reklama

reklama

GIANT Anthem & Trance – nové modely 2017

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first rideV přívalu zásadních novinek, představených v rámci akce Eurobike Media Days, pojďme pokračovat pojednáním o nových strojích GIANT Anthem a Trance, respektive o jejich nové generaci určené pro příští rok, kdy byly od základu přepracovány jak karbonové modely Advanced, tak i základní hliníkové verze.

(úvodní foto: Jakub Douda | www.fotojd.cz)
Než se pustíme do teoretického popisu, musím se pochlubit, nebo vás jednoduše nalákat tím, že jsem se na obou kolech v Kirchbergu dostatečně intenzivně povozil, proto vám v obou případech můžu naservírovat jak porci teoretických, tak i praktických informací (samostatný článek). Pravda, testovací trail vedoucí z vrcholu Ehrenbachhöhe ležícího v nadmořské výšce 1802 m a končící dole u lanovky (800 m, negativní převýšení 1000 m) nebyl tím nejlepším místem pro prověrku Anthemu, i když, jak se to vezme…

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride(foto: Jakub Douda | www.fotojd.cz)

Trocha teorie nikoho nezabije…

Nová generace GIANTu Anthem i Trance byla vyvíjena po dobu dlouhých dvou let, a proto se není čemu divit, že před námi nestojí upravené, či jen lehce omlazené, ale kompletně nové stroje! Základ je samozřejmě stále stejný, tedy plus/mínus podobná geometrie, plus/mínus podobné zdvihy, plus/mínus stejný systém zavěšení Maestro atd. Přesto je vlastně skoro vše nové!

Na druhou stranu, proč radikálně měnit něco, co funguje natolik skvěle – připomeňme si naše testy poslední generace strojů GIANT Anthem a GIANT Trance. Šlo se tedy hlavně po materiálech, lehce se hýbalo s geometrií, s posedem, o kousek povyrostly zdvihy a také se našlo místo pro nové standardy os (Boost) a pro nové metrické tlumiče, respektive pro systém jejich uchycení zvaný Trunnion (více v představení metrických tlumičů RockShox).

Nejzásadnější konstrukční změny jsou u obou modelových řad stejné, proto si pojďme blíže představit nový GIANT Anthem, poté doplníme pár technických faktů týkajících se GIANTu Trance a jakmile budete vyzbrojeni potřebnou teorií, můžeme se společně vrhnout na praktické dojmy z jízdy.

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride

GIANT Anthem 2017 – Tech News

Jak již zaznělo výše, GIANT Anthem (stejně i Trance) v nejnovější podobě (model 2017) byl intenzivně vyvíjen a testován po dobu poctivých dvou let, a to za přispění vývojářů, produktových manažerů i teamových jezdců. Výsledkem je kompletně přepracované kolo, které se ale snaží zachovat si jasné spojení s předchozí generací. Je to něco podobného, jako když VW nebo Škodovka představí novou generaci jednoho ze svých klíčových modelů, Golfu či Octavie, kdy se tyto vozy snaží tvářit nově a moderně, přitom ale jejich vývojáři a designéři pokaždé řeší, aby nová generace byla snadno rozpoznatelná a bez pochyb identifikovatelná. Jestli mi rozumíte…

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride

Co konkrétně se změnilo u Anthemu?

Výrazných konstrukčních změn se v první řadě dočkala zadní stavba, která byla posílena ze současných 100 mm na 110 mm zdvihu. Kdyby bylo mezigeneračním rozdílem pouze oněch 10 mm kroku navíc, bylo by to trochu chudé, ne-li směšné… Naštěstí je toho víc!

Vzadu najdeme standardně pevné osy (povětšinou přímo šroubované bez rychloupínáku) a zcela nové je horní rameno, které je vyrobeno metodou Advanced Forged Composite Technology. Kdo se kamarádí s angličtinou a s naukou o materiálech, toho asi zarazí slovní spojení „Forged“ (kovaný) a „Composite“ (kompozit, alias karbon). Neděste se, nikdo do karbonu nebuší kladivem, pouze se tento díl umotá z uhlíkové pleteniny, vloží se do formy a za působení extra vysokého tlaku se vylisuje výsledný produkt. Ten je díky takovému zpracování výrazně lehčí, tužší a pevnější než dříve používané hliníkové rameno.

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride

O jedno oko méně…

Tvar a konstrukce nového raménka navíc není samoúčelná, nýbrž byla radikálně změněna z důvodu nasazení nových metrických tlumičů (Fox i RockShox), a to navíc s úchytem typu Trunnion. To znamená, že na tlumiči není v místě jeho hlavy klasické oko, ale pouze dva čepy „trčící“ do stran, jež pasují přímo do horního ramene. V rameni samotném pak najdeme kazetová (kuličková) ložiska, aby byl chod zadní stavby jemnější, citlivější a aktivnější.

Ložiska v horním raménku byla přítomná již u současných modelů GIANT Anthem, Trance, Reign atd., proto radikální novinkou jsou právě specifické tlumiče s Trunnion úchytem. Důvod? Zadní stavba může být díky tomuto způsobu uchycení kompaktnější, aniž by to mělo vliv na vestavnou délku tlumiče. Takto se rovněž podařilo snížit převodový poměr pohybu zadní osy a tlumiče, což by mělo dále umocnit kvality funkce celé zadní stavby.

A aby těch nových standardů nebylo málo, můžete se těšit, že novinky GIANT Anthem i Trance 2017 vyjedou do světa se standardem Boost, tedy s přední osou v délce 110 mm a zadní 148 mm. Důvody jsou jasné – tuhost a pevnost výpletu při minimálním navýšení hmotnosti. Boost je evidentně trendem nezadržitelným, jelikož tyto nové standardy najdete u drtivé většiny novinek různých značek s nimiž jsme zatím přišli do styku. I metrické tlumiče se objevují u mnohé konkurence, rozhodně ne tak často jako Boost.

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride

5 mm tady, 10 mm tamhle…

Nikoliv nepodstatným způsobem se vyvíjela a ladila též geometrie, která reaguje na moderní trendy i na skutečnost, že se zdvih posunul na kombinaci 120/110 mm (P/Z). To ostatně jasně dokazuje, kam se posouvá moderní XC jako celek. Kde nám tedy oscilují nové míry? O 10 mm je delší horní trubka, o kousek klesl hlavový úhel (-0,5°) a o 5 mm se zkrátila zadní stavba. Abychom byli konkrétní, hovoříme o konečných hodnotách 68° (úhel hlavy), 605 mm (délka horní trubky, vel. M) a 428 mm (délka zadní stavby).

Geometrie Giant Anthem Advanced 27,5 (2017)Giant-Anthem-2017-geometry

Vše je řešeno s tím záměrem, aby bylo kolo jistější a stabilnější ve vyšších rychlostech a v prudkých technických sekcích, přitom neztratilo nic z hravosti a rozvernosti, kterou jsem obdivoval u Anthemu poslední generace. A samozřejmě u GIANTu dnes již snad nikdo nic jiného nečeká, než kola průměru 27,5“ u všech modelů!

Abychom to vše završili, rodina GIANT Anthem bude sestávat ze dvou samostatných řad, Anthem Advanced se špičkovým kompozitním rámem a Anthem s hliníkovým rámem ALUXX SL obohaceným o horní karbonové raménko Advanced Forged Composite Technology.

Kdyby se někdo ptal po modelech Anthem SX (posílená, drsnější verze základní řady), pak mám pro vás jednu smutnou informaci. Existovat budou, avšak primárně jen pro americký trh, proto je v našem výčtu obloukem míjíme.

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first rideGIANT Anthem & Trance 2017 - News and first rideFoto: Giant

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

GIANT Trance 2017 – Tech News

U řady Trance se v mnohém opakuje stejná písnička jako u Anthemu. Nové osy Boost (110/148 | P/Z), metrické tlumiče a systém uchycení Trunnion, specifické kompozitní horní raménko, které najdete jak u uhlíkových modelů Trance Advanced, tak i u hliníků Trance s rámem z materiálu ALUXX SL. Podobně jako u Anthemu i zde se hýbalo se zdvihy a s geometrií, která se proměnila ve stylu „long and low“ (nízký a dlouhý).

Geometrie Giant Trance Advanced 27,5 (2017)Giant-Trance-2017-geometry

U Trance to konkrétně znamená identický krok zadní stavby jako u současné generace (140 mm), avšak navýšení délky kroku vidlice ze 140 mm na 150 mm. Dále se prodloužila horní trubka o 10 mm, o 5 mm klesl střed a o dalších 5 mm se zkrátila zadní stavba. Jak a kam se nový Trance posouvá nejlépe vystihl Adam Craig, jedna z hvězd GIANT Factory Off-Road Teamu a velký milovník endura a technického ježdění vůbec:

„Definice trailbiku se v průběhu času neustále mění, posouvá, či prostě vyvíjí. Pro mě pojem trailbike reprezentuje kolo, které dokáže hravě zvládnout mnoho rozličných jízdních podmínek. Mělo by jezdci umožnit snadno a efektivně stoupat, stejně tak by mělo být maximálně výkonné cestou dolů. Dlouho jsem snil o takovém kole, které precizně zvládne to i to a zdá se, že se mi můj sen v podobě nového Trance plní před očima. Díky úpravě geometrie, změnám na rámu a vyladění odpružení je nový GIANT Trance zase o krok blíž dokonalému ´všehoschopnému´ trailovému kolu.“

Efektně zpracované představení nového GIANTu Trance najdete též na stránkách www.giant-bicycles.com/global/trancerange/

GIANT WheelSystems – bez kol by to nejelo!

Značka GIANT vedle rámů a kol jako takových poslední roky intenzivně pracuje i na řadě vlastních dílů a komponentů, náboje, ráfky i celé sety nevyjímaje. Na nových strojích GIANT Anthem a Trance se tak objeví i tato nová kola souhrnně schovaná pod označením GIANT WheelSystems. Existovat budou zejména dvě řady – XCR WheelSystems určený modelově pro sportovní XC stroje Anthem a TRX WheelSystems vyvíjené primárně pro řadu Trance.

Obě varianty využívají technologie zvané Dynamic Balanced Lacing (DBL), což ve zkratce značí revoluční přístup k napínání výpletu, který nekalkuluje s kolem jako jedním celkem „visícím ve vzduchu“, ale dopředu počítá s místním zatížením. Jednoduše napětí jednotlivých drátů je počítáno tak, aby dosáhlo optimálních vlastností při zatížení, ať již vahou jezdce, šlapáním nebo brzděním.

Lehčí kola XCR budou využívat služeb 28 mm širokého karbonového ráfku, u pevnějšího modelu TRX bude ráfek široký 33 mm.

Tolik teorie náležící k novým modelům GIANT Trance a Anthem, pokud vás zajímají naše praktické dojmy z jízdy, otevřete si samostatný článek – GIANT Anthem / Trance 2017 – první dojmy. A pokud vás zajímají další novinky značek GIANT a Liv pro rok 2017, počkejte pár dní, než se nám podaří všechny informace zpracovat do podoby uceleného článku.

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride

Foto: Štěpán Hájíček (statické) / Jakub Douda (jízdní z Alp) / Giant