SR Suntour Durolux R2C2 – Tech News

SR Suntour Durolux R2C2Poslední dobou vás vydatně zásobujeme novinkami SRAM a RockShox, jelikož oni zase zásobují informacemi nás, to ale neznamená, že se zajímavé věci nedějí i jinde. Jeden ze čtenářů nás například upozornil na vidlici SR Suntour Durolux nové generace, určenou čistě pro kola průměru 27,5, a hlavně s novými vnitřnostmi R2C2!

Značka SR Suntour pro nás není rozhodně ničím neznámým, jelikož vidlici Auron RC2 jsme poměrně dlouho vozili na redakčním stroji RB IQ 575 a nyní čeká v dílně na své další využití. Již s tímto kouskem jsme byli poměrně spokojeni. Nový Durolux R2C2 se přitom na dobrou pověst Auronu snaží navázat a hlavně přinést ještě více možností tuningu a ten správný jízdní projev pro skutečně ostré enduro nasazení.

SR Suntour totiž poslední dobou podporuje poměrně velkou skupinu špičkových závodníků, proto potřeboval vidlici, která by obstála v náročné světové konkurenci a v seriálu Enduro World Series. A takovou vidlicí by měl být právě inovovaný Durolux R2C2. Ten sice není nejlehčí (2250 g), v porovnání s reálnou konkurencí těžkých enduro mlátiček na tom ale není vlastně až tak špatně (2005g RS Lyrik RCT3  /  1960 g – Fox 36 RC2). Cenu bychom možná ale čekali o něco nižší, jelikož udávaných 649 EUR vychází v přepočtu na cca 17 500 Kč, což už trochu zabolí. Fox a RockShox jsou ale cenově stále ještě o kus výš!

Vybraní jezdci s podporou SR Suntour – Kyle Warner, James Doerfling, Remy Absalon, Garett Buehler, Brett Tippie a Mike Hopkins.

SR-Suntour-Durolux-R2C2-001SR-Suntour-Durolux-R2C2-002
Rocky Mountain Altitude Bretta Tippieho (zdroj: Facebook Brett Tippie)

Méně bublin, více akce!

Zásadních inovaci, krom třeba adaptace středního průměru, který bude jediným volitelným rozměrem u nové generace Duroluxu, představuje konstrukce tlumícího systému. Řešila se totiž otázka, jak zabránit či alespoň omezit pěnění tlumícího oleje při vysokém zatížení a takto stabilizovat funkci vidlice bez ohledu na intenzitu a délku jejího provozu. Konkurence v čele se značkami RockShox a Fox využívá pružný měch, podobně třeba i DVO, SR Suntour šel ale cestou plovoucího pístu.

O řešení obecně pojmenovaném IFP (Internal Floating Piston) jsme se již dříve zmiňovali v článku o nových možnostech tuningu vidlic Manitou v rámci programu MRD a později se tohoto tématu dotkli i v dílenském článku o redakční vidlici Manitou Mattoc Pro. Do Mattocu bude možné plovoucí píst doplnit, zde ale bude mít trochu jinou úlohu než v SR Suntour Durolux R2C2.

SR Suntour Durolux R2C2

Vnitřní plovoucí píst PCS (Piston Compensator System)

U asijské vidlice nese tento prvek jméno PCS (Piston Compensator System) a jedná se o řešení nahrazující výše zmiňované a konkurencí používané měchy. Plovoucí píst se nachází na rozhraní olejové tlumící náplně, nad níž je běžně již jen vzduch. Jeho úkolem je na jedné straně zabránit právě mísení oleje a vzduchu, na druhé straně tlačit olej po kompresi vidlice zpět do útrob vnitřní nohy, aby byl odskok dostatečně svižný.

Oproti třeba Manitou nebude plovoucí píst kontrolován stlačeným vzduchem, ale lehkou vinutou pružinou. Důvod je zcela prostý a prozaický – výrazně menší nároky na těsnění pístu, který se nebude muset potýkat s vysokým tlakem na své horní straně.

SR Suntour Durolux R2C2

Nové ovládací prvky tlumení komprese (vlevo)

reklama

Rychle nahoru, rychle dolů

Další zajímavá inovace se týká tlumících okruhů jako takových, čímž se dostáváme k rozklíčování zkratky v názvu modelu R2C2. Ta totiž značí dva separátní okruhy pro odskok (Rebound) a kompresi (Compression). V obou případech se ladí nezávisle nízká a vysoká rychlost stlačení, respektive roztažení (odskoku). Všechny ovládací prvky by přitom měly mít potřebný rozsah, aby bylo možné vidlici krásně naladit dle potřeby a přání konkrétního jezdce či specifik dané tratě.

V případě komprese je situace asi jasná, tedy „Low-Speed“ (malé kolečko) pro stabilizaci vidlice při manévrování či brzdění, „High-Speed“ pro lepší kontrolu velkých rázů či dopadů. U odskoku jsme běžně zvyklí na ladění pouze „pomalého“ útlumu, který řídí jak vidlice reaguje po stlačení v rozsahu zhruba do dvou třetin její kapacity.

Rychlý odskok naopak hlídá stav v poslední třetině zdvihu, přičemž tato veličina je v drtivé většině případů nastavena implicitně z výroby a jen někdy ji lze doladit interně. Ve většině případů je žádoucí, aby vidlice po plném stlačen reagovala co nejrychleji a v mžiku se roztáhla do původní podoby (RockShox používá například termín Rapid Recovery). Jsou ale situace, kdy se to tak úplně nehodí. Zejména když s kolem často skáčete, nechcete, aby se po dopadu vymrštila zase hned nahoru, dopad totiž potřebujete ustát. Tak mi to alespoň popisovali kamarádi skokani 😀

SR Suntour Durolux R2C2Dvoustupňové ladění tlumení odskoku (Low/High-Speed) a vnitřní tlumící systém

Zvětšit nebo zmenšit? Dle libosti!

SR Suntour rovněž reaguje na módu posledních let ladit velikost vzduchové komory a takto měnit charakter kroku, či přesněji míru progresivity. Proto i u nového Duroluxu R2C2 bude možné vkládat jednoduché spacery (vymezovací vložky) do specifického nástavce pod víčkem vzduchové komory. Klasika, prostě Bottomless Token jen trochu jinak.

Měnit interně bude možné také zdvih a to standardně od plných „monstrózních“ 180 mm* směrem dolů po 10 mm. Čistě teoreticky až někam na 100 mm, pokud byste chtěli použít Durolux na dirtjumpimg nebo slopestyle, běžně ale k hranici 150 mm.

*Vzpomínáte na doby, kdy se na trhu poprvé objevily jednokorunkové FR vidlice se 180 mm zdvihu? Jak jsme tehdy žasli, že je něco takového vůbec možné! Mně v hlavě asi nejvíc utkvěl RockShox Totem a brutální byla i Marzocchi 66 (jestli se nepletu?). A nyní je 180 mm pomalu standardem pro enduro. Mimochodem, RS Lyrik umí 180 mm, Fox 36 končí na 170 mm (verze 27,5″, 26″ umí i 180 mm). 36 mm je ostatně také průměr vnitřních nohou SR Suntour Durolux R2C2!

SR Suntour Durolux R2C2SR Suntour Durolux R2C2Zajímavé řešení změny velikosti vzduchové komory 

Snadný servis a žádné bláto v xichtě!

Tvůrci nového Duroluxu R2C2 pamatovali rovněž na snadnou údržbu a ochranu jezdce. V první řadě doplnili svou poslední vidlici o drobné šroubkem kryté vstupní porty, jejichž prostřednictvím lze průběžně přimazávat pěnový kroužek pod stíracími kroužky, aby byly vnitřní nohy stále náležitě lubrikované.

Druhým zajímavým nápadem je originální plastový blatníček, který se šroubuje přímo do těla vidlice a nemusíte se proto otravovat se zip nebo velcro pásky, jaké se běžně dodávají k univerzálním „lízátkům“ na vidlici. Chytré a elegantní. Za zmínku stojí i posílení vnitřních nohou na průměr 36 mm, nebo také možnost použít osy průměru 20, ale i 15 mm snadným přehozením (vyhozením) adaptéru. *Dle jednoho z čtenářů, který si tuto vidlici již pořídil, u ní redukce na 15 mm osu vůbec nebyla?! 🙁

SR Suntour Durolux R2C2SR Suntour Durolux R2C2Redukce na osu QR15 (nahoře). Integrovaný blatníček a patrné jsou zde také vstupní porty pro přimazávání vidlice (dole).

Tečka!

Tolik teoretické představení nové generace vidlice SR Suntour Durolux R2C2. Četli jsme již pár prvotních recenzí a jízdních dojmů a obvykle se v nich hovoří o jemném kroku, příjemně jisté indexaci všech ovládacích prvků, jakož i o jejich jasně patrném efektu. Tedy žádné kroucení naprázdno! Slibovat vám radši nebudu, že tuto vidlici sami otestujeme, i když kdo ví. Třeba by se pro ni v naší testovací flotile našlo místo, tedy až dorazí oficiální cestou do ČR. Zkontrolovat si to můžete u dovozce BP Lumen, tedy na webu www.bplumen.cz

2016 SR Suntour Durolux R2C2

  • tlumící patrony R2C2, RC2
  • lubrikační porty
  • vložky do vzduchové komory – Air Volume Spacer
  • integrovaný blatníček
  • kompatibilita s osami 20 a 15 mm (systém QLC2)
  • dutá kovaná korunka
  • vnitřní nohy průměru 36 mm (černá povrchová úprava)
  • pro kola průměru 27.5“ (taper sloupek řízení)
  • hmotnost 2337 g (Tapered steerer, 20 mm axle)
Foto: Bikeradar.com / BikeRumor.com / www.sicklines.com

SR Suntour Durolux R2C2 SR Suntour Durolux R2C2 SR Suntour Durolux R2C2 SR Suntour Durolux R2C2

Zajímavé budou rozhodně také tlumiče SR Suntour Unair a Duair s možností měnit velikost vzduchové komory – více na následujícím videu:

SR Suntour Durolux R2C2

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • wilda

    kompresi 😉

  • tiborski

    Mimochodem, RS Lyrik umí 180 mm, Fox 36 končí na 170 mm.
    Jen bych poopravil, mám 2016 foxe 36 na 180 mm .)

    • Máš pravdu, já koukla do tabulek čistě na verzi 27,5″ která vážně končí u 170 mm, 26″ je na 180 mm, což jsem tedy do článkju doplnil 😉

      • A ještě jedna rychlá poznámka od kolegy LT:
        „Klasické“ enduro kolo s enduro vidlicí Marzocchi 66 VF2 180mm 😀

        http://s.bkfrm.cz/static/images/gallery/0002/46/1260/mg86pat6ugc2i20zciiva9jph4w2sqbteuqmdt89.jpg

        • Kamil Holub

          Monster FS s nádhernou příhradovkou a zapletenýma ExtremeJumbama… Krásné české kladivo na traily. Pomalu už kultovka.

      • Pavel

        Foxka verze 27,5 nekončí na 170 mm, mám ji stejně jako tiborski výše na 180 mm

        • Kamil Holub

          Předpokládám, že Štěpán čerpal ze stránek Foxu a tam 36ky 27,5″ končí opravdu na 170mm zdvihu. 29ky pak na 160. Netuším, jestli neexistuje nějaká OEM verze se 180mm.

          Kamarád loni chtěl zvednout svou 110mm Spešl Rebu na standardních 120mm. A když jsem ji rozebral, tak jsem zjistil že nelze. Měla jiný, Spešl, futra. Vidle na zakázku, ne na aftermarket.

        • tiborski

          Já mám teda šestadvacítky kola … 🙂 + mám pocit, že loni scott voltage, ten freeride (žádné enduro) měl nějakou limitovanou edici od foxe na 190 cm, ale možná se pletu…

  • he he

    napr. nove YTcka maju 36 180mm

    • Kamil Holub

      Nové YTčka, nové YTčka… JEDEN JEDINÝ model novýho YTčka má ve specifikaci psanou 27,5″ 36 Factory Foxku na 180mm, ale k tomu jim zadek na Foxu chodí „jenom“ 170mm. Ostatní bajky mají na RockShoxu, Race Promodel má sice taky Foxe, ale s nižším zdvihem. Což může znamenat, že opravdu na jedno kolo mají dodané Fox vidle podle své vlastní specifikace…

      Nebo to taky někdo přepisoval do Spec. na jejich web a upsal se. Nikdo si toho nevšimnul, nebo to neřeší, nebo je to vlastně úplně jedno… 😉

      • he he

        pravdu povediac videl som uz viac 36 180 2016 na novych bikoch ale presne jak si pisal, ono je to vlastne uplne jedno 🙂

        • Souhlas a díky Kamile, že ses mě zastal. Ano, čerpal jsem z webu Fox, kde… Nebudu se opakovat. To, že se dělají OEM verze v jiné specifikaci je věc jiná. Třeba GT bude mít na modelupevného zaskaru RS Pike na 120 mm! 😉

          http://www.ridefox.com/2016/family.php?m=bike&family=36

          • he he

            tak tak 🙂

          • Kamil Holub

            U toho Pika se zas až tolik nedivím… To bude standardní Pike DJ. Ten je 100/120/140mm už nyní.

  • Roman

    Zítra bych jí měl mít doma. Už se těším až kouknu dovnitř. A taky doufám, že v balení bude blatníček a 15osa

    • Tak potom poreferuj jaké jsou tvé osobní zkušenosti. Budeme rádi za ně 😉

      • Roman

        Pár postřehů k Duroluxu R2C2. Vidlici jsem koupil jako 180mm verzi, takže jsem jí hned rozdělal abych snížil zdvih na 160mm. Ve vidlici byl jen krapek vazelíny. U suntouru nejspíš počítají s okamžitým tuningem uživatele. Vnitřní nohy jsou o cca 30mm delší než u totemu a futra jsou od sebe poměrně daleko – tady se nešetřilo. Negativní pružina je ocelová, tudíž je snížení zdvihu spacerem snadné a jde snížit klidně i na 100mm. Vzduchový pístek byl namazaný, stačilo vyndat jeden token, dolít do spodních nohou 15w olej a vidlice byla připravená. Ještě jsem nezkoumal odvzdušnění tlumící patrony, ale měl by to být jednoduchý úkon – po vydloubnutí ovládacích tlačítek povolit šroub, stisknout vidlici a nechat vytéct trochu oleje.
        Citovostí si nezadá s pružinovou fox 36 fit rc2 už po pár minutách jízdy. Každé nastavení má poměrně výrazný rozdíl a je poznat. Nastavení HSE ma 4 kliknutí a vozil jsem 2 a 3 kliknutí, vidle se po odlehčení vracela neskutečně rychle a přitom nekopala. HSC do 3 kliknutí asi nijak neovlivňuje citlivost a když zapůsobí, tak je to poměrně poznat vidle opravdu hodně přitvrdí, ale k dorazu se nedostane. Ve středu zdvihu jsem nepozoroval, žádné propadání a vidlice zaručuje skvělou trakci. Měl jsem poměrně hodně vidlic(MZ Z1, Z1 RC2,pike u-turn coil, Totem – RC2DH coil, SA, dual-position RC2L, Fox Van 180 coil RC2 fit kashima,.. a musím říct, že durolux chodí luxusně jen HSC občas přitvrdí trochu více než by člověk čekal. Zatím vozím dva tokeny a sag kolem 23% a určitě si půjde pohrát s tlakem a tokeny aby to vyhovovalo všem.
        Co se týče tuhosti, tak 20 mm osa, 36mm nohy – nikdy jsem neměl náznak bočního kroucení. V předozadním směru byl, je a bude nejtužší z SC vidlic totem a durolux není o moc horší, řekl bych že je na tom asi jako fox 36.
        Blatníček, mazničky už to jen dotahují k dokonalosti. Jen s osou jsem chvilku bojoval, ale už jsme si na sebe zvykli a občas člověk zaslechne tlumení, nebo zarachtání negativky, ale v tu chvíli jsem měl stejně na práci něco jiného:)
        Zatím jsem duroluxe projel na lokálních trailech a dala 7 jízd v Rokytnici, kde dostala za uši a bohužel jsem při pádu hned sedřel vnitřní nohy:(

        • Díky moc za komplexní popis 😉

        • Kamil Holub

          Suntour v ČR automaticky počítá s tuningem od Milana Slance… 😉 🙂 😀

          • wilda

            vynálezce houpacího koně? 😉

        • marko250

          Ta 15mm osa tam asi není že,jen vložky na ní? Šla napasovat jiná,nebo je potřeba objednávat jejich?

        • marko250

          Takže vidlice mě došla a pár postřehů:

          1.žádné redukce na 15mm osu tam nejsou a prodejce i dovozce se vyjádřili stejně!Rozteč je 110mm,kotouč max 203mm.

          2.vidle jsou suché vespod,takže povolit a stříknout trochu oleje,ať se maže spodek!

          3.puky ve vzduchové komoře jsou tři a jsou nasazené

          4.blatníček je u vidle

          Doporučuji zmínku o redukcích v článku smazat,jen to klame kupce.Jezdit jsem zatím nebyl,nemám 20mm přední kolo :- (

          • Vycházel jsem z informací z oficiálního představení… Většina „solidních“ kola a nábojů dnes již umožňují prohodit redukce a použít větší osu, ale asi tě nebudu víc provokovat 🙁

          • marko250

            🙂 ,už tam bude solidní náboj,jen zase problém 20mm/110rozteč a center lock ,asi se dám na čarování a nějaký si vykouzlím. Já těm rozpěrkám taky uvěřil,na Bikeradaru to taky psali,ale hold dovozce potvrdil,že tam žádné nejsou.

          • Tak to je pakárna 🙁

          • wilda

            Tak naši dovozci mnohdy ví méně než zákazník, že. SR má redukci na 15mm nabízet jen jako doplněk a měla by být k dispozici letos v létě.

          • Lukkis

            A už jsou k dispozici? Když je to léto…