reklama

reklama

Niner RIP 9 RDO | Ten na velkých kolech! (první dojmy)

Každý, kdo zná alespoň okrajově kalifornskou značku Niner, se nejspíš podiví nad tím, že testujeme model RIP 9 RDO na „velkých kolech“. Vždyť Niner má průměr 29“ zakódovaný přímo v názvu!? Ano, ale zrovna RIP 9 RDO je kolem, které se poprvé v historii tohoto výrobce nabízí i na průměru 27,5“! To ale není dnešní případ!

Neříkám, že by mě nezajímalo, jak se jezdí na Nineru bez Nineru, tedy na středním průměru, takovou šanci jsem ale zatím neměl. Nyní jsem spíš rád, že se ke mně tento RIP 9 RDO vůbec dostal, jelikož jsem si test právě tohoto kola přál skoro celý minulý rok. Jak se ale říká, trpělivost růže přináší, přičemž mojí růžičkou je právě tento Niner, kterého můžu nyní důkladně proklepnout v terénu!

Řada čísel a dvě premiéry!

Aktuální varianta modelu RIP 9 RDO je stále poměrně čerstvým zbožím, které se na trh dostalo teprve v minulém roce, jako, jestli správně pátrám, třetí generace této modelové řady. Nejnovější RIP 9 přitom přináší hned několik zajímavostí a specifických konstrukčních prvků.

Zaprvé to může být ona premiéra středního průměru, kdy RIP 9 na jednom i druhém parametru nabízí shodný zdvihový rozsah (150/140 mm – P/Z). Další nepřehlédnutelnou inovací je výrazná klec okolo tlumiče, která má zajistit vysokou tuhost této oblasti. Pokračovat můžeme s vylepšenou geometrií, špičkově zpracovaným karbonovým rámem, nebo ještě jednou zásadní novinkou v řadách značky Niner! Tou je možnost snadno změnit základní úhly díky oválným kamenům (Flip-chip) na vzpěrách zadní stavby.

Niner RIP 9 RDO je prvním kolem značky Niner, který nabízí snadnou úpravu geometrie otočnými Flip-chipy!

Tato vymoženost přitom znamená možnost změnit úhel hlavové trubky z výchozí hodnoty 66° na více uvolněných 65°, zároveň s tím se posouvá sedlový úhel (75,8° -> 75,2°) a níže k zemi se dostává už tak nízko posazený střed (pokles o 7 mm). Ze zajímavých čísel doplňme třeba ještě délku zadní stavby, kompaktních 435 mm, nebo zkrácené předsazení vidlic (44 mm u 29“, 37 mm u 27,5“).

Jasným poznávacím znakem modelu Niner RIP 9 RDO je prostorná klec v oblasti středu, která výrazně posiluje tuto namáhanou partii. 
Oproti masivnímu rámu a zadní stavbě působí hliníkové raménko dost subtilně.
Otočné kameny (Flip-chip) se skrývají na vnitřní straně horního vahadla. 

Chceš foukat? Hledej kolínko!

Teoretický základ bychom snad tímto výčtem údajů mohli ukončit a následně přejít k prvním praktickým dojmům a postřehům. Jedna ze zajímavostí, na kterou narazíte již při nastavování odpružení, je problematická dostupnost plnícího ventilku tlumiče, který směřuje přesně k jednomu z žeber klece okolo středu. S málokterou pumpou se tak můžete napojit napřímo, na což je naštěstí pamatováno.

Na zadní stavbě je z vnitřní strany připevněno pomocné kolínko od Topeaku, přes které je již výrazně snazší připojit pumpičku. Proces to není úplně jednoduchý, lepší je tlumič při ladění nejdříve přefouknout a pak tlak opatrně upouštět, na druhou stranu můžete využít šikovného „sag-o-metru“, který vám na pravém čepu horního ramene krásně ukáže, kdy dosáhnete doporučeného sagu 30 %.

Ventilek tlumiče Fox DPX2 míří přesně k jedné ze vzpěr středové klece…
Proto je na zadní stavbě upevněné kolínko, jehož prostřednictvím jej lze nafoukat. Jinak je ventilek tlumiče téměř nedostupný. 

Nevrtět se na mechu

Tyto body jsem úspěšně zvládl, v rychlosti doladil vidlici a posed a konečně se mohlo do terénu. První dojem a velká očekávání, zejména s ohledem na funkci zadní stavby, se začínají rýsovat již po pár metrech v sedle, kdy zadní stavba zaujme mechovým projevem již na samotném začátku kroku.

Chce to vlastně trochu zvyku, jelikož zadní stavba je hodně senzitivní a snadno se rozvlní, pokud nebudete při šlapání pevní a jistí jako skála, ale to je primárně otázka stylu šlapání, nikoliv kinematiky zadní stavby. Případně lze sáhnout po páčce na tlumiči a jemňoučký chod zadní stavby pro výjezdy a přejezdy uměle přiškrtit.

Když se ale člověk patřičně zklidní a najde si vhodnou kadenci, zjistí, že čím silněji se opírá do pedálů, tím zřetelnější je odezva a jistější je přenos síly na zadní kolo. Přitom všem ale odpružení neztrácí ani na chvíli svou vnímavost a naopak ve velké míře pomáhá s přítlakem zadního kola všude tam, kde je to potřeba.

Na čepu horního ramene je praktický sag-o-metr, na nějž je dobře vidět i ze sedla, což výrazně zjednodušuje nastavování. 
V místě uchycení spodního oka tlumiče je menší „bazének“, kde se občas hromadí nečistoty. 

Kolik že je vzadu?

Když už jsem načal téma odpružení, doplním i první postřehy z jeho chování v otevřeném terénu, v rychlosti a v rámci sjezdů, kde jsem byl hodně mile překvapen. Jak už jsem zmínil výše, zadní stavba Nineru – systém pojmenovaný CVA – je hodně vnímavá a dost aktivní, což platí i pro pohyb na rozbitých trailech. Nechci zatím vynášet žádné zásadní soudy, ale na úroveň kola se zdvihem 140 mm (vzadu) to chodí vážně krásně, jistě a aktivně.

Zajímavé je, jak se podařilo perfektně skloubit počáteční vnímavost, nemalou aktivitu ve středním rozsahu a velice slušnou progresi na konci kroku. Třeba už jen první den v sedle jsem si s klidem a jistotu užíval traily, kde to s koly tohoto zdvihu (150/140 mm) je mnohdy už docela na hraně. Niner RIP 9 RDO se přitom tvářil, že je úplně v klidu, že má v rukávu ještě pár karet jako železnou rezervu, takže prý můžu klidně i přidat, nebo jen pustit brzdy.

Kdybych se po návratu z první vyjížďky nedíval do tabulek, tak bych si býval dodnes nejspíš myslel, že Niner RIP 9 RDO chodí vzadu víc, než tabulkových 140 mm!

Zadní stavba CVA je v podstatě klasickou variací na téma systému s plovoucím středem (lidově virtuál), jen s trochu jinou konfigurací ramen. 
Spodní rameno je, vzhledem ke své poloze, vybaveno plastovým nárazníkem. 
„Klecové lůžko“ tlumiče. Všimněte si, kde opouští rám hadice brzdy…

Vysoký a hluboký!

Niner RIP 9 RDO je obecně velice zajímavým kolem, které se v mnoha směrech vymyká „běžné konfekci“. Odlišnost přitom můžeme najít nejen v dosti netradičním uspořádání zadní stavby CVA (Constantly Varying Arc | Neustále se měnící oblouk) se spodním ramenem posazeným až pod středovým složením, ale také třeba v uspořádání kokpitu, posedu a jízdním projevu.

Zatím mám v sedle RIP 9 RDO odjeto jen pár hodin, moje pocity a postřehy se ale začínají postupně potvrzovat. Poměrně charakteristická mi totiž přijde pozice s o něco výše posazenými řídítky a s o něco níže položeným středem.

Výsledek je takový, že máte pocit „pobytu“ uvnitř kola, nikoliv nad ním, jak je dnes běžnější. Pro srovnání, hodnota „BB drop“ definující rozdíl výšky středu vůči rovině tvořené osmami kol je u Nineru RIP 9 RDO 32/39 mm (pozice High/Low), u mého GT Force 29 je to 20/27 mm. Sakra rozdíl, že?!

K hodnotnému kolu patří i hodnotná vidlice – Fox 36 Factory (FIT4)!
Stylové podložky Niner a záslepka v podobě pivního víčka! 

Zatočit, zatlačit!

Výsledné chování, z hlediska ovládání, je tak velice zajímavé a chce trochu času na pochopení. Zejména první den, kdy jsem si užíval s Ninerem RIP 9 RDO na v mnoha případech poměrně rychlých trailech s řadou více či méně utažených zatáček, jsem přišel na to, že se předek tváří hodně klidně, místy skoro až netečně, proto je potřeba specifický přístup při zatáčení.

Blíží-li se ostřejší zatáčka, je vhodné přední kolo včas do tohoto oblouku namířit, což někdy působí poněkud ospale, poté se musíte nohama pořádně opřít do středu zatáčky a zatlačit zadek do oblouku, následně se celý bike ochotně zlomí a nechá se vystřelit z oblouku ven. Není to rozhodně žádný autopilot, který by uhýbal překážkám a kopíroval trail před vámi zcela automaticky, ale chce to se hodně „zapojit do hry“. Výsledek přitom stojí za to.

Je to zkrátka trochu jiná dimenze, trochu jiný scénář, než na co jsem poslední dobou zvyklý. Když nad tím tak přemýšlím, tak vlastně dost výrazný kontrast, skoro až protiklad oproti stylu, jakým se ovládá třeba nedávno testované Norco Sight, ale… V tom je vlastně ta krása. Ne každý nutně potřebuje a chce kolo ovládané „přes předek“, někdo se radši schová za vyšší kokpit, zaleze si dolů ke středu a bude si tam připadat chráněný jako v protitankovém krytu. Proč ne?!

Jedním z poměrně originálních prvků výbavy je sedlovka SDG Tellis.
Její páčka není nikterak originální, tvarově je ale rozhodně příjemná.
Pohled na spodní rameno z pravé strany – o zuby převodníku se v terénu bát nemusíte! 

Niner RIP 9 RDO – Dáme si lehčí, nebo těžší?

Tolik asi pro dnešní „úvod do tématu“ Nineru RIP 9 RDO. Jak už jsem říkal v úvodu, na toto kolo jsem se hodně a dlouho těšil, jelikož mě jednak přitahuje již svým dosti neortodoxním vzhledem, jednak jsem snad nikdy na žádném Nineru doposud nejezdil? Jeden, tuším, proběhl redakcí, když jsem ještě dělal ve Velu, ale už vůbec nevím, jestli jsem se já sám na něj měl možnost posadit?

To už je ale nyní vlastně jedno! Je jiná doba, preferují se jiné materiály a také konstrukce a technologie se od těch časů dost změnily… A hlavně, Niner RIP 9 RDO je teď na dva týdny jen a jen můj a já si jej tak můžu užít skutečně do sytosti. Zatím se s ním postupně seznamuju, hledám si k němu cestu, což je spíše lákavá výzva než možná překážka.

Rozhodně se mi líbí nakolik jemně a aktivně pracuje jeho odpružení, navíc s luxusně jistým koncem… Jak lehce tohle kolo jede a stoupá, když si člověk najde správnou kadenci a rytmus… Ale také, jak jisté a schopné je cestou dolů i na místech, kde bych čekal, že kolo těchto parametrů už bude pomalu skučet, že to je na něm moc! Co dodat, těším se na další svezení!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Niner RIP 9 RDO – základní údaje

Cena (rámový set): od 85 000 Kč
Cena (kompletní bike): od 117 000 Kč
Hmotnost: 14,51 kg (vel. LG, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvihy: 150/140 mm (P/Z)
Kokpit (řídítka/představec): 780/40 mm
Sedlovka (zdvih): 150 mm

Více o tomto kole najdete na webu ninerbikes.com, české ceny a další informace na stránkách niner.cz