Další novinky GIANT a Liv 2017 – Tech News
Minulý týden jsme se blíže, teoreticky i prakticky, podívali na nejzásadnější novinky GIANT roku 2017, modely Trance a Anthem. Tím ale zásoba inovací od tohoto cyklistického obra není ani zdaleka vyčerpána. Pojďme si proto nyní společně projít, v trochu stručnější podobě, další novinky GIANT a také Liv pro rok 2017.
GIANT XTC Advanced 29er / XTC Advanced 27.5+
Začněme logicky u mateřské značky GIANT, a to konkrétně u nové podoby jejího sportovního pevného stroje na velkých kolech (29“), modelu XTC Advanced 29er. Tedy abychom byli přesnější, jednou ze zásadních novinek této modelové řady je kompatibilita se „středně tlustými koly“ standardu 27,5+ a navíc i možná přestavba na singlespeed.
Podobných „měňavců“ je dnešní trh, či spíše modelový rok 2017 vcelku plný, proto není třeba žasnout, stačí jen uznale kývat hlavou nad tím, že Giant respektuje i tento trend. Nové modely XTC Advanced budou, vedle současné varianty na kolech průměru 27,5“, nabízeny jak v jedné, tak i v druhé konfiguraci. Konkrétně jako sportovní lehký 29“ hadrtail, případně jako hravé a zábavné plusko určené pro trailové radovánky. Nebude tedy nutné kolo doma přestavovat, i když i to je možnost, primárně si stačí vybrat správný model.
GIANT XTC Advanced 27,5+ / 29er (nahoře/dole)
Co mají společného a co nikoliv?
Společných prvků je celá řada. Předně je to nový kompozitní rám navržený tak, aby jeho geometrie odpovídala kolům parametru 29“ i standardu 27,5+. Odlišné zaměření pluskové varianty – více trailové, méně závodní – podtrhuje i nasazení teleskopické sedlovky specifického provedení s průměrem pouhých 27,2 mm, délkou 400 mm a zdvihem 100 mm. A rozdíl je vcelku pochopitelně také v délce vidlice, kdy devětadvacítka pracuje se 100 mm kroku, „dvacetsedmplus“ se 120 mm.
Společná oběma variantám je vylepšená podsedlová objímka integrovaná v rámu, díky níž klesla hmotnost o 66 g. Nové jsou horizontálně orientované a hlavně posuvné zadní patky, které slouží pro vyrovnání změn velikosti kol 29“ a 27,5+, stejně tak lze jejich prostřednictvím napnout řetěz v případě, že se rozhodnete pro variantu singlespeed.
Zbytek už jen telegraficky – vylepšený systém upevnění zadního kola a uchycení přehazovačky z důvodu snížení hmotnosti a elegantnějšího vzhledu. U všech modelů kompatibilita s dvoupřevodníkem, kupříkladu modely 27,5+ preferují řazení 1×11 (SRAM i Shimano), nebo zcela očekávatelně Boost osy (110/148 mm – P/Z).
Posuvná patka pro možnost použití obou průměrů (29″/27,5+, či jako singlespeed)
Geometrie – GIANT XTC 29er
Geometrie – GIANT XTC 27,5+
GIANT Fathom 29“
Kdo by hledal obdobnou sportovní náturu jakou lze očekávat u výše zmíněného modelu XTC Advanced 29er, avšak v cenově dostupnější verzi, toho jistě potěší model GIANT Fathom 29er postavený na hliníkovém rámu vyrobeném ze slitiny ALUXX SL.
Giant Fathom 29 by ale neměl být kolem určeným pouze ke sbírání vavřínů na místních XC kláních a v rámci maratonů. Jeho geometrie s volnějším úhlem hlavové trubky (69° / XTC 29 70°)) jej předurčuje i pro hravé a veselé trailové dovádění bez neustálého dohlednu nekompromisního chronometru!
GIANT Fathom 29
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Liv Pique / Pique Advanced
Zajímavé novinky se neurodily jen u Giantu, ale též v rodině čistě na bikerky orientované značky Liv. Prvním podstatným přírůstkem je model Piquie, který vyplní určitý skok mezi současnými modely Liv Lust (sportovní XC stroj na 100 mm) a Intrique (všestranný trailbike se 140 mm kroku – naše hodnocení). Novinka Pique nabídne „kompromisních“ 120 mm zdvihu nad oběma koly a to jak v provedení s hliníkovým, tak i s karbonovým rámem Advanced.
Liv Pique bude kolem hravým a rozverným, kolem, s nímž není problém absolvovat maraton, nebo se jít po práci vyřádit na místní traily. Či se naopak o víkendu vypravit za poznáním někam dál za humna. Konstrukčně je přitom Liv Pique sourozencem dříve představených pánských bratří GIANT Trance a Anthem 2017.
I zde kupříkladu najdete specificky vyhlížející horní rameno (SMC = Sheet moulding composite), které je o půlku lehčí a o 25 % tužší než dříve používané hliníkové díly. Také zde je, díky tomuto prvku, možné použít tlumiče s uchycením Trunnion, tedy bez klasického oka, zato s přímým napojením na ložiska v horním rameni. Více k tomuto tématu v představení GIANT Anthem / Trance 2017.
Liv Pique / Pique Advanced (nahoře/dole)
Liv Hail
Poslední podstatnou dámskou novinkou značky Liv je poměrně unikátní stroj, který dostal jméno Liv Hail. Ve své podstatě se jedná o dámskou obdobu pánského modelu Giant Reign, alespoň co se kategorie týká. To znamená, že je Liv Hail vůbec první cíleně postavené dámské enduro značky Liv. Kolik jiných holčičích endur je ostatně dnes na trhu?
S ohledem na zmíněné zaměření zřejmě nikoho nepřekvapí hodnota zdvihů 160 mm nad oběma koly, ani třeba hodnota úhlu hlavové trubky 66°. Se současným Giantem Reign nemá ale jinak Liv Hail až tolik společného, jak by se mohlo zdát. Jelikož se jedná o zbrusu nový model, vychází z koncepce a konstrukce užité na modelu Pique, respektive u pánských strojů Trance a Anthem. Že je stále připomínáme…
Mohli bychom tedy znovu zmínit kompaktní karbonové horní raménko (SMC), tlumič s přímým uchycením Trunnion, Boost osy atd. Zajímavé bude třeba jen vybavení, kdy je vyšší model Liv Hail osazen vidlicí RockShox Lyric (možnost změny zdvihu 160/130 mm) a tlumičem RockShox Super Deluxe. Varianta Liv Hail 2 věří naopak Foxu 36 vepředu (opět 160/130 mm), kterému vzadu bude asistovat novinka – tlumič Fox Float X2 s nekonečnými možnostmi nastavení. Jsem na vás zvědav, dámy 😀
Ve virtuálním mediálním centru Giant/Liv jsme našli fotky pouze modelu Liv Hail Advanced (karbonový rám), stejné kolo bylo naživo k vidění i na akci Eurobike Media Days. Do ČR se ale dostanou pouze hliníkové verze Liv Hail vyrobené ze slitiny hliníku ALUXX SL.
Nový tlumič Fox Float X2 je, díky svým širokým možnostem nastavení, výzvou pro mnohé pány; jsem zvědav, jak se s ním popasují dámy? Jako s defektem u auta – někoho si na to pozvou 😀
Giant E+ = elektrika opět útočí
Kdo sleduje web BikeAndRide.cz či jeho sesterský projekt cycling-world.cz pravidelně, ten jistě nepropásl test elektrického Giantu Dirt E+, který nás bavil již jen díky svému motoru Giant SyncDrive Sport (powered by YAMAHA). Nyní na scénu přichází hned tři novinky s podobně koncipovaným, plně integrovaným pohonem.
První dva kousky vezměme letem světem, jelikož se jedná o silniční stroj ROAD-E+ a pánský EXPLORE E+ GTS. Druhé kolo nás asi zcela mine, jelikož je určené hlavně pro dojíždění do práce a cestování. Zato elektrická silnička působí jako zajímavý nápad, minimálně někam do Alp na Passo Stelvio apod. Jen vidím problém v legislativě, jelikož maximálních 25 km/h s pomocí motoru v terénu celkem stačí, na silnici je to ale zoufale málo. Pak tedy odblokovat, legalizovat, nasadit si certifikovanou helmu, do kapsy vložit řidičské oprávnění a nezapomenout zaplatit povinné ručení a můžete vyrazit!
GIANT Road-E+
GIANT Full-E+
Poslední zastávku dnešní prezentace věnujme modelu GIANT Full-E+, což je novinka pokračující v duchu testovaného modelu Dirt-E+ (minimálně ve směru integrace pohonu a baterie), avšak s plným odpružením. Konkrétně se jedná o bike se systémem Maestro a se zdvihy 140 mm nad oběma koly. Energii motoru Giant SyncDrive Sport (80 Nm/250W – powered by YAMAHA) bude dodávat akumulátor EnergyPak s kapacitou 500 Wh a nad výkonem bude bdít technologie citlivých senzorů Giant PedalPlus 4.
Zajímavé je, že i tento stroj vychází z koncepce představené na modelech GIANT Trance a Anthem, či sesterských modelů Liv Pique a Hail. Proto i zde najdeme horní karbonové rameno SMC, úchyt tlumiče Trunnion, nebo Boostové osy (110×15 mm/148×12 mm – P/Z). Z praktického hlediska potěší přítomnost přesmykače, tedy větší rozsah převodů než je zvykem u konkurence, pláště Schwalbe šíře 2,55“ se zvýšenou ochranou boků, či modernizované ovládání Giant RideControl EVO (nižší modely RideControl Charge) s funkcí Walk Assist. Ta se náramně hodí, když kolo taháte ze sklepa po schodech, nebo jej někde tlačíte do kopce. Sám s tím mám své osobní zkušenosti…
Doplňme snad už jen slibovanou trailovou geometrii, nebo lákavě vyhlížející vidlici RockShox Lyrik (změna zdvihu 160/130 mm) a tlumič RockShox SuperDeluxe (140 mm) u nejvyšší verze Full-E+ 0 SX (zbylé modely se drží na výše deklarované hodnotě 140 mm nad oběma koly). O stupeň levnější model (Full-E+ 1) je na Foxu (34/Float), základní provedení Full-E+ 2 ke své práci využívá služeb vidlice i tlumiče SR Suntour (Aion 34 a UnAir).
GIANT Full-E+ 0 SX
Kdybychom ještě něco objevili…
Tolik novinky GIANT a Liv pro rok 2017. V redakčním plánu je ještě několik obhlídek nové kolekce, proto pokud vyšťouráme něco dalšího, jistě se s vámi o tyto informace podělíme. Ale hlavně se budeme těšit, až se první vzorky nových modelů dostanou do ČR a my je vyzkoušíme na vlastní kůži na domácích trailech, kde toto člověk pozná vždy nejvíc!
Foto: Štěpán Hájíček (Eurobike Media Days) / Giant