reklama

reklama

IBIS Mojo 3 – další z rodu „měnavců“ (Tech news)

IBIS Mojo 3 - Tech NewsStřední, širší a široké pneumatiky jsou tím, co dnes nejvíce hýbe bikovým světem. Evidentně také dochází k tomu, že se všichni vyčerpali na tématu enduro strojů a nyní se pro změnu soustředí na kategorii trailbiků. Nejinak je tomu u Ibisu, který nedávno představil model Mojo 3.

„Můžete mu říkat ‚malý bráška‘ Mojo HD3, nebo také pokračovatel rodové linie Mojo SL/SL-R. To záleží jen na vás! Pravdou zůstává, že je Mojo 3 nejvšestrannějším trailbikem, jaký jsme doposud stvořili.“ Říká v úvodu o novince zakladatel značky Scot Nicol, známý též jako Chuck Ibis.

Nové Mojo 3 přitom jakoby otevíralo novou kapitolu nejen v rámci samotného Ibisu, ale zároveň se zdá, že Ibis tímto strojem vyslal do světa MTB jasnou zprávu o tom „jak je to vlastně s těmi plusbiky!“ Tedy signál, jakým směrem by se plusková kola měla, či mohla do budoucna vyvíjet a rozvíjet. Předem říkám, že se mi tato cesta hodně líbí!

IBIS Mojo 3 - Tech News

Pár faktů a srovnání

Když se ke mně dostal odkaz směřující na uvedení nového Ibisu Mojo 3 a já začal studovat jeho popis a související články na stránkách www.ibiscycles.com, dopátral jsem se něčeho, co mě hodně zaujalo. Či jinak řečeno, nejprve mě zaujal fakt, že Ibis Mojo 3 není „klasickým mutantem“ rámu určeného pro velká kola (29“), uzpůsobeného pro středně tlusté pláště (27,5+ či 650b+), ale naopak „sedmadvacítkou“, která je schopna pobrat vše od běžného rozměru 27,5×2,2“ až po 27,5×2,8“.

Ibis jakoby to vzal z druhého konce něž všichni ostatní, zároveň jakoby byl jediným, kdo to vzal z toho správného konce. Scot Nicol přiznává, že si zprvu i v Ibisu hráli s myšlenkou instalovat plusková kola do modelu Ibis Ripley 29, ale od této myšlenky nakonec upustili. Při reálném měření řady pluskových plášťů totiž došli k prostému zjištění, že ona všude hlásaná pravda o téměř identickém průměru kol standardu 29“ a 650b+ není příliš blízká realitě. Ano, plusková kola jsou větší než běžná sedmadvacítka, ale pořád jí jsou blíže než devětadvacítce!!!

IBIS Mojo 3 - Tech NewsIBIS Mojo 3 - Tech NewsIbis Mojo 3 – hubený a tlustý!

Sag na tlumič + sag na gumě!

Dalším zajímavým faktem, o kterém se vlastně vůbec nemluví, je skutečnost, že velké tlusté pláště, navíc s nízkým tlakem, mají také svůj nezanedbatelný sag. Tedy, že u nich dochází k výraznému efektu, kdy se po usednutí jezdce do sedla zmáčknou podobně jako odpružení a proto klesne třeba i střed. Přesně to je další potenciální nevýhoda a problém při umístění plusek do devětadvacítkového rámu, či při spojení 29“ a 650b+ do jednoho celku, jako je tomu kupříkladu u nedávno představeného stroje Santa Cruz Hightower.

Problém je to hlavně proto, že rám konstruovaný pro kola průměru 29“ má sám o sobě obvykle docela nízko střed, který když klesne nasazením menších kol a pak ještě deformací plášťů (prostou vahou jezdce – sag plášťů), může se nakonec dostat tak nízko, až jezdci hrozí příliš častý kontakt klik nebo pedálů se zemí. Scot Nicol přitom poukazuje na fakt, že pláště šíře 2,5 až 2,8“ díky svému sagu nemění ve výchozí jezdecké pozici výšku středu proti běžným kolům, řekněme s plášti 27,5×2,3“ (při odpovídajícím tlaku u jednoho a druhého rozměru).

IBIS Mojo 3 - Tech News

Jedno kolo a jedna kola, přitom různé rozměry!

U Ibisu to proto vzali lišácky, využili nově se rozvíjejících Boost standardů a stvořili 27,5“ trailbike (140/130 mm zdvihu – P/Z), který pojme vše od 2,2“ do 2,8“. To vše s jedním setem kol, s jednou vidlicí, bez potřeby cokoliv měnit a nastavovat, tedy bez dalších investic a „víceprací“. Samozřejmě krom ceny a instalace plášťů samotných. Díky tomu bylo možné kupříkladu zkrátit zadní stavbu na hodnotu 425 mm, což je pravděpodobně nejkratší míra u plně odpružených plusbiků dneška!

Pro dokonalou všestrannost doporučují v Ibisu použít jejich vlastní „středně široké“ ráfky (vnitřní šíře 35 mm), na něž lze obout jak běžné sedmadvacítkové pláště, tak i pluska. A aby toho nebylo málo, Ibis poslední roky intenzivně spolupracoval s výrobcem plášťů Maxxis, který na jejich popud stvořil nový model Minion DHF WT 2,5“ konstruovaný s ohledem pro použití na širších ráfcích.

IBIS Mojo 3 - Tech News

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Méně skákání, více ostrých hran!

Nejedná se tedy o poupravenou DH variantu klasického vzorku, ale o vzorek specificky navržený pro plusková kola s ostrými hranami a dalšími prvky určenými k tomu, aby byl výsledný dojem z jízdy bližší běžnému kolu než fatbiku. Tedy aby kolo „normálně“ zatáčelo, pláště se zařezávaly, přitom ale díky většímu objemu lépe tlumily. Zároveň by neměl být nový vzorek zbytečně těžký, či přehnaně balónovitý a skákavý*, jak je tomu u rozměrů 3,0“ a víc.

Jak se můžete dočíst v poměrně obsáhlém popisu na stránkách www.ibiscycles.com, zkoušeno bylo u Ibisu vše až po pláště 3,2“ široké. Lidé z Ibisu přitom tvrdí, že jsou pláště v rozměru 3,0-3,2“ nesmysl! Nebo spíš, že je nemají rádi! Takto velké balóny totiž z pluska dělají napůl fatbike a nikoliv univerzální kolo a v tom s nimi plně souhlasím. Svým způsobem jsem podobné úvahy alespoň nakousl v článku o Authoru Patriot AM 27,5+.

Střelíme-li do vlastních řad Maxxisu, pak právě zbytečně velký, značně balónový, skákavý a s neostrými hranami je vzorek Maxxis Chronicle 27,5×3,0“ nasazený na Authoru Patriot AM 27,5+.

IBIS Mojo 3 - Tech News

130 skoro jako 150!

Celé to zkrátka u Ibisu směřuje k tomu, co se i mně delší čas honí v hlavně. Širší ráfky a větší pláště ano, ale s rozumem! Tři palce jsou moc, 2,8“ by mohlo stačit, není ale ve výsledku ideální třeba oněch kompromisních 2,5 – 2,6“ na cíleně konstruovaném plášti posazeném na přiměřeně širokém ráfku? Já myslím, že toto bude skutečná cesta vpřed a že se brzy dočkáme většího rozšíření této kompromisní cesty, která by se jednou mohla stát skutečně masovou. Alespoň doufám!

Jen tak na okraj, mezi úvahami nad velikostmi kol a plášťů na stránkách Ibisu zaznívá i jedna výstižná věta: „Ibis Mojo 3 je lepším plusbikem už jen proto, že není zároveň devětadvacítkou!“

Než to celé nějak smysluplně zakončíme… Další ze skutečností zmíněných v popisu Ibisu Mojo 3 je, že „tlustší“ a větší pláště fungují, jakoby kolu přidaly něco málo zdvihu. Díky tomu lze tedy v těžším terénu téměř srovnávat 130 mm Ibis Mojo 3 se 150 mm Mojo HD3. Ve sjezdu dokáže být Mojo 3 údajně podobně jisté a schopné jako Mojo HD3, přitom ale díky nižší hmotnosti rámu a dalších součástí lépe stoupá než jeho svalnatější a starší bráška a je zároveň i obratnější.

IBIS Mojo 3 - Tech News

IBIS Mojo 3 – něco o kole

Aby nebyl dnešní článek jen o obecných úvahách na téma rozměrů kol a plášťů, pojďme si na závěr vyjmenovat nejdůležitější prvky, jimiž se nové Mojo 3 může pochlubit.

  • Pláště standardu 27,5 nebo 27,5 Plus na jedněch kolech v jednom rámu
  • Boost – zadní náboj Boost 148 mm, vidlice Boost 110
  • Zdvih zadní stavby 130 mm, doporučená vidlice 140 mm
  • DW-link páté generace
  • Demontovatelný Direct Mount úchyt přesmykače, možnost využít převody 2x nebo 1x s čistým vzhledem
  • Kompatibilní s plášti 650b+ (zkoušeno Schwalbe a Maxxis) do rozměru 2,8“
  • Velikosti: S, M, L, XL
  • Tlumič Fox Factory FLOAT DPS, EVOL, Kashima
  • Demontovatelný adaptér ISCG 05
  • Karbonový monocoque předního rámu a zadní stavby
  • Závitový střed BSA 68 mm
  • Mimořádně všestranné vnitřní vedení kabelů, včetně ovládání teleskopické sedlovky
  • Volitelný kryt spodní trubky (polykarbonát)
  • Úchyt zadního třmene Post Mount (160 mm)
  • Kompatibilita hlavového složení: ZS 44 / ZS 56
  • Dvouřadá úhlová ložiska na straně pohonu, velká radiální ložiska na druhé straně (pro maximální tuhost, minimální vůli a dlouhou životnost)
  • Hmotnost rámu s tlumičem 2,49 kg
  • Výška středu při zasednutím jezdcem přibližně stejná pro všechny rozměry plášťů
Více o tomto kole na mezinárodním webu
www.ibiscycles.com

IBIS Mojo 3 by měl být brzy naskladněn i českým dovozcem
9395bikes.com

Cena rámového setu od: 87 999 Kč

IBIS Mojo 3 - geometry

Foto: Ibis / www.dennisstratmann.de