ZINK Bikes – Nadělit si vlastní značku kol pod stromeček | NEWS
Letošní Vánoce jsou doslova za dveřmi, proto hoďme za hlavu pochmurné informace o finančních trablích vícero tradičních značek, naopak se zaměřme na značku zcela novou, která se letos v prosinci čerstvě představuje. Ono vlastně stačí vyslovit její název – ZINK Bikes – a mnohým může být situace dost jasná!
Přesně tak, ZINK Bikes není nic jiného a nic menšího než nově na trh uvedená značka kol, za nimiž stojí žijící a stále závodící legenda Cameron „Cam“ Zink (*narozen 8. března 1986 v Kalifornii – věk 38). Významná osobnost současné MTB scény, která má za sebou dvě vítězství v Red Bull Rampage (2010/2023), řadu ocení stylu „best trick“, různé rekordy za extrémní triky (nejvyšší či nejdelší backflipy apod.) a hromad jiných úspěchů.
Pro mě osobně je zrovna Cam Zink skutečně velkým hrdinou, jelikož je na jedné straně „správňákem“, který se stará o svoji rodinu a udržuje pevné přátelské vztahy, na straně druhé odvážným, tvrdě pracujícím a mimořádně nadaným bikerem s obrovský jezdeckým srdcem. S jeho osobou mám třeba silně spojený film Where the Trail Ends, ale to už možná uhýbám příliš mimo základní téma.
reklama
Vždyť už jednu společnost máš?
Cam Zink je rovněž vcelku snaživý podnikatel, který již v roce 2009 založil značku Sensum, jež začínala výrobou a prodejem gripů, nyní nabízí i vícero dalších praktických a zároveň dosti stylových produktů, včetně civilního oblečení.
Je také pravdou, že za svou kariéru vystřídal Cam Zink více různých značek, ale dle jeho vlastních slov vlastně nikdy neměl k dispozici kolo, které by plně uspokojilo jeho zřejmě dosti specifické požadavky. Proto se nakonec rozhodl, že si navrhne a postaví kolo vlastní a bude jej nabízet i dále k prodeji.
Samozřejmě, Cam Zink není prvním a jistě ani posledním velkým jménem světa cyklistiky, jehož nositel se rozhodl, že MTB scéna potřebuje vídat kola s jeho jménem na rámu. Proč ne?! Najdeme totiž řadu úspěšně se rozvíjejících příkladů (např. Atherton Bikes, nebo potenciálně z Čech 6T9Frames), ale samozřejmě i více takových, kterým to nevyšlo, případně jejich sláva trvala jen po omezenou dobu. Vzpomenete si třeba na kola Johna Tomaca? Nebo Garyho Fishera?
Kolo, které nechtěl nikdo postavit!
„Celý svůj dosavadní život jsem zasvětil hledání dokonalého freeridového zážitku, snaze posouvat hranice, objevování nových míst a nových lajn nebo definování nových možností v jízdě na horském kole. Na této cestě jsem osobně vyzkoušel celou řadu strojů, ale žádný z nich v sobě vlastně neměl zakódovanou samotnou prapodstatu freeridu… Proto jsem se rozhodl postavit si kolo vlastní! Až takhle jednoduše se zrodila značka Zink Bikes.“
„Cílem Zink Bikes je změnit svět freeridu tím, že nabídneme kola, která jsou natolik obratná, hravá, poslušná a skvěle reagující, jako žádná jiná. Na základě desítek let osobních zkušeností a souvisejících poznatků z oblasti konstrukce a designu jsme vytvořili dokonalé freeridové kolo, které vás povzbudí k tomu, abyste beze strachu překonávali své limity.“ Vysvětluje důvody vzniku vlastní značky Cam Zink.
Čím se odlišuje značka Zink Bikes a její kola
- Malé série = vysoká kvalita
- Díky malému počtu vyrobených kusů lze každému z kol věnovat dostatečnou péči a zaměřit se na každý detail a zaručit tak špičkové zpracování
- Každý bike s osobním podpisem
- Na každém vyrobeném kole bude osobní Cameronův podpis, který bude důkazem jeho špičkového řemeslného zpracování a autenticity
- Navrženo pro všestrannost
- Kolo je vyrobeno tak, aby zvládlo vše od dual-slalomu, přes freeride až po divoké trailování a bikepraky
ZINK Bikes VACAY
V tuto chvíli bude Cam Zink nabízet jeden jediný model – VACAY – vyráběný ve třech velikostech, ve více barvách a s poměrně všestrannými možnostmi využití. Základem je hliníkový rám s vcelku tradičně vyhlížející čtyřčepovou zadní stavbou, která nese označení „Lift Technology“ se základním zdvihem 150 mm.
Smyslem a originalitou zmíněné Lift Technology by měla být výrazná progresivita, stejně jako minimální délka zadní stavby (420 mm) navržená tak, aby se kolo snadno zvedalo do manuálu, aby byl celek co nejvíce obratný a hravý. Aby dokonale reagoval při každém triku a snadno ustál i tvrdé dopady.
Zároveň se zde hrálo na značnou všestrannost, která je podpořena přítomností Flip-chipu s trojicí poloh a možností použít dvě různé délky tlumiče. S tlumičem o pracovních rozměrech 230×60 mm lze redukovat zdvih na 140 mm a udělat z tohoto kola mrštný dualový speciál na kolech průměru 27,5“ (vidlice 150 mm, Angle set +1°).
Pokud se použije tlumič délky 230×65 mm, nabídne zadní stavba krok 150 mm, dopředu se pak počítá s vidlicí se zdvihem 160 mm. Zde pak lze využít buď střední kola (27,5“) a použít kolo na ostrý freeride, nebo dopředu nasadit 29“ a kolo naladit pro traily. Jak různé nastavení ovlivní geometrii ukáže nejlépe přiložená tabulka.
ZINK Vacay – moderní standardy přítomny
Nový a zatím jediný model ZINK Vacay využívá již zmíněný vcelku jednoduchý, ale zároveň dostatečně robustní rám doplněný o veškeré standardy, které byste očekávali u moderního trailového kola. Kolo lze doplnit o vnitřní i vnější vedením kabeláže (výběr je na zákazníkovi), pamatuje se na dostatek místa pro dlouhé teleskopy, kdy už nejmenší velikost počítá se zdvihem sedlovky až 180 mm.
Samotný rám je vybaven UDH patkou či tradičním závitovým středovým složením. Kvalitní a standardizovaná by měla být také ložiska zadní stavby (všechna v jednom rozměru) a ani nic dalšího by vás nemělo negativně překvapit.
Držíme palce Camerone!
Jak dobře víme a jak to slýcháme z různých zdrojů, aktuální situace v cyklistice není úplně růžová, proto je možná vcelku odvážné snažit se prorazit se zcela novou, navíc dost úzce zaměřenou značkou právě nyní. Na druhé straně se říká, že „Odvážnému štěstí přeje!“ Vedle toho má Cam Zink nejspíš dost silné zázemí, aby si mohl podobný projekt dovolit. Snad si to celé nevymyslel jen jako dočasnou hračku…
„Vážně jsem si tohle kolo postavil primárně sám pro sebe, ale věřím, že by vás mohlo také bavit!“ Říká Cam Zink.
Ostatně, když se nad tím člověk zamyslí, tak se Cameron drží vcelku při zemi. Cena jeho rámů, dle on-line kurzového přepočtu na jeho webu, vychází cca na 41 500 Kč s tím, že dostupná by nová kola měla být zhruba v květnu roku 2025. Popřejme tedy Cameronovi nejen krásné Vánoce, ale také úspěšný start s novým projektem do dalšího roku a jeho postupný pozitivní rozvoj. Budeme jej rozhodně dále sledovat!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: ZINK Bikes
ZINK Vacay
- Zadní stavba „Lift Technology“ navržená pro manuály, bunnyhopy a další triky
- MX koncept (mullet), určeno pro sestavu 29“/27,5“, ale i čistě 27,5“
- Úhel hlavy: 63,9° / 37 mm BB Drop. (Low Flip-Chip Position with 160mm Travel Fork and 29”/27.5” wheels)
- Úhel hlavy: 65° / 25 mm BB Drop (High Flip-Chip position with 160mm Travel Fork and 29”/27.5” wheels)
- Délka zadní stavby: 420/426 mm
- Zdvih vidlice: 160/150 mm
- Středové složení BSA 73 mm
- Tlumiče 230×65 mm = 150 mm zdvih / 230×60 mm = 140 mm zdvih
- Vnitřní či vnější vedení kabeláže
- Patka UDH
- Hmotnost rámu: 3,5 kg
Více informací na: zink.bike