V sedle – Specialized Enduro 29

Specialized Enduro 29 S-Works - V sedleNa ten moment jsem se vážně těšil! Zjistit jak to jezdí, jestli to vůbec funguje a snažit se najít argumenty pro své tvrzení a přesvědčení, že velká kola a velké zdvihy nejsou zrovna ideální cestou, kterou by se náš sport měl ubírat. O čem mluvím? O stroji Specialized Enduro 29!

Příležitost projet se konečně na tomto kole jsme měli v rámci prezentace novinek Specialized 2014 konané koncem července v bikeparku Kouty v Jeseníkách. Poté co jsme přečkali nezbytnou dopolední prezentaci a posilnili se v poledne před jízdou, zamířili jsme na jisto do stanu s testovacími koly: „Enduro 29, jednou M a jednou L, prosím!“ A tahle kola (varianta S-Works) jsme ten den již nedali z ruky!

Dráždí mě jak rudá býka

„Tak jak Kubo, už tě napadá, co bychom mohli na tom kole zdrbnout?“ Dotíral jsem po první jízdě, kdy jsme si dali Starou Medvědici (červenou trasu v bikeparku Kouty). „Zatím nic, musím si na to kolo nejdřív zvyknout“, zněla odpověď na mou otázku. Zní to trochu zaslepeně a ono to vlastně tak i je. To kolo mě jednoduše dráždí od chvíle, kdy jsem se o něm dozvěděl vůbec poprvé, což bylo před více jak rokem!
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

To prostě nemůže fungovat!

Znělo mi v hlavě při každé zmínce o Enduru 29. Ale ono to funguje! A vůbec ne špatně!!! Přesto ale nehodlám otočit a začít tvrdit, že velká kola a velké zdvihy jsou jedinou cestou vpřed. Specialized Enduro 29 S-Works je sakra dobré kolo, které také díky karbonovým kolům Roval krásně jede, bez potíží stoupá a dolů se valí jako tank. I když…tank???!!!

Obratnost <=> stabilita

Ani super krátká zadní stavba (430 mm) nedokáže očůrat fyzikální zákony. Specialized Enduro 29 je tak na jedné straně obratné i stabilní kolo, přitom se ale najdou momenty, kdybyste tyto vlastnosti mezi sebou nejradši prohodili. Konkrétně – v nízkých rychlostech je řízení Endura 29 poměrně živé a je třeba si na to zvyknout, tak jako u mnoha a mnoha jiných devětadvacítek s vyšším zdvihem.
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Na rovině a při běžném manévrování to nijak zásadně nevadí, pak se ale valíte kolmo dolů z kopce a ono je to pořád dost živé. Ano, velkým kolům se dá věřit, držet řídítka rovně a nechat kolo, ať se s tím popere samo. Hodně pomůže naprosto skvělý RockShox Pike. Pocit z řízení ale není tak jistý jako na Enduru 26. Prostě není!
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Druhý extrém

Ten představují klopenky a vracečky. I přes super krátký rám a zmíněnou živost zažijete chvíle, kdy si nezbytně uvědomíte, že řídíte autobus a ne sportovní Lotus Elise. Zkrátka silnější gyroskopický efekt větších kol se projeví určitou prodlevou, či zaváháním, když přehazujete kolo ze zatáčky do zatáčky. Není to extrémní efekt, ale je tam. Tady si uvědomíte, že šestadváca i s extra volným úhlem řízení, jako má třeba Enduro 26 (66,5°), zvládá takové sekce přirozeněji.

Pro srovnání Enduro 29 má hlavový úhel 67,5°, což je příjemně málo, pokud byste se mě ale zeptali na můj osobní odhad před tím, než jsem si tento údaj našel v tabulkách, tak bych jej tipoval tak na 68°, možná 69°. Druhým extrémem je Specialized Enduro Evo 26 s hlavovkou skloněnou pod úhlem 65°! To už ale dost odbočuju!
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Specialized Enduro 29 – shrnutí

Za jedno dosti výživné odpoledne, kdy jsme si s Kubou dali tak sedm, osm jízd, jsem se s Endurem 29 dost skamarádil. Poznal jsem a pochopil co dokáže, naučil se jeho řeč a neohroženě se vrhal i do náročných sekcí. Tam, kde jsem se zprvu bál přílišné živosti řízení, zejména ve strmých rozbitých sekcích, jsem se přinutil důvěřovat velkým kolům, držet pevně řidítka a povolit brzdy. Klopenky jsem si taky vlastně užil a nejvíc si liboval nad libovou funkcí RockShoxu Pike.

Pořád jsem ale kdesi v hlavě cítil, že to není úplně ono. Respektive to kolo je natolik jiné než Enduro 26, že bych mu snad radši dal jiné jméno. Říkal jsem to i Kubovi, když jsme jeli na lanovce: „Mně to skoro připadá jako takový vylepšený Stumpjumper nebo – když to hodně přeženu – ideální nástupce Stumpjumperu Evo 29. Ten mi tu vloni moc nesedl, lepší byl už klasický Stump 29.“ Jako dávný obdivovatel značky Specialized (dnes mé vášně k této značce kvůli všeobecné Specializaci všeho již značně ochladly), stejně tak majitel Specializedu Enduro z roku 2004 (už se těším, až jej odstrojím a pověsím si jej doma nad pracovní stůl) nejsem příliš nadšený, že tohle kolo nese jméno Enduro…
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Kladivo na čarodějnice

Současné Enduro 26 je takové „kladivo na čarodějnice“. Když se zamkne, tak slušně jede i do kopce, když ale vše otevřete a pustíte ho z kopce dolů, pak máte pocit skoro jako za řidítky sjezďáku. Tak moc je to kolo jisté a sebevědomé. Enduro 29 je o hodně jiné. Je nejspíš rychlejší, zdánlivě obratnější, ale zase méně sebejisté. Jistý si musí být jeho pilot. Proti němu je řízení Endura 26 „blbovzdorné“! Prostě jej namíříte kolmo dolů a „ono už se nějak prochroupe k cíli“. Pro mě za mě, ať klidně existují paralelně Endura 26 a 29, pokud by ale mělo Enduro 26 skončit, pak budu hluboce dotčen a nad touto donedávna legendární značkou zlomím hůl už jednou provždy.

RockShox Pike 2014

Nový RockShox Pike, až na ty hrozné černé nohy, je prostě úžasný! Příkladně konstrukčně tuhý, hezky citlivý, zároveň dostatečně progresivní. Bez řečí zobe malé, střední i velké překážky. Kam se hrabe Fox a jeho FIT patrona! U nejvyšší verze si můžete dokonce odladit účinek nízkorychlostní komprese, takže bude chodit k plné spokojenosti snad každého jezdce. Pokud byste chtěli nebo potřebovali jet chvíli ve stoje, můžete si jej přitvrdit nebo skoro zamknout. V ostatních případech nechte páčku na horní straně korunky v režimu Open.
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Nová osa Maxle Lite je celkem pohledná, trochu mě ale štve, že si nemůžete navolit úhel, v jakém zůstane po utažení. Jestli tady RockShox opisoval od Foxu, pak se nepodíval na druhou stranu vidlice, kde má Fox na první pohled nesmyslný, v tomto směru ale super funkční „hodinový strojek“. Díky němu lze přesně nastavit, kde má páčka skončit. To zejména oceníte, když se závity a pouzdra trochu omačkají a vše si sedne.
*Sem patří moje omluva RockShoxu. Až pozorný čtenář mi připomněl, co jsem možná už dříve věděl. Nastavit úhel páčky lze, k tomu slouží mechanizmus v nitru samotné osy. Stačí páčku povolit, zamáčknout a pootočit. Asi to bude chtít pár pokusů a omylů, ale jistě to bude fungovat.
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Cane Creek Double Barrel Air

Hezký tlumič, ale…! Mám sice rád, když si můžu kolo nastavit podle sebe, tady je ale kroutítek na můj vkus už nějak moc. A ještě nejsou zrovna snadno přístupná, musíte je ovládat pomocí imbusu a tak vůbec. V základním nastavení – tak jak nám kola připravili – chodil zadek FSR s tlumičem Cane Creek hezky. Když jsem chtěl ale trochu povolit odskok, musel jsem pár minut pátrat, kterým kolečkem pohnout, vyndat nářadí a…to mě dost štvalo.
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Ano, pro pár nadšenců to bude skvělý nástroj. V DH neocenitelný, na Enduru bych byl ale skoro radši za jednodušší hračku, něco jako RockShox Monarch Plus s expanzní nádobkou. Ten by měl být ostatně ideální protiváhou RockShoxu Pike. Pokud je nový Monarch jen z půlky tak dobrý jako Pike, pak by to musela být pekelná kombinace. Jo a zavírací páčka na Cane Creeku – hezké, ale skoro abyste si při jejím hledání vzali lupu a taky si dávali pozor, ať si někde neskřípnete prsty. Je docela titěrná a ne úplně snadno dostupná. Jinak proti značce Cane Creek nemám nic. Opravdu.
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Avid X0 Trail

Tyhle brzdy byly již loni na Stumpjumperu Evo 29 a moc nás tehdy nenadchly. Spíš pěkně vystrašily, jak furt pískaly, vrzaly a dělaly divné věci. Za ten rok je ale vše lepší. Pod Kubou, při jeho metrické postavě, někdy trochu trpěly a dělaly zvuky, jaké byste asi slýchat ze středu svých kol nechtěli, ale nebylo to pořád. Chodily celkem jemně, nesekaly se, paradoxně mi ale chyběla agresivita starších generací Avid Elixir.
Specialized Enduro 29 S-Works - V sedle

Nemám pocit, že by čtyřpístky byly radikálně silnější než starý Elixir. Dokonce si myslím, že Avid začal používat jinou směs, takže jejich brzdy už nejsou tak ostré. To je možná dobře pro běžné uživatele, pro mě je to ale „problém“. Jakoby těmto brzdám vzali něco, co jsem na nich měl skoro nejradši. Stále mi asi nejvíc ze všech sedí tvar jejich páky, projevem už mě ale nedokáží oslnit, tak jako dřív. To ani klasické Elixiry poslední generace, které si párkrát vyslechly kritiku také od amerických kolegů z MBAction. Je to podobné jako s Porsche 911 – co zbude, když klasické a všemi milované přímé řízení nahradíte digitálním převodníkem signálu? To už si můžu rovnou na mobilu pustit Need For Speed!

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Kryštof

    Doufám, stejně jako ty, že se Enduro bude stále dělat na 26'' kolech. Rád bych se stal jeho majitelem (až na něj vydělám). Toto kolo bych podle fotek na 29'' netipnul, vzhledově je povedené a i ten Pike mi k němu s černýma nohama pěkně sedí. Ovšem nevěřím tomu že mě někdy osloví něco jiného než rozměr 26''.

    • Štěpán Hájíček

      26" k tomuhle kolu rozhodně sedí víc. Ať klidně existují obě verze vedle sebe ať si může každý vybrat. I když 29 je možná až zbytečný extrém. S kompromisním průměrem 27,5" by nejspíš Specialized tolik lidí nepobouřil a pořád by to bylo skvělé kolo… Škoda

  • Vojta

    Před pár týdny jsem ve Švajcu brázdil několik dní místní traily na Geniusu 27,5" a to jsem mohl střídat s jeho 29" verzí. Sám mám doma 26" AMR od Ghostu a marná sláva ať jsem byl duše otevřená, tak prostě ta 29" je tank, super, joooovšechno projede, je to hbitý, na šotolině drží, ale jak jsem chtěl to trochu zvednout do vzduchu….tak ono to byl zase tank. Schází mi tam ta lehkost, zvládně vše, ale nebaví. TAkže za mě 27,5" je svatý grál technického ježdění. A to mám 190cm a 95 kg. Prostě ten Chytrolín 27,5" byl zábavný, je fuk, že někde možná trooošilinku ztrácel na adhezi….a jízda na něm v bikeparku…super!!! Jinak obě kola fantastický. Super šli do kopce, po silnici pohoda, prostě ideální bajk. Jen ještě mít vyšší řadu s Reverbem a těch 100 litrů 🙂

    • Štěpán Hájíček

      29" má svůj význam a svůj podstatný přínos, hlavně u hadrtailů. S vyššími zdvihy proč ne, ale spíš jen pro určitý okruh jezdců, rozhodně ne jako "kolo pro všechny".

  • Petr

    Nová osa Maxle Lite je celkem jednoduše nastavitelná. Vyndat z vidlice, jednou rukou chytit osu, druhou rukou (páčka otevřená) zatlačit na tu páčku, pootočením páčku nastavit do požadované pozice. Na obrázku tady: http://www.sram.com/rockshox/products/maxle-lite-

    • Štěpán Hájíček

      Díky! Když jsem se podíval na ten odkaz, tak jsem si vzpomněl, že jsem to už vlastně i dřív viděl. Omlouvám se RockShoxu, když jsem na Spešl jezdil, tak jsem neměl potřebu přední kolo vyndávat, proto mě to ani netrklo 😉

  • mates

    Ahoj všichni,pozorně jsem si přečetl vaše názory na testovaná kola a v mnohém vám dávám zapravdu.Byl jsem velkým fanouškem značky Specialized a jezdil jsem Stumpjumpera a momentálně Enduro Evo,ale vzhledem k aroganci se kterou tato značka začala přehlížet 26tky a snaží se ti vtlačit svou představu na čem máš jezdit, můj vztah k této značce ochladl natolik,že když jsem se rozhodoval o novém sjezďáku o Demo jsem ani okem nezavadil.Znám pár lidí,kteří to mají podobně.Osobně si myslím,že marketing a touha po zisku tady odsunují na boční kolej potřeby bikerů,kterým jejich kampaně nevymyla mozky.Proti gustu žádnej dišputát,ale podle mého názoru do enduro a gravity disciplín 29tky nepatří.

    • Vojta

      Naprostý souhlas. Na hardtail je 29" super věc, na XC možná tak ještě trail třídu taky super, spolkne to všechno, ale ta hravost těm dvacetdevítkám schází. Jak říkám, model to byl za 100 tisíc, takže se tu už nemůžeme moc bavit o váze kola, to už je dost drahé kolo….TAkže u Allmountain či Endura bych rozhodně tlačil 27,5"…super volba. převalí se přez kořeny, ale do vzduchu je s lehkostí 26" A na freeride a sjezd to nevím. To je mimo můj rank schopností a odvahy 😀

  • Tomáš

    Zdravím, jsem šťastným majitelem Endura 2010 v Expertu. To kolo jsem si zamiloval a po přečtení jakéhokoliv článku o Enduru "stříkám" blahem, že to kolo mám. Podle mě už Spešl ty kola dotáhnul téměř k dokonalosti at už Enduro, Stumpa nebo P.series či Demo. Ty rámy se tvarově dá se říct ustálily a není třeba na nich asi nic moc měnit. Větší rozměr kol je doufám jen nějaký pokus spešlu, jak se to na enduru chytí. Myslím si, že to ale smysl nemá, kdo si nebude chtít hrát, tak jako s Endurem 26, ten si koupí stumpa 29 a má po starostech, měl jsem možnost na něm jet (2012) a je to taky parádní kolo.

    Kdybych měl peníze, tak si koupím červenej rám Endura 26 2012, novej Rock Shox Monarch a Pike a myslím si, že mám téměř dokonalý kolo, pro můj styl, pro moje potřeby 🙂

    Pro mě je enduro prostě to nejlepší z cyklistiky co může bejt, dá se na něm neuvěřitelně valit z kopce i do kopce a dají se na něm u jet i nějaký delší tratě. Pro mě neexistuje nic lepšího! A nic se nevyrovná tomu prožitku z jízdy po kopcích, lesech atd. asfalt je pro mě prostě nuda 🙂

    • Tomáš

      Pardon, 2012 ne, ale červenej 2013 enduro jo 🙂

  • cyborg

    super, konečně se taky někdo nebojí vystoupit z řady a říct že 29 je pro určitý modely na **** dík za test a názor

  • ondra

    Zúčastnil jsem se testování Specialized v Koutech a dost netrpělivě jsem očekával nové 29kové Enduro. Nechce se mi rozepisovat o tom jaké Enduro 29 je nebo není atd. Je to totiž naprosto zbytečné a subjektivní v tom smyslu že každý biker je jinak zdatný. Prostě kdo 29ku v rukách udrží a dokáže využít pozitiv 29tek tak je Enduro29 super kolo. A kdo to v rukách neudrží a nedostal se na takovou úroveň ježdění tak ať na takové kolo neleze natož aby ho shazoval… místo toho aby se měl takový člověk zamyslel sám nad sebou jestli to na takovém kole bude umět…

    • mates

      Myslím , možná se pletu, že každý jezdí na biku pro ten super požitek z jízdy.
      To co popisuješ je spíš korida, protože kdo je zdatný, na úrovni a na býku se udrží, taky může využít jeho pozitiv. Tady vidím ten rozdíl v přístupu mezi bikery. Bohužel ten můj přístup nechce Spešl brát do úvahy ,ba naopak snaží se mi vysvětlit, že bych měl na něho zapomenout ,pokud chci zůstat věrný značce. To už jsme tady kdysi taky měli.

    • Roman

      To je pěkná kravina:)

  • RED

    Měl jsem možnost se na kole svézt. souhlasím s tím, že Pike je super vidle, i s tím že páčka zamykání na tlumiči je o zlomení prstů. Bike jsem střídat se SJ EVO 29" a moc velký rozdíl jsem nepozoroval. Bike je stylově hodně odlišný od toho, co jezdím, takže by to bylo na delší zvykání. Lokální terény také nebyly na patřičné úrovni pro otestování možností těchto biků.
    Svezl jsem se také na Enduru EVO (26), což je poměrně těžké hovado, bylo ale znát, že mít podobnou váhu jako karbonové 29ky, tak je nesrovnatelně ovladatelnější a hravější. U 29" se musí pochválit prostupnost terénem, ve chvíli, kdy sjedete z trailu, a jedete mezi stromy "hledat houby", bike pořád jede.
    Na závěr bych upozornil na posunuté značení velikostí mezi karbonovými a hliníkovými Endury (viz. katalog)

  • jan

    Som hrdým majiteľom spešla typu pitch pro a neviem či ste si všimli ale množstvo iných značiek začalo kopírovať s väčšími alebo menšími detailami tento rám . Či sa to niekomu páči alebo nie je to tak. Prečo to píšem ? Lebo už tu bolo spomínané že ich rámy sú premakané. Ale tiež asi s nimi skončím pri ďalšom mojom biku,ak budú ignorovať 26.
    Jazdím náročný terén, prudké výstupy, čiže tam sú mi veľké kolesá na obtiaž.

    • Štěpán Hájíček

      Souhlasím, Pitch mě bavil! Líbil se mi jako levnější varianta klasického endura. Dalo se s ním jezdit nahoru i dolů skoro bez omezení. Škoda, že to takhle hrotí. Ale pokud se nechtějí úplně odcizit zákazníkům, kteří na kole umí jezdit a chtějí si s ním hrát, pak stejně nejdéle za rok půjdou do 27,5". Nebo si udělají vlastní rozměr 28". Sílu by na to měli, kola, ráfky, duše a pláště taky…

  • jan

    Pozdravujem Vás pan Hájíček a teší ma že so mnou zdieľate môj názor. Ešte by som doplnil že všetko som už pomenil na mojom biku okrem toho rámu a pretože ja som ho kupoval len kvôli rámu, keďže spešl je známy tým že šetrí na komponentoch. Apropo na nete som videl seknutú piku na tomto biku, čo svedčí o neuveriteľnej sile tohto rámu.
    Len jedno nepochopím načo tam dali 140 mm dopredu keď pitch je stavaný na 160 mm.
    S pozdravom váš čitateľ Ján !