Pod závojem odpružení – část 1. – Skutečný čtyřčep
Čytřčep, jednočep, virtuál, i-Drive, VPP, FSR, ABP, rameno, páka, vahadlo, těhlice… Tolik výrazů, zkratek a pojmů, a to ještě nejsou ani zdaleka všechny. Přitom jde o poměrně běžnou věc, kterou dnes zadní odpružení rozhodně je. Jednomu z toho jde až hlava kolem.
Nemusíte být ale inženýrem, abyste věděli, jaký je rozdíl mezi jednotlivými systémy zadního odpružení. Stejně tak co a jak se pod vámi hýbe, když si užíváte radostného dovádění v terénu. Pravdou je, že ač rozličné systémy zadního zavěšení nabízejí různé výhody a specifické vlastnosti, není pro většinu „bikerů smrtelníků“ vlastně příliš důležité, které konkrétní řešení je na jejich kole. Proč? Odpověď je prostá. Drtivá většina současných celoodpružených kol prostě funguje! Minimálně v rámci svého určení.
Rozdíly ve funkci, při porovnání různých řešení, rozhodně v terénu poznat jsou. Člověk je ale tvor maximálně přizpůsobivý, proto vám po relativně krátké době strávené v sedle jednoho konkrétního kola ani nepřijde, že se trochu víc houpe, při brzdění kope, nebo ve výjezdech tahá za pedály.
Neodbíhejme ale od tématu. Problematika zadního odpružení je často přetřásaným námětem hovorů, ale mnohdy také důležitým bodem při rozhodování o koupi kola. Proto nyní startuje tento seriál, který prostřednictvím názorných animací představí a popíše jeden systém odpružení po druhém.
První na řadě je čtyřčep, slibující nezávislost funkce odpružení na pohonu a zadní brzdě. Ten je aktuálně asi nejčastěji užívaným řešením napříč všemi kategoriemi a cenovými hladinami.
Nahlédněte tedy společně s BnR pod závoj halící tajemství odpružení…
Král čtyřčep první
Jak již bylo zmíněno v úvodu nového seriálu, čtyřčepové konstrukce, slibující nezávislost funkce odpružení na pohonu a zadní brzdě, jsou dnes asi nejrozšířenějším systémem vůbec. To, že tomu tak nebylo vždy, má řadu příčin. Na jedné straně většímu rozšíření mnohdy bránila patentová práva, ale také technické příčiny. Tedy zejména to, že výrazně větší počet dílů a ložisek byl strašákem jak pro mnohé výrobce, tak i pro řadu potenciálních zákazníků.
Základní jednočepová konstrukce budí i dnes, díky své jednoduchosti, přece jen pocit určité jistoty. Méně pohyblivých dílů znamená méně potenciálních míst, kde by mohlo dojít k problému. Jednočepy už ale nejsou příliš v módě. I my „uživatelé“ jsme přijali prostý fakt, že celoodpružené kolo je složitější mechanizmus a jestli bude obsahovat o pár čepů víc nebo míň, není až tak zásadní. Posun je možné určitě zaznamenat i na úrovni materiálů, jejich zpracování a tak dále.
Ty tam jsou také doby, kdy se nad vícečepovými konstrukcemi vznášel strašák hrozící nezbytnou údržbou každého jednotlivého ložiska snad po každé vyjížďce. Asi každý, kdo vlastní nebo vlastnil nějaký čtyřčepový stroj ví, že to s údržbou není až tak žhavé. Drtivá většina současných rámů je vybavena kvalitně utěsněnými kazetovými (lidově průmyslovými) ložisky, která vlastně ani nijak zvlášť opečovávat nelze. Jejich životnost obecně bývá poměrně solidní, a když už jednou jejich čas nastane, objeví se vůle nebo začnou přidrhávat, vymění se za nové a jede se dál. Pokud přitom namísto originálních ložisek seženete vy nebo váš mechanik nějaká jiná standardizovaná a ve většině případů minimálně stejně kvalitní, pak ani cena takové repase není nijak zásadní.
Čtyřčep v reálu
Nejlepší ukázkou používání čtyřčepové konstrukce je jednoznačně americký Specialized. Jeho řešení, s notoricky známým označením FSR, se na kolech této značky objevuje prakticky od doby, kdy se začaly vyrábět plné odpružené biky s ostrým „S“ ve znaku. Jen pár modelů se vzdalo pro Spešl typické čtveřice čepů ve prospěch jednoduchosti a dostupnější ceny. Zároveň také patentové chránění tohoto systému působilo někdy komplikace, zejména na americkém kontinentu, když někdo chtěl využívat výhod tohoto řešení. Proto třeba Turner nebo Norco neměli jinou možnost než si koupit licenci.
Jiným příkladem zastánce takovéhoto víceprvkového zadního zavěšení je kultovní značka Ellsworth. Ta rovněž vlastní patent na svůj systém (ICT), kde hlavní rozdíl oproti ostatním je skryt v délce a poloze jednotivých ramen.
A pak bych mohl jmenovat celou řadu dalších a dalších značek, které toto řešeni používají, jako třeba z českých Author, nebo Superior.