Sea Otter Classic 2017 – novinky a střípky!

Asi by bylo hezké zajet si jeden rok na Sea Otter Classic do Kalifornie, ale je to poněkud z ruky, proto si slibuji již pár let, že si udělám čas alespoň na výlet na Garda festival. Každopádně se na Sea Otter i na Gardě každý rok objeví pár zajímavých novinek a zde je jejich stručný výběr.

PRAXIS WORKS – LYFT a LYFT HD

Značka Praxis Works není u nás na webu ničím neznámým, jelikož jsme si již zhruba před rokem prošli její produkční nabídku obsahující řadu zajímavých technologií. Na podzim jsem také testoval kola Praxis C32 (na rámu Chromag Stylus), která jsem nedávno protáhl po svých trailech i na našem redakčním RB Bandit 675. Jejich hodnocení se pro vás již chystá…

Zhruba před rokem Praxis představil také svoje první karbonové MTB kliky LYFT, které za dobu své existence získaly řadu pochvalných hodnocení. Nyní Praxis Works odhalil druhou variantu – LYFT HD – určenou pro milovníky náročného terénu, kteří ale nehodlají obětovat nic na oltář výkonu.

Dvojčata Praxis Works LYFT a LYFT HD

Exaktní rozdíl mezi klikami Praxis LYFT a LYFT HD lze nejlépe vyjádřit jejich hmotností, kdy lze zjistit odlišnost necelých 90 g (LYFT 460 g / LYFT HD 548 g – oboje s převodníkem 32 zubů). Dáno je to robustnější vnitřní konstrukcí dutého karbonového těla kliky, ale také silnější stěnou samotné osy průměru 30 mm (M30) u modelu LYFT HD.

Zajímavostí je skutečnost, že se kliky LYFT HD dodávají pouze v délce 170 mm, jelikož si to tak přejí zákazníci využívající je primárně pro svá enduro kola. Klasický LYFT dává na výběr v délce 170, či 175 mm. Obě verze, klasický LYFT i nový LYFT HD jsou přitom v prodeji již nyní i na našem trhu (Protocycles – Praxis LYFT / Praxis LYFT HD), shodně za cenu 12 990 Kč.

Součástí je i převodník s tzv. Wave technologií, což je více než klasická konstrukce Narrow-Wide. Wave převodníky totiž nestřídají jen tlusté a štíhlé zuby, ale střídají zuby vykloněné doleva a doprava. Výsledkem by měl být odolnější převodník, jeho tišší chod a nespornou předností je i kompatibilita s řetězy/řazením pro 10, 11 ale i 12 rychlostí sady SAM Eagle!

*Převodník Praxis Works (Praxis Direct Mount MTB) máme objednaný a brzy jej nasadíme na redakční RB Bandit 675 v rámci akce „upgrade pohonu“ a následně vás budeme informovat, jak si vede v reálném provozu. A to dokonce dlouhodobě, například i s řetězem Connex 11S0.

GIANT Anthem – 29er je zpět!

Zatím je to jen první vlaštovka, ukázka toho, že se Anthem 29 nevytratil a ani se nevytratí nadobro. Giant sice před časem prakticky zavrhl rozměr 29“ a vrhl se dramaticky na střední průměr 27,5“, nyní se ale postupně k velkým kolům vrací. Důkazem mohou být již loni představené stroje Fathom a nové XtC, přičemž jsme Giant XtC Advanced 1,5 LTD nedávno testovali a již pro vás chystáme jeho praktické zhodnocení.

Zpět ale k Anthemu, který aktuálně na velkých kolech seženete jen ve verzi Anthem X Advanced 29er. Od příštího roku by ale mohla být dostupná i klasická sportovní verze Giant Anthem Advanced 29er, která nabídne plně karbonový rám a hodně sportovní zdvih 100/90 mm (P/Z).

Po změnách, které se odehrály u modelů Giant Trance, u novinky Giant Hail a rovněž u řady Giant Anthem 27,5, se není čemu divit, že i devětadvacítka používá specifické karbonové horní raménko; u představeného vzorku nikoliv plné, ale efektivně odlehčené a metrický tlumič s přímým uchycením „Trunnion“. Počkejme si tedy na finální podobu, přesné specifikace a nakonec i na možnost praktického testu!

reklama

Crankbrothers Mallet DH / Highline 160 mm

U Crankbrothers postupně inovují své pedály a přidávají tu menší, tu větší vylepšení. Aktuálně se dostalo na pedály Mallet DH, které se inspirovaly o něco starším modelem Mallet E. Dostaly tak o něco robustnější tělo a zejména pak nově koncipované styčné plochy pro jistější a pevnější spojení boty s pedálem.

Mallet DH by měl být dostupný jak v levnějším provedení s hmotností 479 g, tak i ve verzi Mallet DH 11, která bude mít dvojitě zkosené tělo a mechanizmus zámku vyrobený z titanu, díky čemuž klesne hmotnost na 445 g.

Aktuální podoba Crankbrothers Mallet DH (nahoře) a Mallet E (dole)

Další nanejvýš pozitivní zprávou je oznámení, že i námi pozitivně hodnocená sedlovka Crankbrothers Highline dostane konečně také delší variantu. Testovaná verze se zdvihem 125 mm nás hodně bavila, „dvanáct a půl čísla“ je dnes ale docela málo. Lidé z Crankbrothers tak vyslyšeli moje i mnohá jiná volání a chystají uvést na trh verzi Highline 160!

160 mm je netradiční hodnota, zároveň mi to přijde jako rozumný tah. Řada lidí možná váhá, jestli vzít u konkurence sedlovku se zdvihem 150, nebo 170 mm? Mnozí také na 150 mm končí! 160 mm je poměrně chytrý kompromis, který sníží počet vyráběných variant na dvě – 125 mm a 160 mm. Já bych bral z fleku stošedesátku a docela vážně přemýšlím, že si ji koupím a nechám na svém kole! Samozřejmě až bude v prodeji…

Formula Compression Tuning System (CTS)

Vidlice Formula u nás nejsou zrovna běžně prodávanou záležitostí. Nějaký čas je vozil na svém kole Michal Prokop, ale to už také není pravda. Tak jako tak mě mě vidlice Formula již dříve zaujaly svou koncepcí, zejména svým „titěrným“ shlukem ovládacích prvků na korunce – hodinovým strojkem. Ale to ještě nic není.

Formula nyní přichází s koncepcí Compression Tuning System (CTS), tedy s hodně osobitým řešením, kterak ladit chod a charakter kroku primárně u enduro modelu Formula Selva. Jde o to, že do této vidlice nemusíte cpát všemožné vložky, „pouze“ vyměníte inzert ovládající kompresní okruh.

K dispozici byly původně tři, pro přehlednost barevně rozlišené inzerty. Měkký (Soft), střední (Medium) a tvrdý (Firm). Měkký pro víceméně lineární krok, střední pro střední proud a tvrdý pro extra ostrý jízdní styl jízdy s jistým koncem. Nyní byla doplněna ještě verze „Super Soft“ a „Super Firm“. Obě mají poměrně specifický průběh, jak ukazuje níže přiložený graf. 

Co mě trochu zaráží je tvrzení, že si lze tento kompresní inzert „snadno vyměnit doma v dílně“. Ano, jde to pomocí k tomu určeného adaptéru, opět mi to ale připomíná spíše hodinářskou práci, než tradiční hraní si s vidlicí. Zlaté tokeny, ty si člověk vymění třeba i v kempu před závodem, ale toto!? Možná tak někde v závětří na bílém prostěradle! Každopádně milovníci tuningu musí být nadšeni, jelikož současný trh nabízí tolik možností!

Foto: Pinkbike.com / Formula / Crankbrothers / Praxis works

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • goofy

    Asi budu zase za hnidopicha. Ale SF a SS je Special Firm a Special Soft a nejsou citlivější/tvrdší , ale jsou to závodní verze, které jsou více přitlumené v low a medium speed compression spektru bez zbytečné progresivity navíc v HS okruhu. RF, RM a RS by zase měly ovlivňovat hlavně spektrum HS komprese, bez nějakého zásadního zásahu do LS spektra, takže citlivost na malé nerovnosti by měla zůstat u všech třech typů přibližně stejná.

    To jenom tak na upřesnění. 😉

    • V pohodě, netvrdím, že vím vše a že jsem to studoval úplně detailně. Nejlépe je to vidět na tom grafu co který inzert ovlivňuje a jak se charakter mění. Ale můžu to v textu ještě poupravit 😉

  • Tom

    Ahoj, jestli jste si všimli tak tam byly představeny i novinky od Magury.. konkrétně brzdy MT Trail Sport – nechystáte se náhodou na ně? Nějaký test / recenze … porovnání třeba s shimano xt by mě zajímalo 🙂

    • Nevšimly a upřímně, po zkušenostech s Magurami MT7 bych se do dalšího testování brzd této značky zrovna nepouštěl. Když fungují, tak fungují dobře, ale udržet je funkční není vůbec snadné! Sorry 🙁