RockShox SID, SID SL, SIDLuxe | Nový, lehčí, lepší!
Uteklo již mnoho času od doby, kdy byl vystřídán prapůvodní RockShox SID s charakteristicky vysokým a nápadně hubeným spojovacím můstkem, který byl sice lehoučký, ale také se dost kroutil! Tyto kořeny a vzpomínky již dost výrazně ohlodal zub času a přebily je též nové generace této legendární řady, s jejichž inovacemi se rozhodně nekončí!
Ne, ne… Tady rozhodně nehrozí žádné usínání na vavřínech! RockShox v žádném případě nehodlá nechat padnout slavné jméno SID, proč by také měl? Naopak jej chce opět o něco přiživit, proto aktuálně přichází se zcela novou generací!
Nejnovější podoba SIDu přitom přináší řadu inovací od nového tvaru vnějších nohou, nového tlumení či nově upravené vzduchové komory. Dále pak rozšíření na dvě samostatné podskupiny, „závodní“ SID SL a „trailový“ SID, ale také vítaný doplněk v podobě specificky konstruovaného a sportovně naladěného tlumiče RockShox SIDLuxe. Tak kde začít?
RockShox SID SL
Začněme logicky u toho nejzajímavějšího, nejvíce vyhraněného sportovního náčiní, tedy u nejsportovnější verze, která se bude nově souhrnně nazývat RockShox SID SL. Vezmeme-li to maličko odzadu, pak řada RockShox SID SL nabídne vidlice dvou úrovní, vrcholný SID SL Ultimate a dostupnější SID SL Select. Oba kousky nabídnou primárně 100 mm kroku a oba jsou určeny čistě pro 29“ kola.
*O jiných variantách zdvihu a jiném průměru se nikde v materiálech RockShoxu nemluví. Alespoň ne u řady SID SL!
Když už jsem začal u čísel, doplním, že obě vidlice dostanou předsazení (offset) 44 mm a vnitřní nohy průměru 32 mm (zachováno). Levnější SID SL Select byl odtučněn na 1468 g, SID SL Ultimate dokáže tento ukazatel stlačit až na 1326 g!
Je otázka, zda bude lepší vypíchnout co je nového, nebo zmínit, co se nezměnilo? V druhém případě by to byl výrazně kratší seznam… Zcela nový je tvar vnějších nohou, kde se konstruktéři snažili ušetřit každý gram, co se jen dalo. Proto zde najdeme řadu vybrání, ostrých hran, či lehčí schůdek ve spodní části vnějších nohou lehce připomínající vidlice Fox 32 SC.
Přehlédnout bychom ale neměli třeba ani nově tvarovanou a strojově opracovanou korunku s výrazně ostřejšími tvary, než jak tomu bylo doposud.
Inovace zevnitř ven!
To celé je ale jen vnější kabátek, který rozhodně není bez důležitosti, minimálně je stejně důležitý jako interiér, jenž reprezentují vnitřní systémy. V první řadě bychom měli jmenovat tlumení Charger Race Day, tedy další generaci olejové patrony vycházející z původního Charger Damperu, která ale prošla radikální odtučňovací kůrou! Tedy minimalizací všeho, co bylo možné odebrat či zeštíhlit při zachování co nejlepších možných vlastností.
RockShox zkrátka slibuje nejlehčí tlumicí patronu, jakou kdy vyrobil, která by svým nastavením měla co nejlépe vyhovovat závodnímu nasazení. Kupříkladu možností plného uzavření pro maximální efektivitu a oporu ve výjezdech, či v závěrečných spurtech.
*Tlumicí patrona Charger Race Day bude zpětně kompatibilní s vidlicemi RS SID a RS Reba (100/120 mm) až do modelového roku 2014. Neplatí pro patronu určenou pro SID s šířkou vnitřních nohou 35 mm
Hmotnosti tlumicích patron pro porovnání:
Charger Race Day Damper (35 mm) – 96 g
Charger Race Day Damper (32 mm) – 88 g
SID Charger 2 RLC Damper (2020) – 186 g
S tímto tlumením přímo souvisí také dálkové ovládání TwistLoc, částečně inovovaná verze již existujícího, kdy lze rychlým pootočením zápěstí, jako za dob slávy GripShiftu, zamknout či otevřít vidlici, případně vidlici a tlumič současně.
Nová, nebo spíše upravená je také vzduchová komora DebonAir, slíbeno je přitom, že nový SID bude zůstávat výše ve zdvihu, jak to mají závoďáci rádi. Tlumení a vnitřní systémy budou mazané olejem Maxima Plush Fluid, již dříve používaným ve vrcholných řadách vidlic RockShox. A konečně, o těsnící a stírací kroužky se postará SKF, jedna z nejvyhlášenějších značek v tomto oboru.
RockShox SID SL Ultimate / RockShox SID SL Select
Určité základní rozdíly mezi modely SID SL Ultimate a SID SL Select jsme již naznačili, především šlo o hmotnost (1326 g / 1468 g – Ultimate/Select). Dále je třeba pochopit, že nový SID SL Ultimate bude těžit ze schopností a hmotnostní úspory nové tlumící patrony Charger Race Day, zatímco SID SL Select se musí spokojit „jen“ s tlumením Charger RL.
I zde ale zůstává vylepšená komora DebonAir, SKF těsnění, olej Maxima Plush Fluid, případně možnost připojit dálkové ovládání TwistLoc.
RockShox SID – ten co vám (možná) chyběl!
Druhou zásadní novinkou je vidlice, kterou bychom pro správné pochopení mohli „mezi námi“ označit za SID Trail, oficiálně jen SID! Opět ve verzi Ultimate a Select. Rozdíl oproti superlehkému SIDu SL přitom může a nemusí být zřejmý. Na první pohled bychom si mohli myslet, že jde jen o zvýšení zdvihu (120 mm, čistě pro 29“ kola), ale to není rozhodně vše!
Nový RockShox SID totiž nabídne i rozšířené vnitřní nohy, které dosahují průměru 35 mm (SID SL – 32 mm), což je dost zásadní posun. Zajímavé je, že SID SL má tyto vnitřní nohy o průměru oněch 32 mm s rovnou vnitřní stěnou, SID (Trail) s vnitřním průměrem 35 mm se zeslabovanou stěnou. Větší šíře, více místa pro hrátky s materiálem.
Za upozornění rovněž stojí detail, že tam, kde má SID SL lehký schůdek na spodním konci vnějších nohou, je SID (Trail) přísně rovný, tedy spíše přímý a kruhový.
Co nabídne SID Trail?
Dělení a výbava u SIDu (bez SL) je dost podobná tomu u řady SID SL. Vyšší verze SID Ultimate tedy dostává novou tlumící patronu Charger Race Day, nižší SID Select tlumení Charger RL. U obou je přítomná vylepšená vzduchová komora DebonAir, těsnění SKF, či možnost připojení ovládání TwistLoc a tak podobně.
Specialitou „trailového“ SIDu je možnost doplnit jej o „firemní“ integrovaný blatníček, který se montuje zezadu na spojovací můstek pomocí dvou šroubů. Pokud vás zajímají údaje o hmotnosti, pak vězte, že RockShox SID Ultimate váží slušných 1537 g, RockShox SID Select o trochu vyšších 1671 g.
RockShox SIDLuxe
V dnešním výčtu od základu novým produktem je tlumič RockShox SIDLuxe, vtipně vymyšlený název zapadající do rodiny tlumičů RS Deluxe a Super Deluxe, který byl stvořen především pro??? „Protože mi za hodinu jede vlak, vo…“ Ne! Pro rychlost! Ostatně jak dodává RockShox ve svých materiálech:
„Navrhli jsme jej pro závodníky, ale jezdit ho může každý!“
O tlumiči samotném je přitom informací vlastně dost poskrovnu. Hovoří se primárně a pouze o vrcholném modelu RockShox SIDLuxe Ultimate, který byl odladěn tak, aby co nejlépe korespondoval s funkcí nových vidlic RockShox SID a SID SL. Byl tedy navrhován zejména se zaměřením na hmotnost a funkci. Slíbený je vysoce komfortní chod v otevřeném módu a výrazná opora při zavření – možno ovládat společně s vidlicí otočnou rukojetí Twist Loc.
Na výběr budou dvě varianty polepu, černá a modrá SID, uvnitř bude kolovat kapalina Maxima Plush a hmotnost modelového kusu je 227 g.
Tolik v kostce vše, co zatím víme o nové generaci vidlic RockShox SID a SID SL, stejně jako o zcela novém tlumiči RockShox SIDLuxe!
Více informací najdete na stránkách sram.com
Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM