SRAM Guide Ultimate – Tech News

SRAM Guide Ultimate – Tech NewsBrzdy Avid jsem měl a stále mám rád pro jejich jistý chod, vysoký výkon a jasnou odezvu. Avšak problémy s jejich odvzdušněním a jiné je z veřejného zájmu poněkud distancovaly. Dnes se to snaží napravit SRAM novou řadou brzd Guide, k nimž přibyla aktuálně jedna novinka – Guide Ultimate!

Brzdy SRAM Guide (R, RS a RSC) si de facto vzaly to nejlepší ze starých Elixírů, konkrétně čtyřpístkový třmen, a navrch přidaly zcela novou páku a nové kotouče. Výsledkem, dle našich prvních dojmů, je vysoký brzdný výkon, plynulá modulace, tichý chod a krásně stabilní krok. SRAM Guide Ultimate jde ale o další krok dál. Nebo spíše hned o několik kroků!!!

První, spíše okrajovou záležitostí, jsou nové kotouče Centerline X, jež vycházejí z „Guidovských“ Centerlinů, pouze je doplňují o hliníkový unašeč jak ve verzi pro šest děr, tak i „Shimano standard“ Centerlock (s centrální maticí). Výsledkem je nižší hmotnost a lepší odvod tepla, tedy i stabilnější výkon.

Dostupné: červenec 2015
Hmotnosti: 86g (140mm), 102g (160mm), 125g (180mm)

SRAM Guide Ultimate – Tech News

reklama

SRAM Guide Ultimate

Tou zásadní zprávou jsou ale brzdy Guide Ultimate jako takové. Páka zůstává tentokrát stejná jako u modelu Guide RSC (snadno nastavitelná délka kroku a vzdálenost páky od řídítek), co se zásadně změnilo je třmen. Na první pohled je nové „prasátko“ jakoby mohutnější a kulatější, ve výsledku se ale může celá brzda pochlubit hmotností 360 g (přední brzda včetně kotouče, hadice, objímky, adaptéru a titanových šroubů)!

Vnější vzhled ale sám o sobě nejezdí, důležitější jsou vnitřnosti! Začněme u dvou párů pístků nestejného průměru 14 a 16 mm. Zatím stále panuje shoda s původním Guidem. Když se ale podíváte blíž, zjistíte, že se změnila jejich konstrukce. Pístky samotné jsou nově vykované z hliníku, alespoň většina jejich těla, do nich je pak, jestli to dobře chápu, nasazen ocelový špunt, který je ve styku s destičkami.

Tím se dosáhlo několika věcí. Uvnitř pístu je dutý prostor sloužící jako tepelný izolant. Dva různé materiály zde nejsou ani tak kvůli úspoře hmotnosti, jako spíše a opět pro lepší transport tepla. Hladší by měl být i povrch těla pístků pro nižší tření. Nové je také těsnění okolo nich, které by mělo lépe těsnit, mělo by být poddajnější a mělo by přispět ke stabilnímu kroku za všech podmínek.

SRAM Guide Ultimate – Tech News

Čechove, aktivujte tepelný štít!

A pak tu máme Heat Shield, tedy tepelný štít, což je hliníková vložka mezi třmenem a destičkami, která snižuje přenos tepla na tělo třmene, potažmo na kapalinu. Zvětšen byl rovněž horní otvor pro vkládání destiček, rozšířen o 2 mm proti klasickému Guide a Elixir Trail, opět pro lepší cirkulaci vzduchu a tedy i lepší chlazení. To vše dohromady údajně snižuje teplotu brzdové kapaliny při plném zatížení o dobrých 20°C!

Dobrou zprávou přitom je, že destičky jsou stejné jako u SRAM Guide a Avid Elixir Trail.

SRAM Guide Ultimate – Tech News

Bleedeing Edge

Aby toho nebylo málo, SRAM Guide Ultimate, či přesněji jeho nový třmen, přichází s novým „revolučním“ adaptérem pro plnění a odvzdušnění. Díky němu by mělo být plnění a odvzdušnění snazší a rychlejší. Měla by to být hračka už jen proto, že je onen adaptér zkonstruován tak, aby při instalaci a demontáži zabránil „kontaminaci“ brzdové kapaliny vzduchem!

Nakonec doplňme ještě přehlednou tabulku členění a zařazení aktuálních modelů brzd SRAM, ať se v tom hezky vyznáme.
SRAM Guide Ultimate – Tech News

SRAM Guide Ultimate – Tech News

SRAM-Guide-Ultimate-Bleeding-Edge
Popis nových technologií. Klidně mě opravte, pokud jsem něco pochopil špatně…

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Pitris

    Ahojte, nevim mozna mam jen malou predstavivost, ale ten heat shield mi prijde jako poradna blbost. Izolovat teplo z desek tim, ze tam kde byl normalne vzduch dam hlinikovy plech je dost zajimava metoda:-).

    Jinak co se tyce toho toho pistku tak vnejsi cast je z hliniku, ale ten „spunt“, ktery se dotyka desek je z nejake pryskyrice, prave aby se zabranilo prenosu tepla dovnitr trmene. Jako vedlejsi efekt se bude vice hrat desticka.

    • Souhlas a dík za upřesnění. Dle mého si kluci ze SRAMu myslí, že to vše vyřeší ten zvětšený otvor, kterým to teplo odvane pryč. Počkáme jak to bude v praxi 😉