, respektive výrazně inovovaný model BMC Speedfox. Na první pohled se jedná o vcelku nenápadný trailbike, avšak při bližší sondáži narazíte na celou řadu zajímavých nápadů a řešení.

Střední, nebo velká? Komu co sedne!

V dobách, kdy se výrazněji začala prosazovat střední kola parametru 27,5“ se při teoretických diskuzích hovořilo o tom, že by bylo ideální začlenit různé parametry do určité modelové řady podle výšky jezdce. Pro nejmenší velikosti 27,5“ (na 26“ se už zapomnělo…), pro větší 29“.

Ať se zbytečně nedubluje nabídka, ať není zákazník zmaten přílišným výběrem a také ať rozměr obručí odpovídá vzrůstu jezdce. Vždyť je často dosti komické, když se basketbalista tyčí nad kolečky jak z koloběžky a naopak drobná dívčina, která by mohla být kormidelnicí závodní osmiveslice, mizí mezi kolesy historického parníku z řeky Mississippi.

Ano, tak se o tom mnohdy hovořilo, ale kdo to tak skutečně dělá? Pár „vizionářských“ značek se jistě najde, ostatní buď tvrdošíjně prosazují v určité kategorii jeden rozměr a hotovo, nebo naopak vyrábí dvě paralelní řady téhož stroje od S po XL s menšími, či většími balóny. Fenomén 27,5+ a různé hybridní měňavce radši zmiňovat nebudeme.

BMC tomu rozumí!

Celou předcházející statí jsem si chtěl připravit půdu pro zásadní odhalení, tedy fakt, že v titulku zmíněnou novinku Speedfox nabízí BMC s různě velkými koly logicky rozdělenými podle velikosti rámu. Menší průměr 27,5“ je proto vyhrazen pro stroje velikosti S a M, u eMka se oba parametry prolínají, 29“ si pak lze objednat ve velikostech M, L a XL.

Menší 27,5“ varianta přitom u většiny modelů nabídne o fousek větší zdvih, konkrétně 130 mm nad oběma koly, devětadvacítka si díky velkým kolům vystačí se 120 mm kroku na obou frontách.

Pro doplnění, BMC Speedfox je nabízen ve verzi Speedfox 01 (plně karbonový základ, možno objednat i samostatný rám), Speedfox 02 – karbonový předek a hliníková zadní stavba, nebo Speedfox 03 kompletně na hliníku a v různých výbavách.

Jedno z praktických řešení představuje i tato gumová krytka, která chrání ložiska spodního ramene, ale i vedení hadice a bovdenu přehazovačky, jenž v tomto místě přechází z přední části rámu do zadní stavby.

Jádro pudla – Trailsync Technology

Zatím se stále motáme okolo toho nejdůležitějšího, což je řešení pojmenované BMC Trailsync Technology. U BMC přemýšleli asi takto: „U moderních kol jsme se sice zbavili jedné páčky pro přesmykač, zase jsme své stroje ale doplnili o dálkově ovládané sedlovky, takže mají obě ruce stále co dělat. Co když ale chcete průběžně za jízdy ovládat i tlumič? To už by v tom byl slušný guláš. Tak proč to nespojit v jedno?!“

Skutečně, švýcarské hlavičky přišly s řešením, které jednou páčkou ovládá jak teleskopickou sedlovku, tak i tlumič. Aby to vše fungovalo dohromady, aby to dávalo smysl, aby to dobře vypadalo a aby mělo BMC něco skutečně originálního, vytvořili i vlastní sedlovku integrovanou přímo do rámu!

Nejprve ale k funkci. Sedlovka BMC nedisponuje plynulým nastavením výšky, ale nabízí tři fixní polohy. Pro výjezd, pro hravý trail a pro sjezd. Třem pozicím výšky sedla odpovídají i tři režimy tlumiče Fox, dříve CTD (Climb, Trail, Descend), dnes už ani nevím, jak se jednotlivé polohy jmenují, když to Fox každou chvíli mění. Jejich nastavení a smysl je ale stále stejný.

Vše tedy funguje takto: Máte-li sedlo zcela nahoře, předpokládá se, že dupete někde po rovině nebo do kopce a tlumič je proto přepnut do téměř zavřeného, nebo minimálně značně přiškrceného stavu. Máte-li sedlovku ve střední poloze, lze předpokládat, že si užíváte někde na trailu a proto je tlumič ve středním módu pro jistou odezvu a solidní akci. No a konečně se sedlem úplně dolů se jezdí hlavně z kopce, proto se tedy tlumič otevírá naplno.

reklama

Rád bych znal váš názor!

Dost by mě zajímalo, co si o takovémto konceptu myslíte a doufám, že se s námi o své názory podělíte na konci článku. Mně osobně to připadá jako zajímavý nápad pro pár extra sportovně laděných „šílenců“, kteří rádi a často přepínají polohy tlumiče. Se sofistikovaným virtuálním zavěšením, jaké používá BMC (Advanced Pivot System) mi ale připadá, že je to skoro zbytečné.

Rád bych to zkusil na vlastní kůži, jsem ale dopředu téměř přesvědčený, že bych po chvíli řešil, jak se propojení sedlovky a tlumiče zbavit! Jednoduše vyháknout lanko vedoucí k tlumiči nebo jezdit stále se sedlem dole! Spekulace ale nechme stranou, protože se dost možná najde řada takových, kteří budou toto řešení považovat za geniální nápad, na který čekali dlouhé roky!

Teď ale ještě na skok k sedlovce samotné. Pokud si správně pamatuju z prezentace, jedná se o čistě mechanické řešení usazené přímo v rámu s kolíčky, které jistí jednotlivé polohy. Představuji si něco na principu domácí sedlovky TS200 (představení + test), pouze v podobě čistě integrované do rámu.

Objímka, respektive výškově posuvný nástavec určený pro jemné doladění výšky sedla. V základu nabízí rozsah 35 mm.

Ovládací páčka celého systému si vzala za vzor řešení od sedlovek Maverick, Crankbrothers Joplin a X-Fusion HiLo, což nemusí být úplně šťastná volba.

Řezání, šoupání atd.

S integrací ale souvisí jeden podstatný fakt, a to je správné nastavení výšky sedla. To se děje dvojím způsobem. Je-li sedlo příliš vysoko, rozeberete celý systém a sedlovku zaříznete! K drobnému nastavení pak slouží objímka se zámkem sedla, kterou lze na sedlovce výškově posouvat v rozsahu cca 35 mm. Pokud mě paměť nešálí, mělo by BMC dodávat ještě jednu objímku s možným posunem okolo 55 mm jako zálohu, především pro kola do půjčoven, na testovací dny apod.

V zásadě jde o řešení hodně podobné tomu, jaké se používá (spíš používalo) u silničních, výjimečně i horských kol s pevnou integrovanou sedlovkou. Je-li toto řešení šťastné, posuďte sami. Osobně se mi více líbí provedení použité na kolech Liteville, Eightpins Dropper Post, kde lze integrovanou sedlovku vcelku jednoduše posouvat vnitřním přenastavením, případně se také řeže. Alespoň co si tak vybavuju z ukázek na Eurobiku 2016.

Posledním ze specifik, na které bych rád upozornil, je zdvih sedlovek BMC na kolech Speedfox, který je odstupňovaný podle velikosti rámu. Maximální délka zdvihu je 120 mm u velikosti XL, M nabízí krok 100 mm, S pak jen 80 mm. Při integraci celého řešení do rámu bych čekal i víc, tyto hodnoty ale vcelku odpovídají sportovnímu zaměření tohoto stroje.

BMC Speedfox 2018 – ochrana rámu

Ještě jeden pohled na krytku spodního ramene.

BMC Speedfox – snad se osobně potkáme!

Taková je tedy nová generace kol BMC řady Speedfox. V textu výše zaznělo pár otázek a padlo i pár spekulativních témat, která bude možné nejlépe zodpovědět po praktickém seznámení s tímto kolem. Zkusíme si tedy domluvit alespoň krátké svezení, až budou vzorky určené k testování v ČR!

Více informací o kolech BMC Speedfox na webu www.bmc-switzerland.com

BMC Speedfox 02 ONE

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • kliiima

    Přijde mi to jako nesmysl, ovládat současně tlumič i sedlovku.
    1) tím trochu popírají, že jejich systém odpružení funguje (virtuál přece nění potřeba zamykat)
    2) při rychlém přesunu po rovince v lese přes kořeny a nebo po cestě, kde předtím prošly koně, buď musí jet člověk se zavřeným tlumičem a nebo se sníženou sedlovkou
    Ten systém je dle mého dělaný např. do Alp, kdy člověk do kopce jede po šotolině a nebo asfaltu a z kopce jede nějakým trailem. Není to však dělaný k nám na lesní cesty, které naštěstí nejsou jen samá šotolina a nebo asfalt.