reklama

reklama

ERE Research – švýcarské kořeny, holandské zázemí (představení)

ERE Research je poměrně mladou cyklistickou značkou zaměřující se především na kvalitní produkty pro silniční kola a gravel segment. Její kořeny lze vysledovat do Švýcarka, každopádně aktuální výzkum, vývoj a značná část výroby se odehrávají v Holandsku.

V pozadí značky ERE Research stojí lidé s dobře jak 20letou zkušeností v oblasti cyklistiky, nejde tedy o žádné vyslovené nováčky, ale o partu zkušených a zapálených odborníků.

Celý příběh ERE Research začal na jaře roku 2017, kdy se rozjely práce na prvních nákresech a konstrukcích, tehdy se také hledaly vhodné materiály a výrobní postupy. Rok na to, zjara 2018, již byla připravena první, možná spíš nultá, produkční série, která se pomalu začala dostávat na pulty prodejen a také k prvním zákazníkům.

Zakladatelem a současným výkonným ředitelem značky ERE Research je Piet van der Velde, jehož příběh není v obecných mantinelech vlastně nijak překvapivý. Začínal jako závodník, který se dopracoval až do nejvyšších úrovní silničního pelotonu, poté se ale stáhl ze závodní scény a začal se věnovat produktovému designu a managementu, k čemuž později přidal založení vlastní značky ERE Research.

Latinské ERE!

Zajímavý příběh se skrývá také za samotným názvem společnosti ERE, který má své kořeny v latině.

  • Tenere znamená držet
  • Sedere znamená sedět
  • Libere znamená svobodu
  • Vincere znamená vítězství
  • Vedere znamená vidět

Všechna tato latinská slova končí na „ERE“ a všechna jsou spojena s pohybem, emocemi nebo styčnými body, které najdeme na kole. Název ERE proto rozhodně není pouze náhodným shlukem písmen, ale má svůj jasně daný význam.

„Máte-li po ruce jiskru, můžete zapálit oheň. Pokud budete soustavně ‚jiskřit‘, můžete udržovat oheň při životě a jeho pomocí zahřívat lidi ve svém okolí. O to samé se snažíme v ERE Research. Sršíme jiskrami zajímavých nápadů a díky tomu udržujeme, rozdmýcháváme a postupně šíříme plamen vášně mezi sebou i dále v rámci cyklistické komunity.“ Popisuje emotivně filosofické základy značky ERE Research její zakladatel Piet van der Velde.

reklama

Tři hlavní oblasti ERE Research

Pokud se podíváme na současnou nabídku značky ERE Research, zjistíme, že se ze všeho nejvíc soustředí na tři hlavní oblasti, fakticky se ale neomezuje pouze na ně.

Těmito hlavními skupinami jsou zapletená kola, dále pláště či galusky a relativně čerstvě též sedla. Primárním zaměřením těchto produktů přitom byla od počátku hlavně silniční cyklistika, k níž se postupně přidává stále se rozšiřující rodina gravelových produktů.

Čtyři samostatné rody

Produkce značky ERE Research se, pro lepší přehlednost, větví na jednotlivé produktové rodiny a klany zejména podle jejich zaměření. Nejvýše na žebříčku stojí rodina GENUS, zaměřená na nejlepší možné produkty určené pro závodní silniční cyklistiku.

GENUS je aktuálně skupinou produktů s největším rozsahem, jelikož sem patří špičková zapletená kola s karbonovými ráfky, ručně vyráběné galusky a neméně kvalitní pláště, případně i silniční omotávky.

Druhou skupinou v pořadí je OMNIA, což je rodina produktů zaměřená více na výdrž, či vytrvalostní silniční cyklistiku obecně. I zde je důležitá nízká hmotnost a výkon, vedle toho ale také komfort jezdce a případně i jistota přilnavosti plášťů za různých povětrnostních podmínek.

Třetí skupinu představují produkty pod souhrnným označením TENACI, na které se podíváme blíže. Jde totiž o poměrně mladý a dynamicky se rozvíjející segment gravel biků. Pro ně má ERE Research v nabídce aktuálně dva různé sety hliníkových kol, několik verzí plášťů s jednotným vzorkem, ale také specifické řešení úchopu zahnutých řídítek (beranů).

Poslední rodinku produktů představuje skupina nesoucí označení EXPLORATOR, jejíž název je sám o sobě dostatečně vypovídající. Tyto produkty jsou jednoznačně nejodolnější, určené pro dlouhé výlety a expedice, pro denní použití a velké zatížení.

Nepatří však mezi gravelové ani jiné skupiny, jde naopak opět o primárně silniční produkty. Kupříkladu pláště Explorator CL se nabízí v rozměru 700x26c s tmavým či světlým bokem (CL a CL Skinnwall).

ERE Research TENACI

Jak jsem již zmínil výše, dnes se blíže podíváme zejména na produkty specifické gravel řady Tenaci, která do jisté míry vyčnívá z jinak primárně silničářsky zaměřené nabídky značky ERE Research. Skupina dílů a doplňků ERE určených pro štěrkolety se přitom postupně rozšiřuje a už nyní vlastně víme, že vedle aktuálních dvou setů kol s hliníkovými ráfky (GX23 a GR20) bude k dispozici i třetí, lehčí a luxusnější provedení.

Stejně tak je slíbeno, že kromě aktuálně jednoho gravelového vzorku Tenaci TLR v různých šířkách a provedeních, bude časem dostupná i další varianta s ostřejším vzorkem do náročnějších podmínek. Tedy obutí, u něhož se částečně upřednostní přilnavost před rychlostí. Ale to možná zbytečně předbíháme…

Každopádně je jistě vhodné upozornit, že jsme, vedle „teoretické nalévárny“, měli možnost rovněž osobně vyzkoušet jeden pár kol Tenaci GX23 s plášti ERE Tenaci TLR a to hned ve dvou provedeních. Tedy jak s klasickou nylonovou konstrukcí, tak rovněž v prestižním bavlněném provedení Tenaci CC TLR. Praktické postřehy budou součástí dalšího samostatného článku.

Zapletená kola ERE Tenaci GX23

Novějším a vyspělejším kusem z nabídky ERE Tenaci jsou kola GX23, kdy číslovka v názvu udává výšku ráfku. Zde tedy 23 mm. Tento zapletený set by měl nabídnout ideální poměr hmotnosti, jistého záběru a solidního komfortu díky špičkovým materiálům a vyspělým konstrukcím, kterým se věnovalo nemálo vývojářského úsilí.

Celý set vážící katalogových 1640 g. Je postaven na lehkých a dostatečně pevných hliníkových ráfcích vyrobených ze slitiny 6069, navržených primárně pro gravelové závody a štěrková dobrodružství. Moderní době jednoznačně odpovídá vnitřní šířka ráfku 26 mm, stejně jako rozsah doporučené šíře použitého obutí 36–54 mm.

O patřičné odolnosti těchto kol jistě svědčí údaj o maximální hmotnosti jezdce 140 kg, jakož i doživotní záruka (podmínkou je registrace), či doživotně platná služba „Crash replacement“ (náhrady poškozeného kusu).

Zamířit prstem můžeme rovněž na originální náboje IONA-S, které jsou 100% navrhované a vyráběné pod střechou ERE Research. Cílem při jejich konstrukci byla co nejdelší životnost a vysoká efektivita přenosu síly. Proto je použito šikmo skloněné usazení drátů s rovnou hlavičkou (dráty Sapim CX Leader, 24 kusů na každém kole).

Použité řešení s šikmo uloženými dráty ideálně rozkládá síly směřující k náboji při záběru i brzdění. Hodně se zde počítalo a ladilo, aby byl materiál použit jen na místech, kde je ho skutečně potřena. Všude jinde byl mechanicky odstraněn, aby se ušetřil každý dosažitelný gram. Použita byla též kvalitní slitina hliníku, čehož výsledkem je hmotnost 235 gramů v případě zadního náboje a rovných 100 gramů u předního.

Standardně se tato kola dodávají s kvalitními ložisky SKF, nahradit je lze ale na přání i keramikou. Prostředníkem pro přenos síly uvnitř zadního náboje jsou dnes klasické praporky, ERE ale postupně experimentuje s rohatkou (IONA Ratchet), které se snad dočkáme v budoucí produkci.

ERE Tenaci GX23 – základní údaje

  • Hmotnost kol: 770/870 g (P/Z)
  • Hmotnost setu: 1640 g
  • Počet drátů: 24/24
  • Šířka ráfku (vnitřní/vnější): 26 mm / 33 mm
  • Výška ráfku: 23 mm
  • Doporučená šířka pláště: 36–54 mm
  • Náboje: IONA-S (24 otvorů, vzadu 4 praporky)
  • Ořech: Shimano 11s (volitelně SRAM XDR, Campagnolo)
  • Uchycení kotoučů: Centerlock
  • Osy: 12×100 mm / 12×142 mm (P/Z, případně redukce na QR)
  • Cena: 14 290 Kč (set)
  • Více informací: www.ereresearch.com

Zapletená kola Tenaci GR20

Druhou, levnější variantou mezi zapletenými koly ERE Research, je set označený GR20, kdy opět číslovka v názvu udává výšku ráfku, tedy 20 mm. I tato kola jsou rozhodně kvalitním komponentem, navíc za příjemnou cenu, chybí jim ale nejedna vymoženost vyšší řady GX23. Jsou sice dokonce lehčí (1620 g celý set), mají ale kupříkladu užší ráfky s vnitřní šířkou „jen“ 24 mm.

Odlišné jsou také náboje ERE s méně nápadným a ne až tak sofistikovaným usazením drátů Pillar v aerodynamickém profilu. Jejich počet je i zde 24 kusů na každém kole a mají přímou hlavičku. Použité náboje se v tomto případě otáčí na běžných průmyslových ložiscích, která by neměla představovat zásadní úlevu v kvalitě, je to ale zkrátka maličko jiná třída než SKF u setu GX23.

ERE Tenaci GR20 – základní údaje

  • Hmotnost kol: 740/880 g (P/Z)
  • Hmotnost setu: 1620 g
  • Počet drátů: 24/24
  • Šířka ráfku (vnitřní/vnější): 24 mm / 38 mm
  • Výška ráfku: 20 mm
  • Doporučená šířka pláště: 35–57 mm
  • Náboje: ERE-A (24 otvorů, vzadu 4 praporky)
  • Ořech: Shimano 11s (volitelně SRAM XDR, Campagnolo)
  • Uchycení kotoučů: Centerlock
  • Osy: 12×100 mm / 12×142 mm (P/Z, případně redukce na QR)
  • Cena: 10 390 Kč (set)
  • Více informací: www.ereresearch.com

reklama

Pláště ERE Tenaci TLR (TLR CC)

Mezi gravelovými plášti ERE Research se aktuálně nabízí jíž dříve avizovaný jediný vzorek, který ale najdete ve vícero rozměrech a provedeních. Všechny pláště z řady Tenaci jsou připravené pro bezdušové použití (TLR – tubleless ready). ERE ostatně vyrábí i vlastní těsnící tmel a obě řady, které se liší cenou i konstrukcí, lze pořídit v klasické černé verzi, či se světlými boky Skinwall.

Podstatný rozdíl je tedy zejména v materiálu a konstrukci, kdy vedle sebe stojí Tenaci TLR a Tenaci TLR CC. První varianta využívá v zásadě klasické konstrukce s nylonovým základem a hustotou tkaní 120 TPI. Dražší a exkluzivnější provedení Tenaci TLR CC je postavené na bavlněném základu (Cotton Clincher), je vyráběno ručně a disponuje extra vysokou hodnotou TPI 320.

*U plášťů ERE Tenaci TLR CC je obzvláště doporučeno použít originální těsnící tmel ERE, který je dokonale uzpůsoben pro souhru s tímto druhem plášťů.  

Hmotnost obou variant obutí je prakticky stejná (410 g u šířky 38c), jízdní vlastnosti by ale logicky měly být rozdílné. Luxusní bavlněná, ručně vyráběná varianta s výrazně vyšší hustotou vláken by měla poskytovat nižší valivý odpor, zároveň i velice dobrou poddajnost, tedy vyšší komfort.

Aktuálně se pláště Tenaci TLR CC nabízí v jediném rozměru (700x38c), a to buď v černé, nebo Skinnwall (Tanwall) variantě. Druhá verze obutí Tenaci TLR naopak nabídne hned tři rozměry, přesněji tři šířky: 700x34c, 700x38c a 700x44c.

Na pohled jsou tyto pláště skoro stejné a hodně podobné jsou i jejich jednotlivé vrstvy a materiály. I zde se ale najdou drobné rozdíly. Obě varianty kupříkladu využívají směs HPC 65a a ochranu ERE Armis 2. V tomto směru se jedná o střední variantu ochrany pokrývající celou plochu pláště od patky k patce. Pro zajímavost, Armis 1 je super lehká a poddajná silniční ochrana, Armis 3 je naopak těžší a odolnější verze od ERE Research.

Výraznějším rozdílem je materiál využitý uvnitř patek, kdy pláště Tenaci TLR spoléhají na aramidová vlákna (Aramid Bead Cord), Tenaci TLR CC vsází na kevlar (Kevlar Bead Cord).

ERE Tenaci TLR

  • Rozměry: 700x34c / 700x38c / 700x44c
  • Hmotnost: 347 g / 410 g / 555 g (34/38/44 mm)
  • Směs: HPC / 65a
  • TPI: 120
  • Ochrana: ere Armis 2
  • Patka: Aramid Bead Cord (ABC)
  • Cena: 1290 Kč/ks
  • Více informací: www.ereresearch.com

ERE Tenaci TLR CC

  • Rozměry: 700x38c
  • Hmotnost: 410 g
  • Směs: HPC / 65a
  • TPI: 320
  • Ochrana: ere Armis 2
  • Patka: Kevlar Bead Cord (KBC) 
  • Cena: 1790 Kč/ks
  • Více informací: www.ereresearch.com

Trochu jiný pohled na omotávku – ERE Tenaci Bar Cover

Posledním kouskem, zajímavým a neotřelým nápadem z rodiny produktů Ere Tenaci, je nezvyklý set omotávky a návleku pro řídítka gravelových kol – Ere Tenaci Bar Cover. Myšlenka ukrývající se za tímto nezvyklým řešením je poměrně prostá. Jelikož se gravel biky pohybují kdesi na pomezí silniční cyklistiky a MTB, najdou se u nich místa, kde dává smysl využít řešení využívající to nejlepší z obou světů.

V případě řešení zvaného Ere Tenaci Bar Cover je to kombinace všestrannosti silniční omotávky a komfort, opora a vysoká přilnavost bikových gripů. Počítá se s tím, že když se člověk pohybuje v méně náročném terénu, rád se opře o komfortní omotávku, rád uleví svým rukám v horní části řídítek. Naopak když dojde na těžší terén, sprinty, či jiné náročné situace, bude rozhodně přínosné, pokud bude spojení vašich rukou s řídítky o stupeň či dva jistější.

Proto Ere Tenaci Bar Cover kombinuje omotávku použitou v horní části řídítek (od představce k pákám) a speciální silikonový navlékací grip, který zaujme místo ve spodní části oblouků. Jisté spojení s kolem je navíc podpořeno díky unikátní povrchové struktuře TERRA s inspirací v přírodě, jakož i výstupky na spodní části gripu, které zapadnou mezi vaše prsty.

Aby byl návlek Tenaci Bar Cover co nejvšestrannější, počítá se s tím, že se bude zkracovat podle konkrétních řídítek. K tomu slouží 8 vodících linek, podle nichž lze návlek optimálně zkrátit a udržet rovinu, aby nebyl jeho konec nehezky okousaný.

Ere Tenaci Bar Cover

  • Hmotnost: 67 g + 120 g (omotávka + grip)
  • Šířka omotávky/délka: 35 mm / 2 m
  • Barvy: Černá, zelená, písková
  • Cena sady: 940 Kč
  • Více informací: www.ereresearch.com

Testování příště…

Výše v textu již jednou zaznělo, že se produkty ERE nehodláme zabývat jen teoreticky, ale také jsme si některé z nich osobně vyzkoušeli. Konkrétně kola ERE Tenaci GX 23 či dvojici plášťů Tenaci TLR 700x44c a Tenaci TLR CC 700x38c. Nyní proto můžeme uzavřít toto úvodní téma představující značku ERE jako takovou a slíbit si další setkání nad hodnocením zmíněných kol a plášťů.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: ERE Research, autor

Produkty od ERE Research dováží a na českém trhu zastupuje: www.levelsportkoncept.cz