Specialized Turbo Levo FSR Expert 6Fattie – první dojem
Poslední dobou to možná vypadá, že jsem se vzhlédl v elektrokolech a že už mě asi přestalo bavit šlapat sám za sebe. Tak tomu rozhodně není, jen zkrátka testujeme to, co je dostupné, před elektrokoly nezavíráme oči a navíc, některé stroje si člověk prostě nemůže nechat ujít!
Mezi ně jednoznačně patří i SPECIALIZED Turbo Levo FSR Expert 6Fattie (delší název už vymyslet nemohli), na který jsem se těšil již hodně dlouho. Už jsem totiž zkusil „napůl tlustá kola“, pevná i plně odpružená (např. Specialized Fuse nebo Author Patriot AM 27,5+), stejně tak několik výkonných elektrokol. Nikdy ale kombinaci obojího, což mnozí zasvěcení považují za ideální kombinaci a „jedinou cestu vpřed“.
Přiznávám, že v sedle stroje SPECIALIZED Turbo Levo FSR jsem včera strávil jen pár hodin, stihl jsem udělat pár fotek, natočit a dnes sestříhat jedno krátké video. Proto ode mě dnes nečekejte žádná zásadní rozřešení, či detailní popis. Naopak bych se s vámi chtěl podělit o mé nejranější první dojmy, jelikož jsem vám to slíbil a jelikož se na ně všichni tolik ptáte. Jen co toto dopíšu a hodím na web, jdu zase jezdit na elektrice!
Velký, větší, největší!
Specialized Turbo Levo FSR jsem zatím nestihl zvážit, překvapivě mi ale v ruce nepřipadá jako tak strašlivé závaží, podobně jako jiné elektrostroje. Možná, že jsme si na to už zkrátka zvykl, nebo je to tím, že velkou hmotu prostě očekáváte, když se kouknete na masivní rám s integrovanou baterkou a motorem a navíc na buclaté pluskové pláště.
Ano, je to pořádný mastodont, tank nebo motorka! Když jsem večer rovnal kola ve své testovací garáži, najednou jsem žasl jak lehoučké je naše RB nebo redakční Stumpjumper FSR! Teď už ale k věci. Kolo jsem dostal nabité, stačilo tedy poladit kokpit, zkontrolovat odpružení, tlaky v obřích kolech (hlavně to s pumou nepřehánět) a vyrazit.
Vzhledem k tabulkovým hodnotám výkonu a točivého momentu (90 Nm) a udávanému výkonu (530 W) a mé nedávné zkušenosti s Giantem Dirt-E+ 2 (80 Nm) jsem čekal, že mi Levo „utrhne zadek“ nebo alespoň „vyrve řídítka z ruky“. Nic takového se nestalo, jelikož motor v Levu pracuje poměrně civilně a výkon dávkuje vcelku s rozumem. Trošku mě překvapilo, že zabírá až tak po půl či jedné otáčce klik, což trochu ztěžuje rozjíždění v prudkém kopci, zas vám to ale necuká s kolem, když balancujete na brzdách třeba na semaforu.
Houpe se tuhle, houpe se támhle
O výkonech a schopnostech pohonu si více povíme v dalším podrobnějším popisu, zatím bych tuto kapitolu ukončil konstatováním, že to tahá hezky, hodně hezky, přitom ale zajímavě plynulým stylem podle toho, jak jezdec šlape. Vyjet se přitom dají i poměrně prudké stojky, i když úplné extrémy možná nemá smysl zkoušet. Luxusní pocit „krále kopců“ ale rozhodně zažijete v kopcích, kde se s běžným kolem jinak trápíte. S Turbem se totiž na takových místech dá jet jako po běžné lehce stoupající pěšině. Luxus!
Hodně zajímavé jsou i jízdní vlastnosti celku s výkonným a aktivním odpružením (140 mm vepředu, 135 mm vzadu), jehož schopnosti umocňují velké pláště rozměru 650Bx3.0“ (Specialized 6Fattie Purgatory Control / 6Fattie Ground Control). Když jsem zkusmo zkoušel projev kola bez motoru, působí celek takovým poměrně ospalým, až opilým dojmem, podobně jako tomu bylo u jiných dříve zkoušených plusek. Nebo možná i trochu víc!
Jediné „ovládací rozhraní“ představují tato tři tlačítka. Vše ostatní lze řídit pomocí aplikace Mission Control v telefonu nebo přes vybrané přístroje Garmin. Ilustrační video na konci článku.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Všechno ale začíná dávat smysl když zapnete motor, nebo když to prostě pustíte naplno z kopce. Jednou větou, tohle kolo nejlépe funguje, když má tu správnou rychlost. Je přitom celkem jedno, jestli jde o rychlost na rovině, z kopce nebo do kopce. Jakmile držíte pořádné tempo, tak to prostě jede, jede a jede.
Navíc vzhledem k tomu, že jsem nějakou chvíli neseděl na běžném biku a nejsem úplně rozježděný – hlavně co se techniky týká – tak jsem s Turbem Levo FSR jako nic vystřihl dvě tři klasické technické skalky. Tedy místa, k nimž i po letech cítím nemalý respekt. Je to asi hodně o odpružení, které se vážně snaží, o gumách, které mají poctivý vzorek a jsou tak skutečně jisté a také o geometrii, která vsází spíše na stabilnější notu, tedy jak už jsem zmiňoval – nejlépe funguje v pořádném tempu nebo v pořádném sklonu!
Mamutí spodní trubka „překáží“ volnému otáčení řídítek, proto jsou zde gumové nárazníky, aby se nepoškodila vidlice ani rám. Úhel maximálního natočení je ale poměrně velkorysý.
Pokračování příště…
Tečka! Dnes už více neprozradím, abych měl o čem psát příště a také abych nepsal nějaké bludy, když jsem s kolem strávil zatím tak málo času. Zavírám tedy počítač a jdu Specialized Turbo Levo FSR ještě jednou pořádně prověřit do terénu.
Foto: Štěpán Hájíček