RockShox SID, SID SL, SIDLuxe – Magické číslo 3! (TECH NEWS)
Budou to více jak 3 roky, kdy se rodina vidlic a tlumičů RockShox SID (SID SL) a SIDLuxe dočkala poslední velké změny, výrazného rozšíření a vylepšení. Na jaře roku 2020 se totiž SID rozdělil na lehké vidlice SID SL a urostlejší kousky SID s vyšším zdvihem. Tehdy také přišly na svět tlumiče SIDLuxe, přičemž toto vše se nyní inovuje a posouvá o další krůček vpřed!
Popravdě, závodní vidlice RockShox SID jsou svým způsobem legendou až určitou ikonou cross-country světa, a to již od 90. let, kdy jejich cesta za slávou začala. Ti z vás, kteří jsou „dříve narození“, jistě pamatují charakteristickou hubeňoučkou stavbu původní rodiny SID, vysoký štíhlý můstek, ale také hromady vtípků na téma „jak moc se ta vidlice kroutí“.
Vzpomenete si také na RockShox SID v provedení s dvoukorunkou?! Mám takový pocit, že tuhle variantu vozil jeden čas i Michal Maroši! Ale to už je fakt pravěk!!!
Vidlice RockShox SID a SID SL + tlumič SIDLuxe včera…
Zpět ale do žhavé přítomnosti, nebo spíše nejbližší budoucnosti, v níž se prezentuje nová vylepšená podoba všech třech specifických produktových řad z rodiny RockShox SID. Pokud mám připomenout a lehce rozvést co již bylo zmíněno v úvodu, pak se před třemi lety jednotná skladba vidlic SID rozdělila na 2 samostatné řady.
RockShox SID SL – super odlehčený kousek s menším rozchodem nohou a jejich hubenější podobou (průměr 32 mm) s maximálním zdvihem 100 mm (29“ samozřejmě).
RockShox SID – vidlice silnější stavby a většího průměru (vnitřní nohy 35 mm) se zdvihem 120 mm pro trailové, nebo spíše down-country nastavení.
RockShox SIDLuxe – minimalistický a nanejvýš odlehčený tlumič, který byl navržen jako optimální parťák pro vidlice RockShox SID a SID SL.
Při tomto výčtu se mi vybaví test stroje Cannondale Scalpel Carbon SE (6/2020), který byl osazen právě vidlicí RockShox SID a tlumičem SIDLuxe.
Zdvihu více, nebo méně?
Pokud nyní čekáte další výrazný krok či skok ve vývoji produktů z rodiny RockShox SID, pak je na čase schladit emoce. Výše uvedený popis v roce 2020 nově definované skladby těchto komponentů je zde záměrně proto, jelikož se v tomto „rozvrstvení“ nic zásadního aktuálně nemění. Z celkového náhledu obecných možností a schopností se vlastně jen přidávají různé zdvihové varianty, díky nimž se vidlice SID a SID SL budou více překrývat.
Řada RockShox SID SL totiž nově nabídne nejen základních 100 mm zdvihu, ale i možnost povýšení na 110 mm, a to u všech variant od Ultimate po prostý SID SL. Mohutnější SID (35mm nohy) naopak přidá k původním 120 mm také možnost snížit krok na 110 mm, vyjma nejvyšší verze SID Ultimate navíc i na rovných 100 mm.
Díky tomuto překrytí mohou závodníci i hobby sportovci vybírat vidlici podle řady kritérií. Někdo upřednostní super lehkou podobu a užší stavbu SIDu SL s posíleným zdvihem na 110 mm, jiný bude naopak radši za mohutnější provedení, které nabídne třeba ten samý krok, jen pár gramů navíc a více tuhosti. Je to jen na vás!
TŘI jsou více než DVA, aneb magické číslo 3!
Další podstatné inovace se týkají hlavně různých technických, i když stále podstatných detailů. Jedním z těch významných je úprava tlumící patrony v řadě jejích podob, která místo dosavadních dvou poloh (Open/Lock) nabídne i třetí, prostřední „Pedal“.
„Cross-country je o efektivitě a efektivita je o kontrole. Více možností vám přitom poskytne vyšší míru kontroly,“ píše se v oficiálních materiálech.
Případně: „Je snadné představit si využití uzamčené pozice – sprinty, náročné výjezdy po zpevněných cestách apod. Také využití otevřené pozice je zřejmé – náročné rozbité sjezdy. Ale co vše ostatní mezi tím? Střední pozice ‚Pedal‘ proto kombinuje výkonově přívětivou efektivitu s dostatečným komfortem, trakcí a jistotou ovládání.“
Upravené vidlice ale i tlumiče z rodiny RockShox SID s třemi pozicemi (3P) se intenzivně zkoušely a testovaly i v rámci závodů SP a nadšený byl z této možnosti prý i Nino Schurter, takže…
Tři škopky pro všechny! Pokud neodpadneš po dvou…
RockShox přitom svojí myšlence 3 různých poloh (3P) kompresního tlumení věří do té míry, že ji hodlá aplikovat na všechny vidlice z rodiny SID, stejně jako na všechny tlumiče SIDLuxe. Nezáleží přitom na tom, zda jde o vrcholné provedení Ultimate s tlumící patronou Charger Race Day 2, nebo dostupnější provedení s tlumením Charger XC, případně Rush XC.
Stejně tak bude možné využít 3 polohy tlumení jak v případě odpružení řízeného páčkou na těle vidlice (tlumiče), tak i v provedení s dálkovým ovládáním. K tomuto účelu bylo upraveno i dálkové otočné ovládání vidlice Twisloc Ultimate 3P v provedení se vzorovaným nebo hladkým gripem, nebo levnější Twisloc 3P.
Zároveň platí, že kdo nepotřebuje nutně ony 3 polohy (3P), ten bude mít možnost vybrat si provedení v současném střihu s pouhými dvěma pozicemi (2P). Sice to možná trochu zamotá hlavu skladníkům, ale i zákazníkům, snad se v tom ale nikdo vysloveně neztratí!
Vylepšené vnitřnosti = široké možnosti nastavení
Už delší čas neplatí, že by XC závodníci vozili odpružené vidlice jen na okrasu, nafoukané tak, že se stejně sotva pohnou! I oni chtějí, aby jejich odpružení bylo dostatečně výkonné, vnímavé a efektivní zároveň. Proto RockShox zapracoval jak na okruhu tlumení (Charger Race Day 2), tak hlavně na vzduchové pružině DebonAir+.
Mezigeneračně se proto podařilo zvýšit objem pozitivní komory o 16 %, dramaticky narostl i objem negativní komory o rovných 50 %. Navrch se zde objevuje drobná vinutá pružina, která hlídá zpětné roztažení vidlice namísto dříve používaného elastomeru – elegantnější, účinnější řešení.
To vše dohromady by mělo přinést jemnější začátek kroku a celkovou vyšší citlivost, stejně jako snazší nastavitelnost. V základu by ani nemělo být nutné sahat po tokenech, jen prostě při potřebě většího komfortu uberete 10 psi z výchozí hodnoty, naopak při potřebě větší opory 10 psi přidáte a hotovo. To zní poměrně slibně, nemyslíte?
Posílený a odlehčený zároveň
Další technické inovace se týkají dalších specifických konstrukčních detailů. Na jedné straně je patrná snaha o odlehčení, což platí pro vidlice RockShox SID i SID SL. Tedy vlastně pro vrcholné modely Ultimate. U nich totiž došlo k přepracování a odfrézování určité části korunky, kdy je okem patrný úbytek materiálu po obvodu v místě usazení vnitřních nohou.
Díky tomuto a dalším vylepšením se SID Ultimate dostává na hmotnost 1 476 g (110 mm zdvih, 44 offset), SID SL pak jde ještě o krok dál, když na váze ukáže 1 325 g (110 mm zdvih, 44 offset).
Posílení konstrukce přichází naopak v podobě prodloužení vnitřních nohou, díky čemuž se jednak uvolnilo více místa pro popisovanou objemnější vzduchovou pružinu DebonAir+, tak i pro větší horní kluzná pouzdra. Toto je možná jen malý krůček ve vývoji, ale jistě přínosný.
RockShox SIDLuxe – malý, ale mocný!
Moderní XC kola vyžadují od svého odpružení skoro až nemožné věci. Na jedné straně maximální efektivitu ve výjezdech, na straně druhé takřka bezedný krok cestou dolů! Lze toho vůbec dosáhnout? S tlumiči RockShox SIDLuxe by to nemělo být nemožné. Alespoň to praví katalogový popis.
Po faktické stránce inovací se zdůrazňuje zejména přepracované tlumení, které i zde nově nabídne 3 pozice (3P – Open/Pedal/Lock) jako alternativu ke stávajícím dvěma (2P). Tedy zejména onu střední polohu „Pedal“ pro boj s technicky středně náročnými výjezdy při plném „zátahu“.
Vylepšen by měl být také vysokorychlostní okruh tlumení, aby bylo možné lépe zpracovat tvrdé nárazy a velké překážky v náročných sjezdových sekcích. Přesně v těch místech, kde je obvykle nejvíc diváků! S vyšším průtokem oleje při podobných situacích přichází ke slovu i potřeba lépe zvládat tvrdé dorazy, proto byl posílen i drobný gumový „nárazník“, který tlumič a jeho vnitřní části chrání při těch nejtěžších úderech terénu.
Zpětně kompatibilní rozšíření
Jak už to s podobnými inovacemi bývá, nabídne RockShox také možnost vylepšit starší (stávající) vidlice SID a SID SL o nové tlumící patrony a nové ovládání. Vybrat si proto bude možné patronu Charger Race Day 2 v provedení 3P nebo 2P a k tomu i příslušné ovládací prvky. V případě třípolohové verze pro dálkové ovládání bude možné použít otočné rukojeti TwistLoc Ultimate 3P nebo TwistLoc 3P, u klasiky s dvojicí poloh otočný TwistLoc Ultimate 2P a TwistLoc 2P, nebo páčku OneLoc.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM, RockShox
Více informací: www.sram.com/../rockshox