reklama

reklama

Antidote Carbonjack 29” – Uhlíkový zázrak z Polska (zajímavost)

Nejsou to vždy jen velké a celosvětově proslulé značky, které přináší zajímavé nápady, neotřelá řešení a podstatné inovace, mnohdy je to spíš naopak. Proto se zásadnějších inovací můžeme často dočkat spíše od menších lokálních výrobců. Jedním z překvapení poslední doby se stal kupříkladu polský Antidote Carbonjack 29”.

U velkých hráčů na trhu je vlastně pochopitelné, že se ne vždy chtějí pouštět do výrazných experimentů. Jednak se pevně drží svých těžce vydobytých pozic, jež by neradi z důvodu zavádění nevyzkoušených experimentů opouštěli, jednak mají mnohdy s různými technickými „hokusy a pokusy“ svoje vlastní, nejednou vcelku bolestivé, zkušenosti.

Naštěstí se ale vždy najde řada nadšenců, kteří se nebojí experimentů, ba co víc, kteří naopak potřebují vymyslet a vytvořit něco nevšedního, zajímavého a klidně i trochu kontroverzního, aby přitáhli ke svým produktům patřičnou pozornost.

Ne vždy to musí být dokonalé a plně funkční, na druhé straně v dnešní době pokročilého počítačového modelování se lze poměrně snadno vyhnout zásadním konstrukčním chybám a přešlapům.

Za všechny menší značky, které svým netradičním přístupem dokázaly alespoň částečně pootočit kormidlem vývoje horských kol, lze jmenovat třeba finský Pole. Jeho cesta výroby celých rámů frézováním je sice úchvatná, mnoho následovníků ale zrovna nemá. Zároveň to je ale právě Pole, kdo svým radikálním přístupem k podobě geometrie byl jedním z podstatných hybatelů změny napříč celým oborem.

reklama

Krakovská story

Toto vše je ale jen hodně obecný úvod předcházející představení dnešního exkluzivního výtvoru z rukou polských konstruktérů a vývojářů, který nejenže získal první cenu v soutěži Design & Innovation Award 2021 v kategorii MTB za svůj neotřelý vzhled a konstrukci, zároveň zaujal i řadu světových magazínů a věhlasných recenzentů svou velice vyváženou funkcí.

Design & Innovation Award 2021 – Vítěz kategorie MTB

„Antidote Carbonjack 29” je v mnoha směrech výjimečný bike. Jedním ze skutečně unikátních prvků na tomto kole, které je ručně vyráběno v Polsku, je jeho transparentní povrchová úprava s jasně viditelnou strukturou skládání karbonových vláken. Každopádně tato malá společnost dokázala zároveň nastavit novou laťku v podobě, v jaké kombinuje futuristický vzhled, neotřelou konstrukci a vysokou funkčnost. Kupříkladu díky nízko položené trubce je nad rámem mnoho místa pro volný pohyb jezdce při manévrování s kolem.“

„Velkou předností modelu Carbonjack 29” je rovněž jeho perfektně vyvážená geometrie, která nejlépe funguje ve vyšších rychlostech. Dále můžeme vyzdvihnout spojení špičkového odpružení Öhlins s patentovanou konstrukcí zadní stavby Antidote FDS, díky čemuž je Carbonjack velice schopným endurem. Ostatně celé kolo velice dobře komunikuje s jezdcem, aniž by jej ale zahltilo přehnaným množstvím rušivých vjemů. Antidote Carbonjack 29” proto není pouze kolem krásným, ale také neskutečně rychlým a jezdecky přívětivým, i proto je to letošní vítěz v dané kategorii!“

Zhruba toto jsou shrnuté dojmy porotců a důvody, proč Antidote Carbonjack 29” letos vyhrál zmíněnou soutěž Design & Innovation Award 2021. Pravda, pár věcí, které zde porotci vyzdvihují, působí, jako by neznali historii MTB a další aspekty „našeho oboru…“

Kupříkladu fakt, že v dobách, kdy se začínaly více rozmáhat karbonové rámy, bylo odhalených uhlíkových vláken všude tolik, až to začalo být dost únavné a nehezké. Je ale pravda, že to Carbonjackovi* v této surové, ale zároveň uhlazené a tvarově učesané podobě rozhodně sluší!

*Nebyl to náhodou původně Karbonový Jacek, který, až při snaze zaujmout světový trh, dostal anglické jméno? 😁

Také mi připadá, že vyzdvihovat nízko položenou horní trubku v dnešní době, kdy je něco podobného bráno skoro za samozřejmost, není úplně relevantní. Ale nějak svou volbu zdůvodnit museli, že?!

Antidote Carbonjack 29 s odpružením Öhlins

FDS Suspension

Nechme ale jízlivých poznámek a pojďme se společně podívat na jednu ze skutečně zajímavých oblastí – na zmíněné patentované zadní odpružení. Ona je vlastně celá myšlenka takzvaného FDS Suspension docela prostá, jelikož se v principu nejedná o nic zásadně jiného, než o jednu z tisíce a jedné varianty na téma virtuálního systému, či zavěšení s plovoucím středem otáčení.

Zprvu mi chvíli trvalo, než jsem celou věc pochopil, ale čím déle jsem nad tím přemýšlel, tím více jsem v použitém systému nacházel podobnost s původní konstrukcí VPP od Santa Cruz či Intense. Rozdíly zde samozřejmě jsou a nejsou malé!

Zaprvé spodní rameno je hodně kraťoučké a jeho přední oko je usazeno v jedné ose se šlapacím středem. Horní rameno je pak relativně běžným způsobem usazené na sedlové trubce a řídí tedy pohyb celého zavěšení v průběhu zdvihu. Pokud byste si přitom odmysleli zde použité specifické usazení tlumiče, a posadili jej (virtuálně) do přední části rámu, dostanete se k oné těsné podobnosti se staršími systémy VPP.

Jenže tak snadné to není. On je totiž tlumič usazen nad středem, kolmo k zemi za sedlovou trubkou, navíc je upevněn plovoucím způsobem, tedy, že je v průběhu zdvihu stlačován zároveň spodním i horním ramenem. Zajímavé mi připadá, že se celý tlumič při kompresi zadní stavby posouvá poměrně výrazně nahoru, ale také dopředu.

FDS Suspension na modelu Carbonjack 29″
Pro porovnání – předchůdce Antidote Carbonjack 27,5″

Pohyblivý a otočený

Ostatně umístění tlumiče a pohyb všech dotčených prvků je zřejmě základem patentu tohoto řešení. Vtip je třeba v tom, že si při prvním pohledu možná ani nedokážete představit, jak se pohybuje horní rameno?! Zde se hodí ono připodobnění k systémům VPP a představa pomyslného tlumiče uvnitř rámu – horní čep zadní stavby se totiž pohybuje dopředu a nahoru, proto se otáčením horního ramene stlačuje tlumič za sedlovou trubkou.

Specifické je navíc i usazení tlumiče, který je (rotačně) pootočený o 90°, díky čemuž máte poměrně dobrý přístup k jeho ovládacím prvkům z levé strany samotného rámu. Toto je sice vyzdvihováno jako zásadní výhoda, pravdou ale je, že v jiném případě byste se k takto utopenému tlumiči a k jeho ovládacím prvkům nastavení prakticky nedostali!

Antidote Carbonjack 29 s tlumičem Fox Float X2
Antidote Carbonjack 29 s tlumičem Öhlins TTX2

Co ten zázrak umí?

Lidé ze značky Antidote si v případě systému FDS zakládají na vícero přednostech. Jednak je to vysoká efektivita při šlapání bez efektu tahání za pedály a tak podobně, společně s tím by měl být parádní i přítlak v technicky náročných výjezdech.

Na druhé straně by tento systém měl nabídnout vysokou vnímavost již na drobné nerovnosti, ale také jistotu a pocit náležitě hlubokého kroku díky přirozené progresivitě. Jako bonus bychom mohli přidat snadné nastavení díky lineárnímu působení na kompresní okruhy tlumení.

Co se týká základních parametrů, pak průměr kol 29“ je jasně deklarován již v názvu a o zařazení do kategorie enduro byla také řeč. Antidote Carbonjack 29“ přitom nabídne zadní zdvih 150 mm s tím, že je navržen pro párování s vidlicemi s délkou kroku 160-170 mm. Zadní osa standardu 12×148 mm, prostor pro pláště do šíře 2,6“ a tak dále, to už jsou jen technické detaily, které si snadno dohledáte.

Antidote Carbonjack 29 – náhled geometrie

reklama

Antidote Carbonjack 29“ – závěr

Na závěr si shrňme v přehledném soupisu základní vlastnosti a přednosti tohoto velice zajímavého stroje a popřejme polským tvůrcům i další úspěchy s jejich zajímavým projektem a v mnohém unikátním výtvorem!

Antidote Carbonjack 29“

  • Průměr kol: 29“
  • FDS Suspension – 150 mm
  • Doporučené vidlice 160-170 mm
  • Závitové středové složení nebo PressFit 92
  • Prostor pro pláště do šíře 2,6“
  • Velikosti: S, M, L a XL
  • Doživotní záruka na rám pro prvního majitele
  • Kompozitní monocoque konstrukce rámu i zadní stavby
  • Kombinace vláken – Carbon & Vectran
  • Geometrie Golden Ratio
  • Titanové šrouby
  • Unikátní boční přístup k tlumiči
  • Vnitřní vedení kabeláže
  • Ručně vyráběno v Polsku
  • Více informací: antidotebikes.com/carbonjack-29

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: Antidote Bikes