IBIS Hakkalügi Disc – Tech News
Horské kolo bez kotoučových brzd? To už si snad dnes ani nechceme představovat. Ale co cyklokros nebo silnice? Tam se teď situace pomalu obrací a celý obor postupně míří k Discu. Dalším důkazem místo slibů je zbrusu nový CX stroj IBIS Hakkalügi Disc.
Stačí zapátrat v paměti nebo posurfovat na našem webu a zjistíte, že předchůdce nového modelu, klasický Ibis Hakkalügi, jsem letos testoval, u čehož jsem se královsky bavil, jelikož jsem zase po dlouhé době osedlal úzké pláště do terénu. Cyklokros u nás ostatně, zejména ve své rekreační formě (cokoliv mimo závodů), prožívá slušnou renesanci. Pokud tedy sníte o krásné, lehké a moderní krosce, IBIS Hakkalügi Disc by mohl být volbou.
Co je nové?
Nový je celý rám, nejde jen o přidání úchytů na diskové brzdy a „upilování“ návarků na klasické CX cantilevry. Základ původního modelu Hakkalügi byl pozměněn na několika klíčových místech. Novinka Hakkalügi Disc dostala kónickou hlavovou trubku (1,5“ spodní ložisko) a také BB86 Press Fit středové složení. Oboje pro posílení tuhosti v klíčových partiích a zároveň dílčí snížení hmotnosti celku.
To je ale ďoura!
Vpředu najdeme špičkovou karbonovou vidlici ENVE, která je určena čistě pro diskové brzdy. Obdobě je tomu i v zadní partii rámu, kde se s ráfkovými brzdami již v žádném případě nepočítá. V obou případech (u přední i zadní vidlice a samozřejmě i zadních vzpěr) tak vznikla spousta místa pro plášť. S tímhle strojem se nemusíte bát zanesení blátem, případně můžete používat i extrémně široké hladké či zubaté pláště až 35 mm.
Díky Arnolde
Jak je totiž zmíněno v představení na stránkách ibiscycles.com – lze předpokládat, že se IBIS Hakkalügi Disc nebude prohánět jen po CX okruzích, v lesích a v blátě, ale také na rozbitých silnicích. Těch je plná nejen naše domovina, ale podle popisu a stavu ekonomiky i domovina pánů z Ibisu – Kalifornie. „Země kde žijeme, tedy Kalifornie, je dlouhodobě bez peněz. Jedna z věcí, která je dlouhodobě zanedbána, jsou opravy silnic…“ Jako by mi to něco připomínalo. A to mají v Kalifornii mnohem stabilnější počasí, ale zřejmě ani to nestačí. Díky pane guvernére.
Japonské mechanické disco
A konečně se dostáváme k jádru pudlíka jménem IBIS Hakkalügi Disc, kterým jsou použité diskové brzdy. U Ibisu prozatím vsadili na mechanickou variantu, konkrétně zcela nové brzdy Shimano BR-CX75, jejichž určení je ze strohého názvu jasně patrné. Údajně by se mělo jednat o jedny z nejlepších současných mechanických diskových brzd na trhu! Silné tvrzení, ale proč ne.
Kdy bude hydraulika?
Hydraulickou variantu byste si na IBIS Hakkalügi Disc mohli teoreticky nasadit už dnes. Buď Formule spojené s elektronickým řazením Shimano Di2 (kolik by toho ale vydržela elektronika v CX marastu?) nebo by bylo možné použít jeden z mechanicko-hydraulických převodníků – například TRP Parabox 2012. Ostatně SRAM a snad i Shimano intenzivně pracují na realizaci brzdových pák s hydraulikou a specifických silničních a CX brzdových třmenech. Na Eurobiku jsem viděl na stánku SRAM kolo s hydraulikou, v katalogu ale zatím nic není. Nebo se jen špatně dívám? Každopádně počkejme si na jarní novinky, ono se možná v tomto směru hodně změní!
A jak sladká tečka nakonec – představení nového modelu IBIS Hakkalügi Disc majitelem a duchovním otcem značky IBIS, kterým je Scot Nicol.