RB Bandit 675 a jeho nová výbava #1 (9point8 Fall Line)
Dle fotek z Instagramu a Facebooku jste nejspíš pochytili, že jsme poslední víkend strávili bikováním v Krušných horách. Ze zajímavých strojů jsme s sebou měli Specialized Stumpjumper FSR S-Works 29 a redakční testovací „mulu“ RB Bandit 675, o které bych vám zase jednou chtěl říct něco víc…
Podívat bych se chtěl hlavně na nové komponenty a doplňky, které na našem redakčním stroji používáme. Tedy především sedlovku 9point8 Fall Line, kola Industry Nine Enduro, tlumič DVO Topaz či pláště Maxxis Aggressor 27,5×2,3“ v provedení TR DD. Pojďme ale hezky popořadě!
Naladit ho na sebe!
Redakční RB Bandit běžně vozí kolega tester a náš vrchní korektor Zed, který má za úkol, vedle eliminace mých hrubek a překlepů, točit kilometry právě na tomto kole a, nerad to říkám veřejně, „ničit materiál“! To proto, aby se ukázalo, kolik toho ten či onen díl skutečně vydrží. A že ničení mu poslední dobou jde moc dobře. Asi dva proříznuté pláště, pár dalších defektů od trnů, střepů nebo hřebíků… A to s Banditem mnohdy jezdí jen přes město do práce a zpět?!
Ale to jsem zase trochu odbočil. K čemu jsem se chtěl dobrat, je fakt, že při střídání Bandita si jej musím pokaždé naladit na sebe, což není vždy úplně snadné. Dofouknutí vidlice či tlumiče a kontrolu tlaku v pláštích nepovažuji za nic mimořádného, spíš mě jen někdy unavuje věčné přehazování brzd (kdy už ho konečně odnaučím jezdit s „moto brzdami“) a úplně snadné není ani nastavění výšky sedla?!
Posuň sedlo, vypusť tlumič!
Rám RB Bandit 675 skrývá totiž jednu záludnost v podobně vedení lanka dálkového ovládání teleskopu, které je taženo zespoda po dolní trubce, obtáčí středové složení a do sedlové trubky vstupuje zezadu. To by vše bylo v pohodě nebýt faktu, že se zde nalézá spodní rameno zadní stavby. Protáhnout tudy lanko není až takový problém, není ani nijak zásadně zlomené, ale posouvat se moc nechce…
Po chvíli laborování jsem přilšel na fígl, jak se s tím poprat. Je to jednoduché, ale trošku pracné. Vypustit tlumič, nechat zadní stavbu klesnout na dno a pak je dost místa na posunování lanka sedlovky. V terénu, při potřebě jemného doladění výšky sedla, si pak někdy pomůžu delším imbusem, přizvednu bovden a pak se ho snažím posunout dovnitř nebo vytáhnout ven.
V dohledné době chceme ještě vstupní otvor do rámu lehce zabrousit malými pilníčky, aby byl sklon trochu menší a hrany méně ostré. Uvidíme, jestli to pomůže. Spekuloval jsem také nad tím, že by otvor pro bovden mohl být někde jinde, ale nakonec jsem dospěl k závěru, že by, na tomto konkrétním rámu, asi o moc jinde být nemohl. Jinak by to totiž nevyhovovalo různým technickým požadavkům, lomům, svarům apod.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Teleskopická sedlovka 9point8 Fall Line
Sedlovku 9point8 Fall Line vozíme na RB Bandit 675 už někdy od jara. Tedy od doby, kdy jsme skládali naše nové kolo. Základní instalace vyžaduje podrobné nastudování návodu, nebo dobrou radu kamaráda. Když ale víte jak na to, je to otázka deseti či dvaceti minut a sedlovka je na vašem kole. V jednom starším článku jsem se ji už snažil hodnotit (testovali jsme na Turneru RFX) a v podstatě jsem o ní tehdy neměl co napsat.
Podobné to je vlastně i dnes, jelikož… Funguje, funguje a funguje. Na otázku: „Jak chodí?“ proto s oblibou odpovídám: „Nahoru a dolů!“ Teď trochu vážně! Teleskop 9point8 Fall Line chodí skutečně hezky, plynule a čistě. Za poslední dobu jsem pod svým pozadím vystřídal celou řadu teleskopů (Specialized, KindShock, Giant, RockShox, Fox…) a upřímně, když jsem zase po čase sedl na naše RB, připadal jsem si jako ve snu!
Dnes jsem akorát od kluků z Protocycles obdržel adaptér, abychom mohli ovládací páčku schovat více pod řídítka, kde by působila více, jako kdyby se jednalo o páčku řazení. A pak už to bude skoro dokonalé! Zprvu jsem si možná trochu stěžoval na tužší chod ovládání, teď už mi to ale nepřijde až tak výrazné. Zřejmě se to „rozchodilo“.
Ano, jsou i systémy, kde páčka chodí ještě jemněji a má i o něco lepší a více ergonomický tvar – třeba Specialized Command Post (páčka imituje řazení SRAM) nebo nová páčka KindShock Southpaw, která byla na Koně Process 153. Ale to jsou jen detaily a zbytečné hledání nedostatků tam, kde žádné nejsou!
Jeden problém by se našel…
Abych byl zcela objektivní a ne jen slepě nadšený, jeden problém se objevuje. Nebo problém? Spíš takový drobný neškodný vrtoch. Obvykle za to může, co jsem tak vysledoval, změna teplot. Když třeba necháte kolo přes noc v autě, ve stodole apod., ráno pak k němu přijdete a sedlovka je nahoře, i když jste ji nechali zasunutou. Navíc najednou nedrží svou pozici!
Pomoc je ale snadná. Pokud nepomůže opakované stisknutí páčky (2x až 3x), pomáhá sedlovku tzv. resetovat (viz firemní video návod v komentářích). Sednout si na ni, zamáčknout na dno, stisknout páčku, podržet cca 10 až 15 vteřin, pustit a je hotovo! Toto zatím zabralo prakticky pokaždé. Jiný problém, o kterém jsem vlastně jen slyšel, se projevuje stejně, jen zmíněná metoda nepomáhá.
Zlomený a zalomený
V takovém případě bývá na vině zlomený kabel, příliš ostře ohnutý bovden, který neumožňuje plynulý chod lanka. Dochází k tomu prý u některých rámů s vnitřním vedením a složitějším systémem zadního zavěšení. Zde jde ale o čistě mechanickou „závadu“ danou konstrukčními specifiky rámu a zvýšeným třením uvnitř vedení, nikoliv o nedostatek samotného teleskopu.
Suma sumárum, sedlovka 9point8 Fall Line je prostě luxusní zboží. Není zrovna za hubičku, ale za tu jemnou, plynulou a čistou funkci to stojí. Zatím si troufám hádat, že by nemusel být problém ani s její životností, jelikož po, dnes již skoro půl roce používání, chodí stále nádherně jemně a to bez jakékoliv výraznější údržby (krom občasného prostříknutí mazivem Fork Juice). Co se mi líbí je i přiměřená rychlost jejího pohybu – nahoru i dolů – a minimální odpor při zasouvání sedla. Hmmmm!
Omlouvám se, čeká mě nějaké běhání a hlavně ježdění a testování, takže další komponenty z RB Bandit 675 si popíšeme další dny!