První novinky Shimano 2017 – Tech News
Jelikož jsme nebyli osobně na prezentaci novinek Shimana pro rok 2017, nemuseli jsme podepsat informační embargo – na druhou stranu se musíme s spokojit s tím, co se průběžně šíří po internetu. Před pár dny oficiálně prosákly první informace o nových produktech pro rok 2017.
Dost možná jste to již někde četli, proto dnes jen telegraficky, ať víme, co nás nejspíš čeká a nemine u japonského „S“. Jednou z oblastí, kam se tradičně soustředí inovace Japonců, je sestup technologií současných sad Shimano XT a XTR opět o něco níže. Zatím není potvrzeno, že by Shimano SLX 2017 umělo pracovat s 11 rychlostmi nebo nabídlo dokonce kombinaci 1×11, možné je ale všechno. Nechme ale zatím spekulace stranou.
Prozatím byly uvolněny informace o „mimosadových“ klikách MT700 a MT500, které budou v nabídce se dvěma nebo se třemi převodníky. Zcela nový by mohl být jednopřevodník, jelikož se Shimano konečně rozhodlo následovat cestu SRAMu a zapracovalo na řešení s nestejně širokými zuby, které ponesou označení Dynamic Chain Engagement (DCE). Dle dostupné skici to vypadá, že je základní myšlenka stejná jako u SRAM X-Sync, provedení ale bude jiné. Každopádně účelem je opět zajistit především „nepadání“ řetězu z převodníku i bez použití vodítka.
Malou drobnůstkou je nová, snad vůbec první rychlospojka řetězu Shimano, pojmenovaná Quick-Link, určená pro jedenáctirychlostní sady. Ony se totiž jedenáctkové řetězy dost špatně nýtují. Respektive na úzkém řetězu není moc místa pro běžnou nepřesnost a v terénu i doma v dílně nýtovaný spoj nemusí dlouho vydržet. Což jsme si sami vyzkoušeli a stálo nás to jeden řetěz SRAM X1!
Zatím neilustrovanou, zato vskutku zajímavou zprávou je představení nové jedenáctkové kazety Shimano kompatibilní s řazením XTR a XT nové generace, která nabídne rozsah 11-46 zubů!!! Co tohle udělá s klasickým ořechem, který má už dnes problémy s kazetami s maximálním pastorkem větším jak řekněme 40 zubů a proto SRAM vlastně přišel se svým standardem XD? Nebo jinak, počkejme si na konec března, jelikož se šušká, že SRAM na Sea Otter Clasic představí novou sadu na úrovni současného X01 v sestavě 1×12 převodů s kazetou 10-50 zubů!!! Uááááá :-O
Každopádně poslední zatím známou novinkou Shimana jsou vylepšené brzdy náležící do sad Alivio a Acera (M365 a M315), které by se měly dočkat zásadnějšího vylepšení ve stylu sad Deore a vyšších. Snad to tedy bude konec nevzhledným velkým pákám, které patří tak leda na trekkingová kola. Počkejme si ale, až do světa prosáknou první fotky. 😉