BikeYoke Divine SL – teleskop, který (záměrně) pruží! | TEST

Pokud sledujete poslední řadu seriálu Vikingové, pak vám jistě výraz Divine není cizí! Jak nejspíš víte, Ivar „The Boneless“ se prohlásil za boha a s oblibou nyní mluví o svém božství [anglicky divine]. Za božskou se prohlašuje i nejnovější sedlovka značky BikeYoke, navrch přidává zkratku „SL“ tradičně zastupující výraz „Super Light“.

Německého výrobce cyklistických doplňků a komponentů BikeYoke jsme si představili již dřív, zejména v článku, který poodkrývá možnosti a schopnosti sedlovky BikeYoke Revive 160. Tu jsem intenzivně testoval po většinu sezóny 2018 a hodlám ji používat dál na novém kole i v roce 2019.

Sedlovka BikeYoke Revive možná na první pohled ničím zásadním z davu nevystupuje, jak je ale dostatečně zevrubně popsáno ve zmíněném článku, ty nejzásadnější inovace a zlepšováky se nachází uvnitř!

Primárně se sedlovka Revive proslavila a vydobyla si oblibu mnoha uživatelů díky páčce „Reset“, jejíž prostřednictvím ji během minuty odvzdušníte, aniž byste museli použít jakékoliv nářadí (maximálně imbus 4 mm).

Jednou ze zdánlivě neviditelných vychytávek sedlovky Revive je rovněž těsnění vsazené do integrovaného kolárku spodní části, kde tudíž nenajdete tradiční matici jako u snad všech konkurenčních výrobků. Díky tomu mohou sedlovky BikeYoke Revive nabídnout o pár procent větší zdvih než konkurence při stejné „zastavěné délce“, či při maximálním zasunutím do rámu. V praxi třeba 160 mm místo běžných 150 mm, nebo 185 mm namísto častých 170 mm.

Testováno na Whyte Gisburn (2019)

reklama

Božská pro XC, Božská pro Gravel!

To jsem ale trochu odběhl od tématu, jelikož jsem měl potřebu objasnit vám jednu záležitost na níž nepřišla řeč v rámci testu sedlovky BikeYoke Revive 160. Každopádně toto povídání nám prakticky poslouží jako základ k dalšímu výkladu, tentokrát již čistě zaměřenému na sedlovku Divine SL. I ona totiž využívá řadu systémů, konstrukcí a technologií jako několika cenami ověnčený model Revive, zároveň přidává i několik vlastních vylepšení a originálních nápadů.

Začteme-li se do obecného popisu výrobce, zjistíme, že tato sedlovka byla navržena primárně pro potřeby XC jezdců, přestože oni zatím teleskopické sedlovky často odmítají. I když i tato skupina jezdců postupně přichází na to, že možnost snížit během chviličky sedlo, a tak snáze zvládnout náročné technické pasáže, za těch pár gramů navíc rozhodně stojí.

Sedlovka BikeYoke Divine SL si tedy za tímto účelem vystačí s 80 mm zdvihu, což je takový rozumný kompromis právě pro XC, případně pro aplikaci na štěrkoletech. Vzhledem ke sníženému zdvihu zde přitom údajně vnitřní konstrukce nevyžaduje použití páčky „Reset“, proto, kdo znáte sedlovky Revive, najdete na jejím místě pouze logo tohoto modelu „D“ a nápis Divine. Jak je to přesně s případným odvzdušněním nevím, ale věřím, že tohle bude určitě také dobře vymyšlené!

Sedlovka BikeYoke Divine SL se dodává v této elegantní, zlatem zdobené tubě.

Za účelem snížení hmotnosti je sedlovka na řadě míst odlehčená, kupříkladu zeštíhlením vnejšího těla. Všimněte si též integrovaného kolárku – tedy absence klasické horní matice zpřístupňující těsnění. 

Zámek sedlovky Divine je víceméně stejný jako u modelu Revive, „pouze“ zde chybí páčka RESET, na jejímž místě je logo DIVINE. Také zde se odlehčovalo například použitím titanových šroubů.

S odpružením nejen do kopce

Co je zde rovněž jinak, oproti dobře známému modelu Revive, je zajímavě nastavený chod a systém nazvaný „Tech-Climb“. Jak to přesně popsat? Vývojáři BikeYoke došli k názoru, že mnoho z náročných technických výjezdů se lépe zvládá, když máte o kousek snížené sedlo, řekněme o centimetr až dva, s čímž musím víceméně souhlasit. Zároveň je napadlo, že by v tomto režimu mohla sedlovka jezdci pomoci lehkým propružením, a tak mu přidat trochu komfortu a třeba i jistějšího přítlaku zadního kola.

Jak to vypadá v praxi? Vlastně to funguje přesně tak, jak praví materiály výrobce. V plně roztažené poloze, a logicky i v plně zasunuté, drží sedlovka jistě a pevně na svém místě. Jakmile ji ale usadíte někam mezi tyto krajní pozice, pak pod vámi bude znatelně pružit. Nebojte se, není to jako houpat se ve člunu na vlnách, když s Vikingy putujete z Kattegatu do Wessexu, ale znát to rozhodně je.

Navíc určitou míru propružení lze očekávat i v plně roztaženém stavu, kde je ale situace poněkud specifická. Zatímco při lehkém zasunutí sedla pruží sedlovka takřka okamžitě, bez „odtrhové hrany“, ve své nejvyšší poloze je primárně jistá a stabilní, aby vám poskytla odpovídající oporu při šlapání.

Jakmile ale člověk chytí díru, výmol, nebo jinou překážku, které neuhne nadlehčením svého pozadí, sedlovka Divine SL lehce povolí, mírně se zhoupne, pomůže ochránit vaše zadní kolo od defektu, sama sebe od tvrdého nárazu, a ještě vám zajistí pár bodů na stupnici komfortu.

Zprvu vás možná zaskočí, když si jezdec v sedle poskočí!

Takhle napsané na papíře (virtuálním) to možná vyznívá prazvláštně, ale realita je mnohem příjemnější, než by si člověk myslel. První propružení vás možná udiví, stejně jako to, že se sedlovka pohne, když se o ní silně opřete rukama – když na ní zatlačíte.

Pak ale vyskočíte do sedla, roztočíte nohy a po pár kilometrech už o tomto efektu ani nevíte. Jednak je sedlovka Divine SL při běžné jízdě bez diskuzí pevná a stabilní, jednak vám její občasné pohyby ve výsledku přijdou vhod. Navíc je docela možné, že na konci jízdy budete přemýšlet nad tím, zda se skutečně hýbala, či nikoliv?!

Tato funkce, schovaná pod již zmiňovaným označením „Tech-Climb“, je takovou třešničkou na dortu, jinak se BikeYoke Divine SL chová jako běžná teleskopka. Páčkou Triggy X se krásně ovládá, provozní vůle je minimální, krok je maximálně jemný a hladký, rychlost pohybu je zcela bez diskuzí (zkoušeno i v mrazu), co víc si přát?

Ovládací páčka Triggy X (lze objednat i klasickou ovládanou seshora) je na první pohled podobná páčce dodávané s modelem Revive.

Rozdílů je zde ale několik. Jednak možnost prodloužení (šroubek), jednak plné provedení samotné páčky ozdobené důlky, nikoliv dírkami.

Když chceš někoho zaříznout!

Tak bacha, tady nejde o žádné nabádání k násilným trestným činům, ale o možnost zkrátit sedlovku podle vlastní potřeby a podle potřeby svého rámu. V BikeYoke totiž mysleli na „gramhoniče“ a milovníky vysokých rámů (zřejmě gravel bike a CX), proto navrhli sedlovku Divine SL tak, aby ji bylo možné zkrátit.

Poměrně velký prostor ve spodní části je totiž dutý a zcela prázdný, proto lze tuto sedlovku zaříznout z plných 400 mm až na 283 mm celkové délky. Podmínkou je zachovat prostor pro minimálně 80 mm doporučeného zasunutí, jinak je to na vás a stačí si hlídat rysku „max cut“.

*Hmotnost sedlovky BikeYoke Divine SL je 385/404 g (průměr 30,9/31,6 mm | délka 400 mm) po zkrácení se lze dostat až na nějakých 345 g (30,9 mm). BikeYoke tvrdí, že se díky těmto číslům jedná o nejlehčí teleskopickou sedlovku na trhu s délkou 400 mm!

Aby bylo možné sedlovku zkracovat, bylo nutné pozměnit i systém pro napojení ovládacího lanka, což je zde vyřešeno dost lišácky. V principu to funguje tak, že k sedlovce dostanete plastový nástavec, klíč, kterým lze z vnitra sedlovky vyšroubovat a vyjmout matici, v níž je usazeno ovládací lanko a o níž je opřený konec bovdenu. Nejlépe je to zřejmé z fotek.

Rozdíl oproti nejčastějšímu řešení i oproti sedlovce Revive je v tom, že zde aktivaci sedlovky nezajištuje pohyb samotného lanka vůči pevně opřenému bovdenu, nýbrž pohyb bovdenu vůči pevně ukotvenému lanku. Proto je při instalaci nutné nechat kabeláži dostatek volného prostoru, aby se bovden mohl pohybovat cca 5 mm jedním a druhým směrem. *Podobně je řešené třeba i ovládání sedlovek 9point8 Fall Line.

Sedlovku BikeYoke Divine SL lze, zřejmě jako jedinou teleskopku, zkrátit – zaříznout. Maximální míru zkrácení označuje ryska „MAX CUT“, myslet je ale třeba na to, že je potřeba nechat prostor pro 80 mm minimálního zasunutí do rámu. 

Jelikož je matice, do níž se upíná lanko a o níž se opírá bovden, utopená v hloubi sedlovky,

…je potřeba tento nástroj, kterým dovnitř snadno dosáhnete a matici zašroubujete či povolíte. 

Chcete si to zkusit?

Sedlovku BikeYoke Divine SL jsme měli k dispozici jako jedni z prvních novinářů v Evropě, a to díky českému zastoupení, které ji usadilo do stroje Whyte Gisburn (test), který jsme s touto sedlovkou z kraje roku testovali. Vtipné bylo, že jsem zprvu o funkci „Tech-Climb“ ani nevěděl a dost se divil „proč to jako pruží“ a „kam se sakra poděla ta páčka na reset!“ Pochopil jsem až když jsem si nastudoval dostupné materiály, mezitím jsem ale zjistil, že to vlastně celé funguje!

Skutečně, zprvu se člověk diví, proč se to vlastně hýbe, přestože nesahá na páčku! Znáte ten pocit rozhořčení, když se vám jmenovitě třeba RS Reverb zavzdušní a začne pružit?! Jenže tady je to schválně! Navíc v horní pozici drží sedlo pevně a zhoupne se jen tehdy, je-li to skutečně nutné. Stačí hodinka za řídítky a najednou přijedete domů a budete přemýšlet nad tím, zda jste v druhé půlce vyjížďky vůbec nějaké propružení zaregistrovali? Tak moc je to přirozené a dobře vyladěné.

Co se týká výraznějšího pružení při lehkém zasunutí sedlovky, pak asi hodně záleží na tom, co, kde a jak jedete. Já si stoupání většinou dával se sedlem zcela nahoře a ulevoval si jen cestou dolů, kde se to, pravda, vcelku znatelně houpalo. Ale v této fázi a v této poloze vás to vlastně vůbec netrápí, naopak budete rádi za extra komfort navíc. Vlastně nevím, jaké by to bylo na XC kole, ale takovýto dojem na mě zanechala sedlovka BikeYoke Divine SL po testování na Gravel biku Whyte Gisburn.

Do matice se napevno zahákne lanko a o pacičky se opře bovden se speciálně tvarovanou koncovkou.

Při stisku páčky je bovden přitahován k matici, což vevnitř otevírá ventil umožňující pohyb sedlovky.

reklama

BikeYoke Divine SL – závěr

Pokud tedy hledáte kousek na svoje ikscéčko, či gravela, chcete teleskop s menším zdvihem a co nejnižší hmotností, který se i tak snadno ovládá páčkou z řídítek, BikeYoke Divine SL musím jednoznačně doporučit.

Tahle teleskopka vás rozhodně nezklame svým zpracováním, funkcí, či jemným krokem, navíc přidá i pár bonusů. Jistě se najde řada těch, kteří budou rádi za možnost jejího zkrácení, všichni dohromady si pak mohou užít extra komfort navíc, díky schopnosti pružit, přitom držet jistě a stabilně ve výchozí plně roztažené pozici.

Text a foto: Štěpán Hájíček

BikeYoke DIVINE (30,9/31,6 mm, délka 400 mm)

Cena: 8 645/9 665 Kč (bez páčky/s páčkou Triggy X)
Hmotnost (udávaná): 385 g/404 g (30,9/31,6 mm, délka 400 mm)
Hmotnost (zváženo): 400 g (31,6 mm/400 mm)
Zdvih: 80 mm
Další rozměry: viz nákres

Více o sedlovce BikeYoke Divine SL najdete na webu www.bikeyoke.de, zastoupením pro Českou Republiku je společnost www.madefortrails.cz

BikeYoke Divine SL

BikeYoke Divine SL

BikeYoke Divine SL – s nástrojem pro montáž matice jistící bovden a lanko.

BikeYoke Divine SL – páčka Triggy X.