reklama

reklama

CANYON K.I.S. (Keep It Stable) – Potřebuje vaše kolo stabilizaci řízení?

O zajímavé technické inovaci, která se objevila u vybraných kol Canyon, konkrétně u modelu Spectral CF 8 K.I.S. jste, hádám, již slyšeli? I já se touto záležitostí párkrát ve svých myšlenkách zabýval a stále nevím, co si o tomto řešení mám myslet? Poradíte mi?

Vážně, dost by mě zajímal váš názor! Já si totiž ten svůj „definitivní“ nechám raději v šuplíku až do doby, než si toto řešení sám osobně vyzkouším. Zatím, v teoretické rovině, mi to nepřipadá jako vůbec špatný nápad, i když názory na tento systém se napříč internetem značně liší a rozcházejí.

Canyon Spectral CF 8 K.I.S.

Jak si Fabien zamiloval K.I.S.!

Když si pustíte 10 minut trvající video Canyonu, kde se celý systém K.I.S. (Keep It Stable) popisuje a detailněji rozebírá, a ve kterém třeba i Fabien Barel popisuje svoje převážně pozitivní, až vlastně dost nadšené dojmy z prvních testů prototypů na svém DH kole, člověk snadno nabude dojmu, že bez toho pomalu nemůže žít!

Jenže pak si sednete na vlastní kolo, projedete se, zjistíte, že vše funguje dobře, jistě a spolehlivě, aniž by vám někdo nebo něco ukryté uvnitř rámu rovnalo řídítka. Že vlastně stačí pouhá fyzika, kdy se o stabilitu řízení stará dostatečně položený úhel vidlice, ale také adekvátně navržená stopa kola. Proč tedy chtít něco navíc?

Jenže pokud bychom se vždy spokojili s tím, co již máme a nechtěli něco víc, něco lepšího a lépe fungujícího, zastavila by se evoluce lidské společnosti možná někde u pazourků v době kamenné!

V případě horských kol bychom tak možná ještě dnes jezdili na pevných rámech s pevnou vidlicí, 26“ koly a směšně hubenými plášti! Tedy jestli by vlastně vůbec nějaká horská kola vznikla? Vždyť co bylo špatně na silničních kolech nebo původním cyklokrosu? A kdo vůbec potřebuje dráty, ráfek a pneumatiku? Stačí dřevěné loukotě, ne? Nebo snad kamenné kolo??? 🤣😜

Kde se vzal, tu se vzal K.I.S. (Keep It Stable)

Abychom zde nemlátili jen prázdnou slámu čirých spekulací a nenutili nezasvěcené hledat složitě odpovědi na jejich tázavé pohledy. Systém K.I.S. (Keep It Stable) je řešení, se kterým nepřišel Canyon, ale Jo Klieber pracující pro značku Syntace. Syntace je obecně slušná kolébka zajímavých bikových vynálezů, ale o tom třeba někdy jindy.

Jo Klieber totiž hledal pro svůj nápad většího a významnějšího hráče, než je samotný Syntace, proto oslovil Canyon, kde se tato myšlenka brzy uchytila. Nejprve se zkoušely různé prototypy jednoduše montované na horní trubku, třeba jako v případě zmiňovaného Fabiena Barela. Poté, když se pro daný nápad nadchlo dostatečné množství lidí z vedení Canyonu, se přešlo na jeho realizaci.

Mezitím se vlastně ještě ladilo detailní provedení a funkcionalita celého systému K.I.S. Věci jako je tvrdost pružin, materiál pásků, ale také tvar vačky upevněné ke krku vidlice, který je klíčovým prvkem definujícím křivku stabilizace řízení!

Jeden z demonstračních prototypů – Canyon K.I.S. (Keep It Stable)

Tři kroky k lepší kontrole kola

Ono to není jen tak, nestačí připevnit na rám pár pružinek, textilní pásky a přinýtovat je ke krku řízení. I to by asi „nějak“ fungovalo, ale… Naopak díky detailnímu propracování je možné přesně odladit, kdy má stabilizace zabírat víc a kdy méně.

V principu proto celé řešení K.I.S. využívá tři rozdílné zóny. Na začátku má řízení (jeho stabilizace) plánovanou vůli, aby nebránilo drobným korekcím směru. Následuje užší zóna nejvýraznější stabilizace, kdy má řízení největší tendenci vracet se do přímého směru. Ve třetí fázi dochází naopak k rozvolnění, aby se daly snadno vykroužit i těsné zatáčky a řídítka jednoduše nekladla až příliš velký odpor, když se s nimi více zatočí.

Celé řešení K.I.S. se navíc, ve finální produkční variantě, může pochlubit jednoduchým způsobem nastavení účinku. Stačí povolit jeden inbus (4 mm) na horní trubce a posunout jezdec blíže nebo dále od hlavy. Tím se jednoduše mění předpětí pružin usazených uvnitř rámu, tedy síla efektu stabilizace.

Jak se vyvíjí (roste) odpor systému K.I.S.

K.I.S. přežije celé kolo!

Ve zmiňovaném a výše přiloženém promo videu padne také otázka na životnost systému K.I.S., kterou tvůrci v Canyonu rozhodně nepodcenili. Sestavili si k tomu extra testovací mašinku a podrobili celé řešení zatížení v řádu 55 miliónů cyklů!

Dle tvrzení vývojářů je celý systém K.I.S. příkladně jednoduchý, bezúdržbový a navíc, díky integraci do rámu, dokonale skrytý před vnějšími vlivy. Proto by měl vydržet možná i déle než samotné kolo, či řada dalších komponentů!

Co ale když budete chtít vyměnit vidlici, nebo ji jen poslat na servis? To jistě také nebude až tak velký problém. Problém byl prý vymyslet, jak to vše dostat dovnitř rámu, aby vše drželo na svém místě, což se nakonec povedlo. Ohledně demontáže vidlice bych si troufal tvrdit, že je v rámu u hlavy drobný servisní otvor, kterým se uvolní objímka na krku a vidlici pak bude možné z rámu snadno vyjmout.

Složit to zpět bude možná trochu oříšek, ale když už trápíme naše mechaniky stále složitějším integrovaným vedením kabeláže, bovdeny vedoucími skrz představec a jinými špeky, tohle už nějak zvládnou!

Nesuď dne před večerem!

Jaká je reálná budoucnost a jaké jsou možnosti rozšíření systému K.I.S.? Aktuálně je situace taková, že tento systém stabilizace najdete pouze na jednom modelu trailové řady Canyon Spectral, u verze CF 8 K.I.S. (126 699 Kč). Zástupci značky Canyon přitom ve svém videu tvrdí, že se jedná o řešení, které má potenciál uplatnit se skoro všude. Od dětských kol po DH mašiny.

Rozhodně to nebude řešení, které by měl (chtěl) používat třeba takový Sam Pilgrim, nový člen rodiny Canyon CLLCTV, jelikož triky jako je „Barspin“ a jiné by se systémem K.I.S. vlastně ani možné nebyly! Jinak je ale potenciál (údajně) obrovský!

Problém, který neexistuje?

Sám si ale říkám, zda to není řešení problému, který ani reálně neexistuje? Zároveň mě ale láká představa si tuto záležitost osobně vyzkoušet. Třeba zjistím, že to je doplněk, který mi celý život chyběl, jen jsem o tom nevěděl? Anebo také ne! Kdo ví?

Pokud bude příležitost získat Canyon s tímto stabilizátorem na test, pak si rozhodně řekneme, co to dělá a nedělá a jestli je to celé naprosto zcestné, nebo zda to není náhodou skutečně tak skvělý pomocník, jak jeho propagátoři tvrdí.

Na závěr, ať trochu podpoříme diskuzi, dodám ještě jedno video, kde jeden příznivce značky Canyon celou myšlenku systému K.I.S. napadá a označuje za poměrně scestnou a zbytečnou.

PS: Reálně si vybavuju pár situací, pár 29“ kol s osobitou geometrií, jejichž řízení mi přišlo zprvu skoro až moc živé a u nichž by podobné řešení mohlo pomoct už jen z principu. Ale jak říkám, víc budeme vědět, až bude příležitost si Canyon K.I.S. osobně vyzkoušet!

Jaký je váš názor na K.I.S. (nikoliv na KISS)? Případně měl již někdo tu zkušenost políbit K.I.S.?

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Canyon, mix internet

https://www.youtube.com/watch?v=Gc2zrOVNZmM