SRAM Level – nová brzda pro XC a Trail riding!

SRAM Level - tech newsVčera odpoledne cinknul e-mail a koukám: „zase jednou psaní přímo ze SRAMu!“ Tak co to bude tentokrát za novinku, pánové? Cože, nová brzda? Vlastně, proč ne… SRAM Guide je fajn, ale je pravda, že pro XC by to chtělo něco lehčího a pro běžné smrtelníky i něco levnějšího a snadi i méně silného. A přesně sem míří SRAM Level!

Když jsem minulý týden psal o brzdách SRAM Guide RSC, které vozíme na redakčním RB IQ575, zmiňoval jsem vedle jiného i skutečnost, že klasické Avidy už nejsou nikde moc vidět, přesto jsou stále v nabídce. S včerejším představením modelové řady SRAM Level a s jejím poměrně velkým zásahem se dnes zdá, že Avidům již definitivně odzvonilo. Když totiž koukám na web sram.com, zjišťuji, že  již záložka AVID zde již najednou není!

Avidy jsou nenápadně schované pod záložkou SRAM, ale pssst!

SRAM Level - tech news

Ono je to vlastně tak, že SRAM Level vytlačí skoro všechny brzdy, které historicky vycházely z původních Avidů, jak to dokazuje následující přehled:

SRAM Level Ultimate – nahrazuje SRAM XX
SRAM Level TLM – nahrazuje SRAM X0
SRAM Level TL – nahrazuje SRAM DB5
SRAM Level T – nahrazuje Avid DB3
SRAM Level – nahrazuje Avid DB1

Tento seznam navíc krásně demonstruje, jak široký záběr by měly mít nové brzdy SRAM Level. Technologicky se jedná o pokračovatele rodové linie SRAM Guide, což je brzda, která měla za úkol vrátit dobrou pověst brzdičům z této rodiny, kterou poněkud pošramotila ne zrovna vysoká spolehlivost Avidů. SRAM Level v mnoha směrech využívá technologie a konstrukce známé a „otestované“ právě na brzdách SRAM Guide, avšak vše v menším, lehčím a případě u nižších modelů i ve výrazně dostupnějším balení.

SRAM Level - tech news

Není Level, jako Level

Abychom si v tom udělali pořádek, pojďme začít stručným přehledem modelů SRAM Level, který využívá jiné označení než rodina Guide, jelikož jsou zde důležité jiné prvky. Namísto písmenek RSC, použitých u Guidů (R – vzdálenost páky od řídítek, S – SwingLink, C – seřízení kontaktního bodu), zde figurují písmenka zcela jiná:

T – nastavení vzdálenosti páky pomocí nářadí (Tool Reach Adjusment)
L – Lehká konstrukce (Lightweight Construction)
M – Jednodílný třmen (Monoblock Caliper)

Toto znamená, že základní rodinku tvoří modely SRAM Level TLM, TL a T, k nimž se přidává ještě „super-speciální“ top model SRAM Level Ultimate, či na opačném konci spektra základní „montážní“ SRAM Level bez dalšího označení.

SRAM Level - tech news

SRAM Level Ultimate a TLM

S popisem jednotlivých modelů to nebudu úplně přehánět, jelikož všechny detailní specifikace najdete již dnes na webu sram.com Pojďme si naopak projít a shrnout nejzajímavější prvky jednotlivých verzí, či podobných dvojic jako tvoří SRAM Level Ultimate a TLM. Tyto dvě verze spojuje v jádru shodný, jednodílný a hlavně zbrusu nový třmen, který využívá jednoho páru protiběžných pístků průměru 21 mm.

U top modelu Level Ultimate je třmen doplněn o prvek zvaný Heat Shield, tedy o nerezový štít vložený mezi destičky a tělo samotného třmene. Tento štít má snížit přenos tepla od brzděním rozpálených destiček na třmen jako takový a následně i na brzdovou kapalinu, což by v konečném důsledku mělo přispět k lepším výkonům a stabilnějšímu projevu i při dlouhotrvající zátěži (bližší popis u představení SRAM Guide Ultimate).

SRAM Level - tech newsSRAM Level Ultimate (ULT)

SRAM Level - tech news SRAM Level TLM

Verze SRAM Level TLM nic takového nemá, nemá ani karbonovou páku, jaká se nachází u Ultimate verze, nýbrž běžnou kovovou a je tedy logicky o něco těžší:

SRAM Level Ultimate – 318 g (třmen, hadice 800 mm, kotouč CLX 160 mm, Ti šrouby), cena 324 Eur
SRAM Level TLM – 356 g (třmen, hadice 800 mm, kotouč CL 160 mm), cena 207 Eur

Zde i u dalších modelů je zajímavé, a tak trošku i pochopitelné, že na rozdíl od brzd SRAM Guide není na žádném modelu Level ani jedno „kroutítko“ pro snadné seřízení brzdy bez použití nářadí. Najdete zde pouze klasický inbus pod pákou, kterým se upravuje vzdálenost páky od řídítek a to je vše!

Drobné kolečko pro nastavení vzdálenosti od řídítek mě sice u brzd SRAM Guide rozčiluje, jak se ale znám, budu podobné kroutítko nejspíš u Levelu postrádat…“

SRAM Level - tech newsSRAM Level Ultimate

SRAM Level - tech newsSRAM Level TLM

reklama

SRAM Level TL

Poslední brzdou z řady SRAM Level „L“ (jako Lehká), je model Level TL, která je jakýmsi předělem mezi světem hi-tech brzdičů Level Ultimate a TLM a levnějších Level T a Level. Brzdová páka Level TL je víceméně stejná jako u vyšší verze TLM, přičemž chybějící písmenko „M“ znamená, že třmen již není tvořen jako Monoblok, ale je standardně sešroubován ze dvou kusů a více tak připomíná původní Avidy. Že je sem pořád pletu!

SRAM Level TL by mohl být takovým nejvšestrannějším modelem, který je na jedné straně dostatečně lehký (370 g – brzda, 800 mm hadice, kotouč CL 160 mm), navíc i o půlku levnější než TLM (111 Eur).

I zde přitom najdete úchyt páky systému MatchMaker™ X, který podporuje snadné spojení s řazením SRAM či třeba s páčkou XLoc ovládající vidlici RockShox nebo teleskopickou sedlovku RS Reverb. I zde je použit systém DirectLink™ (najdete u všech vyšších i nižších modelů SRAM Level), který byl pro svou jednoduchost a přímý účinek převzat z modelu SRAM Guide R. A tak by se dalo ještě chvíli pokračovat.

SRAM Level - tech news SRAM Level - tech newsSRAM Level TL

SRAM Level T a SRAM Level

Poslední dva modely Level T a Level, patří do nejnižších cenových pater, kdy se stávají náhradou za modely SRAM a Avid řady DB (nikoliv Deutsche Bahn, ale Disc Brake!). Tedy brzd, které jsou na běžném trhu s díly i přes své kvality lehce přehlíženy, jejichž primárním cílem jsou montážní linky a jejich nositeli pak stroje střední a nižší cenové kategorie.

I u těchto základních modelů najdete stejně koncipované tělo páky s klasickým otevřeným reservoárem, expanzní nádobkou, jaká se objevila před časem u modelu SRAM Guide poté, co se neosvědčilo integrovat tento prvek do zdvojeného pláště okolo řídícího pístu (Avid Elixir, Code, SRAM XX, X0 apod.). I zde funguje prvek zvaný DirectLink™, který přenáší pohyb páky přímo na řídící píst atd.

SRAM Level - tech news SRAM Level T

SRAM Level - tech newsSRAM Level

Spojujícím prvkem modelu SRAM Level T a SRAM Level je celkově robustněji vyhlížející třmen, který se snaží tvářit jako jednodílný, jelikož oproti modelu Level TL schovává spojující šrouby na vnitřní straně, směrem od výpletu kola. Nejvýraznějším odlišujícím prvkem modelů Level T a Level je uchycení páky, kdy Level T využívá klasickou dvoudílnou objímku MatchMaker™ (dědictví po starších brzdách Avid), kdežto základní SRAM Level nabízí velkou pevnou objímku s jedním šroubem.

SRAM Level T – 410 g (brzda, hadice 800 mm, kotouč CL 160 mm), cena 89 Eur
SRAM Level – 430 g (brzda, hadice 800 mm, kotouč G2 160 mm), cena 69 Eur

SRAM Level - tech newsSRAM Level T

SRAM Level - tech newsSRAM Level

AVID je mrtev, ať žije SRAM!

Už toho asi pomalu nechám, myslím fňukání a vzpomínání na brzdy Avid, a sám se zkusím smířit s faktem, že se za touto kapitolou MTB historie zavřela voda. Jak jsem zmiňoval výše, brzdy Avid stále figurují v koutečku katalogu SRAM, či v rožku na firemním webu, hádám ale, že brzy zmizí nadobro. To si jistě hodně lidní oddychne!

Nicméně nebrečme nad ztraceným kamarádem, mnoho z nás má alespoň jednoho zástupce této staré školy ještě doma nebo na kole, pojďme raději přivítat nástupce a poklonit se novému vládci SRAM. Představením rodiny Level je totiž jeho tažení za integraci segmentu diskových brzd čistě pod svá křídla celkově dokončeno.

Asi to bude ještě chvíli trvat, než se s brzdami SRAM Level budeme běžně potkávat na nových kolech, přeci jen se jedná o model roku 2017, ono to ale rychle uteče a na zářijovém Eurobiku jich dost možná bude všude plno.

Pojďme tedy společně popřát nové rodince mnoho zdarů a pokud možno bezproblémové fungování a nechme se překvapit, jak obstojí v tvrdé světové konkurenci, zejména v oboru XC a lehčích trailových kol, kde dnes bez sebemenších pochybností úspěšně kraluje Shimano se svými brzdiči od XTR po Deore.

Foto: SRAM

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Cempa

    Proč mi to jen přijde jako okopírovaný Shimano? Co se týče swinglinku po tvar samotnýho třmene včetně ze shira montovaných destiček. Se svou dlouholetou historií si Sram / Avid mohl dát víc práce. I nejakou inovaci bych čekal…

    • Hmm, zajímavý názor. Já v tom tedy Shimano rozhodně nevidím. Respektive jednodílný třmen u modelu ULT a TLM mi přijde dostatečně originální a ty další mi připomínají víc starší Elixir než Shimano. Ale tvůj názor ti neberu.

      • Kamil Holub

        No ono jde Cempovi asi o tu úplně první fotku. Tam jsem si taky říkal, proč v „Avidech“ jsou starý XTčkový desky??? Všechny ty ostatní třmeny vypadají jinak a mají i jiný desky, než ta brzda z kola na titulku…

        • Jestli on to není ještě nějaký prototyp, jelikož bych řekl, že ten třmen na fotce není jednodílný Monoblok, ale je normálně šroubovaný. Navíc mezi produktovými fotkami jsou třmeny ULT a TLM jen jako grafika…

          • Cempa

            Já tam vidím podobnost. Třeba to přepákování na píst v samotné páce, to je Shimano systém. Ani se jim nedivím,s tím jak to dobře funguje u Shimana bych to taky okopíroval ☺. Doufám, že zapracovali na dílenským zpracování. Guide R co jsem měl jsem zanedlouho vyměnil za Zee. To je ale můj osobní názor. Biku zdar.

          • Míraa

            Já koupil rovnou ZEE a maximální spokojenost 🙂

          • Pravda, on je hodně podobný i projev těch brzd. Myslím SRAM Guide a třeba Shimano XT. Jak píšeš, když to jinde funguje, proč se neinspirovat 😉