SRAM Guide RSC – testujeme dlouhodobě

SRAM Guide RSC - testJsou tomu již dva roky, co světlo světa spatřila zcela nová generace brzd SRAM Guide, nahrazující ve své době značně rozšířené Avidy Elixir a Elixir Trail. Od tohoto okamžiku jsem se snažil získat je pro naše testovací kolo, což se podařilo na konci minulého roku a zde je první velké shrnutí našich dosavadních zkušeností s nimi.

Poprvé jsem měl Guidy v ruce pouhého čtvrt roku po jejich představení, a to v rámci prezentace tehdy odhaleného Canyonu Strive CF (6/204), což byla sama o sobě velká pecka. Pozitivní dojmy z tohoto kola přitom doprovázela právě i zkušenost s novými brzdami Guide, jejichž uvedením chtěl SRAM udělat tlustou čáru za problémy s původními Avidy, které dnes již na nových kolech prakticky nenajdete.

SRAM Guide RSC - test

Zajímavé je, že když se podíváte do katalogu nebo na web sram.com, Avidy zde stále figurují, a to jak model Elixir Trail (čtyřpístkový třmen), tak i klasický Elixir, kdy jich je dohromady šest modelů! Montuje je ale ještě někdo? Obávám se, že asi ne, přitom já měl Elixiry vždy rád.

Ano, byly s nimi problémy a nebylo snadné je odvzdušnit, ale to je u Magury podobné, ne-li horší. Když byl ale Elixir v plné kondici (takto jsme jej dokázali udržet minimálně dvě sezony), brzdil božsky. Pravda, trochu digitálně (nic a nebo vše), jejich hrubý a nesmlouvavý projev byl ale tím, co se mi na těchto brzdách líbilo. I proto mi ve sklepě stále leží páreček Avid Elixir 5 starší generace, který rozhodně nehodlám prodávat! Ony se ještě jednou hodí!

SRAM Guide RSC - test

Základní technikálie

Brzdy SRAM Guide nejsou ničím novým, proto pojďme jen v rychlosti proletět přehled jejich základních rysů. Svým způsobem navazují na brzdiče Avid Elixir Trail, od nichž si vypůjčily čtyřpístkový třmen, který později prošel menším vývojem. Třmen je tím, co je u všech modelů stejné, vyjma vrcholné varianty SRAM Guide Ultimate, jejíž popis jsme publikovali již dříve.

V nabídce jsou dnes tři základní řady SRAM Guide – model R, RS a RSC, plus právě Guide Ultimate. Oproti původním Avidům je největší rozdíl v těle páky, která rezignovala na řešení expanzní nádobky ve dvojím plášti těla řídícího pístu, naopak se vrátila ke klasické konstrukci s velkou samostatnou „expanzkou“. I nadále věří SRAM klasické brzdové kapalině DOT, kdy důvěřuje výlučně „nejmodernější“ verzi DOT 5.1.

Asi si ve SRAMU dobře pamatují, jak se tragicky propadaly první Avidy Elixir 3 s kapalinou DOT 4!

Rozdíly mezi jednotlivými variantami brzd SRAM Guide jsou primárně v počtu ovládacích prvků. Respektive základní Guide R postrádá progresivní systém spojení ovládací páky a řídícího pístu SwingLink™, (používá prostý DirectLink™), jinak se jedná o téměř identickou brzdu s kolečkem pro snadné nastavení vzdálenosti páky od řídítek. Model Guide RSC přidává navrch kolečko pro seřízení bodu dosednutí destiček na kotouč (Contact Point Adjust).

SRAM Guide RSC - testMalé kolečko na páce ovládá její vzdálenost od řídítek, větší kroužek zapuštěný v těle řídí kontaktní bod destiček a kotouče.

Instalace a „dětské nemoci“

Jak bylo zmíněno výše, brzdy SRAM Guide RSC dorazily do redakce k dlouhodobému testu na podzim minulého roku, a to přímo z evropské centrály SRAMu. Neváhali jsme ani minutu a hned je hodili na redakční RB IQ 575 a těšili se, jak se stříbrné páky a stejně tak lesklé a novotou zářící třmeny budou vyjímat na surovém hliníkovém rámu!

Jejich instalace byla vcelku prostá, jelikož dorazily se vším potřebným vybavením, navíc i s novou plnící a odvzdušňovací sadou. Vcelku zajímavé je u SRAMU obecně rozšířené uchycení pomocí objímek MatchMaker™, které v první chvíli vypadá, že bude potřebovat demontáž gripů, ale tak tomu není. Samostatnou objímku totiž snadno na řídítka nacvaknete, usadíte tělo páky, protáhnete šroub a utáhnete.

Případně nové brzdy uchytíte do původní objímky MatchMaker™, která může nést tělo řazení nebo naopak páčku RockShox XLoc pro zamykání vidlice/tlumiče či ovládání teleskopické sedlovky RockShox Reverb. My žádnou z těchto vymožeností korporátu SRAM na kole nemáme, proto jsme utáhli šroub a šli na třmeny.

SRAM Guide RSC - testSamotnou objímku MatchMaker™ lze snadno nasunout na řídítka, proto nemáme problém, když si střídáme kolo a prohazujeme brzdy. Díky tomuto řešení lze na jednu objímku zavěsit i řazení SRAM nebo páčku XLoc ovládající vidlici či sedlovku RS Reverb. 

Kam se poděly kulové podložky?

S brzdami dorazil i páreček nové generace kotoučů SRAM Centerline průměru 180 mm, jejichž tvar se, myslím, za dva roky existence Guidů lehce pozměnil. Příjemným usnadněním je uzpůsobení vidlice Manitou Mattoc pro přímou montáž 180mm kotouče, dnes obecně rozšířeného typu Post Mount. I vzadu na RB je Post Mount, zde jsme si ale museli pomoci adaptérem pro přizpůsobení většímu disku (160 -> 180 mm), který byl rovněž přibalen.

Kotouče Centerline jsou určeny pro klasických šest šroubů, stačila tedy chvilka práce s mým oblíbeným akušroubovákem a staré byly dole a nové byly na kolech Spank Oozy Evo 27,5. Malé překvapení se konalo ve chvíli, kdy jsem na kolo instaloval samotné třmeny, jelikož koukám jako blázen, že u předem připraveného setu, s montážní asistenční plastovou nožičkou, není spodní sada kulových podložek, ale pouze horní. Zajímavé, stejně to dnes dělá Magura, ale třeba i Shimano?!

SRAM Guide RSC - testKotouče Centerline, s výrazným podélným otvorem, mají za úkol odstranit vysokou hlučnost charakteristickou pro starší Avidy Elixir. Povedlo se, brzdy SRAM Guide fungují tak, že byste s nimi mohli i do kostela!

U SRAMU asi dospěli k přesvědčení, že jsou plochy úchytů Post Mount dnes již natolik přesné, že nemá cenu se obtěžovat se složitým 3D nastavováním polohy třmene vůči disku. Horní kruhové podložky se naopak stále hodí, jelikož vcelku účinně zabraňují efektu, kdy utahujete jeden šroub a třmen se při jeho otáčení posune z původní precizně vyladěné polohy kamsi do strany a pak musíte celý proces opakovat.

Abych to tedy uzavřel, s montáží nebyl problém, třmeny jsem během chviličky vystředil klasickým postupem: „povolit lehce šrouby, zatočit kolem, stisknout páku, pro jistotu ještě jednou a pak při stisknuté páce zase šrouby utáhnout“. Potom rychlá kontrola, lehké vyrovnání kotouče rukou, decentní dorovnání třmene pohledem skrz velký větrací otvor, utáhnout a jde se jezdit!

Manitiou Mattoc Pro - service + tuning + testSRAM Guide RSC - testPro porovnání: Námi dříve používané Avidy Elixir 5 a nové SRAM Guide RSC. Aneb dva páry menších pístků (Guide) versus jeden velký (Elixir)!

Něco mi tu nesedí

Vzhledem k tomu, jak se SRAM holedbal při prezentaci brzd Guide o hlásal do světa „pravdu“ o jejich pevném kroku a snadném odvzdušnění, doufal jsem, že bude vše jisté a precizní hned od počátku. Omyl! Když jsem to tak poslouchal od lidí kolem sebe na enduro závodech v minulém roce, nejsme asi žádná výjimka. Brzdy SRAM Guide tak jak dorazily nebyly úplně 1:1. Zadní byla krásně pevná a jistá, přední byla ale trochu měkčí. Chvíli jsme zkoušeli zda se nerozbrzdí, nakonec jsme ale vyměkli a odnesli je Danu Boubínovi do Bike Live, aby nám je odvzdušnil a u toho i zkrátil hadice.

Po návratu ze servisu byl jejich krok podstatně lepší a dále jsme již na brzdy nesahali, i když mám pocit, že by se pár malých bublinek dalo ze systému ještě vyklepat ven. Vzpomínám, jak mi jeden „enduro parťák“ loni vyprávěl, co vše se svými Guidy dělal. „Napumpovat, upustit, povolit. Jednou nahoře, jednou dole, proklepat hadice…………“ No, až se budu nudit, půjdu si s nimi hrát do dílny.

SRAM Guide RSC - testDíky velkému vstupnímu otvoru se třmeny dobře chladí, zároveň usnadňují případnou výměnu destiček.

To je dobré tak leda pro žabáky!

Tolik teorie a příprava, nyní pojďme do akce. Po drobném servisním zásahu jsou již naše brzdy SRAM Guide RSC vyrovnané, poměrně stabilní a jisté. Jak jsem psal, dovedu si představit ještě pevnější krok, ale jestli to není mou oblibou tvrdého chodu starých Elixirů. Co se samotného nastavování týká, tak u verze RSC přítomné kolečko pro seřízení kontaktního bodu destiček používáme prostě – utáhneme ho natvrdo! To proto, aby byl krok co nejkratší. Kdo by chtěl, může si jej udělat houbovitější, ale osobně nevím, kdo a proč by to dělal. Leda nějaký „žabák“.

Naše kolo občas střídá jezdce, což je někdy docela „zábavné“. Zed totiž vozí brzdy v „moto stylu“ (přední vpravo) a já klasicky cyklisticky. U Guidů naštěstí není s přehozením stran problém, naopak je to otázka pár minut s torxem v ruce!* Druhý bod, který řeším při střídání kola, je vzdálenost páky od řídítek, jež se nastavuje drobným kolečkem z její vnější strany. OK, je to lepší než imbus schovaný někde pod pákou, ale tohle konkrétní kolečko vážně nemám rád. Nerad to jako milovník SRAMu přiznávám, ale zlaté Shimano XT nebo Magura MT7 (alespoň v tomto bodě).

*Sranda je když si Zed půjčuje Specialized Stumpjumper FSR 650B, kde jsou Shimana XT! Jo a jen tak naokraj, Guidy jsem si chtěl dát původně právě na Spešla a na RB nechat Magury MT7, jenže jsem narazil na problém s vnitřním vedením hadic, které se mi rozdělávat vážně nechtělo!

SRAM Guide RSC - testSRAM na rozdíl od jiných (Shimano, Magura, Tektro a další) věří klasické brzdové kapalině DOT. Vzhledem k osobním zkušenostem bych doporučil vždy používat jen DOT 5.1, jelikož brzdovka DOT 4 dělala kdysi v Elixirech 3 velkou neplechu!

reklama

Nadzvednout, otočit

Tento ovládací prvek na brzdách SRAM Guide je jednak dost titěrný, až si říkám, kdy ho někde urazíme, jednak funguje docela zvláštně. Osazení, které řídí jeho polohy, má poměrně výrazné stupně, což na jedné straně znamená, že za jízdy nezalézá jako třeba u Magury. Zase se s ním ale hůře otáčí. Není to žádná tragedie, ale když se přiblížíte ke konci jeho rozsahu, což se mi stává v jednom kuse, už se mu moc otáčet nechce. Proto je někdy potřeba přizvednout samotnou páku a až potom kolečkem otočit.

Jednou se mi dokonce stalo, myslím že to bylo na Yeti SB5c, že jsem s kolečkem chvíli točil a nic se nedělo, až jsem se lekl, že je někde zlomené! Chyba lávky, ono je totiž jeho zubaté osazení k tělu samotného „točítka“ přišroubované, proto jej můžete při povolování povolit a pak se bude otáčet naprázdno. Panikařit ale nemá smysl. Stačí si toto uvědomit, stisknout lehce páku a kolečko začít utahovat, utáhne se i jeho závit a pak už funguje zase normálně.

SRAM Guide RSC - testElegantní gumová krytka ukrývá klasické šroubované zakončení hadice.

Jemný jako satén, silný jako skála

Konečně se dostáváme k samotné funkci, která je více než dobrá, osobně ale stále vzpomínám na „Elixir života a smrti!“ Oproti starým Avidům jsou Guidy mnohem více civilizované a svým projevem se mnohem více blíží Shimanu XT. Chod jejich páky je máslově jemný, zřejmě i díky jejímu usazení na kuličkovém ložisku, a brzda jako taková je hodně precizní.

Když nad tím teď přemýšlím, je to zřejmě do značné míry dáno použitím systému SwingLink™, který pomáhá s plynulým nárůstem síly přenášené z páky na řídící píst. Už čtyřpístky Avid Elixir Trail byly ve své modulaci patrně plynulejší než původní Elixir, SRAM Guide jde v tomto směru ještě dál. Mnoha lidem se to bude rozhodně líbit, jelikož dávkování síly je až mimořádně jemné, přesné a plynulé. Alespoň ve většině situací. Jednou se mi totiž stalo, že za mokra a v blátě se třmeny zřejmě trochu zanesly a Guidy byly najednou krásně agresivní! Pak ale zase po chvilce přešly ve svůj obvyklý plynulý mód 🙁

Jak ale říkám, je to jen moje úchylka, moje touha po brutalitě. Obecně je určitě lepší, je li brzda takto krásně plynulá. Zajímavé je, když si vzpomenu na SRAM Guide R (na Yeti SB5c), tak zde jsem měl pocit, že je brzda více bezprostřední a nástup jejího účinku razantnější. To by vlastně mohlo být dáno použitím přímého spojení páky a pístu systémem DirectLink™.

SRAM Guide RSC - testOvládací kolečko vzdálenosti páky od řídítek se opírá o systém přepákování SwingLink™, který se velkou mírou podílí na plynulé modulaci. Vidět je zde také usazení páčky na čepu osazeném kazetovými ložisky. 

Stopuju, blokuju!

Z toho všeho spekulování nad plynulostí či razantností bychom ale neměli zapomenout na další důležitý fakt, což je výkon. Vzpomínám, jak Přemek Tejchman loni při enduru v Mostě prohlásil: „Sílu teda Guidy maj, takhle výkonnou brzdu jsem snad v ruce ještě neměl.“ Já s ním můžu jen souhlasit. Sice to chvíli trvá, než vás přepákování pustí k plnému výkonu (teoreticky), když jej ale potřebujete, můžete se na SRAM Guide spolehnout, že vás skutečně zastaví. A to je u brzd to hlavní, ne?

Dosti stabilní a jistý mi přijde jejich výkon i při vysoké a trvalé zátěži, a to jsem zkoušel v průběhu času hned několik kousků a modelů na různých kolech. Trošku mě zlobí skutečnost, že se Guidy, podobně jako Shimana, čas od času v delším sjezdu lehce napumpují a jindy zase krapet povolí a pak to chvilku trvá, než se vrátí do výchozí polohy. Jakoby se i v tomto bodě až příliš inspirovaly Shimanem. Míra těchto výkyvů není nijak dramatická, přijde mi ale, jakoby byla u našich brzd o fous větší, než na jiných kolech. Nebo to u našeho kola moc prožívám!

SRAM Guide RSC - testPryč jsou doby výrazného rozšíření jednodílných třmenů, SRAM Guide je standardně sešroubovaný ze dvou zrcadlových kusů. 

SRAM Guide RSC – shrnutí po čtvrt roce zkušeností

Brzdy SRAM Guide RSC zatím nemáme a nevozíme až tak dlouho, abychom nad nimi vyřkli jakýkoliv absolutní soud. V principu nás rozhodně baví a je s nimi podstatně méně problémů než v případě původní varianty Magura MT7. Když se já sám povznesu nad své úchylky, musím smeknout nad tím, jak jemný, plynulý a čitelný je nástup jejich síly a jak skvělá je jejich modulace v celém rozsahu. Nekompromisní jsou Guidy i po stránce absolutního výkonu, který by zastavil snad i rozjetý vlak.

Bezproblémová byla také jejich instalace a trápení nemáme ani s jejich běžným provozem, například s potřebou doseřídit po čase provozu třmeny. To jsem dělal jen jednou, když si nové brzdy sedly a pak znovu, když jsem sundával přední brzdu a nesl vidlici na servis. Ale to se vlastně nepočítá.

Co nás lehce zlobí je konstrukce ovládacího kolečka (vzdálenost páky), které prostě není nejlépe vymyšlené. Občas nás Guide RSC rovněž překvapí tím, že při vyšší zátěži lehce ztvrdne, nebo naopak povolí, i když nejde o nic dramatického. Stejně si ale možná nastuduju nový postup odvzdušnění a zkusím si pohrát se sadou, co dorazila spolu s brzdami.

Základní data PLUSY MÍNUSY
Hmotnost: 381 g (jeden set)
Kapalina: DOT 5.1
Cena: 3 991 Kč
(jedna brzda stříbrná bez kotouče a adaptéru – koloshop.cz)
Třmen: čtyřpístkový
Úchyt: Post Mount

Mezinárodní web: www.sram.com
Jednoduchá a bezproblémová instalace
Možnosti vcelku snadného seřízení chodu
Jemný a plynulý chod páky usazené na ložisku
Plynulá a jasně čitelná modulace (nekoušou se!)
Vysoký maximální výkon
Tvar páky
Brzdy jsou krásně tiché, hlavně oproti Elixiru (díky kotoučům Centerline)
Stabilita i při dlouhotrvající a vysoké zátěži (brzdy nevadnou)
Nová přední brzda potřebovala odvzdušnit, od té doby bez závad a problémů
Kolečko pro nastavení vzdálenosti páky od řídítek je dost titěrné
Při vyšší zátěži se páky někdy lehce napumpují, jindy zase trochu povolí

Foto: Štěpán Hájíček
Manitiou Mattoc Pro - service + tuning + test

Manitiou Mattoc Pro - service & tuning & test

SRAM Guide RSC - test

SRAM Guide RSC - test

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Luky Kuky

    Díky za puntičkářské postřehy 🙂 Pokud jde o brutální a nehynoucí zátah, doporučuji zkusit Shimano BR-M820 (Saint) v kombinaci s kovovými destičkami z BR-M810 (předchozí model bez chladičů). Verze s chladiči má zřejmě jinou směs a zejména za mokra jsem nebyl spokojen s jejich výkonem. Používáno s kotouči SM-RT86.

    • wilda

      Zrovna Sainty bych nenazval jako brutální co do výkonu. Formule a Hopy mají výkon určitě vyšší. Na Saintech mi ale maximálně vyhovuje jejich super dávkovatelnost.

      • Luky Kuky
        • Osobně jsem nikdy nezkusil Maguru Gustav, jinak ale nejsilnější brzda co jsem měl v ruce byla Shimano Saint první generace. Ta se skoro nedala ovládat, když si na to ale člověk zvykl 😉 Novější Sainty už tak agresivní nejsou, což je možná dobře.

        • wilda

          Takových testů najdeš a každý bude mít jiné výsledky. Stačí „správně“ zvolená metodika 😉
          Např. tu máš přehled starších brzd: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/how-we-test-hydraulic-disc-brakes-24345/

          Ať si každý jezdí s tím co mu vyhovuje. Já jen moc nechápu nesmyslnost honění se za nejvyšším výkonem (pokud ten člověk neváží 120kg). Ano, brzdná síla je důležitá, ale nepotkal jsem za posledních pár let brdu, která by mě neubrzdila, když bylo třeba. Pro mě je daleko důležitější modulace. Dost mě štve když zlehka vezmu za páku a brzda hned brzdí plným výkonem.

  • Luky Kuky

    Ještě bych rád doplnil, že pokud jde o brzdnou sílu, tak 203 mm kotouč přidá klidně dalších 20% na účinnosti.

    • Petr

      Nejsem zrovna fyzik, ale 203 mm kotouč přidá oproti 180 mm přibližně 13% brzdné síly. Tolik, o kolik je větší jeho průměr.

      • Kaspy

        Plocha je ale oproti prumeru umocnena na 2…co se tyce sdileni tepla salanim, vedenim a proudenim….proste to brzdi. a proste asi o trochu vic 😀

  • Pingback: SRAM Level – nová brzda pro XC a Trail riding! | Svět Cyklistiky | Cycling World()

  • Vacan

    Jediný brzdy, který se mi povedlo totálně uvařit, takže přestaly brzdit.

    • To se mi stalo, respektive celé partě, před X lety na Gardě, kde jsme měli na kolech tehdy zbrusu nové Avid Juicy 3. Nebo to byl Elixir. Každopádně tam byl DOT 4 a byl to průšvih. Od té doby SRAM a Avid jednou jen na DOT 5.1. Ale možná to ani pak nepomáhá. Záleží ale jak jezdíš a jak brzdíš. My je neuvařili ani na Gardě a to jsme jeli 601 téměř bez zastavení, protože se stmívalo a potřebovali jsme se dostat co nejrychleji dolů!

  • Pingback: SRAM Guide RSC – testujeme dlouhodobě | Horská kola - dopravní prostředek do města i do hor()

  • Pingback: SRAM Guide RSC – testujeme dlouhodobě | Horská kola - dopravní prostředek do města i do hor()