Lapierre DH – 27,5“ sjezďák pro rok 2015
Mysleli jste, že k tomu nedojde, aby se střední kola ve větším měřítku protlačila i do oblasti DH bestií?! Tak to jste se mýlili. Průměr 27,5“ začíná pomalu, ale jistě útočit i zde. Důkazem budiž zbrusu nový stroj Lapierre DH, který rozhodně není „ošizenou verzí“ svého předchůdce pouze s většími koly, ale zbrusu novým strojem se vším, co k tomu patří.
Foto: Dave Trumpore / Lapierre
Francouzský Lapierre přistoupil k inovaci své sjezdové bestie skutečně zodpovědně. Kosmetické změny a snížení zdvihu pro zapasování středních kol by rozhodně nestačily. Naopak, konstruktéři si sedli k rýsovacím prknům a rám kola překreslili od začátku do konce. Jediné co tedy zůstalo je jméno Lapierre, označení DH a nezměnila se ani základní filosofie, tedy použití jednočepu se systémem přepákování – SLT (Supra Link Technology). Nové řešení přitom čerpá inspiraci především ze světa motocyklů.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Kam utekla sedlovka?
Když se podíváte na nové kolo jako celek, nejspíš vás zarazí velká mezera mezi koncem vzpěr zadní stavby a komínkem sedlové trubky. Ten totiž odcestoval slušný kus dopředu, aby poskytl dostatečný prostor pro pohyb zadní kyvné vidlice v rozsahu 210 mm, která navíc musí pobrat větší 27,5“ kola. Spojení sedlové trubky a středu je vyřešeno profilovaným mostem nebo spíše obloukem, který ve své spodní části slouží jako opěrný bod oversize čepu hlavní osy, uprostřed se rozestupuje do stran, aby se mezi jeho svalnatými stehny mohl pohybovat tlumič.
Páka sem, koleno tam
Důležitým prvkem je rovněž systém přepákování, který se možná inspiroval u německého bratra Ghostu Riot, jelikož i zde je použita tzv. kolenová páka. V tomto případě je celý mechanizmus vyladěn tak, aby zadní stavba byla maximálně vnímavá na drobné nerovnosti, plně pracovala ve středním rozsahu a zároveň poskytla jezdci nejvyšší možnou míru stability na konci zdvihu – progresivní doraz.
Nastavitelné úhly a další radůstky
Efektivita pohonu je pak zajištěna jednak díky robustnosti zadní stavby jako takové, jednak díky umístění hlavního čepu zadní stavby do úrovně převodníku. Zapomenout bychom neměli ani na další drobné vychytávky – možnost nastavit sklon hlavy (63,7° +/- 1°), plně demontovatelné zadní patky, vylepšené interní vedení kabelů, důsledná pryžová ochrana zadní vidlice a vzpěr, integrované nárazníky v oblasti hlavové trubky a chytře navržený a do rámu integrovaný blatník chránící citlivé partie – pákový systém a tlumič.
1×7 nebo radši 1×10?
Nakonec dodejme, že novinka Lapierre DH 27,5 (2015) bude nabízena ve dvou specifikacích. Lapierre DH Team a Lapierre DH 727. Týmová replika vyrazí do boje s unikátní sedmirychlostní sadou SRAM X01 DH na kolech Easton vybavená vidlicí RockShox BoXXer WC Fast SoloAir (200 mm) a tlumičem RockShox Vivid Coil. Dostupnější varianta DH 727 nabídne jezdci rovněž řazení SRAM X01, ale v klasickém provedení s 10 rychlostmi, s pružinovou vidlicí RockShox BoXXer Coil, tlumičem Fox Van R a koly od E13.
Teď už si jen počkejme, kolik dalších sedmadvacítek se ve světě DH objeví a zda se skutečně prosadí a budou postupně drtit malá 26“ kola, tak jak se to děje v kategorii enduro a nejen tam…
Lapierre DH Team
Lapierre DH 727