reklama

reklama

Yeti Bikes – patent na unikátní 7-čep, který možná nebude…

V případě značky Yeti jsme již viděli a někdy i zkusili řadu ojedinělých řešení. Co tak moje paměť sahá, byly to třeba různé pokusy s lineárními ložisky (modely Yeti 303 DH – foto Google), později excentr, a nakonec šoupátko systému Switch Infinity. Nyní se rýsuje teoretická možnost, že by toto řešení časem nahradila drobná skladba ramen!

Nalijme si hned v úvodu čistého vína. Nové vícečepové řešení, které si Yeti nechalo patentovat letos v létě, nemusí nutně znamenat, že se tento nápad dostane až k produkčním kolům! Každopádně je to zajímavý koncept a zajímavý konstrukční směr, k němuž v obecné rovině Yeti poznamenává toto:

„Průběžně zpracováváme a rozvíjíme řadu nových myšlenek a nápadů, avšak zdaleka ne všechny projekty, na něž se soustředí naše oddělení výzkumu a vývoje, se dostanou do reálné produkce. Běžně máme v provozu několik testovacích mul, na nichž zkoušíme funkčnost nových konstrukcí odpružení a nových systémů, s nimi se ale obvykle pracuje několik let. V současnosti máme na stole plán inovací rozložený od teď do roku 2023, avšak právě tento patent se mezi nimi nenachází.“

Pro ilustraci aktuálního stavu – Yeti SB150 (2020) a náš test modelu 2019.
Aktuální systém YETI Switch Infinity.
Naposledy testováno na Yeti SB140.

Co není může být!

Toto řešení, u něhož jsem napočítal 7 čepů a 5 ramen (v článku na pinkbike.com se hovoří o 6-čepu?), je ale natolik zajímavé, že by bylo škoda nechat jej ležet ladem a bez zájmu jej minout. V nejhlubším principu jde o konstrukci, která by jednou mohla nahradit aktuální systém Switch Infinity využívající šoupátko nad středem, jež umožňuje hlavnímu čepu zadní stavby decentní pohyb nahoru a dolů.

Cílem současného řešení, které úspěšně funguje již řadu let a které si se značkou Yeti prošlo bez zásadních zásahů dvěma generacemi strojů řady SB (nejprve modely jako byly SB5 a SB6, nyní nová generace SB115, SB130, SB150 atd.) je dosáhnout co nejlepší odezvy, tedy efektivity při šlapání, společně s vysokou mírou vnímavosti a náležitě progresivním krokem.

Proto se hlavní čep pohybuje nahoru a dolů. Nejprve nahoru, fáze vyžadující maximální efektivitu a zároveň i potřebnou prvotní vnímavost, poté dolů, kdy postupně roste křivka progrese.

Základní nákres nové konstrukce zadní stavby.

Excentr, šoupátko, Chebyshev?

Současná konstrukce Switch Infinity k dosažení zmíněných cílů využívá ono zmíněné šoupátko, a tedy i striktně lineární pohyb hlavního čepu – po přímce. Jeho předchůdce, využívající služeb excentru usazeného v rámu nad středem, si naopak hrál s kruhovou dráhou pohybu klíčového čepu.

Původní excentr systému Switch Infinity a jeho nástupce v podobě šoupátka vyrobeného u Foxu.

Nejnovější řešení s celou plejádou čepů by pak mělo být blíže dnešnímu šoupátku, jelikož využívá principu pákového mechanizmu Chebyshev* (wikipedia), které je schopné převést pohyb tří ramen s klasickými rotačními čepy na takřka lineární pohyb cílového čepu, či cílového bodu.

*Pafnuty Lvovich Chebyshev, ruský matematik z 19. století – Wikipedia

Jak ale lidé s Yeti připomínají, konečná křivka pohybu hlavního čepu zadní stavby, který má být usazen na tomto pákovém mechanizmu situovaném nad středem, není striktně lineární, ale lehce zakřivená. Díky tomu, ale i díky dalším aspektům a technickým finesám lze teoreticky dosáhnout ještě lepší efektivity celého systému, zbavit se nežádoucích efektů a detailněji naladit křivku odpružení. Tedy celý systém ještě lépe mechanicky „naprogramovat“.

Nové řešení je sice na pohled složité, jeho integrace do rámu by ale byla relativně snadná. 
Výsledná dráha pohybu hlavního čepu s jednotlivými klíčovými body je vidět na nákresu vpravo – míří k ní fialová šipka.

Teoretické výhody a praktické výhody!

Zatím jsme si popsali zejména teoretické výhody, jaké by přineslo nahrazení současného šoupátka pákovým mechanizmem Chebyshev. Pravdou ale je, že by tento systém, pokud by byl začleněn do reálného kola, přinesl i řadu praktických výhod a pomohl de facto odstranit vícero slabin současných strojů Yeti řady SB.

Nové, v létě letošního roku v USA patentované řešení, je v první řadě podstatně menší a kompaktnější než současné šoupátko Switch Infinity. Yeti sice u kol poslední generace dokázalo tento systém vskutku elegantně začlenit do svých rámů, díky čemuž šoupátko vyrobené Foxem pohled pozorovatele nikterak neruší, stejně je to ale poměrně velký a v lecčem omezující mechanizmus.

Nový 7-čep Chebyshev může přinést menší, či naopak větší rozměry tam, kde jsou potřeba. Znatelně užší (mělčí) je celé řešení při pohledu z boku, díky čemuž by se mohlo dosáhnout zkrácení zadní stavby či zesílení spojovacího můstku, což by vedlo k lepší ovladatelnosti a vyšší tuhosti zadní partie. Rovněž by se zvětšil prostor pro zadní plášť neboli klasické a dobře známé omezení současných strojů Yeti řady SB.

Další potenciální výhodou je nižší hmotnost tohoto řešení a podstatným vylepšením by mohla být i větší šířka uchycení klíčového hlavního čepu na spodní straně zadního trojúhelníku, tedy opět potenciál nárůstu tuhosti.

Porovnání rozměrů aktuálního systému Switch Infinity (dole) a nové pákové konstrukce Chebyshev (nahoře). 

Když se celý systém rozebere na jednotlivé díly, tak vlastně nevypadá až tak složitě. Ano, je zde více ramének, čepů a ložisek, ale v dnešní době? Navíc, pokud jsou nyní zákazníci ochotni akceptovat složitost a z hlediska údržby vyšší náročnost aktuálního šoupátkového systému, co by proti tomu bylo pár ložisek navíc?  Ložiska lze přeci, v případě potřeby, vcelku snadno vyměnit, jinak by se na drobný pákový mechanismus nemuselo vůbec sahat!

Pákový mechanismus Chebyshev rozložený na díly.

Dočkáme se, nebo ne?

Jak to vlastně celé shrnout a uzavřít? Již v úvodu jsem otevřel téma, že se tento nový šesti či semičepový systém Yeti vlastně ani nemusí dostat do výroby. Pokud bychom věřili prohlášení Yeti, pak se tak nejspíš nestane minimálně do roku 2023. I když víte, jak je to někdy s podobnými prohlášeními spojenými s „úniky informací“ o nových patentech bývá, že?!  

Každopádně mně se toto řešení líbí a přišlo by mi vlastně smysluplné nahradit tímto mechanismem, nebo něčím podobným, aktuální šoupátka Switch Infinity, která sice fungují, mají ale svoje vcelku jasně definované limity. Nechme se překvapit a počkejme si, s čím Yeti v budoucnu vyrukuje!

Detailní popis nového systému oficiálně označeného jako „Multi-Body Vehicle Suspension Linkage by Yeti“, v rámci patentového řízení je k nahlédnutí v PDF formě zde: US publication 20200247500.

V oficiálním patentovém podání se nachází hned několik řešení možného pohyblivého uložení hlavního čepu zadní stavby. Které zvítězí?

PS: Pokud máte pocit, že jste něco podobného již viděli, pak se zaměřte na stroje Atherton Bikes, které využívají drobného čtyřčepu v místě, kde se jinak nachází klasický napevno ukotvený čep u středu.  I toto je zajímavé řešení, zde se ale do hry zapojuje drobný přídavný paralelogram, nikoliv systém s překříženými rameny, jaký stojí za základy konceptu pana Chebysheva u patentu Yeti.

PS2: Pokud byste rádi zabředli hlouběji do teorie zadního odpružení, mohu doporučit článek Vše, co jste chtěli vědět o zadním odpružení…, který pro nás sepsal Mikuláš Hapka

Text: Štěpán Hájíček / Foto: grafika z patentu, ilustrační mix

Původní článek na pinkbike.com

Originální systém Atherton bikes
Test Yeti SB140 (05/2020)