reklama

reklama

Mondraker MIND – Nastavení odpružení promyslí za vás! (tech news)

V tomto týdnu vyrukovala značka Mondraker s jednou poměrně zajímavou technologickou novinkou. Jedná se o sofistikovaný systém bezdrátové telemetrie sbírající data o chodu vašeho odpružení s cílem usnadnit vám, uživatelům, nejen základní nastavení vidlice a tlumiče, ale také pomoci s vyhodnocením jejich práce v reálném čase a v reálném nasazení.

Pokud máte pocit, že něco podobného již existuje, pak nejste tak úplně mimo. Ano, značka QUARQ (rodina SRAM) vyrábí již delší čas „měřící krabičky“ ShockWiz, které nabízí v principu hodně podobné funkce a výstupy, jejich fungování je ale založené na zcela jiném principu.

Zatímco je Quarq ShockWiz senzor odečítající tlak ve vzduchových jednotkách odpružení (hlavně jeho rozdíly), z čehož určuje, kdy a jak se chová měřené odpružení, „vynález“ značky Mondraker – systém MIND – mnohem více připomíná sofistikovanou profesionální telemetrii. Mondraker se totiž vydal cestou snímačů analyzujících magnetické pole, kdy je přední i zadní odpružení osazeno „přijímačem“ (čidlo magnetického pole) a „vysílačem“ (magnetem) – vše je integrováno do rámu kola/vidlice.

Křidélka základní měřící a komunikační jednotky v krku vidlice.
Magnet je umístěný na levé noze vidlice.
Čidlo pohybu zadní stavby je integrováno do středního čepu horního ramene.

Jen pro Mondraker Foxy Carbon a Crafty Carbon!

Máme-li vypíchnout další rozdíl systému ShockWiz a MIND, pak je nutné zmínit, že první jmenovaný lze umístit na prakticky jakoukoliv vzduchovou vidlici či vzduchový tlumič, nezáleží na rámu, výrobci atd. Naopak systém MIND je určen čistě a pouze pro kola Mondraker, navíc aktuálně jen pro vybrané modely – karbonové fully Foxy a eBiky Crafty.

Na druhou stranu je systému Mondraker MIND v principu jedno, zda měří vzduchovou nebo pružinovou vidlici, podobné to je i s tlumičem.

Systém sofistikované bezdrátové telemetrie Mondraker MIND se přitom skládá, jak již bylo řečeno, z několika „krabiček“ umístěných různě na rámu. Předně je zde nejvíce nápadná jednotka usazená zespoda v krku vidlice, která obsahuje mozek celého systému (řídící jednotku), GPS čip, ale také na telefonu a dalším příslušenství nezávislý GSM 2G/4G modul.

Podstatným prvkem této části systému MIND jsou výrazná a těžko přehlédnutelná křidélka, která slouží jako čidlo měřící magnetické pole (magnet je umístěný na levé noze vidlice), ale také jako anténa pro Bluetooth, pro GSM připojení, nebo pro určování polohy (GPS).

Na druhém konci najdeme čidlo analyzující chod zadní stavby, které je naopak vcelku nenápadně integrováno do středního čepu horního ramene. Protikus tomuto čidlu, magnet pohybující se společně se zadním odpružením, by měl být umístěn na hlavním čepu zadní stavby. Na fotkách ale bohužel nikde vidět není.

Mondraker FOX R 29
Mondraker CRAFTY Carbon RR

Co umí Mondraker MIND?

Primární funkcí systému Mondraker MIND by mělo být usnadnit uživateli (jezdci) nastavení odpružení jeho kola, kdy se začíná vcelku logicky u hodnoty statického zatížení vahou jezdce – sag! K ovládání systému MIND je přitom určena aplikace myMondraker, kterou si lze nainstalovat do telefonu, případně se lze později přihlásit i přes webové rozhraní, abyste si mohli analýzy své jízdy prohlédnout a nastudovat na velké obrazovce (mymondraker.com).

Základní nastavení sagu probíhá tak, že si ve zmíněné aplikaci myMondraker vyberete své kolo se všemi potřebnými údaji, poté doplníte svoji výšku, hmotnost včetně výbavy (nezapomenout třeba na batoh, helmu, boty atd.), načež vám aplikace „vyplivne“ data pro základní nastavení vidlice a tlumiče (výchozí tlaky a nastavení tlumení). Navíc si zde můžete vybrat jeden ze tří jezdeckých profilů – Comfort, Standard, Racing.

Toto je ale jen začátek. Následně se odklikne volba „Check sag“, načež vás aplikace vyzve, abyste se posadili do sedla svého kola a svůj reálný sag si změřili naživo – měření probíhá až 1000x za vteřinu. Při tomto kroku by se měly rozsvítit kontrolní diody na jednotce usazené v krku vidlice, kdy bílé blikání značí potřebu zvýšit tlak, červené snížit, zelená je OK! Diody jsou zde dvě, každá na jedné straně, jedna je určená pro nastavení vidlice, druhá pro tlumič.

MIND za jízdy!

Tolik k základnímu nastavení, kterým to ale celé zdaleka nekončí. Systém Mondraker MIND totiž pracuje, měří a vyhodnocuje rovněž za jízdy, a to i bez nutného připojení k aplikaci v telefonu. Na začátku stačí svou vyjížďku odstartovat a poté ukončit, telefon si můžete nechat klidně v autě nebo doma. Nebo tyto věci vůbec řešit nemusíte a můžete nechat čidla, aby rozeznala začátek pohybu a záznam jízdy automaticky uložila do vnitřní paměti.

Za jízdy pak systém MIND měří telemetrické údaje 100x za vteřinu, přičemž řídící jednotka vše spojuje dohromady do výsledného grafu, či grafického záznamu, a to včetně lokalizačních (GPS) údajů. Po ukončení jízdy si pak můžete prohlédnout projetou trasu a nahrát ji třeba na Stravu, projít si grafy odpružení, či si přiblížit klíčová místa, které systém zaznamenal a zvýraznil.

Aplikace totiž přidá do mapy kupříkladu body s vašimi skoky, takže stačí kliknout a podívat se, jak daleko jste letěli, jak dlouho jste byli ve vzduchu, či jak tvrdé bylo (z hlediska odpružení) vaše přistání!

Aplikace myMondraker (Google Play / AppStore)

Hmotnost, nabíjení atd.

Na závěr přihoďme ještě pár technických informací. Mondraker uvádí, že celý systém zatíží vaše kolo hmotností pouhých 199 g, což za tu srandu asi stojí, ne? Systém MIND, jak již bylo zmíněno, přitom bude standardní součástí vybraných modelů Mondraker Foxy a Crafty s karbonovým rámem.

Co se týká výdrže a dobíjení, jsou obě měřící jednotky vybaveny akumulátorem, který se nabíjí přes standardní USB-C konektor. Kapacita akumulátorů by přitom měla vystačit na 20 hodin nepřetržité jízdy, nebo 15 dní v „standby“ módu.

K aplikaci myMondraker se nemusíte připojovat vždy před či po vyjížďce, jelikož data se ukládají v samotné řídící jednotce a stáhnout si je můžete přes Bluetooth jen jednou za čas.

Další informace lze hledat na webu www.mondraker.com/../mind, po konkrétních kolech můžete pátrat na stránkách českého zastoupení www.mondrakercz.cz

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Mondraker

Mondraker FOY Carbon RR 29