ERE Tenaci GX23 & ERE Tenaci TLR | Test zapletených kol a obutí pro gravel
V nedávno zveřejněném článku jsme si blíže představili mladou evropskou značku ERE Research, která na trhu působí od roku 2018. Základem její nabídky je několik řad silničních kol, plášťů, galusek omotávek a dalších dílů. Důraz je ale poslední dobou kladen také na gravel segment, který zastupuje rodina dílů označená Tenaci.
Páteřními prvky mezi doplňky a komponenty ERE Tenaci jsou jednak zapletená kola, jednak vlastní bezdušové pláště. Oboje v různých variantách a provedeních, přičemž pár vzorků jsme měli na test a nyní si proto o nich můžeme říct víc.
Konkrétně jsem pár týdnů na svém kole roztáčel hliníková kola ERE Tenaci GX23, tedy luxusnější a vyspělejší ze dvou nabízených setů zapletených kol určených pro štěrkolety. Na těchto kolech byly obuty pláště ERE Tenaci TLR v rozměru 700x44c, které se rovněž dočkají svého hodnocení.
Alternativně jsem si na chvíli zkusil i druhý set gravelového obutí – Tenaci TLR CC 700x38c. Pláště postavené na ručně vyráběném bavlněném základu s mimořádně vysokou hustotou vláken – TPI 320!
ERE Tenaci GX23 – vypiplaný hliníkový set
Zapletená kola ERE Tenaci GX23 jsou druhým a v pravdě luxusnějším a celkově více odladěným štěrkovým modelem v nabídce značky ERE Research. Vnímat je můžeme také jako druhý evoluční stupeň vedle dříve uvedeného setu ERE Tenaci GR20. Po technické a konstrukční stránce jsme si kola ERE Tenaci GX23 poměrně podrobně popsali a představili v úvodním článku, proto není nutné opakovat vše znovu a dokola. Připomeňme ale základní fakta.
Kola ERE Tenaci GX23 využívají jako základ kvalitní hliníkový ráfek pocházející přímo z vývojových laboratoří ERE Research. Číselné označení nedefinuje šířku, ale výšku ráfku (23 mm), každopádně vnitřní šířka tohoto ráfku je poctivých 26 mm. Doporučené je proto obutí v šířce 36–54 mm, tedy v rozsahu více než širokém. Ideál přitom hledejme někde na úrovni 40 mm, třeba jako v případě testovaných plášťů ERE Tenaci TLR 700x44c.
Vedle ráfku zapleteného 24 plochými dráty (Sapim CX Leader) jsou zajímavé také náboje IONA-S vyvíjené a vyráběné opět přímo společností ERE Research. Dvě důležité vlastnosti! Jednak jsou tyto náboje důkladně strojně opracované, aby se u nich dosáhlo minimální možné hmotnosti (235 g zadní a 100 g přední), jednak si zde vývojáři hráli s ideálním uchycením drátů s přímou hlavičkou.
Toto usazení je záměrně šikmé, aby bylo dosaženo co nejlepšího přenosu sil výpletu na náboj a obráceně, tedy optimálních reakcí při záběru, brzdění a manévrování. Připomenout můžeme ještě kvalitní ložiska SKF, doživotní záruku (v případě registrace) a službu „Crash replacement“.
ERE Tenaci GX23 – základní údaje
- Hmotnost kol: 770/870 g (P/Z)
- Hmotnost setu: 1640 g
- Počet drátů: 24/24
- Šířka ráfku (vnitřní/vnější): 26 mm / 33 mm
- Výška ráfku: 23 mm
- Doporučená šířka pláště: 36–54 mm
- Náboje: IONA-S (24 otvorů, vzadu 4 praporky)
- Ořech: Shimano 11s (volitelně SRAM XDR, Campagnolo)
- Uchycení kotoučů: Centerlock
- Osy: 12×100 mm / 12×142 mm (P/Z, případně redukce na QR)
- Cena: 14 290 Kč (set)
- Více informací: www.ereresearch.com
ERE Tenaci GX23 – roztočit a zatížit
V případě střídání mých původních kol (náboje Shimano, ráfky WTB) na mém osobní stroji (Norco Search XR C) jsme nenarazili na žádný problém ani jinou překážku. Přehodit kotouče bylo díky uchycení CenterLock otázkou chviličky, zásek nenastal ani v případě kazety Shimano. Také 12mm pevné osy na obou kolech znamenaly bezproblémovou kompatibilitu bez nutnosti řešit jakékoliv redukce. Ještě že existují široce používané standardy!
Oba sety kol, ten můj i od ERE Research, jsou evidentně dobře „normované“, protože nebylo nutné po jejich prohození výrazněji sahat na nastavení přehazovačky, nebo vystředění brzdových třmenů. Kola ERE Tenaci GX23 jsem navíc dostal rovnou obutá do plášťů ERE Tenaci TLR 700x44c, proto jsme se nemuseli zdržovat ani s jinak nezbytným přezouváním. Stačila tedy chvilka v dílně a mohlo se vyrážet do akce!
Solidní opora, hlasitější cvrček!
Z hlediska jízdních postřehů a dojmů jsou kola ERE Tenaci GX23 nenápadný, o to ale poctivější a spolehlivější společník. Jejich jízdní projev totiž nikterak nevyčníval ani nevybočoval z toho, na co jsem běžně zvyklý. Mohl jsem se proto více soustředit na jízdu a méně na výplet samotný.
Zároveň bylo příjemným zjištěním, že jsou tato kola krásně pevná a jistá, působí solidně a odolně, díky čemuž se na ně člověk může plně spolehnout na rychlých přesunech i v členitém terénu. Líbilo se mi, jak kola ERE Tenaci GX23 reagují, hezky a plynule zrychlují, příjemně napomáhají jistému ovládání a přiměřeně tlumí.
Pokud bych měl najít jeden výraznější prvek, kterým na sebe kola ERE Tenaci GX23 občas upozornila, pak to byl jejich lehce hlasitější cvrček. Tato kola využívají víceméně klasickou konstrukci se čtveřicí praporků, které nabízí jistý a spolehlivý záběr, ale také zřejmý zvukový doprovod.
To ale vlastně ničemu nevadí, jelikož vás to jednak motivuje k neustálému otáčení nohou ve stylu „Jeď a neflákej se“, jednak lze hlasitějšího cvrčka v mnoha případech použít jako náhradu zvonku – skutečně funguje!
ERE Tenaci TLR 700x44c
Druhou položkou v testovacím seznamu byly již vícekrát vzpomínané pláště ERE Tenaci TLR v největším nabízeném rozměru 700x44c vyráběné jak v černé, tak i Skinnwall variantě. Je vlastně celkem zajímavé, že ERE používá trochu nezvyklé stupňování velikostí, kdy se začíná s hodně skromnou šířkou 34 mm, následuje sportovní verze 38 mm a vše završuje skok až na 44 mm.
Faktem přitom zůstává, že rozměr 700x44c není zrovna titěrný, na kolech GX23 ale nepůsobily tyto pláště přehnaně velkým dojmem a ani na mém kole se nezdály být nepřiměřeně balónovité. Samozřejmě je to ale největší dostupná varianta s větším objemem vzduchu, která bude vyhovovat spíše expedičnímu stylu jízdy nebo jedincům, kterým větší šíře a o něco vyšší hmotnost nikterak nevadí.
Tři stupně dezénu
Přesuňme se nyní k jízdním vlastnostem, nebo možná před tím ještě k popisu vzorku, který je tvořen jemným diamantovým profilem ve středu běhounu, na který navazují šípovité výstupky a vše zakončují o trochu hrubší boční „špunty“.
Záměrem bylo, zcela jasně a nepokrytě, dosáhnout co nejmenšího valivého odporu na pevném podkladu díky hladkému středu, rozumného záběru na štěrku a nezpevněných cestách a dostatečné jistoty v náklonu. Jak to celé funguje v praxi?
V první řadě bych řekl, že požadavek na rychlost a lehkost jízdy na asfaltu a pevných cestách se rozhodně podařilo naplnit. Pláště ERE Tenaci TRL se, i při svém objemu definovaném šířkou 44 mm, krásně a zlehka odvalují a za jízdy příjemně jemně ševelí. Stačí chytit tu správnou kadenci a rychlost a budete mít pocit, že se vznášíte na duhovém obláčku a ještě vám k tomu fouká příjemný vánek do zad.
Za sucha OK, blátu se lépe vyhnout!
Vcelku očekávatelně se tyto pláště projevují také při zkoumání ostatních jízdních vlastností. Za sucha a s pevným podkladem je jejich záběr velice slušný a projev celkově dobře čitelný. Díky hezky kulatému profilu jsou také příjemně jisté a krásně předvídatelné při pokládání kola do zatáček.
Vše ale platí hlavně pro suché povrchy s dostatečnou přilnavostí, jinde je totiž znát spíše rychlostní charakter vzorku. Třeba už jen dobrzďování na štěrku nebo vlhčím asfaltu znamená, že si zadní kolo vcelku často „hvízdne“, jak se snadno utrhne.
Svízel také někdy nastává v situacích, kdy uhnete ze „sluníčkové a obláčkové“ zpevněné cesty a zabrousíte někam, kde je více mokro a kluzko. V takových situacích je třeba si počínat dost opatrně, protože třeba jen při záběru se kolo s hladším vzorkem snáze protočí. Do mokra a bláta je zkrátka nutné vybrat jiný vzorek, plánovaný ostřejší od ERE Research se snad již připravuje.
Tlumení, stabilita a hrátky s tlakem
Rozhodně zajímavou disciplínou je u těchto plášťů schopnost jejich tlumení a pevnost konstrukce, kdy je potřeba si trochu pohrát s tlaky, aby se člověk dobral svého ideálu. Obecně bych řekl, že jsou tyto pláště konstrukčně spíše pevnější, díky čemuž se nekroutí, nežvýkají a nedeformují, ani když je více podfouknete.
Zároveň, pokud se chcete dobrat vyšší míry komfortu, jakou teoreticky slibuje jejich větší objem, je potřeba najít ten správný (nízký) tlak. Z mého osobního závěru si příklad možná ani neberte, obecně mám radši tlaky dost nízké, každopádně jako příklad… Po chvíli hraní a experimentování jsem se vykašlal na doporučené údaje a dobral se hodnot lehce pod 2 bar vepředu a lehce nad 2 bar vzadu!
Mým obvyklým standardem na mých současných pláštích (Continental Terra Trail 700x40c) jsou hodnoty cca 2,5 bar vepředu a 3 bar vzadu. U ERE Tenaci TLR jsem ale postupně ubíral a ubíral, až jsem se dostal k tomu, co již bylo řečeno. Výsledkem pak byl více než solidní komfort, avšak při stále velice slušné stabilitě a pro mě pocitově dostatečné odolnosti či jistotě na ostřejších hrankách.
Asfalt vs. ostrý terén
V době testování těchto plášťů jsem stihl ještě převážně suché podmínky a obvykle střídal rychlejší přesuny po asfaltu se zábavnými úseky v terénu. Pro „větší akce“ a výraznější divočiny mimo zpevněné cesty mi zde chyběl ostřejší vzorek, který by více podržel, ale taková je už daná skutečnost.
I tak jsem ale neměl problém s tím protáhnout kola ERE Research a stejně tak i jejich pláště ostřejšími úseky, které byly ještě přiměřeně suché a chování celku proto bylo dostatečně předvídatelné. Navíc se mi líbilo, že i s nižším tlakem tato kola krásně tlumí, zároveň ale hezky uhání, když se vrátím zpět na rovný povrch.
Moje celkové dojmy jsou proto převážně kladné, pouze s omezením, že je aktuálně jediný vzorek gravelového obutí ERE Tenaci vhodnější pro teplejší a sušší části roku. Stejně tak vlastně i pro klidnější, nebo naopak sportovnější cestování, bez vyslovených extrémů.
ERE Tenaci TLR
- Rozměry: 700x34c / 700x38c / 700x44c
- Hmotnost: 347 g / 410 g / 555 g (34/38/44 mm)
- Směs: HPC / 65a
- TPI: 120
- Ochrana: ere Armis 2
- Patka: Aramid Bead Cord (ABC)
- Cena: 1290 Kč/ks
- Více informací: www.ereresearch.com
Reálná hmotnost*: 1450 g / 1580 g (P/Z)
*Kola Tenaci GX23 + pláště Tenaci TLR 700x44c + 100 ml tmel (bezduše)
ERE Tenaci TLR CC
Druhým setem plášťů, který jsem si mohl na kolech ERE Tenaci GX23 vyzkoušet, byl pár se stejným vzorkem, avšak s odlišnou konstrukcí a šířkou – ERE Tenaci TLR CC 700x38c. Luxusnější, ručně vyráběné bavlněné provedení slibuje ještě lepší mix jízdních vlastností, jaká je přitom realita?
Očekávatelným faktem je, že když tyto kvalitnější, ale zároveň užší a lehčí pláště rozumně nafouknete, jedou a letí ještě o něco lépe a snadněji. Jak mi přišla lehkost jízdy na širších pláštích Tenaci TLR skoro až překvapivá, zde jsem ji vnímal jako něco zcela jasného a očekávatelného.
O dost zajímavější ale byla situace z hlediska tlumení a celkového projevu na nerovnostech. První dojem při jízdě s vyššími tlaky (přibližně 2,5 bar vepředu a 3 bar vzadu) byl tuhý a tvrdý projev už na silnici a cyklostezce. „Sakra, co tohle bude dělat na štěrku a terénu,“ říkal jsem si!
Bavlna potřebuje načechrat!
Člověk ale jen někdy zírá, jak specifické konstrukce a materiály pracují. Jak mi přišly jednotlivé hrany a nerovnosti na pevném povrchu poměrně ostré a téměř nezpracované, tak za situace, kdy jsem se pohyboval kontinuálně na nezpevněném povrchu, jsem se nestačil divit!
Skoro jako mávnutím kouzelného proutku začaly pláště výrazně lépe pracovat, jako by jejich bavlna potřebovala dostatečně naklepat a načechrat, podobně jako péřový polštář před spaním. Zejména rozbitější štěrkové cesty s řadou různě velkých kamenů mě překvapily, jak to na nich hezky jelo, svištělo a nemlátilo do rukou. Stačilo se ale vrátit znovu na asfalt a opět jsem měl pocit, že cítím v rukách každý kamínek, každý spoj či zlom na cestě. Zajímavé.
ERE Tenaci TLR CC
- Rozměry: 700x38c
- Hmotnost: 410 g
- Směs: HPC / 65a
- TPI: 320
- Ochrana: ere Armis 2
- Patka: Kevlar Bead Cord (KBC)
- Cena: 1790 Kč/ks
- Více informací: www.ereresearch.com
ERE Research kola a pláště – závěr
Nové produkty na našem trhu od značky ERE Research jsem rozhodně nešetřil a prověřil je v dostatečné míře i škále jízdních podmínek, jak jen to okolnosti umožnily. Závěrem můžu říct, že se jedná o kvalitní a dobře zpracované produkty, které si rozhodně zaslouží vaši pozornost.
U zapletených kol ERE Teneci GX23 asi nelze vyzdvihnout jednu specifickou vlastnost a tu vynést do nebe, jelikož ničím vysloveně nekřičí do světa. Zároveň je ale potřeba uznat, že to jsou kola kvalitní, pevná, dobře zpracovaná, která budou jistým a spolehlivým základem vašeho gravelbiku po dlouhou dobu. Navíc za rozumnou cenu!
Zajímavější a barvitější je situace v případě plášťů ERE Tenaci TLR, kde mě zaujala lehkost a snadnost jejich odvalování, ale také schopnost držet požadovaný tvar, být oporou, a přitom nabídnou i velice solidní tlumení. Vzorek těchto plášťů ale bohužel není vhodný do období, které nás aktuálně čeká, proto bych je nechal asi ještě chvíli v šuplíku a vytáhl je znovu na jaro a léto!
Rozhodně zajímavým porovnáním byla možnost vyzkoušet si užší a na bavlněném základu postavený identický vzorek. Pláště ERE Tenaci TLR CC nemusí být prvkem, po němž by nutně musely toužit masy. Pokud je ale někdo fajnšmekr, má rád trochu výjimečnosti a jeho stylu vyhovuje i aktuálně jediný nabízený rozměr, pak mu lze toto obutí bez váhání doporučit.
Už jen kombinace lehké stavby, konstrukční pevnosti a svižnosti odvalování s mnohdy až nečekanou funkčností a krásným tlumením v případech, kdy odbočíte na nezpevněné cesty, to je něco, co stojí za příplatek. Chybu ale samozřejmě neuděláte ani s výchozí nylonovou variantou, která bude šetrnější k vaší kapse.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor + ERE Research
Produkty od ERE Research dováží a na českém trhu zastupuje: www.levelsportkoncept.cz