reklama

reklama

SR Suntour Durolux R2C2 – Tech News

SR Suntour Durolux R2C2Poslední dobou vás vydatně zásobujeme novinkami SRAM a RockShox, jelikož oni zase zásobují informacemi nás, to ale neznamená, že se zajímavé věci nedějí i jinde. Jeden ze čtenářů nás například upozornil na vidlici SR Suntour Durolux nové generace, určenou čistě pro kola průměru 27,5, a hlavně s novými vnitřnostmi R2C2!

Značka SR Suntour pro nás není rozhodně ničím neznámým, jelikož vidlici Auron RC2 jsme poměrně dlouho vozili na redakčním stroji RB IQ 575 a nyní čeká v dílně na své další využití. Již s tímto kouskem jsme byli poměrně spokojeni. Nový Durolux R2C2 se přitom na dobrou pověst Auronu snaží navázat a hlavně přinést ještě více možností tuningu a ten správný jízdní projev pro skutečně ostré enduro nasazení.

SR Suntour totiž poslední dobou podporuje poměrně velkou skupinu špičkových závodníků, proto potřeboval vidlici, která by obstála v náročné světové konkurenci a v seriálu Enduro World Series. A takovou vidlicí by měl být právě inovovaný Durolux R2C2. Ten sice není nejlehčí (2250 g), v porovnání s reálnou konkurencí těžkých enduro mlátiček na tom ale není vlastně až tak špatně (2005g RS Lyrik RCT3  /  1960 g – Fox 36 RC2). Cenu bychom možná ale čekali o něco nižší, jelikož udávaných 649 EUR vychází v přepočtu na cca 17 500 Kč, což už trochu zabolí. Fox a RockShox jsou ale cenově stále ještě o kus výš!

Vybraní jezdci s podporou SR Suntour – Kyle Warner, James Doerfling, Remy Absalon, Garett Buehler, Brett Tippie a Mike Hopkins.

SR-Suntour-Durolux-R2C2-001SR-Suntour-Durolux-R2C2-002
Rocky Mountain Altitude Bretta Tippieho (zdroj: Facebook Brett Tippie)

Méně bublin, více akce!

Zásadních inovaci, krom třeba adaptace středního průměru, který bude jediným volitelným rozměrem u nové generace Duroluxu, představuje konstrukce tlumícího systému. Řešila se totiž otázka, jak zabránit či alespoň omezit pěnění tlumícího oleje při vysokém zatížení a takto stabilizovat funkci vidlice bez ohledu na intenzitu a délku jejího provozu. Konkurence v čele se značkami RockShox a Fox využívá pružný měch, podobně třeba i DVO, SR Suntour šel ale cestou plovoucího pístu.

O řešení obecně pojmenovaném IFP (Internal Floating Piston) jsme se již dříve zmiňovali v článku o nových možnostech tuningu vidlic Manitou v rámci programu MRD a později se tohoto tématu dotkli i v dílenském článku o redakční vidlici Manitou Mattoc Pro. Do Mattocu bude možné plovoucí píst doplnit, zde ale bude mít trochu jinou úlohu než v SR Suntour Durolux R2C2.

SR Suntour Durolux R2C2

Vnitřní plovoucí píst PCS (Piston Compensator System)

U asijské vidlice nese tento prvek jméno PCS (Piston Compensator System) a jedná se o řešení nahrazující výše zmiňované a konkurencí používané měchy. Plovoucí píst se nachází na rozhraní olejové tlumící náplně, nad níž je běžně již jen vzduch. Jeho úkolem je na jedné straně zabránit právě mísení oleje a vzduchu, na druhé straně tlačit olej po kompresi vidlice zpět do útrob vnitřní nohy, aby byl odskok dostatečně svižný.

Oproti třeba Manitou nebude plovoucí píst kontrolován stlačeným vzduchem, ale lehkou vinutou pružinou. Důvod je zcela prostý a prozaický – výrazně menší nároky na těsnění pístu, který se nebude muset potýkat s vysokým tlakem na své horní straně.

SR Suntour Durolux R2C2

Nové ovládací prvky tlumení komprese (vlevo)

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Rychle nahoru, rychle dolů

Další zajímavá inovace se týká tlumících okruhů jako takových, čímž se dostáváme k rozklíčování zkratky v názvu modelu R2C2. Ta totiž značí dva separátní okruhy pro odskok (Rebound) a kompresi (Compression). V obou případech se ladí nezávisle nízká a vysoká rychlost stlačení, respektive roztažení (odskoku). Všechny ovládací prvky by přitom měly mít potřebný rozsah, aby bylo možné vidlici krásně naladit dle potřeby a přání konkrétního jezdce či specifik dané tratě.

V případě komprese je situace asi jasná, tedy „Low-Speed“ (malé kolečko) pro stabilizaci vidlice při manévrování či brzdění, „High-Speed“ pro lepší kontrolu velkých rázů či dopadů. U odskoku jsme běžně zvyklí na ladění pouze „pomalého“ útlumu, který řídí jak vidlice reaguje po stlačení v rozsahu zhruba do dvou třetin její kapacity.

Rychlý odskok naopak hlídá stav v poslední třetině zdvihu, přičemž tato veličina je v drtivé většině případů nastavena implicitně z výroby a jen někdy ji lze doladit interně. Ve většině případů je žádoucí, aby vidlice po plném stlačen reagovala co nejrychleji a v mžiku se roztáhla do původní podoby (RockShox používá například termín Rapid Recovery). Jsou ale situace, kdy se to tak úplně nehodí. Zejména když s kolem často skáčete, nechcete, aby se po dopadu vymrštila zase hned nahoru, dopad totiž potřebujete ustát. Tak mi to alespoň popisovali kamarádi skokani 😀

SR Suntour Durolux R2C2Dvoustupňové ladění tlumení odskoku (Low/High-Speed) a vnitřní tlumící systém

Zvětšit nebo zmenšit? Dle libosti!

SR Suntour rovněž reaguje na módu posledních let ladit velikost vzduchové komory a takto měnit charakter kroku, či přesněji míru progresivity. Proto i u nového Duroluxu R2C2 bude možné vkládat jednoduché spacery (vymezovací vložky) do specifického nástavce pod víčkem vzduchové komory. Klasika, prostě Bottomless Token jen trochu jinak.

Měnit interně bude možné také zdvih a to standardně od plných „monstrózních“ 180 mm* směrem dolů po 10 mm. Čistě teoreticky až někam na 100 mm, pokud byste chtěli použít Durolux na dirtjumpimg nebo slopestyle, běžně ale k hranici 150 mm.

*Vzpomínáte na doby, kdy se na trhu poprvé objevily jednokorunkové FR vidlice se 180 mm zdvihu? Jak jsme tehdy žasli, že je něco takového vůbec možné! Mně v hlavě asi nejvíc utkvěl RockShox Totem a brutální byla i Marzocchi 66 (jestli se nepletu?). A nyní je 180 mm pomalu standardem pro enduro. Mimochodem, RS Lyrik umí 180 mm, Fox 36 končí na 170 mm (verze 27,5″, 26″ umí i 180 mm). 36 mm je ostatně také průměr vnitřních nohou SR Suntour Durolux R2C2!

SR Suntour Durolux R2C2SR Suntour Durolux R2C2Zajímavé řešení změny velikosti vzduchové komory 

Snadný servis a žádné bláto v xichtě!

Tvůrci nového Duroluxu R2C2 pamatovali rovněž na snadnou údržbu a ochranu jezdce. V první řadě doplnili svou poslední vidlici o drobné šroubkem kryté vstupní porty, jejichž prostřednictvím lze průběžně přimazávat pěnový kroužek pod stíracími kroužky, aby byly vnitřní nohy stále náležitě lubrikované.

Druhým zajímavým nápadem je originální plastový blatníček, který se šroubuje přímo do těla vidlice a nemusíte se proto otravovat se zip nebo velcro pásky, jaké se běžně dodávají k univerzálním „lízátkům“ na vidlici. Chytré a elegantní. Za zmínku stojí i posílení vnitřních nohou na průměr 36 mm, nebo také možnost použít osy průměru 20, ale i 15 mm snadným přehozením (vyhozením) adaptéru. *Dle jednoho z čtenářů, který si tuto vidlici již pořídil, u ní redukce na 15 mm osu vůbec nebyla?! 🙁

SR Suntour Durolux R2C2SR Suntour Durolux R2C2Redukce na osu QR15 (nahoře). Integrovaný blatníček a patrné jsou zde také vstupní porty pro přimazávání vidlice (dole).

Tečka!

Tolik teoretické představení nové generace vidlice SR Suntour Durolux R2C2. Četli jsme již pár prvotních recenzí a jízdních dojmů a obvykle se v nich hovoří o jemném kroku, příjemně jisté indexaci všech ovládacích prvků, jakož i o jejich jasně patrném efektu. Tedy žádné kroucení naprázdno! Slibovat vám radši nebudu, že tuto vidlici sami otestujeme, i když kdo ví. Třeba by se pro ni v naší testovací flotile našlo místo, tedy až dorazí oficiální cestou do ČR. Zkontrolovat si to můžete u dovozce BP Lumen, tedy na webu www.bplumen.cz

2016 SR Suntour Durolux R2C2

  • tlumící patrony R2C2, RC2
  • lubrikační porty
  • vložky do vzduchové komory – Air Volume Spacer
  • integrovaný blatníček
  • kompatibilita s osami 20 a 15 mm (systém QLC2)
  • dutá kovaná korunka
  • vnitřní nohy průměru 36 mm (černá povrchová úprava)
  • pro kola průměru 27.5“ (taper sloupek řízení)
  • hmotnost 2337 g (Tapered steerer, 20 mm axle)
Foto: Bikeradar.com / BikeRumor.com / www.sicklines.com

SR Suntour Durolux R2C2 SR Suntour Durolux R2C2 SR Suntour Durolux R2C2 SR Suntour Durolux R2C2

Zajímavé budou rozhodně také tlumiče SR Suntour Unair a Duair s možností měnit velikost vzduchové komory – více na následujícím videu:

SR Suntour Durolux R2C2