reklama

reklama

NORCO vsází na BOSCH! Nová generace Range VLT a Sight VLT | Tech News

Kanadské Norco se před časem rozhodlo dost zásadně překopat svou nabídku elektrifikovaných plně odpružených e-biků s tím, že postupně dává vale systému Shimano, a naopak plně přechází do náruče značky BOSCH! První vlaštovkou byl lehký a hravý trail-bike Norco Fluid VLT, jehož nyní doplní hrubší, svalnatější a výkonnější bratři Norco Sight VLT a Norco Range VLT!

Abychom si to na začátek trochu zrekapitulovali… Norco poslední roky stavělo svá plně elektrická kola na základech pohonu Shimano EP8 (EP801) k němuž, podle potřeby, dodávalo různě velké baterie. Extrémem byly případy, kdy si bylo možné objednat kapacitu až 900 Wh! Ale tím si nemotejme hlavu, protože přichází:

Velká BOSCHí revoluce!

V čem taková BOSCHí [čti: Boší] revoluce spočívá? Logicky, v prvním kroku, v ústupu od systému Shimano a v jeho nahrazení systémy BOSCH. Množné číslo používám z důvodu, že se Norco rozhodlo, zcela správně, rozdělit svou elektrifikovanou rodinu VLT na lehčí stroje Norco Fluid VLT Carbon a plnotučná éčka, která budou zastupovat dnes představené modely Sight VLT a Range VLT.

Pro ještě názornější představu – Norco Fluid VLT Carbon je kolem, které nabídne lehký karbonový rám, zdvihy 150/140 mm (výjimkou je model Fluid C1 130 – 140/130 mm), mullet koncept, ale především sportovní pohonný systém BOSCH SX (55 Nm, až 600 W) s lehkou baterií o kapacitě 400 Wh.

reklama

Velký a ještě větší!

To bychom měli první základní kámen. Tím druhým a vlastně hned i třetím, jsou zcela nové model Norco Sight VLT a Range VLT. Oba, jak už bylo naznačeno, postavené na „plnotučném“ pohonném systému BOSCH Performance Line CX, tedy na velkém motoru s 85 Nm točivého momentu a špičkovým výkonem 600 W, ale také s poctivou kapacitou baterie 750 Wh.

Obě nová kola jsou si přitom, už jen základní siluetou, hodně podobná, proto také využívají řadu společných prvků. Každé z nich ale nabízí výrazně odlišné parametry a také dost specifické a osobité zaměření a využití. Ostatně už jen zaměření a využití jejich neelektrifikovaných sourozenců je dost odlišné, proto se nelze divit, že i elektrické varianty VLT míří každá dost někam jinam.

Pojďme si to ale říct konečně natvrdo, na rovinu. NORCO Range VLT je skutečně masivní a kompromisy neuznávající Enduro/FR mašina do nejtěžšího terénu, čemuž odpovídají mohutné zdvihy 180/170 mm, mullet, nebo také MX koncept (29“/27,5“), ale též dříve zmiňovaný motor BOSCH CX a velká 750 Wh baterie.

Vedle toho je NORCO Sight VLT strojem, které se v těžším terénu také rozhodně neztratí, zároveň ale nabídne výrazně všestrannější zaměření (All-mountain) a více umírněné zdvihy 160/150 mm. Podobně jako jeho statnější bratr, bude i Sight VLT vsázet čistě na mullet setup (29“/27,5“) a také na tu samou pohonnou jednotku BOSCH CX.

Vejš Radime, vejš!

Každý, kdo se alespoň trochu zajímá o vývoj MTB techniky jistě v poledních letech zaznamenal prudký nárůst počtu plně odpružených horských kol využívajících všemožných variací zadního odpružení s vysoko umístěným hlavním čepem – tzv. High Pivot.

Na trhu najdeme jak vícero v principu jednočepových systémů (připomněl bych kola Deviate nebo Vojtův ACTOFIVE), ale také různé čtyřčepy či virtuály, které si rovněž hrají s kladkou a vysoko posazenou řetězovou linkou (např. GT Force Kiki Havlické). Své může k tomuto tématu říct i přímo Norco, které cestu High Pivotu začalo hodně zajímavě koncipovaným modelem Range (ještě je zde FR speciál Shore), k němuž letos přibyly nové podoby oblíbených modelů Norco Sight (Gen 5) a Norco Optic (Gen 2).

Jejich letošní premiéry jsme, bohužel, úplně nestihli mediálně pokrýt, kola to jsou ale nanejvýš zajímavá a nesou řadu nevšedních prvků a řešení. I tyto stroje spojuje celá řada konstrukčních průsečíků, podobně jako jsou provázány modely Norco Sight VLT a Range VLT. K Sightu a Opticu proto přidejme alespoň dvě zajímavá prezentační videa a odkaz na jejich podrobnější popis.

První elektrický High Pivot? Ano, nebo ne?

Proč to celé srovnání s klasickým Sightem a Opticem? Protože tuto dvojici spojuje s naší dnešní dvojicí právě systém zavěšení zadní stavby označený VPSHP (Virtual Pivot Suspension | High Pivot). Teď se možná pustím na docela tenký led, ale mám pocit, že, minimálně v rámci velkých světových značek, je NORCO prvním, kdo postavil své elektrické stroje se skutečným High Pivot systémem!

Jaké má přitom výhody a přednosti systém s vysokým čepem snad není nutné potisící znovu důkladně rozebírat, ne?! Vtip je v tom, že vysoký čep výrazně mění křivku pohybu osy zadního kola, která pak uhýbá překážkám dozadu a nahoru, může je tedy lépe zpracovat. Kola s vysokým čepem také pod zátěží nezkracují svůj rozvor, ale často jej naopak prodlužují (minimálně délku zadní stavby), proto přispívají ke stabilitě při vysoké zátěži, na dopadu skoků atd.

Zásadní nevýhodou systému s High Pivotem je výchozí výrazné ovlivnění odpružení tahem řetězu, proto se zde používají pomocné kladky, které zvedají řetězovou linku do úrovně onoho vysokého čepu. To vše lze sice obvykle obhospodařit s klasickou délkou řetězu, ale je zde prostě jeden prvek navíc (kladka), systém pohonu je celkově složitější, lehce hlučnější, vyžaduje více údržby… Prostě vše má své pro i proti.

Norco Sight VLT a Range VLT – prvky společné, prvky rozdílné

Než uzavřeme dnešní představení dvou zajímavých nových elektrických strojů, pojďme se ještě jednou podívat na prvky, které tato kola spojují a které je naopak rozdělují. Shodu najdeme například v použitém pohonu a baterii (BOSCH CX), v základní siluetě rámu a v řadě sdílených prvků. Shodné je třeba také rozdělení obou kol do 5 velikostí, kdy se nepoužívá klasické konfekční označení (S-XL), ale číselné označení 1-5 (od 155 cm do 195,5 cm). Identické je také využití rozdílně velkých kol (mullet / MX).

Co mi přijde dále zajímavé je skutečnost, že Norco Sight VLT bude k dispozici pouze v podobě jediného modelu, prostě Norco Sight VLT, s karbonovou přední partií a hliníkovou zadní stavbou. Stejnou kombinaci (karbon/hliník) najdeme na dvou modelech Norco Range VLT C1 a C2, vedle nich bude ale v nabídce i základní hliníková varianta Norco Range VLT A1.

Poslední věcné doplnění, které bychom mohli zmínit, je program Norco Ride Aligned™, což je dosti podrobný a výrazně propracovaný rádce, který vám pomůže nejen s výchozím nastavením, ale i s pozdějším specifickým laděním vašeho kola. Zadává se zde (vedle vybraného modelu) jak výška a váha jezdce, tak i preferovaný jízdní styl a řada dalších veličin a faktorů. Vše by mělo fungovat podobně, jako by se o vaše nastavení staral profesionální mechanik ze závodního teamu! O tomto prvku si povíme něco víc třeba někdy jindy.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Norco Bicycles

Jak vypadá prostředá Norco Ride Aligned™

Norco Range VLT

  • Zaměření – E-MTB Enduro
  • Zdvihy – 180/170 mm
  • Kola – 29“/27,5“ (mullet/MX)
  • Velikosti – 1, 2, 3, 4, 5
  • Materiál rámu – Karbon/Hliník | Hliník
  • OdpruženíVPSHP (Virtual Pivot Suspension | High Pivot)
  • Pohon – Bosch CX Smart System (85 Nm)
  • Baterie – Bosch PowerTube 750 Wh
  • Podpořeno rádcem pro nastavení – Ride Aligned
  • Více informací: www.norco.com

Norco Sight VLT

  • Zaměření – E-MTB All-mountain
  • Zdvihy – 160/150 mm
  • Kola – 29“/27,5“ (mullet/MX)
  • Velikosti – 1, 2, 3, 4, 5
  • Materiál rámu – Karbon/Hliník
  • OdpruženíVPSHP (Virtual Pivot Suspension | High Pivot)
  • Pohon – Bosch CX Smart System (85 Nm)
  • Baterie – Bosch PowerTube 750 Wh
  • Podpořeno rádcem pro nastavení – Ride Aligned
  • Více informací: www.norco.com

reklama