reklama

reklama

BikeYoke REVIVE 272 – Sedlovka pro „downgravel“! (TECH NEWS)

Už bylo na čase! Chtělo by se zvolat… Nemálo zákazníků řadu let volalo po nové variantě oblíbené teleskopické sedlovky BikeYoke REVIVE v průměru 27,2 mm. Sedlovky, která na trhu figuruje již od roku 2016 a za tu dobu si získala mnoho příznivců a věrných fanoušků. Nyní tedy přichází nová, užší a odlehčená verze REVIVE 272!

Sedlovku BikeYoke REVIVE jsem i já sám používal řadu let a nutno říct, že k plné spokojenosti. Před pár lety se na trhu objevila její druhá generace – představení BikeYoke REVIVE 2.0 – s délkou kroku až 213 mm. Tato varianta nabízela průměry 30,9 a 31,6 mm a zdvihy 125, 160, 185 a 213 mm (madefortrails.cz). Vedle ní existuje ještě paralelně silnější verze BikeYoke REVIVE MAX 34,9 nabízející stejný rozsah (madefortrails.cz).

BikeYoke Revive 2.0

Další možnou alternativou jsou lehké sedlovky BikeYoke DIVINE (náš test + představení), které se dělí na základní DIVINE, odlehčené verze DIVINE SL a superkrátké DIVINE Rascal (krok 80 mm). I zde ale panovalo „omezení“ v podobě průměru 30,9 mm nebo 31,6 mm. Vše najdete přehledně na stránkách: madefortrails.cz / bikeyoke.de.

Co ale nabídce BikeYoke chybělo byla sedlovka s průměrem 27,2 mm vhodná pro XC kola a gravel biky s užší sedlovou trubkou. To se ale nyní mění díky novince BikeYoke REVIVE 272!

BikeYoke Divine SL

reklama

Jak zúžit teleskop?

Ono není vlastně vůbec snadné vyrobit funkční teleskop v průměru 27,2 mm. Už jen v nitru sedlovek s průměrem 30,9 mm a 31,6 mm není mnoho místa na potřebné hydraulické systémy, u průměru 27,2 mm se tento problém dále násobí.

Jenže gravel biky dnes potkáváte na každém kroku, poptávka po teleskopických sedlovkách neustále roste, přitom i mnoho moderních karbonových rámů stále spoléhá na průměr 27,2 mm už jen proto, aby pevné sedlovky lépe pružily. Proto vývojový team BikeYoke zasedl k „rýsovacím prknům“ a začal intenzivně pracovat na novém teleskopu splňujícím tyto požadavky.

Není přitom pochyb, že právě představovaná sedlovka BikeYoke REVIVE 272 byla, po vývojové stránce, nejtěžším projektem, do kterého se inženýři z BikeYoke zatím pustili. Nebýt přitom silné komunity štěrkoletců, pak by tuto variantu nechali na dobro u ledu. Vyvíjet totiž něco tak náročného pro pár XC kol s užším průměrem sedlové trubky by skutečně nedávalo smysl. Finanční ani žádný jiný.

Každopádně povedlo se a nyní je sedlovka BikeYoke REVIVE 272 plně připravena pro vaše gravel biková dobrodružství!

Vlastní páčka? Počká!

Celá myšlenka gravel biku byla pro lidi z BikeYoke, z konstrukčního hlediska, hodně nová. Museli se více zamýšlet nad používanými geometriemi, nad podobou řídítek a také nad možnostmi, jak na ně upevnit ovládací páčky. Skoro vše se tak řešilo prakticky od nuly!

quotation-BnR

„Díky tomuto procesu je nová sedlovka sice hotová, zároveň ale přiznáváme, že zatím nemáme hotovou vlastní páčku, která by byla vhodná pro její ovládání z lomených řídítek (beranů). Máme sice v šuplíku vícero prototypů, které jsme průběžně ladili a testovali, zatím jsme ale s žádným z nich nebyli na 100 % spokojeni.“

Padlo tedy rozhodnutí spolehnout se prozatím na řešení, která jsou již dostupná na trhu s tím, že vlastní páčka bude představena, až bude její podoba dopilována téměř k dokonalosti.

„Naštěstí je na trhu již dnes řada jiných variant, které lze se sedlovkami BikeYoke bez omezení používat – Fox, X-Fusion, Pro, Wolftooth… Případně lze použít i řešení, kdy se sedlovka ovládá levou brzdovou pákou. Proto si nemusíme trhat vlasy z toho, že tu svou ještě nemáme plně připravenou. Vedle toho lze samozřejmě použít i jakoukoliv naší současnou páčku určenou primárně pro MTB.“

Na místě je jistě i připomenutí, že nová sedlovka REVIVE 272 rovněž využívá patentovaný odvzdušňovací systém, podle kterého dostala celá tato řada své jméno. Stejně tak se vyznačuje extra jemným chodem, vysokou spolehlivostí a všemi dalšími vlastnostmi, které vydobyly dobré jméno celé řadě REVIVE.

BikeYoke REVIVE 272 – technika a parametry

Konstrukce samotné sedlovky je určitým mixem řešení ze současných řad REVIVE a DIVINE SL. Využívá kované a následně CNC opracované tělo horní pístnice a precizně CNC obráběný vnější plášť (spodní část sedlovky) vyrobený ze špičkové slitiny hliníku.

Sedlovka BikeYoke REVIVE 272 bude nabízena v délce 400 mm, což má jasný důvod. Čistě pro gravel biky by takto dlouhá sedlovka obvykle nebyla nutná, některé rámy ale mohou mít výraznější slopping a hlavně nová sedlovka může být použita i pro XC kola, kde lze naopak očekávat její výraznější vytažení z rámu. Kola jako je Orbea Alma nebo Cannondale Scalpel HT stále využívají sedlovky průměru 27,2 mm.

Nevyužijete plnou délku sedlovky a chcete ušetřit pár gramů hmotnosti? Spodní část sedlovky může být zkrácena až o 100 mm (celková délka minimálně 300 mm), díky čemuž se lze dostat na hmotnost i pod 340 g.

reklama

Jednotný zdvih – 80 mm

quotation-BnR

„Zdvih nové sedlovky Bike Yoke REVIVE 272 byl pevně stanoven na 80 mm, což nám připadá jako optimální hodnota vzhledem ke zpětné vazbě, kterou máme od mnoha jezdců XC a gravel biků. Prakticky ke stejnému poznání jsme dospěli i před několika lety, kdy jsme se ptali na ideální zdvih sedlovek DIVINE SL, které používali třeba i vítězové závodu Cape Epic.“

Navíc řada gravelových rámů neposkytuje mnoho prostoru pro výraznější vysunutí sedlovky, proto se zdá být zdvih 80 mm zcela dostatečný pro většinu velikostí.  

Na závěr dodejme, že i novinka BikeYoke REVIVE 272 je plně servisovatelná se zajištěnou výrobou a dodávkou všech potřených náhradních dílů. Dokonce i kompletní vnitřní přestavba se obejde bez speciálních kusů nářadí či originálních přípravků, nebo snad složitého procesu odvzdušnění.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: BikeYoke

BikeYoke REVIVE 272

  • Zdvih – 80 mm
  • Délka – 400 mm (lze zkrátit až na 300 mm)
  • Hmotnost (nezkrácená) – 385 g / 375 g (běžné šrouby/titanové)
  • Hmotnost (zkrácená – 300 mm) – 340 g / 330 g (běžné šrouby/titanové)
  • Kompatibilita ovládání – prakticky jakákoliv páčka s možností fixace lanka
  • Cena – 370 EUR