reklama

reklama

Pracuje Shimano na bezdrátovém MTB řazení?

S elektronickým řazením v cyklistice a zejména v MTB se to má všelijak. Kdysi dávno se o něj pokoušel kdekdo, třeba i Mavic, poté ale bylo dlouho ticho. Vlastně až v minulém desetiletí se objevilo funkční robotizované řazení Shimano Di2, nejdřív na silnici a pak i v terénu, odkud ale zase potichu vycouvalo vytlačené SRAMáckým bezdrátem AXS.

Na silnici se japonské elektronické řazení Di2 drží již slušnou řádku let, z MTB scény ale jednoduše zmizelo. Respektive postupně ji opouští, jelikož MTB varianta systému Di2 „nezvládla“ přechod na 12 rychlostí a na trhu tak zůstávají nanejvýš starší jedenáctkové varianty, které poněkud ztrácí na aktuálnosti…

MTB řazení Shimano Di2 přitom nebylo pouhým výkřikem do tmy. Nejvyšší sada XTR Di2 byla představená již na začátku roku 2015, druhá levnější rodina Shimano XT Di2 o necelé dva roky později (konec roku 2016), obě přitom byly dlouhodobě funkční a do nedávna prodávané.

Moje poslední osobní zkušenost se Shimanem XT Di2 byla, pokud si správně vzpomínám, v sedle Rock Machine Blizzard e90-27 25th Anniversary (test 2/2019).

(Drátová) elektronicky řízená přehazovačka Shimano XT Di2

Budoucnost elektronického řazení Shimano?

Samotná myšlenka elektronického řazení na horském kole není špatná či „mimo mísu“, i když v případě, že nahradíte bovdeny s lanky všudypřítomnou drátovou kabeláží, ztrácí celá tato „paráda“ podstatnou část svého kouzla. Na e-Biku, kde je kabeláže i tak dost, to zase tolik nevadí, ale na běžném kole… Navíc kam s baterkou? Integrovat do rámu? A co pak s nabíjením? Tahat celé kolo k zásuvce?

Rozdíl „drátového“ Shimana Di2 a „druhé cesty“ vynikne o to víc, postavíme-li vedle sebe kolo s řazením japonským a se sadou SRAM AXS, z něhož lze vytahat všechny kabely, stačí usadit řazení na řídítka, přehazovačku dozadu na rám, oba díly jednoduše spárovat vzduchem a pak už jen vesele cvakat a řadit!

Také proto se nyní zdá, že Shimano, ač se mu do toho možná ani příliš nechtělo, potajmu pracuje na vlastní bezdrátové variantě, která se v řadě aspektů podobá SRAMáckému AXS. Ono zde asi není mnoho jiných možností, jak by takový systém měl vypadat či fungovat. Zkrátka ovládací tlačítka na řídítkách, přehazovačka s motorkem a snadno vyměnitelnou baterií u zadní osy a… To je vše! Žádné dráty, žádné další akumulátory v rámu apod.!

Řadící páčky systému Shimano XT Di2
Řídící jednotka motoru + řazení a hromady kabelů…
SRAM XX1 Eagle AXS – bez drátů!

Tím to ale celé nekončí!

Zajímavé je, že třeba SRAM svůj systém AXS sjednotil tak, aby bylo možné v případě potřeby kombinovat díly bezdrátového řazení ze silničního světa s těmi bikovými a obráceně. Nejlepším příkladem jsou gravel biky, kde máte klasické, či gravelové berany, na nich silniční páky s řazením, vzadu na kole máte bikovou přehazovačku a bikovou kazetu s 12 rychlostmi a rozsahem potenciálně až 10-52 zubů. A vše vesele funguje dohromady!

Naproti tomu u Shimana to zatím vypadá, alespoň dle posledních informací, co jsem tak vyšťoural na netu, že se chystá výroba řazení a přehazovačky (žádný přesmykač). Tedy zřejmě čistě MTB sada, jelikož na silnici se zatím jednopřevodníkům moc nedaří. Jestli vznikne třeba i nějaká gravel varianta Shimano GRX wirelles 1×12 je ve hvězdách. Podobně zůstává otázkou, zda se tento bezdrátový koncept časem přenese i na silnici? Pokud tedy vůbec spatří světlo světa?

Ono je těch bližších informací k tomuto projektu zatím dost poskrovnu. Každopádně v jednom článku, odkud jsem vytahal nákresy jednotlivých dílů (wheelbased.com), je představen a popsán celý bezdrátový ekosystém, který by mohl zahrnovat jak bezdrátově ovládané řazení, tak i teleskopickou sedlovku a případně i lockout vidlice.

Vše by mohlo být kontrolované sdruženými ovladači na řídítkách, vcelku jednoduchými „krabičkami“ s dvojící hlavních tlačítek, každé na jedné straně řídítek. Když se nad tím tak zamyslíte, pak i toto připomíná řešení SRAM AXS, kde máte vpravo na dosah palce ovládání přehazovačky, vlevo pak můžete mít páčky kontrolující bezdrátově řízenou sedlovku RockShox Reverb AXS! Proč ne?

Možná základní struktura bezdrátového ekosystému Shimano
Bezdrátově řízená elektronická přehazovačka
Zezadu přístupná baterie by mohla být opatřena vnějším krytem

Kdy? Řekni kdy to přijde?

Otázku, kdy by se mohly uvolnit finální informace o novém elektronickém řazení a dalších potenciálně bezdrátově řízených komponentech Shimano, by bylo nejsnazší zodpovědět třeba po návštěvě Babišovy věštkyně… Nebo možná jiné čarodějnice vlastnící pověstnou křišťálovou kouli! 😂

Každopádně je zde jedna podstatná indicie, která by mohla v tomto směru ledacos naznačit! Tento rok, konkrétně 23. března 2021, dle odpočtu za 46 dní, bude Shimano slavit 100 let svojí existence, k čemuž si připravilo i jednu zajímavou mikrostránku, kde běží zmíněný odpočet.

Pokud bych měl hádat, kdy Japonci vyrukují do světa s natolik zásadní inovací, jakou představuje elektronické bezdrátové řazení, pak bych si docela vsadil, že by to mohl být jeden z dárků ke stoletému výročí značky! Počkejme ještě oněch 46 dní a pak se uvidí!

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: Shimano, wheelbased.com

Vidlice s dálkově řízeným lockoutem
Teleskopická sedlovka s bezdrátovým ovládáním
Vnitřní systém bezdrátového ovládání sedlovky