reklama

reklama

Liv Intrique 1 – V sedle s Luckou Kubínovou

Liv Intrique 1 - testPřed necelým měsícem jsem měl jedno netradiční dostaveníčko, respektive domluvil jsem si společnou vyjížďku s Luckou Kubínovou, mladou závodnicí, která letos začala jezdit a závodit na strojích značky Liv. Trochu jsme se svezli, trochu si povídali, udělali pár fotek a blíže se podívali na její kolo Liv Intrique 1.

Intrique není jediným Lucčiným kolem značky Liv, jelikož se tato slečna nechce věnovat jen jedné disciplíně. Naopak, ráda by letos kombinovala cross-country, zejména závody českého poháru, kde bude bojovat v sedle Liv Obsess Advanced, a k tomu si chce střihnout i pár enduro startů právě v sedle Liv Intrique.

Než jsem dal dohromady tento článek, tak už vlastně sezona začala a Lucku jsem mezitím potkal na Enduro X Race v Sušici, kde se jí zrovna úplně nedařilo, jelikož se skácela k zemi v nejnáročnější třetí erzetě. A nebyla rozhodně sama! Naštěstí se jí nic vážného nestalo, jen přišla o štítek na svojí integrálce!

Liv Intrique 1 - test

Jako bratr a sestra

Pojďme se tedy nyní společně podívat na její stroj, s nímž by ráda objela i další enduro podniky na domácí scéně, tedy především v rámci Enduro Serie 2016. Tímto strojem je již zmíněný Liv Intrique 1. Pokud vám to pomůže, lze říci, že je Intrique se svým zdvihem 140 mm nad oběma koly a s trailovou geometrií dámskou obdobou dobře známého stroje Giant Trance, s nímž sdílí řadu konstrukčních prvků, materiálů i technologií.

Již při prvním pohledu na katalogovou fotografii zaujme výrazné provaření, tedy podélné spojení horní a spodní trubky v přední části rámu, pokračující od hlavy skoro až do jedné třetiny předního trojúhelníku. Důvod je zřejmý, posílení pevnosti klíčové přední partie při důrazu na sníženou výšku rámu, aby měly dívky a dámy dostatek místa pro práci s těžištěm při boji s náročným terénem.

Liv Intrique 1 - test

Extra ložiska pro extra pohodlí

V zadní části nacházíme klasické řešení značek Liv a Giant, zavěšení pojmenované Maestro. Jedná se o řešení s pevným trojúhelníkem zadní stavby, který je s hlavní částí rámu spojen dvěma kratšími vahadly, která jsou zde nápadně růžová. Specialitou Maestra poslední generace jsou kazetová kuličková ložiska umístěná v místě uchycení horního oka tlumiče, aby se zadní stavba pohybovala ještě snáze a její krok byl co možná nejhladší.

To je v případě dámského fullu snad ještě důležitější než u pánských verzí, jelikož dívky se svou přirozeně nižší hmotností a obvykle i méně agresivním stylem jízdy jistě ocení či využijí vyšší základní vnímavost.

Druhou specialitou, dnes již spíše tradičním prvkem zadního odpružení Matestro, je umístění spodního oka tlumiče a předního čepu dolního ramena na jednu osu. Toto řešení přináší určité konstrukční zjednodušení, snížení hmotnosti a snad i trochu víc elegance v jemném detailu.

Liv Intrique 1 - testLožiska nenápadně skrytá v předním oku horního vahadla poskytují zadní stavbě velejemný a velecitlivý začátek kroku.

Když vylíváš vaničku…

Jedinou praktickou nevýhodou, na kterou mě Lucka sama upozornila, je vanička, která zůstává pod tímto čepem a drží se v ní voda. Obvykle ale jen při mytí kola, za jízdy do tohoto místa bláto a voda až tak moc nenacáká. Každopádně je to jen drobnost a vlastně stačí po očistě kola pouze stroj naklopit, zvednout či otočit a vodu vylít. To jen tak pro pořádek.

Prvkem elegantním, ale i praktickým je vnitřní vedení bovdenů řazení a hadic, včetně kupříkladu vedení dálkového ovládání teleskopické sedlovky. Tu ale najdete bohužel jen u vyšší verze Intrique 1, na které se vozí Lucka. Základní dvojka je vybavena standardní pevnou sedlovkou, teleskop ale stačí jen dokoupit a nainstalovat. Vše je pro něj připraveno.

Liv Intrique 1 - testVe vaničce pod tlumičem zůstává někdy trochu vody, kterou je občas potřeba vylít…

Od žen pro ženy

Samozřejmostí kol značky Liv je geometrie navržená čistě pro ženy a dívky, na jejímž vývoji se velkou měrou podílejí dámy, které tato kola navrhují jakoby samy pro sebe. Pro jezdkyně je cíleně laděna nejen barva a celkový design, pečlivě jsou vybírány také jednotlivé komponenty. Proto na tomto stroji najdete tak akorát široká řídítka GIANT Connect Trail Riser (730 mm), o trochu silnější, zato však vysoce komfortní silikonové gripy Liv, nebo třeba čistě dámské sedlo Liv Contact Forward.

Tolik obecné představení, nyní se pojďme podívat, co o stroji Liv Intrique 1 (2016) soudí jeho majitelka a nadějná závodnice Lucka Kubínová.

Liv Intrique 1 - test

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Liv Intrique 1 pohledem Lucie Kubínové

Na tuto sezónu jsem díky podpoře od Giant Bicycles CZ dostala možnost trénovat a absolvovat enduro závody na čistě dámském kole Liv Intrique 1. Objela jsem na něm již řadu tréninků v okolí Prahy, tedy na místech, která dobře znám, jako je např. Točná nebo Divoká Šárka, takže jsem přesvědčena, že již mohu dostatečně objektivně posoudit jeho vlastnosti.

Ze začátku jsem měla trochu obavy, vzhledem k vyšší váze kola, než na jaké jsem byla dříve zvyklá, a přemýšlela jsem nad tím, jak se to bude projevovat v delších stoupáních a v prudších výjezdech. Nicméně tyto obavy se nepotvrdily. Kolo jede do kopců svižně, celek je tuhý a dostatečně efektivní. Nad to je zde možnost snadného zkrocení tlumiče a vidlice, což mi výrazně pomáhá v delších výjezdech, kde tedy zbytečně neztrácím energii.

Liv Intrique 1 - test

Když vzduch kolem fičí…

V okamžiku, kdy se trail přede mnou sklopí dolů, vím, že mám kolo plně pod kontrolou. Vyhovuje mi, že je obratné a citlivě reaguje na jakýkoliv impuls řídítek a přenesení váhy. Velmi rychle se naklápí do zatáček a umožňuje jejich snadný a hlavně jistý průjezd i ve vyšších rychlostech.

Teleskopická sedlovka je dnes takřka nezbytnou součástí každého trailového a enduro kola a proto je dobře, že nechybí ani na mém Liv Intrique 1. Díky sedlovce Giant Contact SL Switch Trail můžu velmi jednoduše pracovat s výškou posedu, což mi dává dostatek prostoru pro práci s těžištěm.

Ovládání sedlovky Giant je standardní a velmi intuitivní, páčka jejího dálkového ovládání je navíc krásně po ruce. Velkou výhodu vidím i v tom, že je možné nastavit výšku sedla plynule a přesně podle mé aktuální potřeby a charakteru terénu, tedy že se nemusím spoléhat na několik málo předefinovaných poloh.

Oceňuji, že značka Liv, která se specializuje na kola pro ženy, dokázala propojit drsnější variantu ježdění na horských kolech typu enduro s funkčností a designem, který se mi líbí. Nejsem sice velká fanynka růžové, ale použitá kombinace mě oslovila a podle mého názoru je kolo povedené a „činané“ J.

Těším se až si s kolem vyzkouším i první endurové závody. Lucka

Tak se stalo v Sušici, jak bylo již jednou zmíněno výše v textu.

Liv Intrique 1 - test

Praktické doplnění z pohledu muže

Po praktické a technické stránce bych doplnil ještě něco málo k odpružení, které je hodně podobné jako u pánských strojů Giant Trance. I na Liv Intrique si lze užívat značnou míru komfortu a citlivosti, která zde ale rozhodně není vykoupena nezdravým nořením se do zdvihu. Ženy a dívky, které zatím neměly zkušenost se stroji s vyšším zdvihem, jako je zde použitých 140 mm, se přitom právě tohoto prvku rozhodně nemusí bát.

Zprvu jim mohou pomoci vyspělé prvky nastavení, které najdete na tlumiči i na vidlici Fox z řady Performance Elite. Tlumič disponuje větší modrou páčkou, která v základu přepíná módy „Open, Medium a Firm“. Tedy otevřeno, střední útlum a tuhý krok. Pokud byste měly z počátku pocit, že se kolo pod vámi příliš vlní, či přesněji, že je odpružení až příliš aktivní, doporučuji přepnout tlumič do polohy Medium.

Zde nabídne stále solidní vnímavost a akci, přitom bude ale stabilnější a jízdní projev pro vás tedy čitelnější. U modelu Intrique 1 lze navíc ladit i míru účinku tlumení ve středním módu v krocích 1, 2 a 3, černým okružím. Začněte třeba dvojkou a když si na kolo více zvyknete, zkuste přepnout na jedničku. Po čase možná dojdete k tomu, že je zadní partie natolik efektivní, takže lze po většinu času jezdit s tlumičem zcela otevřeným a přivírat jej má smysl jen na asfaltu nebo v případě, že se chcete postavit do pedálů.

Liv Intrique 1 - testNa tlumiči je názorně popsáno kde je jaká poloha. Malé černé okruží pak ovlivňuje jemné doladění citlivosti. Lucka využívá střední polohu „2“.

Podobně, přesto jinak…

Podobné, i když trochu jiné je to u vidlice. I zde jsou k dispozici tři základní režimy Open, Medium a Firm (velká modrá páčka). Navíc u Intrique 1 najdete i malé černé kolečko, kterým se ladí citlivost v plně otevřením módu. Zde bych začal klidně tím, že bych tento prvek naplno otevřel a jen v případě potřeby přepínal režimy Medium nebo Firm. Vidlice Fox Float 34 se sice snaží, není ale nejcitlivější na světě. Každopádně pokud by vám přišla zbytečně aktivní, lze ji jemně zkrotit právě oním černým kolečkem.

U testovaného, či spíše prakticky představovaného stroje Liv Intrique 1 je navíc možnost páčkou vlevo na korunce snížit zdvih vidlice z plných 140  mm na 120 mm. Jelikož byl ale tento rám navržen primárně pro delší krok, doporučil bych možnost zkrácení zdvihu využívat (otočení páčkou a zatlačení vidlice) snad jen v případě nakládání do auta a na místech, kde jsou extra strmé výjezdy a vy máte pocit, že se vám přední kolo zbytečně zvedá, nebo je až příliš nervózní.

Pozor ale, na kopci si vždy zkontrolujte, zda jste přepnuly zpět na 140 mm, jelikož okrádat se o dva centimetry aktivního kroku a ještě se zbytečně zbavit jinak velice příjemné a nadhled poskytující jistoty řízení by bylo zbytečné. Pokud vás to láká, zkuste si, jak se Intrique chová s kratším a delším krokem vidlice, věřím ale, že nakonec zůstanete u plné hodnoty a na páčku vlevo na korunce postupně zapomenete.

Liv Intrique 1 - testVidlici Fox 34 lze snadným pohybem přitvrdit nebo otevřít, stejně tak můžete jemně ladit její citlivost v otevřeném režimu malým černým kolečkem.

KOMPONENTY

Co se týká výbavy přítomné na stroji Liv Intrique 1, stojí za to jistě vyzdvihnout pár věcí. Již jsme zmínili dámské sedlo, pěnové gripy, nebo třeba teleskopickou sedlovku. Rozhodně pozitivním faktem je dle mého přítomnost řazení 2×10, které nabízí široký rozsah převodů pro vaše cesty nahoru i dolů.

Kliky jsou navíc vybaveny převodníky s velkým skokem (36/22 zubů), což na jedné straně znamená řadit, při přechodu z jednoho převodníku na druhý, o několik pastorků najednou, na straně druhé kombinace 22 zubů malého převodníku a 36 zubů největšího pastorku kazety (nejlehčí převod) je zárukou, že vyjedete skutečně vše na co vám vaše síly a technické schopnosti stačí.

Stěžovat si rozhodně nelze ani na brzdy Shimano M615 náležící do rodiny Deore, které i díky diskům průměru 180/160 mm (P/Z) dokáží poskytnout velkou brzdnou sílu, přitom i rozumné a plynulé dávkování. K nastavení jejich pák budete sice potřebovat imbus, délku jejich kroku a vzdálenost od řídítek si ale nastaví snadno a dokonale podle sebe každá jemná duše i pořádná drsňačka!

Liv Intrique 1 - test

Šedí pracanti

Možná méně výrazným, o to však poctivějším pracantem jsou kvalitní zapletená kola Giant P-XC2, která jsou obuta plášti vhodnými pro ostřejší terén – Schwalbe Nobby Nic 27.5 x 2.25 –, jež lze snadno přestavět na bezduše. Což by byla jistě chytrá volba.

Nejprve si ale zkuste, zda vám Nobby Nic svými jízdními vlastnostmi sedí, zda byste nechtěly něco ještě ostřejšího nebo pro extra náročné tratě ještě širšího, případně rychlejšího. Často se dnes obouvá velký zubatý vzorek s měkkou směsí dopředu a nižší rychlejší dozadu. To už jsou ale jen takové hrátky, které možná řešíme více my, muži. Rádi vám ale dámy poradíme, pokud vás to bude zajímat!

Liv Intrique 1 - testVidlice Fox 34 je s kolem dokonale barevně sladěná. Zapletená kola Giant jsou nenápadná, o to více práce odvádí!

Liv Intrique 1 – závěr

Nabídka značky Liv je dnes skutečně pestrá a proto si zde vybere téměř každá žena či dívka, která propadla kouzlu (nejen) horských kol. Lucka Kubínová je, dle svých vlastních slov, spokojenou uživatelkou dvou strojů Liv, modelu Obsess pro XC závody a Intrique pro enduro starty a prosté řádění po lese. Obě kola má ráda a na obě si zvykla a jak mi sama potvrdila, hodně se jí líbí nejen jejich design, ale i zpracování, geometrie, či zkrátka celkově dokonale zvládnuté zaměření na ženy bikerky.

Intrique je aktuálně nejdrsnějším strojem značky Liv, který je určen pro náročnější lesní traily a lehčí enduro. Dle mých osobních zkušeností se sourozenci Giant Trance se jedná o hodně univerzální kolo, které může být lehkým a hravým trailbikem, když na něj hodíte lehčí a rychlejší pláště, ale i poměrně schopnou zbraní do těžšího terénu. V extrému zvládne i vidlici se 160 mm kroku, kdyby po tom některá z vás toužila!

Každopádně Lucka mi říkala, že by kolo s vyšším zdvihem snad ani nechtěla, že by pak necítila terén a měla by nejspíš pocit, že jede na zbytečně mohutné potvoře. Liv Intrique jí prý dokonale vyhovuje právě díky tomu, že se jedná o natolik všestranný mix jízdních vlastností – komfort, jistota, efektivita.

Více o tomto kole a o dalších produktech Liv na webu
www.giant-bicycles.com/cs-cz/livgiant
giant logo
Cena: 78 999 Kč
Specifikace kola – www.giant-bicycles.com

Liv Intrique 1 - test Liv Intrique 1 - testLucka nevozí jen kolo Liv, ale od této značky má kompletní výbavu včetně helmy a treter. Liv – doplňky

Foto: Štěpán Hájíček